[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:47

Dennis schreef:
7,5 week met haar hoefbevangenheid.
Daarvoor een peesblessure, en daarvoor is afgelopen voorjaar haar oog er uit gehaald. Na haar oog heb ik haar een week of 2 op weer op nivo getraind. Daarna vooral stappen, stappen, stappen. Keer of 5 in het 2span getraind en districts kampioenschap gereden. Wat was ze blij, ze straalde gewoon op t wedstrijd terein. Daarna rustig door trainen(veel stappen, veel onbelast aan de lange teugel) en de dag dat ze bevangen werd zouden we shet wedstrijd hebben.

Jeetje wat een ellende en ook zo raar he zo in training en alsnog bevangen raken. Ze heeft het als ik het zo hoor niet meezitten op dit moment, waardoor raakte ze haar oog kwijt? Maanblindheid? Ik zie dat je zelf hoefsmid bent. Heb je haar ook doormiddel van fotos beslagen of bekapt?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:39

Ik heb weer een dilemma met onze shet die in januari 2017 bevangen werd op de winterstalling. Het gaat eindelijk goed en nu staat ze nog op de zomerstalling. Maar eigenlijk hoort ze weer terug te gaan naar de winterstalling. Alleen zijn er een paar dingen waar we over twijfelen..

1. Op de winterstalling is er:
- hooi (wat geanalyseerd is)
- een stal voor in de nacht
- overdag een stuk van max 15 bij 20 (??) afgezet waar ze alleen staat en minder makkelijk bijgevoerd wordt door voorbijgangers inclusief 2m2 betegeld waar ze altijd droog kan staan
- maatje loopt eromheen dus ze kunnen wel krabbelen maar niet samen rennen/trappen name it

2. Op de zomerstalling
- verpaktebalen ruwvoer wat gevoerd wordt
- een weiland overdag van 20 bij 100 (??) hier loopt ze met grasmasker
- 3 maatjes
- in de nacht in de longeerbak met ruwvoer naast het land met haar maatjes

Ze is van de winter bevangen geraakt op de winterstalling toen ze nog niet op het afgezette stukje stond, maar op een stuk met heel kort gegraasd gras en zand bodem. De oorzaak lag waarschijnlijk aan het fructaan gehalte icm bijvoeren van voorbijgangers bij dat stuk.

Maarja ondertussen hoort ze terug te gaan maar twijfel ik over wat het beste voor haar is.
Waar ben ik bang voor op de winterstalling? Dat ze minder beweegt door het kleine stukje waar ze staat dan op het grote stuk waar ze nu staat en ontzettend veel loopt. En daarnaast dat ze bijgevoerd gaat worden en dat dat wie weet tot een nieuw hb geval gaat leiden.
Maar tegelijkertijd is er in de winter op de zomerstalling best veel modder en kan ze nergens schuilen tegen regen wind etc. Al staat ze wel ongeschoren onder een 200 g halsdeken om zo goed mogelijk de winter door te komen en niet aftevallen omdat ze zich warm moet houden

Wat zouden jullie doen in zo een situatie?

Dennis

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:53

@ Daphne, ja, maanblind. Eerst zat er 10 jaar tussen de aanvallen, toen 2 jaar, toen een half jaar en toen had ze 3 aanvallen in 2 weken en was ik het zat. Ze was al jaren blind met dat oog dus toen was het klaar voor mij. Operatie is prima gegaan en ze herstelde super snel.
Ze heeft (weet ik nu) cushing (en is insuline resistent), dus misschien dat ze daardoor zelf die maanblindheid (met hulp van medicatie natuurlijk) niet kon overwinnen.
Ze is echt bevangen van de cushing. Op het zelfde hooi en niet meer op het gras. En op dat moment op bixie/B nivo getraind (vooral nog heel veel stappen en haar daarin gymnastiseren om haar pees op dat moment te ontzien, oefeningen loopt ze toch wel ;) ).

Ik heb na 2 weken foto's laten maken en haar aan de hand van die foto's bekapt. Tussendoor nog wat gevijlt en van het weekeind zonder nieuwe foto's beslagen.

