[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 05:40

xMariekee schreef:
Zou iemand hier willen kijken naar de foto's van mijn pony? Hoe het precies met de hoefbeenkanteling zit? :)
die kan ik dan even sturen... ze is waarschijnlijk hoefbevangen en heeft hko

Ik zou de diagnose overlaten aan de veearts en niet aan ons op bokt.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:30

Dat zoieso... :) maar daar vertrouw ik ook niet blind op en ik vind het zelf ook interessant om te zien en nou weet ik ook nog niet echt hoe je dat moet zien

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:03

Afgelopen dinsdag schreef ik dat mijn Haf acuut ernstig bevangen is geraakt. De afgelopen dagen is ze erg verslechterd. Ze kan nauwelijks nog staan en trilt. Het is niet om aan te zien. De DA komt elke dag spuiten (pijnstillers/ontstekingsremmers en bloedcirculerende middelen), maar tot nu toe alleen maar verslechtering ipv verbetering. Ze heeft zoveel pijn, het is niet om aan te zien.
Vanavond wil de DA haar verdoven, zodat ik haar naar de kliniek kan brengen, waar er dan foto's van de voeten gemaakt worden.

Heb er weinig hoop meer op... Wat zijn jullie ervaringen met een zo ernstig bevangen pony? Ik wil alles voor haar doen wat mogelijk is, maar is het niet een uitzichtloze situatie als het al zover is?

Hoop op jullie (positieve) reacties.

KootMiraDrum

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:18

Bij mijn Fjordenruin waren de eerste 2 weken altijd het ergst. Maar hij deed wat het beste voor zijn voeten was, ging veel en vaak liggen.
Het lijkt in die fase uitzichtloos, ja, maar die eerste paar weken zijn idd heel erg heftig.
Misschien kun je beter thuis de foto's van de voeten laten maken? http://www.edigit.nl/

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:35

He bah Nadita, wat naar nieuws...
Omdat je nu nog niet weet wat er precies aan de hand is in de hoeven is het moeilijk te zeggen of iets wel of niet goed komt. Het lijkt me dat je zo snel mogelijk foto's moet laten maken.
We duimen voor je dat het meevalt!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:09

nadita schreef:
Heb er weinig hoop meer op... Wat zijn jullie ervaringen met een zo ernstig bevangen pony? Ik wil alles voor haar doen wat mogelijk is, maar is het niet een uitzichtloze situatie als het al zover is?

Sluit ook hoefzweren niet uit.
Ik heb ook dit jaar weer ervaren hoe ernstig dat er uit ziet als het meerdere hoeven tegelijk betreft, en hoe snel de verwarring met een zeer stevige hoefbevangenheid gemaakt is, zeker als het komt na/door een bevangenheid. In mijn geval lieten röntgenfoto's dan ook een (flink) gekanteld hoefbeen zien, dunne zool, en eigenlijk het 'wilt u nog verder?' plaatje zien. Pony kon niet meer lopen of staan.
Maar was niet ziek. Geen koorts, goede eetlust (dus niet typisch hoefbevangenheid, want dan hebben ze wel koorts en zijn ze gewoon echt ziek).
Bleken achteraf dus hoefzweren te zijn aan minimaal 2, waarschijnlijk 3 hoeven tegelijk.
Deze ellende begon ook na een bekapping en heeft met tussenpozen een dik half jaar geduurd, eer de boel in de hoef weer in balans was en ze er weer pijnvrij op kon lopen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:54

@Nardita
Houd moed hoor. :(:) Ik heb nog geregeld nachtmerries: het is zo naar om je paard met zoveel pijn te zien.

Image heeft tijden gehad dat ze zo slecht was, dat de afspraak om in te laten slapen al gemaakt was. En op een of andere manier krabbelde ze net op tijd weer op.

Wacht eerst de foto's af, om te zien wat de schade in de hoeven is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:21

@Nadita, wat voer je je Haf verder? IK weet niet wat je DA adviseert, maar dit is het moment voor (naast de medicijnen):
alleen graszaadhooi, mineralenliksteen, verders niks niks niks. Je mag wilgentakken knippen, dat kan geen kwaad, maar ze krijgt nu al een pijnstiller natuurlijk. Een foto geeft duidelijkheid over de stand van het hoefbeen, maar niet altijd over de prognose, daar hoor/lees je hier voorbeelden genoeg dat DA's zeggen: einde oefening, maar dat het toch de goede kant uitgaat. Hoe je Haf erbij staat en hoeveel pijn ze heeft is denk ik belangrijker. Sterkte hoor!

