[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:41

Mijn broer woont in Canada, daar hebben ze geen gras voor de paarden. Er zijn geen weilanden daar. Ze voeren alfalfa. Net als onze voordroog zit dat in grote ronde balen met een netje eromheen. Wat ik begrijp is dat het in NL kunstmatig wordt gedroogd en daar natuurlijk. De grond waarop het groeit is belangrijk voor de kwaliteit (voedingswaarde) van de plant.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:54

Al een tijdje niet meer hier geschreven. Wel meegelezen maar een hoop is niet op ezels van toepassing (wat op zich wel logisch is op een paardenforum :+ )
Maar ik heb nu wel een vraag over de witte lijn: mijn ezel is door Utrecht gediagnosticeerd met een verzakking van het hoefbeen, geen kanteling, wel 5 mm gedaald. De witte lijn is echter nooit verbreed. Inmiddels is het al een jaar geleden dat hij bevangen is geweest en zou ik verwachten dat de verbrede witte lijn toch wel een keer zichtbaar zou moeten zijn.
Wanneer was het bij jullie aan de hoeven te zien?
Laatst bijgewerkt door Jasper op 21-07-11 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:55

Zammie schreef:
Wat krijgt je paard verder paars? Zam weegt om en nabij de 800 kg (= groot paard) en krijgt nu 7 a 8 kg geweekt hooi en dan nog 2 a 3 uur (weersafhankelijk) op het gras en verder zoveel stro als hij wil. En natuurlijk de S&S, daar krijgt hij 3 scheppen per dag van. Op dit "dieet" is hij veel afgevallen, ben nu zelfs bang voor teveel afvallen, maar durf weinig meer extra te geven ivm zijn gevoeligheid..
Heb veel laten onderzoeken, maar heb de papieren nog niet. Wacht eerst op de laatste uitslagen en dan haal ik het papier op bij de DA. Telefonisch het 1 en ander doorgesproken over de uitslagen met de DA..
Dus naast gewoon algeheel onderzoek heb ik ook vit./min. enz. laten onderzoeken. Wil een totaal plaatje voor zover dat kan..

Vash is 1.73 en woog bij de laatste meting 620 kg. De eerste weging was in october 2009, toen was hij al flink afgevallen (alleen op graszaadhooi en F4F sinds eind juni dat jaar toen hij voor de 1e x HB werd). Ik denk dat hij dus echt ruim 700 kg woog. Nu is hij dus 100 kg lichter.
Hij krijgt: sinds zijn dieptepunt qua gewicht in april 2010 (605 kg) weidehooi (erg droge voordroog) bijgemengd. De voordroog bij onze boer ligt een dag of 6 op de wei voor het in plastic gaat. Kurkdroog erin dus. Enfin.
Naast het weidehooi krijgt hij per 24 uur 12-13 kg (werkelijk gewicht) graszaadhooi en zijn Formula4Feet (voor 600 kg) met een handje "kruidenmuesli zonder haver" van Hippostar. Himalaya liksteen heeft hij ook tot zijn beschikking. Verder 2 x per week een appel. 2 x per week een graasuitje van 10 minuutjes aan de hand. Het ruwvoer wordt verdeeld over 2 voerbeurten en dat krijgt hij in een hooinet van hooinet.nl. De F4F met de muesli krijgt hij bij de avondvoerbeurt. Hij staat nu 24/7 buiten in een zandpaddock zonder deken. Eigenlijk is er sedert april 2010 niets meer veranderd aan de voeding behalve de aanpassingen met het voordroog, dat zal met de seizoenen blijven wijzigen afh.van de energiebehoefte. Hij blijft keurig op gewicht en klachtenvrij sinds de eerste aanval onder controle was. Ik tel mijn zegeningen ;-) .

