[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:18

Ik heb hetzelfde hoor Damian. Die van mij staat al maaaanden op alleen hooi, paddock en vriendjes. Bevangenheid was eind juli en pas eind okt dat ik voorzichtig te zeggen dat de stijgende lijn is ingezet. En vier weken verder begin ik weer onregelmatigheden te zien en gevoelig op t harde. Ook op plassen in de bak reageert hij gevoelig. Dus wellicht toch de koud. Smid zag niets aan de hoeven. Inmiddels twijfels of het een zweertje is. Inmiddels ook met levercomp bezig en de boel van binnen aanpakken, wellicht uit dat zich ook weer in zn voeten.
Ik vind het weer erg lastig met beweging geven, wat wel, wat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 08:19

Balen damian :(:) .

Mijn pony zag er op het zand veelbelovend uit, maar op de straat is hij nog erg slecht. Laat hem nog even op een half zakje buut per dag staan.

Eigenlijk zit ik best wel met dat lieve beestje in mijn maag. Hij is veel te goed om hem in te laten slapen, maar hij doet dienst als gezelschaps pony voor mijn 2 paarden en die gaan straks weer 24/7 het land op. Dit kan natuurlijk niet meer voor mijn pony...... Ik vind het ook zielig om hem steeds alleen in de paddock te laten staan. Eigenlijk zou hij bij een andere hb pony moeten kunnen staan. Maar ja, wie wil er nou een 2e hb pony bij?????

Ach ik kijk het eerst wel even een tijdje aan, mogelijk knapt hij goed op en kan hij met een graasmasker oid toch wel met zijn vrienden het land op. Uiteraard zeer voorzichtig opgebouwd. Of mogelijk zet ik hem alleen 's nachts op het land.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:32

Ik denk niet dat het door de stress komt. Thuis in zijn omgeving is er ook niks veranderd.

Ik vind het heel erg moeilijk. Net als [***], doet mijn shet dienst als gezelschapspony voor mijn grote paard. Maar op het gras durf ik hem niet meer te zetten. Het maalt steeds door mijn hoofd, zou dit niet een geval worden waarbij de HB niet onder controle te krijgen is. Hij is in juli bevangen geraakt. Direct van het gras af gehaald en hij heeft twee weken medicatie gehad. Daarna liep hij eigenlijk gewoon weer goed. Wel groeide er een rode rand in zijn witte hoefjes, dus hij is echt wel HB geweest. In augustus bleek dat zijn cushingwaardes tegen de 150 zaten. Dus hij is vanaf augustus aan de Prascend. In oktober weer laten testen en toen zat hij netjes op 28.

En drie weken geleden begon hij ineens stijf te lopen. IK dacht eerst dat hij kou op zijn spieren had want nadat hij een dekentje op kreeg, begon hij weer steeds beter te lopen.
Zijn voer is niet veranderd, dus ik weet gewoon niet waardoor hij toch weer HB is geworden. Hij loopt nu overigens op het zachte goed en op het harde ook. Alleen hij zet zijn hoefjes voor toch wat voor zich uit. Ik denk dat ik het ook maar moet afwachten. Ik heb wel de podo comp besteld.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:23

Ik heb 'mazzel' met mijn 5 pony's, waarvan 2 gezonde vetzakken, 2 bevangen (geweeste) cushies en een niet bevangen geweest cushie. Dus allemaal potentieel paddock-materiaal ;) .
Hele groep is max 4 uur per dat het land op geweest afgelopen jaar en heb nog een berg gras staan waar je bang van word.