Soms zetten mensen een hoefbevangen paard op dieet qua volúme ruwvoer, en dat is niet goed. Je moet de hoeveelheid nooit minderen, maar alleen de voedingswaarde ervan. Hun stofwisseling heeft dat volume nodig. Dat zet de verbranding ook aan het werk. Anders wordt er alleen maar "gespaard". Graszaadhooi bevat het minste, dat kan je veilig voeren, het bevat ongeveer 83% droge stof. Deze waarde heb je nodig om het volume te berekenen. Gelukkig vond mijn paard én zijn paddock maatje het ook nog eens lekker.
Is je paard te zwaar: 1,5% van het lichaamsgewicht aan droge stof per dag (=24uur).
Is je paard op gewicht: 2% van het lichaamsgewicht aan droge stof per dag.

Deze informatie heb ik van iemand die verstand heeft van voeding bij paarden en hiermee heb ik mijn paard de laatste maanden op een veilige manier van zijn overtollige kilo's afgeholpen. Hij kon behoorlijk veel eten, maar viel évengoed af. Voor een goede darmfunctie is het erg belangrijk dat een paard namelijk voldoende ruwvoer blijft eten. Zonder kauwbeweging wordt er ook geen speeksel aangemaakt, en dat heeft zijn invloed op de zuurgraad in de maag. Te weinig ruwvoer geeft dus zowel aan de voorkant als aan de achterkant van de darm problemen. Bij een paard met (neiging tot) hoefbevangenheid zal voor mij de keus om die reden dus altijd gaan naar volume ipv voedingswaarde.
Veiligheid voor alles, vind ik. Hij gaat dus van de zomer ook niet met een graasmasker de wei in. Want ik kan dan de intake helemaal niet reguleren, en voor je het weet is het weer mis. Ik durf het risico niet te lopen...de pijn die ze ervan hebben...nee...ik zou het mezelf hoogst kwalijk nemen.
Natuurlijk vergt het aanpassing qua huisvesting, dat is niet altijd makkelijk. Maar een (ex)hoefbevangen paard .... blijft altijd een (ex)hoefbevangen paard. Ik bedoel ermee: over gaat het niet. Ze zijn er gevoelig voor gebleken, wat de oorzaak ook was. Dat risico moet je niet willen lopen.
Mijn mening ;-) (n.a.v. de drukte met berichtjes over graasmaskers die sommigen hier gebruiken).

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:30

Ik ben het helemaal eens met paars. Ik lees heel vaak over het feit dat paarden na het eerste heftige stadium (eenmaal op ijzers en met pijnstilling redelijk pijnvrij zijn) eigenlijk als een soort van 'hersteld' beschouwd worden, weer (gedeeltelijk) de wei opgaan en fysiek worden belast. Ook lees ik veel vragen en tips over voeders en supplementen die eigenlijk helemaal niet van toepassing zijn. Je zou je niet druk hoeven/moeten maken over welk voer.. een hoefbevangen paard mág geen voer. Geen enkel kant-en-klaar-voer is geschikt om te geven aan een bevangen paard. Ook de duurdere merken met veelbelovende websites schieten hun doel voorbij. Het is namelijk het minst belangrijke aan de hele situatie. Ruwvoeder, veel ruwvoeder met een laag suikergehalte, waarvoor graszaadhooi uitermate geschikt is, is het állerbelangrijkste. Later kan je je altijd nog druk maken over de vitamines, een paard krijgt geen tekort van 3 maanden enkel hooi. Bovendien zijn er gewoon volledige supplementen verkrijgbaar (en nieteens zo duur) die AL het bestaande voer kunnen vervangen.

Een paard dat uit de acute fase komt is nog niet genezen. Een paard dat eenmaal een bevangenheid heeft doorgemaakt zal NOOIT meer volledig herstellen en iedere nieuw doorgemaakte bevangenheid daarna verslechtert de prognose.