Als je bang bent dat hij te dun wordt, luister naar dat gevoel. Vaak klopt het, en dikker worden duurt ook weer even. Juist omdat je niet snel aanpassingen kan doen. Zou misschien ervoor kiezen om dan de helft van het hooi te weken of het korter te weken. Op die manier kan je toch wat rijker voeren. Hij staat weersafhankelijk op de wei, compenseer je daarvoor met voeren (geen wei, meer hooi)?
Wat voor hooi is het en hoe groot zijn de scheppen S&S?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:37

paars, het hooi wat ik nu nog heb van vorig jaar is echt koeiehooi. Dat is ook wat er al die jaren mis was qua voeren. Ik heb altijd onbeperkt hooi gegeven en had de paarden wel iets te rond, maar niet echt dik. Vandaar dus, dat Zam denk ik nu zo dun wordt. Ik durf op dit moment niet dit hooi zo erbij te geven. Bij minder weide, geef ik per uur 1 kilo meer hooi.
Heb nog 3 grote balen voordroog staan en die ga ik binnenkort voeren. Moet dat hooi wel drogen in de zon, want anders gaat het schimmelen, want het is wel mooi droog, maar net te nat om voor zolang goed te houden. Heb maar 2 paarden, dus voer niet zoveel.
Dit foliehooi is wel van goed gras. Meerdere soorten en lekker lang en al gedeeltelijk goed in de aren, dus van latere snede als mijn gewone hooi wat halverwege mei vorig jaar is gehooid + dat het grotendeels Engels raai is. Dit hooi is dus het laatste, want heb nu ook mijn weidehooi bij degene weg die mij het foliehooi levert. Dit heb ik nu in de kapschuur liggen en is ook mooi hooi met veel stengel, dus ideaal paardenvoer.
In de F4F zit geen selenium. Is wel iets waar je rekening mee moet houden, als je op zand of veengrond zit. Daar is vaak/meestal een tekort van in deze gronden. Bij kleigrond zit er vaak teveel in de grond en dus ook vaak in het hooi...
De scheppen S&S zijn de gewone voerscheppen, die je voor biks enz gebruikt. Die hoge (meestal) gele scheppen. Heb het destijds gewogen en zou 6 scheppen moeten geven om aan de vit. enz te komen. Maar of het tekort enkel daardoor komt?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:40

Jannepauli schreef:
Da's al een handig dingetje, LC. Maar bij ons wordt alles onder "weidehooi" gerubriceerd - die amerikanen hebben de grassoorten uit elkaar gehaald. Zouden ze daar dan meer monoculturen hebben? Ik kom ook vaak de termen 'cool season grasses' en 'warm season grasses' tegen. Soms ook 'Orchard Hay' enzovoorts..
ook via Safergrass wordt ik er niet veel wijzer van.
En dan alfalfa.. lucerne toch? Kennen wij Alfalfa hay? Bij ECIR wordt dat vaak aangeraden als vervanger van hooi.

Wat ik vind over Orchard hay, is dat de letterlijke vertaling boomgaard hooi is. http://cowbones.com/grass/orchard.html
http://www.finelinestable.com/hay.html
Letterlijk vertaald, zijn de andere grassen uit een warm seizoen, en koud seizoen. Het zijn verschillende grassoorten, die het schijnbaar goed doen in verschillende temperatuur tijden.
Voortuin voorbeeld: http://atlanta-ga-properties.com/subpage14.html
Boeren voorbeeld: http://www.flickr.com/photos/ag-energy- ... 291477362/

Voedingsverschillen: http://www.ag.ndsu.nodak.edu/dickinso/r ... eef03d.htm
http://ucanr.org/repository/cao/landing ... lltext=yes

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:25

Jasper schreef:
Al een tijdje niet meer hier geschreven. Wel meegelezen maar een hoop is niet op ezels van toepassing (wat op zich wel logisch is op een paardenforum :+ )
Maar ik heb nu wel een vraag over de witte lijn: mijn ezel is door Utrecht gediagnosticeerd met een verzakking van het hoefbeen, geen kanteling, wel 5 mm gedaald. De witte lijn is echter nooit verbreed. Inmiddels is het al een jaar geleden dat hij bevangen is geweest en zou ik verwachten dat de verbrede witte lijn toch wel een keer zichtbaar zou moeten zijn.

5 maanden

geerkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:36

paars schreef:
LC is niet voor niets onze fotoexpert ;-) Al vaker gebleken dat ze ahv een foto héél veel info kan geven. Super.

vraag maar aan pablo :D zij zag mooi vanaf een gewone foto een gescheurde spier.

