[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:31

En toch heb ik al meerdere keren gehoord/gelezen dat stro niet noodzakelijkerwijs lager in fructaan is.
Er is vast wel iemand die hier meer verstand van heeft.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:04

Waar heb je dit gelezen?
Daar ben ik altijd wel benieuwd naar. Mijn schoonvader geeft juist stro als een koe droog gezet moet worden omdat er juist heel weinig inzit.
Natuurlijk bevat ongedorst stro nog wel veel suikers in de vorm van zetmeel in de zaden.

Citaat:
Graszaadstro en tarwestro
Beide producten hebben een hoog ruwe celstofgehalte en bevatten weinig energie en weinig eiwit. Graszaadhooi is een restant van de graszaden-industrie.
Na de oogst worden de zaden verwijderd en blijven de stengels over

luve_rozes

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:59

We hebben het stro en fructaan verhaal zelf in 2010 besproken. Toen is er geuit, dat er idd in het stro, net zoveel fructaan kan zitten, als hooi. Zijn de meningen er nu over veranderd? Of is het tegenover rijk hooi, en geen GZH, een alternatief?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:07

Ik ben sinds dit jaar aanwezig in het HB topic, dus weet niet wat er toen besproken is. Ik dacht dat er in stro 'niks' zat...Voor mij is het nu inderdaad minder van het rijke hooi geven en meer stro. Het was fijner om hem meer hooi te geven waar minder inzat, maar dat is op, helaas...dus vandaar deze optie. Zo kan Flavio met de rest meedoen en hij is echt dol op dat hooi, het andere at hij met lange tanden, dus denk dat hij deze oplossing ook wel goed vindt ;) kan nu weinig anders.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:45

Het is inderdaad besproken in augustus 2010 in dit topic.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:51

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:06

maar, soms kunnen inzichten veranderen...

@lolclub: je vroeg om andere foto's. Deze zijn van vandaag. Met de telefoon genomen dus de kwaliteit is niet best. Kan je er iets zinnigs over zeggen of moet ik nog een poging wagen. De smid vond de witte lijn (4 weken geleden) iets verbreed. Hij verwacht de volgende bekapbeurt wat meer te kunnen zien.

rechts voor
Afbeelding
links voor
Afbeelding

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:48

@Wuswa, dat is voor sommige dingen waar inderdaad. Maar niet over dit specifieke onderwerp...blijft interessant, maar met even zoeken is het antwoord ook gevonden. Dat kan dan in de discussie worden meegenomen. Vind ik ;-) .
Zammie schreef:
Zammie schreef:
Voor degenen die graszaadhooi voeren en gewoon weidehooi, weken jullie het weidehooi ook nog, als je gemengd voert? En moet nieuw graszaadhooi ook eerst een x aantal weken "uitbroeien" zoals weidehooi?

Verder niemand?

Ik week het ook niet. Hij krijgt nu 2 x daags tussen de 1 en 2 kg droge voordroog bij het GZH gemengd, afhankelijk van het weer (Vash weegt iets meer dan 600 kg).
Wat voor bloedtest heb je laten doen? Ik wil Vash ook binnenkort even onder de loep hebben namelijk.

luve_rozes schreef:
Ik mest nu niet alleen, maar ruik ook. Moet eigenlijk niet gekker worden :D
_O- herkenning!

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:01

Ik ben door verschillende mensen gebeld in verband met de styrofoam blokken. Inderdaad een absolute must have voor iedereen die met HB te kampen heeft of kan krijgen. Voor iedereen dus :j

De styrofoam blokken zijn alweer volop en in alle maten verkrijgbaar bij E-Digit. Bestellen s.v.p. dáár, niet bij mij.

Geïnteresseerden kunnen E-Digit bereiken via info@edigit.nl

Ronald Aalders

Afbeelding

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:16

Wat krijgt je paard verder paars? Zam weegt om en nabij de 800 kg (= groot paard) en krijgt nu 7 a 8 kg geweekt hooi en dan nog 2 a 3 uur (weersafhankelijk) op het gras en verder zoveel stro als hij wil. En natuurlijk de S&S, daar krijgt hij 3 scheppen per dag van. Op dit "dieet" is hij veel afgevallen, ben nu zelfs bang voor teveel afvallen, maar durf weinig meer extra te geven ivm zijn gevoeligheid..
Heb veel laten onderzoeken, maar heb de papieren nog niet. Wacht eerst op de laatste uitslagen en dan haal ik het papier op bij de DA. Telefonisch het 1 en ander doorgesproken over de uitslagen met de DA..
Dus naast gewoon algeheel onderzoek heb ik ook vit./min. enz. laten onderzoeken. Wil een totaal plaatje voor zover dat kan..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:19