Het bewijs daarvoor staat in één van de artikelen van Pollitt: Prognosis en Future directions schrijft hij:
Echter, paarden met een marginaal grotere verplaatsing en rotatie van het hoefbeen herstellen slechts gedeeltelijk en maken vaak een geschiedenis door van herhalende kreupelheden, vooral na lichaamsbeweging.
Weefselpathologie van de hoeflamellen van gedeeltelijk herstelde paarden toont een vermindering van het aantal secundaire epidermale lamellen.
Sommige van de SEL’s (secundaire epidermale lamellen) hadden verdraaide, abnormale vormen zelf meerdere jaren na een eerste episode van laminitis. Sommige SEL’s waren afgezonderd van hun hechting aan de PEL’s (primaire epidermale lamellen) en gedragen zich als geïsoleerde, losse eilandjes op drift in het lamellaire bindweefsel (Figuur 11.1 en 11.2)
Als de oppervlakte van de lamellen van de binnenste hoefwand wordt verlaagd na een bevangenheid, wordt de effectiviteit van het lamellaire hoefbeen draagvlak ook verminderd. In andere woorden, paarden die eenmaal een toestand van bevangenheid met significante lamellenvernietiging, veroorzaakt door het kantelen van het hoefbeen, lijken nooit een volledig herstel door te maken en zijn vatbaar voor terugkerende episodes van voet-pijn.

Wie het orginele stuk wil lezen kan het hier vinden: http://www.laminitisresearch.org/downloads/chrispollitt_11_Laminitis_Future_Directions.pdf

Het belangrijkste doel zou moeten zijn; het voorkomen van een nieuwe episode van bevangenheid. Dus waarom risico's nemen met weidegang, voeders en (overmaat aan) beweging? Er zijn heel weinig gevallen bekend waarin een paard fysiek compleet herstelt en dit is slechts mogelijk bij een hoefbeenrotatie van minder dan 5,5 graden.. De gemiddelde rotatie is meer dan dat. Pebbles had een rotatie van 11 graden, bij 15 graden is de prognose op herstel ronduit slecht te noemen en wordt vaak om humaine redenen gesproken over euthanasie.

Door genomen maatregelen zoals hoefbescherming en pijnstilling gaan we compleet aan het feit voorbij dat een episode van acute bevangenheid pas voorbij is na minimaal 18 maanden (Hans Arendse schrijft hier zelfs 3-4 jaar voor) en denken we onterecht veel te snel dat het paard genezen is. Genezen van een episode van bevangenheid, wat niet wil zeggen ; voorgoed genezen. Eenmaal beschadigde lamellen keren nooit meer terug. Daarom moeten we een nieuwe lifestyle voor ons paard verzinnen, ieder stapje overdenken (wormkuren, inentingen, beweging, huisvesting, voeding), informatie vergaren en niet opnieuw terugvallen in oude gewoontes die het paard ooit ziek maakten. Je bent het je paard verplicht.
Laatst bijgewerkt door Tinkerlove op 11-12-09 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:39

Paars: hoe lang ben jij nu onderweg in het HB proces? Het zal vast wel ergens staan maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel veel zin heb om helemaal terug te lezen :o

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:54

Tinkerlove schreef:
een hoefbevangen paard mág geen voer.

Je bedoelt natuurlijk geen krachtvoer.
Ruwvoer is wel belangrijk.

Ik ben het er niet mee eens dat een ziek paard geen extra vitamines e.d. nodig heeft.
Juist voor zijn herstel is het belangrijk dat dit toch in goede hoeveelheid binnenkomt.
De eerste dagen in de acute fase, is hooi het belangrijkste voer (met mate, ook niet onbeperkt), maar daarna zul je je paard toch beter moeten voeren en niet zieker.