F4F zit inderdaad geen selenium in,dat is ook de reden dat ik er mee gestopt ben....omdat de da vond dat Pablo met zijn te hoge spierwaarden dat toch wel nodig had.
F4F gaat er van uit dat een paard dat uit gras haalt....(een ex bevanger en gras?....nou,hier niet hoor :7 )
Laatst bijgewerkt door geerke op 21-07-11 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:39

mysa schreef:
Jasper schreef:

5 maanden

Dankjewel! Ik probeer zicht te krijgen op de diagnose. Is het mogelijk dat een paard/ezel wel hoefbevangen is geweest (met hoefbeenverzakking) en geen verbrede witte lijn heeft?
Wie heeft hier ervaring mee? Of moet ik gaan twijfelen aan de diagnose?

geerkeJarig

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:42

een ezel heeft een heel ander hoefje dan een paard.
Kun je een foto plaatsen?Er moet toch wel iets te zien zijn aan die hoef neem ik aan?

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:45

Dat is nu juist het punt. Vanmorgen is de hoefsmid weer geweest en ook die ziet niets aan de witte lijn.
Vandaar dat ik me begin af te vragen of ik de diagnose van Utrecht in twijfel moet trekken. Ik geloof wel dat de ezel hoefbevangen is geweest maar een verzakking zonder enige tekens aan de hoef, vind ik toch wel raar.
Maar ik zal morgen even een foto maken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:47

Een verbrede witte lijn ontstaan vaak na hoefbeenkanteling.
Hoefwand en hoefbeen maken geen goede lijn meer, en de ontstane ruimte daar tussen ga je na verloop van maanden zien.
Bij een verzakking, de zgn. sinker, blijven hoefwand en hoefbeen aan elkaar parallel. Wel gebeurd er wat bij de kroonrand; je krijgt daar wel een voelbaar deukje (of was het nu een bultje?) en de voet wordt vaak langer dan hij vroeger was. Ook is de zool vaak wat dunner geworden.
Maar verbrede witte lijn, is dan niet aan de orde.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:22

wuswa schreef:
Hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg! De hoeven en de hoefgroei lijken inderdaad op elkaar. Heb jij destijds wel foto's laten maken en zo ja, welke mate van kanteling had Hittie?

Ja, er zijn diverse keren foto's gemaakt, in het begin iedere maand en later om de drie maanden ter controle.
de eerste set was om te "ontdekken" dat het HB was, we kwamen namelijk voor een pees scan...
ze was alleen onregelmatig in de wending namelijk, aan HB werd helemaal niet gedacht.
afijn, het hele verhaal van Hittie is wel terug te vinden rond juni/juli vorig jaar, ik zal jullie niet vermoeien met een herhaling :D

Wat wel interessant is voor jou, is om te zien hoe het uitwendig en gelijktijdig inwendig is.
zoals ik al zei komt de foto van jouw paard zijn hoef aardig overeen met die van Hittie dus inwendig zal het ook niet veel anders zijn vermoed ik.

Hierbij wat foto's dus ( de meesten hebben ze al eens voorbij zien komen dus die scrollen wel door denk ik :) ):

Juni 2010, niks te zien aan de hoef van buiten op een opgezette kroonrand na... maar van binnen reeds gekanteld
Afbeelding Afbeelding

augustus 2010, de goede afgroei wordt zichtbaar, zowel van buiten als van binnen (check de ribbels op de röntgen die ook zichtbaar zijn op de gewone foto)
Afbeelding Afbeelding

Röntgen van december 2010, afgroei reeds over de helft, hoefbeen weer parallel met hoefwand, alleen het onderste gedeelte moet nog uitgroeien
foto van hoef hieronder is van februari, die van december zijn verloren gegaan..
AfbeeldingAfbeelding

Foto april 2011, ring zit op nagelhoogte en witte lijn wordt steeds smaller
Afbeelding

en de laatste foto's moet ik nog even maken, ze is vorige week naar de smid geweest en de rand/ring is nu weg.
de voet is weer geheel recht en normaal van vorm...
foto volgt :D

wuswa schreef:
De vraag over de hoeven van de vos had ik (eigenlijk al eerder) verwacht :D De foto vertekent heel erg. Ze is niet bevangen maar heeft wel een groot hoefprobleem achter de rug. Afgelopen winter is ze met beide voorvoeten ergens op gesprongen (hoe wat waar is helaas onbekend gebleven) en heeft twee zwaar gekneusde voeten gehad (m.a.g. ernstige hoefzweren). Ze heeft 2 maanden boxrust moeten ondergaan. Het zal nog wel een jaar duren voordat die voeten er weer normaal uitzien. Goed opgemerkt!!