Jannepauli schreef:
@ LC - ze is iets beter in haar doen ( wel narrig, onvriendelijk tegen Jilske), vanmiddag flakkerde haar oogontsteking weer wat op, maar met het pootje schiet het nog niet op. Ze maakte vandaag een klein spurtje van zacht naar hard en dan zie je haar een aardige duik maken als ze de stenen raakt. Ook af en toe pijnlijk met een draai. Eigenlijk staat ze het liefst de hele dag stil in de schuilstal, "alleen voor beschuit ( eten) kom ik er uit"..

mmmm..klinkt niet goed ;(
op hoeveel medicijn staat ze nu en is het nog steeds één voet ?
schuifelt ze ook weer achteruit zoals ze eerder deed en heeft ze koorts ?

luve_rozes schreef:
We hebben het stro en fructaan verhaal zelf in 2010 besproken. Toen is er geuit, dat er idd in het stro, net zoveel fructaan kan zitten, als hooi. Zijn de meningen er nu over veranderd? Of is het tegenover rijk hooi, en geen GZH, een alternatief?

Als stro goed gedorst is (dwz alle graan is eruit) staat het in voedingswaarde onderaan als je het vergelijkt met graszaadhooi en hooi.
Hooi is dan normaal gesproken het rijkste qua voedingwaarde, dan graszaadhooi en dan stro.
In stro zit echter lignine, lignine is een houtachtige, onverteerbare vezel die voor verstoppingen kan zorgen.
Stro is daarom als enig ruwvoer niet geschikt.
Het is wel belangrijk om de partij stro te checken voor je het inkoopt, als je het treft dat je stro nog veel gevulde aren bevat zou het idd zo maar eens kunnen zijn dat je onbedoeld een zetmeelrijk product aan het verstrekken bent.
Er zijn pony's geweest in dit topic die maar niet van het kwakkelen af kwamen totdat het het stro als stalbedekking vervangen werd voor vlas of zaagsel.
Neem dus altijd de gemiddelde voedingwaarde van stro mee in het gehele plaatje als je het dagelijks dieet uitrekent en check het goed op achtergebleven graan !.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:21

paars schreef:
lolclub @ [BEH] Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2
Hier het linkje, even gezocht op "fructaan stro" in "beweging en hoefverzorging". Hoepla.

Er wordt vaak best veel herhaald, vind ik. Het topic loopt al vanaf 2006. Veel is dus al besproken. Zoeken helpt ;-) .

Had deze link inderdaad ok al eens gelezen. Geld dus ook voor gras waar de halmen nog aan zitten en vaak ook nog de zaden. Heb 1 stuk weide nu eens helemaal laten doorbloeien om te kijken wat voor grassoorten er precies in staan, maar daar kunnen ze dus beter niet op nu, lijkt mij...
Hoe zit het met de zaadhulsen bij stro? Die zitten er nog best veel aan bij mijn tarwestro. Is dat waar ze zemelen van maken?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:25

Wuswa
Heb je rontgen laten maken van deze voeten ?

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:00

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 07:08

lolclub schreef:
Wuswa
Heb je rontgen laten maken van deze voeten ?

nee, waarom vraag je dat (het klinkt zo onheilspellend....)?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:24

Wuswa
Niet zo bedoeld hoor :) ,

Ze lijken alleen heel erg op de voeten van Hittie vorig jaar .
Net als bij Hit ligt de groeiring van het dieet diep bij jouw paard maar loopt wel evenwijdig,
de bevangenheidsring zit daaronder (die dikke ring), deze ring buigt ook iets af bij jou, maar niet heel veel,
Door een foto echt recht van opzij te maken kun je de mate van kanteling aflezen.

hier twee foto's van Hittie haar rechtervoet van Juli 2010, op de ene is een streep gezet die ongeveer de ligging van het hoefbeen aangeeft.
de voeten zijn nat, vandaar de donkere vlekken

AfbeeldingAfbeelding

en dit is een foto van augustus, hier zit de ring alweer een stuk lager.
duidelijk is te zien dat de nieuwe afgroei een andere lijn volgt als het bevangen stuk

Afbeelding Afbeelding

is die vos op de achtergrond (op jouw foto) ook bevangen ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:48

Zammie schreef:
Hoe zit het met de zaadhulsen bij stro? Die zitten er nog best veel aan bij mijn tarwestro. Is dat waar ze zemelen van maken?