Juist een paard met hoefbevangenheid heeft veel vrije radicalen in het lijf. Die kun je bestrijden oa met vitamine C en E. En juist vitamine E komt weinig voor in ouder/stengelig hooi.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:02

romeorowan schreef:
Het zal vast wel ergens staan maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel veel zin heb om helemaal terug te lezen :o

Ja, dat ken ik....het zijn zoveel pagina's....
Hij is eind juni hoefbevangen geworden. We zijn nu dus een goed half jaar onderweg. Ben twee maandjes geleden van smid veranderd omdat hij ontzettend wijde voeten had en de smid daar niets aan veranderde. Ook werd de wand te veel dragend gehouden. Dus qua voetenwerk zijn we nu op de goeie weg! Zijn gewicht is nu goed (650 kg ongeveer), hij is 1.73. Zijn ribben voel ik wel, maar zie ik niet. Zijn koker was megavol, heeft nu gewone proporties aangenomen. Zijn manenkam was erg dik, ook die is nu mooi dun en slap, evenals zijn schoft en zijn staartaanzet. Het is wennen voor me om hem zo te zien, het is best een metamorfose hoor!

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:04

Isapaardje schreef:
Je bedoelt natuurlijk geen krachtvoer.
Dat blijkt uit de context van het stuk waaruit jij dit geknipt hebt.

Isapaardje schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat een ziek paard geen extra vitamines e.d. nodig heeft.
Juist voor zijn herstel is het belangrijk dat dit toch in goede hoeveelheid binnenkomt.
Ik schrijf niet dat het paard geen vitamines nodig heeft, ik schrijf dat het op het moment van een acute bevangenheid het minst belangrijke is van alle dingen waar je aan moet denken. Bovendien is het darmslijmvlies zo beschadigd door bacteriën dat veel van de op te nemen stoffen de darm passeren zonder opname. Beter is dus eerst de darmflora te laten herstellen en dit doe je door het geven van veel ruwvoer.

Isapaardje schreef:
Juist een paard met hoefbevangenheid heeft veel vrije radicalen in het lijf. Die kun je bestrijden oa met vitamine C en E. En juist vitamine E komt weinig voor in ouder/stengelig hooi.
Ik heb altijd bestreden dat oud hooi goed is. Suikers lossen namelijk niet op door het lange liggen. De vitamines verdwijnen wel. Daarom is graszaadhooi beter, zelfs geweekt hooi zou maar een tijdelijke oplossing zijn (vanwege het uitspoelen/oplossen van vitamines) en enkel gevoerd moeten worden tijdens een zoektocht naar geschikt hooi.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:07

Paars: ik zou het wel erg leuk vinden om van de HB paardjes hier die nog niet in het topic op de foto hebben gestaan, foto's te zien. Zoals bijv. van Paars: voor en na.
Dan heb je er een beeld bij.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:11

Isapaardje schreef:
Tinkeloves eerder berichten kennende bedoelt ze hiermee: voer uit zakken. Krachtvoer/muesli etc.

Isapaardje schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat een ziek paard geen extra vitamines e.d. nodig heeft. Juist voor zijn herstel is het belangrijk dat dit toch in goede hoeveelheid binnenkomt.

Eens, maar je hoeft je bij een paard wat te dik is daar niet meteen grote zorgen om te maken: de makkelijkste eerste stap is: van het gras af, goed (lees; geschikt en voldoende) ruwvoer aanbieden, water en een mineralenliksteen. Dan kan je rustig op zoek naar goede supplementen. De Formula4Feet die Vash nu krijgt bevatten allerlei nodige voedingsstoffen afgestemd voor een (ex)hoefbevangen paard dat alleen ruwvoer eet. Daar is dat voor bedacht. Meer heeft hij niet nodig (al kan ik het niet laten om hem sinds hij op gewicht is en het goed gaat dagelijks 200 gr winterwortel te geven....dat is een traktatie waar hij van uit zijn dák gaat zo lekker vind 'ie dat!).

Zal eens zoeken naar foto's voor en na!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:43

Tinkerlove schreef:
Als de oppervlakte van de lamellen van de binnenste hoefwand wordt verlaagd na een bevangenheid, wordt de effectiviteit van het lamellaire hoefbeen draagvlak ook verminderd. In andere woorden, paarden die eenmaal een toestand van bevangenheid met significante lamellenvernietiging, veroorzaakt door het kantelen van het hoefbeen, lijken nooit een volledig herstel door te maken en zijn vatbaar voor terugkerende episodes van voet-pijn.

