Isapaardje schreef:Er zijn hier ook genoeg paarden die te dun of op orde zijn en toch hoefbevangen raken.
Juist bij zulke paarden moet je opletten dat je ze niet nog meer laat afvallen en rekening houden dat ze eventueel al een tekort hebben opgelopen doordat ze eerder al op dieet zijn gegaan vanwege een mogelijk eerdere bevangenheid.
Een tekort van het een of ander, kan net zo goed voor problemen zorgen.
Klopt. Helaas zijn er weinigen die het bloed van hun paard laten onderzoeken op eventuele tekorten en er zijn er nóg minder die het totaalvoer (daaronder versta ik ook het ruwvoer) laten testen op vitamines en mineralen. In plaats daarvan gaat men op zoek naar toevoegingen, al dan niet in de zin van een totaalvoer, zonder te weten of het paard datgene wat men erin stopt ook daadwerkelijk nodig heeft. Er zijn meer paarden bevangen geworden van overdaad dan door tekorten. Voederfabrikanten worden in dit topic meer serieus genomen dan wetenschappelijke studies. Ik vraag me af waarom?
Isapaardje schreef:Je kunt niet alle HB paarden over 1 kam scheren.
Zelfs niet de chronische gevallen.
Het is niet altijd een darminfectie of insulineresistentie die de oorzaak zijn.
Er zijn veel meer mogelijkheden en juist bij dat soort paarden kan het wel eens belangrijk zijn dat acuut op goed voer wordt overgestapt.
Opvallend is wel dat alle hoefbevangen paarden één gemene deler hebben. Blijvende degeneratie van laminair weefsel. Wát het ontstaan van de bevangenheid in eerste instantie ook was, aan dit feit kan niet voorbijgegaan worden. 'Goed' voer voor hoefbevangen paarden is daarom een fabeltje. Er zitten altijd stoffen in die a) de fabrikant niet vermeldt, b) niet geschikt zijn ivm gevoeligheid voor hernieuwde laminitis. Wat is voer? Vitamines/mineralen/sporenelementen (vaak niet eens in de juiste verhoudingen) verpakt in een jasje dat je paard niet nodig heeft, dat zelfs schadelijk kan zijn.
Isapaardje schreef:Van de Formula4Feet ben ik niet zo gecharmeerd omdat ze daar BHT als anti-oxidant aan toevoegen.
In jouw eigen voeding zit ook BHT. Dat het niet verboden is voor menselijke consumptie zegt eigenlijk al genoeg. Bovendien heb je voor een paard van 500kg maar 180 gram supplement per dag nodig. De hoeveelheid aan BHT is te verwaarlozen. Niemand zegt trouwens dat F4F het 'beste' of 'enigste' supplement is. Formula4feet heeft óók nadelen, en dat is dat er eigenlijk teveel calcium in zit. Nou wisten de makers van het voer ongetwijfeld ook dat calcium en magnesium elkaar niet goed bevallen, daarom is de hoeveelheid magnesium ook verhoogd. Er zijn tig totaalsupplementen. De vraag is of je paard het wel nodig heeft. Wellicht is aanvulling met enkel de tekorten (als je die hebt laten testen) een veel beter idee.
Maar ik blijf me afvragen of het zo noodzakelijk is als vaak gedacht wordt. Ik las dat er (ik geloof in dit topic) ook wel eens gesproken is over het metabolisme van paarden dat ingesteld zou zijn op een zomer (overdaad) en winter (tekort). Dat zou betekenen dat een paar maanden te kort aan bepaalde vitamines helemaal niet zo schadelijk zou zijn. Wíj zijn degenen die denken dat paarden iedere dag alles moeten hebben uit de schijf van vijf (of was het inmiddels 4?)