Hoe is haar witte lijn en zijn er nog bloedingen zichtbaar ?
ze lijkt op de foto wel iets een stijlere afgroei te maken, maar het kan ook vertekenen hoor..
Wil je van het bevangen paard eens een soortgelijke foto als hierboven geplaatst (echt recht van opzij) maken voor me ?

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:27

Isapaardje schreef:
Een verbrede witte lijn ontstaan vaak na hoefbeenkanteling.
Hoefwand en hoefbeen maken geen goede lijn meer, en de ontstane ruimte daar tussen ga je na verloop van maanden zien.
Bij een verzakking, de zgn. sinker, blijven hoefwand en hoefbeen aan elkaar parallel. Wel gebeurd er wat bij de kroonrand; je krijgt daar wel een voelbaar deukje (of was het nu een bultje?) en de voet wordt vaak langer dan hij vroeger was. Ook is de zool vaak wat dunner geworden.
Maar verbrede witte lijn, is dan niet aan de orde.

Dat begrijp ik niet. Het hoefbeen zakt toch doordat de verbinding tussen de hoefwand en hoefgewricht onstabiel is geworden waardoor de lamellen uitrekken? Dat is toch de verbrede witte lijn?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:39

Geen idee hoe ik het anders kan uitleggen eigenlijk.
Kijk anders eens bijv. op de site van Van Nassau ; www.hoofcare.nl
Daar staan veel voorbeelden op met foto's en uitleg.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:44

Jannepauli schreef:
Da's al een handig dingetje, LC. Maar bij ons wordt alles onder "weidehooi" gerubriceerd - die amerikanen hebben de grassoorten uit elkaar gehaald. Zouden ze daar dan meer monoculturen hebben?

Ik denk het wel, de VS is natuurlijk vele malen groter en kent ook grote klimaatverschillen.
In het noorden zullen vast andere grassoorten groeien als in het veel warmere zuiden .
Ik heb ooit een kaartje gezien van de VS waarop in beeld werd gebracht welke soorten grassen waar groeiden en in welke verhouding het stond met het bevangen raken van de paarden aldaar.
Er waren streken in de VS waar nauwelijks HB voorkwam en streken waar het extreem was...

Jannepauli schreef:
Ik kom ook vaak de termen 'cool season grasses' en 'warm season grasses' tegen. Soms ook 'Orchard Hay' enzovoorts..

Hier hebben we het al eerder over gehad een poosje terug, dus even uit mijn hoofd :o :
Grof gezegd is warm season gras gras wat afsterft in de winter en in het voorjaar weer uit de grond opkomt en cool season gras blijft jaar rond groen en dus in leven.
de cool season grassen bevatten/maken fructanen (antivries) aan voor de groei en overleving bij koude
en de warm season grassen gebruiken voornamelijk zetmeel en eiwit voor de groei
Warm season grassen zouden dus veiliger zijn voor paarden met IR en EMS

Esther, wil je dit even aanvullen/corrigeren, jij hebt er meer verstand van... :)

Jannepauli schreef:
En dan alfalfa.. lucerne toch? Kennen wij Alfalfa hay? Bij ECIR wordt dat vaak aangeraden als vervanger van hooi.

Ja hoor,
Bij de grasdrogerij kun je balen van 400 kilo halen die volledig bestaan uit gedroogde lucerne
Dus geen mengsel met stro of olie, gewoon de pure plant.
Bij de droging van lucerne verpulveren de blaadjes en dat levert veel "stof" op.
Dit wordt in brokken geperst en weer in de balen terug gedaan.
de blaadjes zijn het voedzaamst namelijk dus dat wordt niet weggegooid
veel boeren voeren het bij in de mengwagen
Wij hebben een aantal jaar geleden dit ook wel bijgevoerd maar de muizen gingen in de balen zitten en we moesten daardoor teveel weggooien.