Soms is het niet te zeggen waar ze bevangen van worden.
Roos heeft de hele zomer heel beperkt op het land gestaan met een masker om, op de gluco balance. Ze stond al 2 weken niet op het land, krijgen het zelfde hooi en de zelfde hoeveelheid als dat ze wel even op het land stonden, werk word (HEEL voorzichtig) op gebouwd, krijgt het stempel cushing (wat hebben ze niet van de ene op de andere dag, dus dat had ze van de zomer ook al) en BAM, bevangen. Terwijl ze niet meer op het gras stond en meer werk stond.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:59

[***] schreef:
Eigenlijk zit ik best wel met dat lieve beestje in mijn maag. Hij is veel te goed om hem in te laten slapen, maar hij doet dienst als gezelschaps pony voor mijn 2 paarden en die gaan straks weer 24/7 het land op. Dit kan natuurlijk niet meer voor mijn pony...... Ik vind het ook zielig om hem steeds alleen in de paddock te laten staan. Eigenlijk zou hij bij een andere hb pony moeten kunnen staan. Maar ja, wie wil er nou een 2e hb pony bij?????

Ach ik kijk het eerst wel even een tijdje aan, mogelijk knapt hij goed op en kan hij met een graasmasker oid toch wel met zijn vrienden het land op. Uiteraard zeer voorzichtig opgebouwd. Of mogelijk zet ik hem alleen 's nachts op het land.

Hier een soortgelijke situatie, alhoewel totaal geen inslaapmateriaal en niet enkel gezelschapspony.
Pony staat nu vrijwel 24/7 met toegang tot de wei, als de zon erg schijnt haal ik ze als kudde van het gras af en mogen ze 's nachts er weer op. Ze is telkens in februari/januari HB geworden door net een paar dagen onoplettendheid dus we houden het sinds afgelopen jaar echt strikt in de gaten.
Vanaf dat het zonniger wordt met koude temperaturen gaat ze apart en van de wei af (afgelopen jaar was dat dus al half januari ofzo). Ik wissel dan af tussen helemaal apart, de andere twee 24/7 erbij of overdag de andere erbij en 's nachts op de wei. Dit duurde afgelopen jaar echt maanden.

Zodra het 's nachts boven de 5 graden blijft mag ze overdag een paar uur met een graasmasker de wei op (en dit bouwt langzaam op). De rest van de tijd staat ze dan weer apart (en zet ik er soms een ander paard bij).
Op een gegeven moment mag ze de hele nacht de wei op met de rest, en dan overdag weer er vanaf. De ene keer staat ze dan alleen, de andere keer sluit ik ze samen op. Dit is ook weer een periode van maanden.

Ik geloof dat ze vanaf juli/augustus 24/7 de wei op mocht met de rest, met masker nog steeds. Inmiddels staat ze al weer een paar maanden zonder masker 24/7 op de wei, dat vind ik echt de allerfijnste periode.

Binnenkort begint het hele riedeltje en puzzelen weer opnieuw helaas. Ik vind het schipperen tussen apart staan op een kleinere ruimte (zo'n 1000m2) en toch risico's nemen op HB (wél samen met de kudde op de grote ruimte) heel lastig, ook de continue onzekerheid of we teveel risico nemen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:08

Maar waarom nu zonder masker 24/7 op het land? Hier komen ze er gewoon helemaal niet op ook al heb ik gras ZAT. Juist af en toe die nachtvorsten met zonnetjes overdag zijn zo extreem gevaarlijk.

Hier komen ze vanaf de eerste nachtvorst gewoon niet meer op het land.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:14

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:17

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:26

Ik dacht in eerste instantie ook aan winterbevangenheid, maar die van mij had echt rode vlekken in zijn hoefjes zitten. Dus er is echt sprake van een ontsteking.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:11

damian23 schreef:
Ik dacht in eerste instantie ook aan winterbevangenheid, maar die van mij had echt rode vlekken in zijn hoefjes zitten. Dus er is echt sprake van een ontsteking.

Staat hij niet te kort? m.a.w.: zou het een mechanische bevangenheid kunnen zijn?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:43

Dank allen voor het delen van de info over winterbevangenheid. Het verklaart een hoop.
Met IR en 2x in 1 jaar bevangen een logisch gevolg.
Ik trof hem ook al steeds aan met dikkere benen/kogels, na wandelen heeft hij dan weer slanke benen.