Wat ik merk is dat veel mensen over een hoefbevangenheid denken als over een...even denken...als over infectieziekte misschien. Dat je paard ziek is, een behandeling krijgt en dan dat het dan weer óver is en alles bij het oude wordt. Het onderliggende proces; alles tussen de scheve verhouding van darmbacterie/darmwand (of bij een baarmoederontsteking díe onderliggende oorzaak etc.) en dan de symptomen aan de voet is voor velen (ook voor mij) behoorlijk ingewikkeld en erg complex. De enige conclusie die je kan trekken is helaas....als je paard eenmaal hoefbevangen is (geweest), dan heb je er een zorgenkindje bij. Punt. Want het ligt altijd op de loer.....en je wil je paard niet onder een vergrootglas verzorgen, maar je moet hem wel beschermen. Als ik mijn paard nu op de wei zet: dan vreet hij zich kapot. Weet hij wat goed voor hem is? Nee! Helaas niet. Hij leeft in het 'nu' eet heerlijk gras en denkt niet aan de pijn die hij er later van heeft. Oorzaak en gevolg liggen blijkbaar in tijd te ver uit elkaar om daar een verband te leggen voor hem.
Het is voor mij best moeilijk te accepteren dat zijn gezondheid niet vanzelfsprekend meer zal zijn en dat ik altijd extra moet nadenken over ruwvoer/beweging/ontwormen/enten....hij staat in pension, dus ik ben daarbij ook nog afhankelijk van de welwillendheid van de stalhouder. Dat gaat best aardig hoor, maar het is soms moeilijk om uit te leggen wat er in zo'n paardenlijf omgaat. Een stalhouder heeft ook aan andere dingen te denken dan alleen aan mijn paard.....
Maar ik heb hem gefokt, hij is 7 jaar en ik hoop dat hij 40 mag worden ;-) . Zal mijn best doen er zoveel mogelijk kennis over te vergaren en voor hem te zorgen zo goed als ik kan. Good times, bad times, hij is mijn makkertje en daar dóe ik dat voor!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:00

@ paars en tinkerlove

Jullie opmerkingen over voer gaat op voor paarden die hoefbevangen zijn door teveel suikers.
Daarbij ga je eraan voorbij dat er ook andere redenen zijn waarom paarden hoefbevangen worden. Het is misschien in het geval van jullie paarden de oorzaak, maar paarden kunnen ook hoefbevangen raken door medicijnen, nageboorte blijven staan, trauma, etc. etc.

Dat maakt dat je iedere patient op zich moet bekijken en niet zo stellig kan zeggen dat anders voeren de oplossing is voor alle hoefbevangen paarden.

Mijn paard is bijv. hoefbevangen geraakt door een ontstoken hoefbeen en daarna het andere been door overbelasting.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:57

janouk schreef:
@ paars en tinkerlove

Jullie opmerkingen over voer gaat op voor paarden die hoefbevangen zijn door teveel suikers.
Daarbij ga je eraan voorbij dat er ook andere redenen zijn waarom paarden hoefbevangen worden. Het is misschien in het geval van jullie paarden de oorzaak, maar paarden kunnen ook hoefbevangen raken door medicijnen, nageboorte blijven staan, trauma, etc. etc.

Dat maakt dat je iedere patient op zich moet bekijken en niet zo stellig kan zeggen dat anders voeren de oplossing is voor alle hoefbevangen paarden.

Mijn paard is bijv. hoefbevangen geraakt door een ontstoken hoefbeen en daarna het andere been door overbelasting.

Ook wanneer andere oorzaken de laminitis in een eerste geval veroorzaakt hebben, blijft de prognose hetzelfde. De lamellen zijn beschadigd op cellulair niveau. Dat betekent dus ook voor jouw paardje dat je in de toekomst altijd moet blijven oppassen omdat de gevoeligheid voor hoefbevangenheid blijft bestaan. Dat zou kunnen betekenen, dat een overload aan fruktanen (bijv. door het grazen op een koude, zonnige middag) een hernieuwde laminitis tot oorzaak kan hebben al was dat in geval van de eerste hoefbevangenheid niet de oorzaak.

Het ligt allemaal veel dichter bij elkaar dan je zou vermoeden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:34

paars schreef:
Isapaardje schreef:
Tinkeloves eerder berichten kennende bedoelt ze hiermee: voer uit zakken. Krachtvoer/muesli etc.