Peter56

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:07

Beste paarden liefhebbers. Als hoefsmid had en heb ik vaak te maken met hoefbevangenheid.
Na 30 jaar ervaring ben ik er wel achter dat hoefbevangenheid het best en snelst te genezen is als je de onsteking onder de hoefwand geheel vrij maakt. Eerst de gehele voet ondersteunen en daarna de hoornwand boven de ontstoken delen weghalen.
Binnen enkele dagen is de ontsteking weg en droog. Daarna het ondersteunend beslag bij houden en er groeit een normale hoefwand terug. Dit kan wel een jaar duren. De paarden en pony's moeten wel op dieet. Ze lopen meestal na enkele weken normaal en zijn ook na een maand weer inzetbaar.
Ik heb al verschillende paarden en pony,s zo behandeld en allen met reseltaat.
Groet Peter Sprangers.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:35

Deni11 schreef:
Ik heb weer een dilemma met onze shet die in januari 2017 bevangen werd op de winterstalling. Het gaat eindelijk goed en nu staat ze nog op de zomerstalling. Maar eigenlijk hoort ze weer terug te gaan naar de winterstalling. Alleen zijn er een paar dingen waar we over twijfelen..

1. Op de winterstalling is er:
- hooi (wat geanalyseerd is)
- een stal voor in de nacht
- overdag een stuk van max 15 bij 20 (??) afgezet waar ze alleen staat en minder makkelijk bijgevoerd wordt door voorbijgangers inclusief 2m2 betegeld waar ze altijd droog kan staan
- maatje loopt eromheen dus ze kunnen wel krabbelen maar niet samen rennen/trappen name it

2. Op de zomerstalling
- verpaktebalen ruwvoer wat gevoerd wordt
- een weiland overdag van 20 bij 100 (??) hier loopt ze met grasmasker
- 3 maatjes
- in de nacht in de longeerbak met ruwvoer naast het land met haar maatjes

Ze is van de winter bevangen geraakt op de winterstalling toen ze nog niet op het afgezette stukje stond, maar op een stuk met heel kort gegraasd gras en zand bodem. De oorzaak lag waarschijnlijk aan het fructaan gehalte icm bijvoeren van voorbijgangers bij dat stuk.

Maarja ondertussen hoort ze terug te gaan maar twijfel ik over wat het beste voor haar is.
Waar ben ik bang voor op de winterstalling? Dat ze minder beweegt door het kleine stukje waar ze staat dan op het grote stuk waar ze nu staat en ontzettend veel loopt. En daarnaast dat ze bijgevoerd gaat worden en dat dat wie weet tot een nieuw hb geval gaat leiden.
Maar tegelijkertijd is er in de winter op de zomerstalling best veel modder en kan ze nergens schuilen tegen regen wind etc. Al staat ze wel ongeschoren onder een 200 g halsdeken om zo goed mogelijk de winter door te komen en niet aftevallen omdat ze zich warm moet houden

Wat zouden jullie doen in zo een situatie?

Ik denk dat hiervoor ook geldt: volg je gevoel. Twijfel je of voelt het niet goed, doe het niet.
Om even out of the box te denken: heb je al eens om je heen gekeken naar een stalling die beter zou kunnen voldoen?

Ik zat met een deels vergelijkbare situatie. Mijn paard werd erg ongelukkig van het kleine stukje en het alleen staan (ook al stonden er direct paarden naast).
Voor mij persoonlijk zou een winter zonder schuilstal een no go zijn en ik zou me ook echt niet druk willen maken om mensen die gaan bijvoeren. Hb is zorg genoeg.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:57

Peter56 schreef:
Beste paarden liefhebbers. Als hoefsmid had en heb ik vaak te maken met hoefbevangenheid.
Na 30 jaar ervaring ben ik er wel achter dat hoefbevangenheid het best en snelst te genezen is als je de onsteking onder de hoefwand geheel vrij maakt. Eerst de gehele voet ondersteunen en daarna de hoornwand boven de ontstoken delen weghalen.
Binnen enkele dagen is de ontsteking weg en droog. Daarna het ondersteunend beslag bij houden en er groeit een normale hoefwand terug. Dit kan wel een jaar duren. De paarden en pony's moeten wel op dieet. Ze lopen meestal na enkele weken normaal en zijn ook na een maand weer inzetbaar.
Ik heb al verschillende paarden en pony,s zo behandeld en allen met reseltaat.
Groet Peter Sprangers.

Heb je hier foto's van? En waar haal je precies de hoefwand weg en hoeveel haal je precies weg? En hoe bepaal je waar precies de ontsteking zit?

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:41

Hebben jullie paarden last gehad van dunne mest tijdens de but?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:58

Nee, maar daar zou ik niet helemaal gerust op zijn.
Ik heb een pony bekapt die na 3 dagen alleen maar water liet lopen, die is bijna aan de buut onderdoor gegaan. Die doet het op metacam prima.