In de zakken van Hartog en Subli wordt olie bijgemengd om het "stof" uit de blaadjes te binden zodat het niet meer stuift

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:01

Jasper schreef:

Heb jij de rontgen nog ?
Daar ben ik erg benieuwd naar.. :)

Normaal zie je binnen 6 weken de witte lijn verbreden, is het hoefbeen alleen gekanteld dan zie je het voornamelijk alleen in het toongedeelte.
Bij een sincker raakt de gehele wand ontstoken en zakt het hoefbeen in zijn geheel onderuit, de witte lijn zal dan meestal ook verbreed zijn aan de zijkanten van de hoef.
Daarnaast is een sincker te herkennen aan het "dalletje" dat boven de kroonrand komt, normaal glijd je (als je met je vinger voelt) vanaf het haar zo de hoef op, dus de overgang is nauwelijks voelbaar
bij een sincker blijf je op de kroonrand steken, je voelt dat het gedeelte -juist boven de kroonrand- als het ware wat terug ligt dus.

ken je deze filmpjes ?

kanteling: http://www.e-hoofcare.com/images/laminitis-rotation-animation.gif

zinken : http://www.e-hoofcare.com/images/laminitis-sinking-animation.gif

Als jouw ezeltje inderdaad jaar rond geen verbrede witte lijn, ring of andere kenmerken heeft vertoond aan de hoef, zou ik inderdaad twijfelen aan de diagnose.
5 mm verzakken is niet extreem veel (tot 5 mm noemen ze bij paarden niet eens een werkelijke sincker), maar toch zou je wat gezien moeten hebben aan de afgroei, witte lijn of zool als hij inderdaad verzakt is..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 20:39

wuswa schreef:
Zojuist de monsternemer gehad. Over 10 tot 14 dagen uitslag. Willen jullie dan helpen interpreteren (please)? Toch ook maar meteen grondmonsters laten nemen. Ben benieuwd.... Zijn eerste indruk was, op basis van de mest die nogal slap is, dat het rijk voer is (tenzij ze wormen zouden hebben maar dat is niet zo) en dat ik teveel voer :o Tja, ik zie ook wel dat ze nog steeds te dik zijn maar dat afvallen gaat zo snel niet.

Nog even ter aanvulling: volgens ECIR moet hooi op de volgende punten getest worden:

Test includes moisture, dry matter, digestible energy, crude protein, estimated lysine, acid detergent fiber, neutral detergent fiber, Ethanol Soluble Carbohydrates (ESC), Water Soluble Carbohydrates (WSC), starch, non fiber carbohydrates (NFC), calcium, phosphorus, magnesium, potassium, sodium, iron, zinc, copper, manganese, molybdenum.
Their website for more information: www.equi-analytical.com

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 06:20

Jannepauli schreef:
wuswa schreef:
Zojuist de monsternemer gehad. Over 10 tot 14 dagen uitslag. Willen jullie dan helpen interpreteren (please)? Toch ook maar meteen grondmonsters laten nemen. Ben benieuwd.... Zijn eerste indruk was, op basis van de mest die nogal slap is, dat het rijk voer is (tenzij ze wormen zouden hebben maar dat is niet zo) en dat ik teveel voer :o Tja, ik zie ook wel dat ze nog steeds te dik zijn maar dat afvallen gaat zo snel niet.

Nog even ter aanvulling: volgens ECIR moet hooi op de volgende punten getest worden:

Test includes moisture, dry matter, digestible energy, crude protein, estimated lysine, acid detergent fiber, neutral detergent fiber, Ethanol Soluble Carbohydrates (ESC), Water Soluble Carbohydrates (WSC), starch, non fiber carbohydrates (NFC), calcium, phosphorus, magnesium, potassium, sodium, iron, zinc, copper, manganese, molybdenum.
Their website for more information: http://www.equi-analytical.com

Ik hoop dat die onderdelen in de test van het BLGG zitten.... Laat jij bij het BLGG testen of elders?

lolclub schreef:
Hoe is haar witte lijn en zijn er nog bloedingen zichtbaar ?
ze lijkt op de foto wel iets een stijlere afgroei te maken, maar het kan ook vertekenen hoor..
Wil je van het bevangen paard eens een soortgelijke foto als hierboven geplaatst (echt recht van opzij) maken voor me ?

Allereerst: helder om de foto's zo achter elkaar te zien. En dat zullen vast meer mensen vinden. Ik ben de historie in dit topic aan het lezen (en kwam al wat foto's tegen). Daar word ik niet altijd even vrolijk van maar heb een uitermate groot respect gekregen voor jullie doorzettingsvermogen, slagkracht en kennis(vergaring) _/-\o_ .