Dat begreep ik wel, maar sommige mensen lezen maar half en zien dan staan dat voer niet belangrijk is. Vandaar dat ik het even corrigeerde in termen krachtvoer en ruwvoer. Meer niet.

paars schreef:
Isapaardje schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat een ziek paard geen extra vitamines e.d. nodig heeft. Juist voor zijn herstel is het belangrijk dat dit toch in goede hoeveelheid binnenkomt.

Eens, maar je hoeft je bij een paard wat te dik is daar niet meteen grote zorgen om te maken

Er zijn hier ook genoeg paarden die te dun of op orde zijn en toch hoefbevangen raken.
Juist bij zulke paarden moet je opletten dat je ze niet nog meer laat afvallen en rekening houden dat ze eventueel al een tekort hebben opgelopen doordat ze eerder al op dieet zijn gegaan vanwege een mogelijk eerdere bevangenheid.
Een tekort van het een of ander, kan net zo goed voor problemen zorgen.
Je kunt niet alle HB paarden over 1 kam scheren.
Zelfs niet de chronische gevallen.
Het is niet altijd een darminfectie of insulineresistentie die de oorzaak zijn.
Er zijn veel meer mogelijkheden en juist bij dat soort paarden kan het wel eens belangrijk zijn dat acuut op goed voer wordt overgestapt.

Van de Formula4Feet ben ik niet zo gecharmeerd omdat ze daar BHT als anti-oxidant aan toevoegen.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:04

Isapaardje schreef:
Er zijn hier ook genoeg paarden die te dun of op orde zijn en toch hoefbevangen raken.
Juist bij zulke paarden moet je opletten dat je ze niet nog meer laat afvallen en rekening houden dat ze eventueel al een tekort hebben opgelopen doordat ze eerder al op dieet zijn gegaan vanwege een mogelijk eerdere bevangenheid.
Een tekort van het een of ander, kan net zo goed voor problemen zorgen.
Klopt. Helaas zijn er weinigen die het bloed van hun paard laten onderzoeken op eventuele tekorten en er zijn er nóg minder die het totaalvoer (daaronder versta ik ook het ruwvoer) laten testen op vitamines en mineralen. In plaats daarvan gaat men op zoek naar toevoegingen, al dan niet in de zin van een totaalvoer, zonder te weten of het paard datgene wat men erin stopt ook daadwerkelijk nodig heeft. Er zijn meer paarden bevangen geworden van overdaad dan door tekorten. Voederfabrikanten worden in dit topic meer serieus genomen dan wetenschappelijke studies. Ik vraag me af waarom?

Isapaardje schreef:
Je kunt niet alle HB paarden over 1 kam scheren.
Zelfs niet de chronische gevallen.
Het is niet altijd een darminfectie of insulineresistentie die de oorzaak zijn.
Er zijn veel meer mogelijkheden en juist bij dat soort paarden kan het wel eens belangrijk zijn dat acuut op goed voer wordt overgestapt.
Opvallend is wel dat alle hoefbevangen paarden één gemene deler hebben. Blijvende degeneratie van laminair weefsel. Wát het ontstaan van de bevangenheid in eerste instantie ook was, aan dit feit kan niet voorbijgegaan worden. 'Goed' voer voor hoefbevangen paarden is daarom een fabeltje. Er zitten altijd stoffen in die a) de fabrikant niet vermeldt, b) niet geschikt zijn ivm gevoeligheid voor hernieuwde laminitis. Wat is voer? Vitamines/mineralen/sporenelementen (vaak niet eens in de juiste verhoudingen) verpakt in een jasje dat je paard niet nodig heeft, dat zelfs schadelijk kan zijn.

Isapaardje schreef:
Van de Formula4Feet ben ik niet zo gecharmeerd omdat ze daar BHT als anti-oxidant aan toevoegen.
In jouw eigen voeding zit ook BHT. Dat het niet verboden is voor menselijke consumptie zegt eigenlijk al genoeg. Bovendien heb je voor een paard van 500kg maar 180 gram supplement per dag nodig. De hoeveelheid aan BHT is te verwaarlozen. Niemand zegt trouwens dat F4F het 'beste' of 'enigste' supplement is. Formula4feet heeft óók nadelen, en dat is dat er eigenlijk teveel calcium in zit. Nou wisten de makers van het voer ongetwijfeld ook dat calcium en magnesium elkaar niet goed bevallen, daarom is de hoeveelheid magnesium ook verhoogd. Er zijn tig totaalsupplementen. De vraag is of je paard het wel nodig heeft. Wellicht is aanvulling met enkel de tekorten (als je die hebt laten testen) een veel beter idee.