Mijn merrie eet haar supplementen slechter als ze buut krijgt, jammer dan ;) .

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:00

Wie kan mij even van informatie voorzien, mijn dame heeft chronische hb maar al 2 dagen gaat mijn alarm bel af dat er "iets" is.
Maar ik dus mijn vinger er niet op kan leggen wat.
Ze is met name van voren weer zo stijf, maar volgens de hoefsmid zien haar voeten dr goed uit en de hb gaat ook goed.

Maar goed wat zijn voor tekenen van weer een terug komende HB?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:25

Heeft ze een verhoogde pols? Heeft de hoefsmid nog druk uitgeoefend op de zool met een visiteertang? En met kleine achtjes stappen op het harde hoe loopt ze die?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:51

Geen verhoogde pols, hoefsmid heeft paar dagen terug dr nog bekeken qua voeten en hij zei dr is rust.
Maar hij zegt ook het kan altijd terug komen, omdat t chronisch is.

8tjes stappen zal ik straks eens doen, ze loopt vooral stijf van voren

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:54

Als jij voelt dat er iets niet klopt is dat wss ook zo. Je kent je paard het beste! Echt op je onderbuikgevoel afgaan, het heeft mij alleen maar goeds gebracht toen mijn hoefsmid zei dat er niks aan de hoeven te zien was. Achteraf bleek het hoefbevangen en ppid!

Harde manenkam, andere mest, voel aan de pols in/bij de kootholte, voelen de hoeven warmer, hoe gaat draaien? Ik merk het, het snelst als ze op wat hard ongelijke moeilijker loopt en minder gewicht op haar voorhoeven wil zetten met draaien/rondjes lopen.

Er zijn genoeg “voor”signalen, maar ik heb geleerd elke HB is anders dus pin je nergens op vast! Mijn pony had geen verhoogde pols en geen warme hoeven en toch hartstikke HB... succes!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:20

NathalietjeB schreef:
Geen verhoogde pols, hoefsmid heeft paar dagen terug dr nog bekeken qua voeten en hij zei dr is rust.

De hoefsmid is geweest voordat jij het idee kreeg dat er wat aan de hand is? Het kan best zijn dat daarna iets veranderd is.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:48

Dennis schreef:
Nee, maar daar zou ik niet helemaal gerust op zijn.
Ik heb een pony bekapt die na 3 dagen alleen maar water liet lopen, die is bijna aan de buut onderdoor gegaan. Die doet het op metacam prima.

Mijn merrie eet haar supplementen slechter als ze buut krijgt, jammer dan ;) .

Afbeelding

De derde hoop was al weer meer keutel als vanochtend zeg maar die op de foto dat is de eerste.. ik maak me er ook zorgen over maar helaas deed ze op metacam niet zo veel.. ik bel straks de dierenarts even!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:51

Zorgen dat tie goed hooi blijft eten.
Buut is troep voor de maag.
Kan natuurlijk wat anders zijn, maar zou ook goed van de buut kunnen komen.

Pony van die klant had nog veel dunnere mest als dit. Liep er gewoon gedurende de dag langs zijn benen uit. Ging binnen een paar dagen van een glanzende blije pony met (hele)zere voeten naar een mager dof hoopje ellende waar geen leven meer in zat.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:15

Dat is gelukkig nog niet het geval bij haar graszaadhooi ligt er de hele dag voor haar maar dat eet ze helaas met lange tanden het andere hooi krijgt ze de hele dag door in porties.. het lijkt ook meer de nachten te zijn

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:32

NathalietjeB schreef:

Die van mij heeft nu hetzelfde. Af en toe een onregelmatige pas en weer iets op eieren lopen op t harde. Op t zachte gaat het goed, maar als ik hem beweging geef, loopt hij op plekken met veel water ook onregelmatig. Hoefsmid zag laatst niets, zag er van buiten goed uit.
Ik heb vandaag opnieuw gevoeld en heb de indruk dat er opnieuw een zweer zit in zijn slechtste voet. Hij is ook aan de compositum, dus het zou mij niet verbazen.
Ik blijf beweging geven, maar beperk het even tot stappen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:51

Daphne1988 schreef:
Dat is gelukkig nog niet het geval bij haar graszaadhooi ligt er de hele dag voor haar maar dat eet ze helaas met lange tanden het andere hooi krijgt ze de hele dag door in porties.. het lijkt ook meer de nachten te zijn

Is dat ook gewoon hooi of is dat voordroog? Als het ook hooi is dan zou ik haar daar het grootste deel van de dag toegang tot geven. Om de hoeveelheid te beperken zou ik dat in slowfeedernetten doen.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 18:12

GDG schreef:
Daphne1988 schreef:

Is dat ook gewoon hooi of is dat voordroog? Als het ook hooi is dan zou ik haar daar het grootste deel van de dag toegang tot geven. Om de hoeveelheid te beperken zou ik dat in slowfeedernetten doen.