Vwb de vos: van haar voeten zijn destijds foto's gemaakt en daarop was (gelukkig) geen afwijking te zien. De afgroei is idd wat stijler en er is duidelijk een groeiring te zien. De witte lijn is normaal en de laatste bekapbeurt gaf geen (oude) bloedingen te zien. De hoefzweren waren ondermijnde hoefzweren (n.b. in beide voeten identiek) en die zijn inmiddels weg.

Foto ga ik maken als het weer iets beter is. Hopelijk lukt dat zo duidelijk zoals jouw foto's. Ik heb de keuze tussen een foto met de telefoon of met zo'n ouderwets grote camera (die een beetje eng is natuurlijk).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 07:34

EstherHegt schreef:
Ik heb inmiddels de vraag gesteld aan een van de auteurs, het lijkt er op dat Europa niet op de blog meer kan komen, er wordt naar gekeken.

Ik quote even mezelf, ik kreeg een mail van Dr Walsh de website doet het weer http://www.ahf-laminitis.org/ er waren inderdaad afgelopen week problemen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 07:59

Vraagje over het voer : ik merk dat veel mensen het gewicht van hun paard weten en aan de hand daarvan voeren. Is het nu zo dat word gevoerd naar het daadwerkelijke gewicht (dus wat het paard op dat moment weegt) of wat het gewicht zou moeten zijn (ideaal gezien, bij hoogte en postuur)? Veel van de HB paarden zijn natuurlijk best aan de maat, dus vandaar mijn vraag. Ikzelf doe dit niet, heb het voeren nu wel zelf in de hand, maar dit gaat meer op gevoel en zicht, ook hou ik Flavio goed in de gaten of hij genoeg energie heeft/houdt.

Even off-topic : goed onderschrift paars! Supermiddeltje.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:21

Vash wordt 2x per jaar gewogen, in voor- en najaar. Toen hij te zwaar was kreeg hij 1,5% DS per kg van zijn gewogen (dus te zware) lichaamsgewicht per 24 uur, dit is het minimum wat je mag voeren. Toen hij was afgevallen zit ik op 2% en op koude dagen iets hoger. Ik voer dus idd op werkelijk gewicht.
Als paarden te licht zijn, wordt geadviseerd 2% te voeren per kg /24uur van hun streefgewicht.

Off-topic, dank! Fijn dat het goed werkte, het is idd superspul. Gister ook weer zelf gebruikt hij een klein wondje op Vash's kogel. Equaide houdt de vliegen er ook mooi bij weg nu.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:29

Heb me laten vertellen dat er in IJsland ook niet of nauwelijks fructaan in het gras zit. Je zult het niet geloven, maar daar lopen ook regelmatig megavette paarden, maar bevangenheid komt nauwelijks voor. Vandaar dat ik een d.a. die daar regelmatig werkt er eens naar gevraagd heb: fructaanarme grassen, helaas geen referenties bij gekregen.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:41

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:08

Aanvulling op Vash's dieet: Toen hij te dik was kreeg hij uitsluitend graszaadhooi en zijn F4F + liksteen. Toen hij in april vorig jaar net even te schraal was (en 605 kg) ben ik naar 2% gegaan en wat weidehooi gaan bijmengen. In october dat jaar was hij daarmee 25 kg aangekomen. Nu schommelt hij tussen de 620 en 635. Prima.

Fructaanarme grassoorten zaaien kan, maar de grond waarop gezaaid wordt is ook erg van invloed, evenals het weertype.
In Lucernze zit soms wel 14% ruw eiwit, toch iets om mee te nemen. Niet alle paarden kunnen daar goed tegen. Vash krijgt er vrijwel meteen dikke benen van.

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:13

Hallo,

Mijn shet staat nu al 40 dagen stil door hoefbevangenheid.
De HB zelf heeft zo'n 3 weken geduurd, daarna liep hij weer als vroeger.
Ik wandel nu weer kleine stukjes met hem (ben te groot om er nog op te rijden,
maar een meisje komt er op rijden (nu natuurlijk niet!))
Ik vroeg me af hoe jullie de arbeid opvoeren?
En wat doen jullie dan met je beestje om weer te laten wennen aan werk?

Alvast bedankt..