Dan blijven wij even lekker in de binnenbak. Wat kleiner en zwaarder, maar in elk geval de optie beweging te geven. En de bot beschermers om de benen.

Wat kan ik nog doen in de paddock? Hij staat 24/7 op zandpaddock met veel bestrating en schuilmogelijkheid.
Hij heeft als onderdeken de recuptex en een regendeken erover. Daar voelt hij prima onder.
Met alleen onderdekens kreeg ik hem niet op en top warm.
Nog andere tips voor de hoeven?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:42

Ninx, hij stond zeker niet te kort. Gisteren is hij bekapt en vandaag loopt hij ook op het harde weer helemaal. Rende zelfs als een malle door het gangpad. Het is een week of 3 geleden gebeurd. Toen liep hij dus heel stijf op het harde. Omdat ik dacht dat hij iets van winterbevangen was, ben ik hem beweging gaan geven. Hij beweegt nauwelijk in dr paddock eb staat alleen maar aan zijn hooinet te trekken. Vanaf dat ik hem beweging ben ga geven ging het per dag beter. Kunnen ze bevangen raken van te weinig bewegen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:08

Nou ja, ik kan me voorstellen dat als mijn paard winterbevangen blijkt, hij liever niet door de koude modder loopt en stil blijft staan. Zijn kogels zijn ook steeds dik en na wandelen weer slank. Dus ik gok dat hij ook veel staat, wat niet helpt voor de doorbloeding van de voeten (en dus herstel).

Maar als mensen tips hebben voor winterbevangen? Meer dan welkom!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 00:04

Jotoma schreef:
Nou ja, ik kan me voorstellen dat als mijn paard winterbevangen blijkt, hij liever niet door de koude modder loopt en stil blijft staan. Zijn kogels zijn ook steeds dik en na wandelen weer slank. Dus ik gok dat hij ook veel staat, wat niet helpt voor de doorbloeding van de voeten (en dus herstel).

Vloerbedekking over de modder leggen? Zodat hij wel wat meer ruimte heeft om op vrij zachte bodem te bewegen zonder dat de hoeven extra koud worden door de modder?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 00:09

Goeie tip, zal eens met mn PH overleggen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 00:21

Dennis schreef:
Maar waarom nu zonder masker 24/7 op het land? Hier komen ze er gewoon helemaal niet op ook al heb ik gras ZAT. Juist af en toe die nachtvorsten met zonnetjes overdag zijn zo extreem gevaarlijk.

Hier komen ze vanaf de eerste nachtvorst gewoon niet meer op het land.

Het is voor iedereen een eigen afweging in hoeveel risico je bereid bent te nemen, met een eigen 'kosten-baten-analyse'. De baten voor mij zijn dat ze deze maanden weer 24/7 deel uitmaakt van de kudde, heerlijk de ruimte heeft, met de kudde kan rennen over de paden in de wei, samen trekken door het land, met ze kan kroelen, samen naar de paddock om te rollen, samen rusten en als kudde weer terug naar de bestrating komen om daar samen hooi te eten. De kosten is het verhoogde risico op HB. Dat risico probeer ik zo goed mogelijk in te schatten en zodra er zon is icm nachtvorst gaat/gaan ze die dag(en) van de wei af. Ook als er een langere strenge vorstperiode is gaat ze de wei af. Maar ik ontzeg haar een hoop extra levensvreugd als ik haar al na de eerste nachtvorst apart gehouden had. En ja, ik weet dat die levensvreugd samen gaat met een naar risico maar voor nu vind ik het het waard. Als dit toch niet blijkt te werken en het toch fout gaat dan zal ik verschrikkelijk balen en uiteraard de situatie/mijn afweging moeten gaan herzien.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 00:22

Jotoma schreef:
Goeie tip, zal eens met mn PH overleggen.