Maar ik blijf me afvragen of het zo noodzakelijk is als vaak gedacht wordt. Ik las dat er (ik geloof in dit topic) ook wel eens gesproken is over het metabolisme van paarden dat ingesteld zou zijn op een zomer (overdaad) en winter (tekort). Dat zou betekenen dat een paar maanden te kort aan bepaalde vitamines helemaal niet zo schadelijk zou zijn. Wíj zijn degenen die denken dat paarden iedere dag alles moeten hebben uit de schijf van vijf (of was het inmiddels 4?)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:21

http://www.lifetimepetfood.nl/Chemische.htm

Als het even kan, kies ik dus niet voor voer met BHT erin. Ook niet in kleine hoeveelheden. Er is genoeg alternatief.

Deze keus komt mede voort omdat Isa een aantoonbaar (via bloedonderzoek) verminderd werkende lever had. Die ga ik niet extra belasten met 'giftige' stoffen.

En ja het zit ook in ons eigen voer. Ik let er niet direct op, maar wel op andere dingen.Sinds ik met Isa's voer bezig ben geweest, ben ik beslist ook zelf gezonder gaan eten :D

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:55

Mijn D-pony kon heel slecht lopen. De DA is geweest en heeft fot's genomen. Ze heeft last van een gekanteld hoefbeen. We hebben haar een tijdje pijnstillers gegeven en dan was het beter, maar dat neemt natuurlijk de oorzaak van de pijn niet weg.
Vandaag is de smid geweest en heeft haar een rond ijzer gegeven om de druk op haar hoef wat te verzachten. Hopelijk wordt het hierdoor beter, want ik kan het niet aanzien als ze loopt te manken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:49

Hoefbevangen zijn ze allemaal helaas, wát de oorzaak ook is (geweest). En de gevolgen ervan hebben we helaas ook allemaal gezien, in erge of minder erge mate. Doordát ze het geweest zijn, lopen ze meer risico om het nóg eens te krijgen, met alle gevolgen van dien.
Dat de onderliggende oorzaken en daarmee ook de behandeling anders kunnen zijn is waar, je moet steeds goed kijken naar het individuele dier.
Goed Janouk, om dat even speciaal onder de aandacht te brengen, het is te kort door de bocht om te denken dat de behandeling van mijn paard zomaar op alle hoefbevangen dieren kan worden toegepast. Het minimaliseert in ieder geval wél het risico gezien vanuit de oorzaken voeding/overgewicht. En dat kan toch voor meer mensen goed zijn om te weten.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:59

Veel paarden uit dit topic zijn wel erg bevangen, ik heb dan nog geluk.

Vandaag moesten we de DA 's ochtends bellen over hoe het ging, gister avond ging het goed en het was nog neit achteruit gegaan. Jammer genoeg toen we vandaag eind van de dag aankwamen liep ze echt raar met haar achterbenen. De medicijnen die zij kreeg metacam & ascal heb ik vanmiddag voor dat ik naar de paarden ging ook al opgehaald, deze zijn nog 6 dagen verlengd. MA ochtend moet ik weer bellen, maar als ze morgen nog zo raar loopt ga ik toch eind van de dag na mij werk weer bellen hoor.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:16

Marlis schreef:
Veel paarden uit dit topic zijn wel erg bevangen, ik heb dan nog geluk.

Vandaag moesten we de DA 's ochtends bellen over hoe het ging, gister avond ging het goed en het was nog neit achteruit gegaan. Jammer genoeg toen we vandaag eind van de dag aankwamen liep ze echt raar met haar achterbenen. De medicijnen die zij kreeg metacam & ascal heb ik vanmiddag voor dat ik naar de paarden ging ook al opgehaald, deze zijn nog 6 dagen verlengd. MA ochtend moet ik weer bellen, maar als ze morgen nog zo raar loopt ga ik toch eind van de dag na mij werk weer bellen hoor.

Ook waren haar achterbenen dik!
Kijken het morgen nog even aan en anders bel ik de dierenarts maar weer!