Gewoon hooi, geanalyseerd en ook echt geschikt voor hb gevoelige paarden.. ze krijgt wel veel over de dag verdeelt er zit meer mee voor de nachten dan moet ik idd maar een slowfeeder ophangen. En daar heeft ze zo n hekel aan☹️ ze wou net echt heel graag haar stal even uit dus we zijn een paar passen buiten geweest dat viel me zo helemaal niet tegen maar toch wel weer terug gezet hoor ze moet helaas eerst een stukje over het harde en teveel beweging vind ik nog niet zo verstandig. In haar stal komt er ook al een stuk meer beweging in en vrij makkelijk ook op haar zachte bedje

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 18:20

Die van ons heeft ook een periode mindere mest gehad. Nu het echt beter gaat en ze geen last meer heeft van de hb, is de mest ook gewoon altijd weer goed!
Hiervoor had ze nooit last van dunne mest, maar met die hb was dat hele lijf was gewoon ontregeld met al die medicijnen troep die er in ging, tja dan kan het eens gebeuren. Gelukkig is dat nu helemaal over en gaat het weer top.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 18:42

Deni11 schreef:
Die van ons heeft ook een periode mindere mest gehad. Nu het echt beter gaat en ze geen last meer heeft van de hb, is de mest ook gewoon altijd weer goed!
Hiervoor had ze nooit last van dunne mest, maar met die hb was dat hele lijf was gewoon ontregeld met al die medicijnen troep die er in ging, tja dan kan het eens gebeuren. Gelukkig is dat nu helemaal over en gaat het weer top.

Ik ben in overleg toch maar naar 1/4 buut gegaan ipv 1/2 zien hoe ze het morgen doet! Ben heel blij voor je dat het zo goed gaat

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 22:39

Vandaag was de bekapper geweest. Mijn shet is toch weer licht bevangen. Hij had duidelijk rode vlekken in de punt van zijn zool en liep een paar weken geleden op het harde erg stijf. Ik dacht toen aan winterbevangenheid, maar het is dus echte bevangenheid. Ik snap er niks van. Hij had geen harde manenkam en zijn hoefjes waren niet echt warm. Er is qua voer niks veranderd (krijgt getest ruwvoer, magnesium en een vitaminekorrel) en in oktober waren zijn waardes netjes 28 (hij heeft cushing en krijgt prascend)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 22:55

damian23 schreef:
Vandaag was de bekapper geweest. Mijn shet is toch weer licht bevangen. Hij had duidelijk rode vlekken in de punt van zijn zool en liep een paar weken geleden op het harde erg stijf. Ik dacht toen aan winterbevangenheid, maar het is dus echte bevangenheid. Ik snap er niks van. Hij had geen harde manenkam en zijn hoefjes waren niet echt warm. Er is qua voer niks veranderd (krijgt getest ruwvoer, magnesium en een vitaminekorrel) en in oktober waren zijn waardes netjes 28 (hij heeft cushing en krijgt prascend)

Nu is het sowieso vaak een beetje natte vingerwerk qua wanneer je nog veilig zit en wanneer niet meer, maar als je helemaal geen idee hebt van de oorzaak is dat wel het vervelendst, je hebt dan immers geen aanknopingspunt om het te voorkomen -O- . Ik neem aan dat je shet niet op het gras staat, anders had je dat wel genoemd?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:07

Hij staat inderdaad niet op het gras. Zijn ruwvoer is laag in suiker en hij is mooi op gewicht. Ik snap het gewoon niet. Wat ik nog kan bedenken is de kou en dat hij misschien in de paddock te weinig beweegt. Of misschien toch iets hormonaals.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:08

damian23 schreef:
Hij staat inderdaad niet op het gras. Zijn ruwvoer is laag in suiker en hij is mooi op gewicht. Ik snap het gewoon niet. Wat ik nog kan bedenken is de kou en dat hij misschien in de paddock te weinig beweegt. Of misschien toch iets hormonaals.

Misschien veel stress gehad?