Zemelen blijven over bij het malen van de korrel zelf,
het is "het restproduct" van de korrel bij de meelwinning en komt van de harde buitenlaag van de graankorrel .

Het vlies was achterblijft op de strohalm zijn de uitgedorste (bloei) aren van de plant .

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:38

Morgen krijgt Image weer originele nieuwe Van Nassau's aangemeten. Mevrouw wordt weer verwend, al moet ze wel 5 uur op de wagen. Ze voelt zich lekker; is fit en stout met haar 21 jaar. Ze is wel gevoelig op haar gouden hoef, ik denk dat het te maken heeft met het feit dat de hoef te lang is en niet lekker afrolt. Benieuwd of ze inderdaad zaterdag weer lekker loopt.

DIkke knuffel voor de paardjes en baasjes die het nu moeilijk hebben :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 11:23

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:44

lolclub schreef:
Wuswa
Niet zo bedoeld hoor :) ,

Ze lijken alleen heel erg op de voeten van Hittie vorig jaar .
Net als bij Hit ligt de groeiring van het dieet diep bij jouw paard maar loopt wel evenwijdig,
de bevangenheidsring zit daaronder (die dikke ring), deze ring buigt ook iets af bij jou, maar niet heel veel,
Door een foto echt recht van opzij te maken kun je de mate van kanteling aflezen.

hier twee foto's van Hittie haar rechtervoet van Juli 2010, op de ene is een streep gezet die ongeveer de ligging van het hoefbeen aangeeft.
de voeten zijn nat, vandaar de donkere vlekken

AfbeeldingAfbeelding

en dit is een foto van augustus, hier zit de ring alweer een stuk lager.
duidelijk is te zien dat de nieuwe afgroei een andere lijn volgt als het bevangen stuk

Afbeelding Afbeelding

is die vos op de achtergrond (op jouw foto) ook bevangen ?

Hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg! De hoeven en de hoefgroei lijken inderdaad op elkaar. Heb jij destijds wel foto's laten maken en zo ja, welke mate van kanteling had Hittie?

De vraag over de hoeven van de vos had ik (eigenlijk al eerder) verwacht :D De foto vertekent heel erg. Ze is niet bevangen maar heeft wel een groot hoefprobleem achter de rug. Afgelopen winter is ze met beide voorvoeten ergens op gesprongen (hoe wat waar is helaas onbekend gebleven) en heeft twee zwaar gekneusde voeten gehad (m.a.g. ernstige hoefzweren). Ze heeft 2 maanden boxrust moeten ondergaan. Het zal nog wel een jaar duren voordat die voeten er weer normaal uitzien. Goed opgemerkt!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:54

LC is niet voor niets onze fotoexpert ;-) Al vaker gebleken dat ze ahv een foto héél veel info kan geven. Super.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:42

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:04

Zojuist de monsternemer gehad. Over 10 tot 14 dagen uitslag. Willen jullie dan helpen interpreteren (please)? Toch ook maar meteen grondmonsters laten nemen. Ben benieuwd.... Zijn eerste indruk was, op basis van de mest die nogal slap is, dat het rijk voer is (tenzij ze wormen zouden hebben maar dat is niet zo) en dat ik teveel voer :o Tja, ik zie ook wel dat ze nog steeds te dik zijn maar dat afvallen gaat zo snel niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 14:35

Da's al een handig dingetje, LC. Maar bij ons wordt alles onder "weidehooi" gerubriceerd - die amerikanen hebben de grassoorten uit elkaar gehaald. Zouden ze daar dan meer monoculturen hebben? Ik kom ook vaak de termen 'cool season grasses' en 'warm season grasses' tegen. Soms ook 'Orchard Hay' enzovoorts..
ook via Safergrass wordt ik er niet veel wijzer van.
En dan alfalfa.. lucerne toch? Kennen wij Alfalfa hay? Bij ECIR wordt dat vaak aangeraden als vervanger van hooi.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 14:41

Wuswa: ik zit ook op de monsternemer te wachten ( hooi en grond) - kunnen we leuk vergelijken!
Als ik m'n cijfertjes heb, laat ik het ook door de ECIR goeroes bekijken omdat naar hun idee de hooiwaarden in het proces van IR etc. het allerbelangrijkste zijn.