Zou fijn zijn als het helpt +:)+

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 09:14

Jotoma schreef:

Ik heb zelf gelukkig geen ervaring met winterbevangen, ik kwam het toevallig tegen op FB. Wat ik er over heb gelezen is, is dat tegen de kou er dekens, hoefschoenen, bandages en zelfs transportbeschermers om worden gedaan tegen de kou. Daarnaast een dikke laag bodembedekking.
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:01

Mijn bevangen pony's hebben het met jou nooit minder gedaan. Dus heb er helemaal geen ervaring mee.

Roos heeft vannacht voor het eerst weer buiten gestaan. Wat minder stijf in haar spieren, maar wel wat gevoeliger op haar voetjes. Waarschijnlijk heeft ze meer gestaan, minder haar rust gepakt. Maar dat moet gewoon weer even wennen. Ze stond wel weer helemaal aan de andere kant van de paddock vanmorgen, daar had ik haar al een tijd niet zien staan (ben overdag gewoon aan het werk, dus hou haar natuurlijk ook niet van minuut tot minuut in de gaten).
Gister avond was ze weer helemaal jolig, toen dacht ik van het weekeind weer naar een kwartje buut te gaan. Zoals ze vanmorgen was nog niet. Dus vanavond en morgen ochtend maar aankijken voor wat ik zondag ochtend ga geven.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:11

@meert: mijn paard staat 24/7 buiten dus een dikke bodemlaag gaat hem niet worden. Om die reden lijkt permanente bescherming me dus ook niet zo handig. Met alle regen, sneeuw, modder etc.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 15:30

Een harde manenkam.....Hoort dat ook bij winterbevangenheid? Weet iemand dat?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 19:40

Hoort wel in het rijtje van hb symptomen thuis..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:25

Buiten doet Roos weer goed. Ze beweegt meer (van waterbak naar hooi, van hooi naar slaap plekje, rondje naar het mest en plas plekje), is minder explosief, loopt daardoor beter en daardoor ze weer meer loopt.
Eerder explodeerde ze om daarna met zere voetjes te staan, dat schiet niet op. Ook op t harde niet extreem veel slechter dan op t zachte.
Na de kerst weer terug naar een kwartje. 4 dagen en dan weer kijken hoe we er voor staan of we nog verder afbouwen of daar nog een paar dagen op blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:46

Klinkt goed met Roos!

Afgelopen woensdag is de smid weer bij mijn paarden en hb pony geweest. Zijn zolen zijn nog flink gevoelig, roze verkleurd, maar hij vond hem wel verbeterd. Sinds gisteren stapt hij op de straat een heel stuk beter dan een week geleden. Hij krijgt nog steeds een half zakje buut per dag en het advies van de smid was om hem daar nog een kleine week op te laten staan. Dan voorzichtig afbouwen.

Vandaag is de pony voor het eerst uit zichzelf de bestrating op gestapt. En hij probeert mijn merrie weer te versieren, dus hij voelt zich wel goed. Pfffff ben blij *\o/*

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:17

Maandag is Roos weer lekker geexplodeerd, met de hele groep, paddock vol putten en een pony met zere voeten. Gister ging het wel weer prima, ik zou op het land rondje stappen, maar ze gaf aan dat ze stukje langs de weg wou, stukje weg en stukje berm gepakt.
Vanmorgen lag ze en stond ze op toen ik buiten kwam (hele groep was wat tam, waarschijnlijk omdat het nu rustig weer was na 2 dagen wind), daarna niet willen lopen. Ff binnen gezet met haar supplementen, daarna toch stukje gestapt. Dan komt ze wel op gang en stapt ze redelijk door. Ben benieuwd hoe ze vanmiddag is.
Wel nog even op 1/3e zakje buut gehouden ipv terug naar een kwartje, hopelijk zaterdag naar een kwartje.