Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
)Zammie schreef:Wat krijgt je paard verder paars? Zam weegt om en nabij de 800 kg (= groot paard) en krijgt nu 7 a 8 kg geweekt hooi en dan nog 2 a 3 uur (weersafhankelijk) op het gras en verder zoveel stro als hij wil. En natuurlijk de S&S, daar krijgt hij 3 scheppen per dag van. Op dit "dieet" is hij veel afgevallen, ben nu zelfs bang voor teveel afvallen, maar durf weinig meer extra te geven ivm zijn gevoeligheid..
Heb veel laten onderzoeken, maar heb de papieren nog niet. Wacht eerst op de laatste uitslagen en dan haal ik het papier op bij de DA. Telefonisch het 1 en ander doorgesproken over de uitslagen met de DA..
Dus naast gewoon algeheel onderzoek heb ik ook vit./min. enz. laten onderzoeken. Wil een totaal plaatje voor zover dat kan..
.Jannepauli schreef:Da's al een handig dingetje, LC. Maar bij ons wordt alles onder "weidehooi" gerubriceerd - die amerikanen hebben de grassoorten uit elkaar gehaald. Zouden ze daar dan meer monoculturen hebben? Ik kom ook vaak de termen 'cool season grasses' en 'warm season grasses' tegen. Soms ook 'Orchard Hay' enzovoorts..
ook via Safergrass wordt ik er niet veel wijzer van.
En dan alfalfa.. lucerne toch? Kennen wij Alfalfa hay? Bij ECIR wordt dat vaak aangeraden als vervanger van hooi.
Jasper schreef:Al een tijdje niet meer hier geschreven. Wel meegelezen maar een hoop is niet op ezels van toepassing (wat op zich wel logisch is op een paardenforum)
Maar ik heb nu wel een vraag over de witte lijn: mijn ezel is door Utrecht gediagnosticeerd met een verzakking van het hoefbeen, geen kanteling, wel 5 mm gedaald. De witte lijn is echter nooit verbreed. Inmiddels is het al een jaar geleden dat hij bevangen is geweest en zou ik verwachten dat de verbrede witte lijn toch wel een keer zichtbaar zou moeten zijn.
Wanneer was het bij jullie aan de hoeven te zien?
paars schreef:LC is niet voor niets onze fotoexpertAl vaker gebleken dat ze ahv een foto héél veel info kan geven. Super.
zij zag mooi vanaf een gewone foto een gescheurde spier.
) mysa schreef:Jasper schreef:Al een tijdje niet meer hier geschreven. Wel meegelezen maar een hoop is niet op ezels van toepassing (wat op zich wel logisch is op een paardenforum)
Maar ik heb nu wel een vraag over de witte lijn: mijn ezel is door Utrecht gediagnosticeerd met een verzakking van het hoefbeen, geen kanteling, wel 5 mm gedaald. De witte lijn is echter nooit verbreed. Inmiddels is het al een jaar geleden dat hij bevangen is geweest en zou ik verwachten dat de verbrede witte lijn toch wel een keer zichtbaar zou moeten zijn.
5 maanden
wuswa schreef:Hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg! De hoeven en de hoefgroei lijken inderdaad op elkaar. Heb jij destijds wel foto's laten maken en zo ja, welke mate van kanteling had Hittie?
):

wuswa schreef:De vraag over de hoeven van de vos had ik (eigenlijk al eerder) verwachtDe foto vertekent heel erg. Ze is niet bevangen maar heeft wel een groot hoefprobleem achter de rug. Afgelopen winter is ze met beide voorvoeten ergens op gesprongen (hoe wat waar is helaas onbekend gebleven) en heeft twee zwaar gekneusde voeten gehad (m.a.g. ernstige hoefzweren). Ze heeft 2 maanden boxrust moeten ondergaan. Het zal nog wel een jaar duren voordat die voeten er weer normaal uitzien. Goed opgemerkt!!
Isapaardje schreef:Een verbrede witte lijn ontstaan vaak na hoefbeenkanteling.
Hoefwand en hoefbeen maken geen goede lijn meer, en de ontstane ruimte daar tussen ga je na verloop van maanden zien.
Bij een verzakking, de zgn. sinker, blijven hoefwand en hoefbeen aan elkaar parallel. Wel gebeurd er wat bij de kroonrand; je krijgt daar wel een voelbaar deukje (of was het nu een bultje?) en de voet wordt vaak langer dan hij vroeger was. Ook is de zool vaak wat dunner geworden.
Maar verbrede witte lijn, is dan niet aan de orde.
Jannepauli schreef:Da's al een handig dingetje, LC. Maar bij ons wordt alles onder "weidehooi" gerubriceerd - die amerikanen hebben de grassoorten uit elkaar gehaald. Zouden ze daar dan meer monoculturen hebben?
Jannepauli schreef:Ik kom ook vaak de termen 'cool season grasses' en 'warm season grasses' tegen. Soms ook 'Orchard Hay' enzovoorts..
:
Jannepauli schreef:En dan alfalfa.. lucerne toch? Kennen wij Alfalfa hay? Bij ECIR wordt dat vaak aangeraden als vervanger van hooi.
Jasper schreef:Al een tijdje niet meer hier geschreven. Wel meegelezen maar een hoop is niet op ezels van toepassing (wat op zich wel logisch is op een paardenforum)
wuswa schreef:Zojuist de monsternemer gehad. Over 10 tot 14 dagen uitslag. Willen jullie dan helpen interpreteren (please)? Toch ook maar meteen grondmonsters laten nemen. Ben benieuwd.... Zijn eerste indruk was, op basis van de mest die nogal slap is, dat het rijk voer is (tenzij ze wormen zouden hebben maar dat is niet zo) en dat ik teveel voerTja, ik zie ook wel dat ze nog steeds te dik zijn maar dat afvallen gaat zo snel niet.
Jannepauli schreef:wuswa schreef:Zojuist de monsternemer gehad. Over 10 tot 14 dagen uitslag. Willen jullie dan helpen interpreteren (please)? Toch ook maar meteen grondmonsters laten nemen. Ben benieuwd.... Zijn eerste indruk was, op basis van de mest die nogal slap is, dat het rijk voer is (tenzij ze wormen zouden hebben maar dat is niet zo) en dat ik teveel voerTja, ik zie ook wel dat ze nog steeds te dik zijn maar dat afvallen gaat zo snel niet.
Nog even ter aanvulling: volgens ECIR moet hooi op de volgende punten getest worden:
Test includes moisture, dry matter, digestible energy, crude protein, estimated lysine, acid detergent fiber, neutral detergent fiber, Ethanol Soluble Carbohydrates (ESC), Water Soluble Carbohydrates (WSC), starch, non fiber carbohydrates (NFC), calcium, phosphorus, magnesium, potassium, sodium, iron, zinc, copper, manganese, molybdenum.
Their website for more information: http://www.equi-analytical.com
lolclub schreef:Hoe is haar witte lijn en zijn er nog bloedingen zichtbaar ?
ze lijkt op de foto wel iets een stijlere afgroei te maken, maar het kan ook vertekenen hoor..
Wil je van het bevangen paard eens een soortgelijke foto als hierboven geplaatst (echt recht van opzij) maken voor me ?
. EstherHegt schreef:Ik heb inmiddels de vraag gesteld aan een van de auteurs, het lijkt er op dat Europa niet op de blog meer kan komen, er wordt naar gekeken.