Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:52

xxVon schreef:
Goedemorgen, Ik heb een vraagje over de zool. Mijn bekapper zegt dat mijn fjord gezonde stevige hoeven heeft maar dat haar zool wel een beetje plat is. Ik merk dit vooral als er steenslag op het pad ligt, voor de rest loopt ze zowel in het weiland, als op het asfalt en bak super. Nu is mijn vraag, hoe wordt de zool holler zodat het hoefbeen wat meer wordt opgetild, of kan je er niets aan veranderen en is dit eenmaal haar voet?

Wordt hij natuurlijk bekapt? Ik ontdekte het na ongeveer een half jaar NB dat de zool ineens hol werd :)

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:04

__Nicky schreef:
xxVon schreef:
Goedemorgen, Ik heb een vraagje over de zool. Mijn bekapper zegt dat mijn fjord gezonde stevige hoeven heeft maar dat haar zool wel een beetje plat is. Ik merk dit vooral als er steenslag op het pad ligt, voor de rest loopt ze zowel in het weiland, als op het asfalt en bak super. Nu is mijn vraag, hoe wordt de zool holler zodat het hoefbeen wat meer wordt opgetild, of kan je er niets aan veranderen en is dit eenmaal haar voet?

Wordt hij natuurlijk bekapt? Ik ontdekte het na ongeveer een half jaar NB dat de zool ineens hol werd :)

Ja, mijn hoefverzorger is geschoold door Klaas Feuth. Nu zijn we een stuk korter dan een half jaar bezig, dus fijn om te horen dat het goed kan komen

Maartje1990

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:23

Kwartierboogjes kunnen helpen. Maar wellicht ook meer regelmaat?

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:28

Mijn paard had extreme flares toen ik hem kreeg. Dit is al een heel stuk verbeterd, alleen vooral rechtsachter blijft scheef. Wat zouden jullie hiermee doen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En welke bekapper kunnen jullie aanraden in het noorden?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:02

Marwin Leidekker! :) Of Tanja Boeve, of Mart Fontein.

Hoe ziet de kroonrand eruit van de binnenzijde? Ik denk dat je mediaal (aan de binnenkant ook een kwartierboogje mag maken, die kroonrand lijkt iets hoger. En lateraal (aan de buitenkant) ook goed het kwartierboogje erin houden en evt van de onderste 1/2 cm de wand wat vijlen (dus de flare), om het draagoppervlak van de voet symmetrischer te maken. Beetje moeilijk om uit te leggen... Nu wordt er meer gewicht over de laterale helft verdeeld namelijk. Je ziet ook dat de buitenste steunsel wat omgeklapt ligt. Hou deze heel erg goed bij en snij hem zo recht mogelijk (of je bekapper). Je kan de flare bestrijden zoveel je wilt maar als het steunsel niet rechtop komt zal er flare blijven komen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:23

Tanja is goed, die heb ik ook als bekappen gehad :o maar hoe noordelijke is in het noorden? Zo ver ik weet woont Tanja in Duitsland

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:38

Ik woon in Groningen :) Bedankt voor jullie tips, ga de genoemde personen even bekijken! Ik heb geen foto van de mediale zijde maar hier kan je het een beetje zien:
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:06

En ook zelf leren bekappen, de hoeven op de foto's zijn wel weer toe aan een afronding. Verder moeten de steunsels regelmatig worden bijgewerkt.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:42

Wat een interessant topic zeg!

Mag ik vragen wat jullie van deze voetjes vinden?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:52

Nina1999 schreef:
Wat een interessant topic zeg!

Mag ik vragen wat jullie van deze voetjes vinden?

[ [url=m/7uXLss.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XK1BLJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xwfIBJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/eMu8u2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto's zijn niet duidelijk genoeg om hierover een oordeel te gevrb

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:41

Wat gek, op mn telefoon zijn ze echt niet zo slecht. Van foto 2 en 3 kun je echt niks maken?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:44

Check even eerder in dit topic hoe je precies hoeffoto's moet maken om deze goed te beoordelen en zorg voor schone hoeven zonder zand :)

Wat ik nu zie zijn hoeven met flare, overgroeide steunsels en mogelijk een verbrede witte lijn, maar dat is met al dat zand niet duidelijk te zien ;) LV lijkt steiler dan RV, maar dat is ook niet goed te beoordelen vanaf deze foto's.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:56

@Nina1999: ze zijn idd niet heel duidelijk en van vieze hoeven kun je sowieso al niets zeggen :)
Maar ik zie wel dat er een fikse rand in de hoef zit op 3 cm van boven. Daar is dus iets gebeurd ong. 3 maanden geleden in zijn gezondheid/voedingspatrroon.
Verder wel een brede straal, maar die ligt niet in het midden en ook de slijtage aan de toon ligt aan de smalle kant. Je paard loopt dus niet in balans (scheef).
Ook zie ik lichtgeel materiaal op de zool liggen wat overgroeid steunsel is.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:21

Ze is natuurlijk over gegaan van gras naar hooi zo'n 2 a 3 maanden geleden dus daar heb je wel gelijk in. Kun je je 4e regel toelichten, het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt als ik de foto's bekijk. Dat de straal niet in het midden zou liggen, ligt volgens mij echt aan de hoek van de foto's, maar wat bedoel je te zeggen over de slijtage aan de toon?

Steunsels waren me zelf idd ook al opgevallen, en flares zullen vanzelf uit gaan groeien als het goed is.

Ik zal van de week (overdag) proberen betere foto's te maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:43

Afbeelding

Nu ik de rode lijn in het midden getrokken heb lijkt het met de scheefheid wel mee te vallen, maar om het zeker te weten zou je dit eens kunnen nameten.
De blauwe rondjes zijn de gele vlekken. Steunsel is geel, zool is wit.
De gele punt is waar er duidelijk meer slijtage is dan aan de zijkant. Dit zie je wel vaker bij paarden die wat slijpen. Zolang het niet voorbij de witte lijn komt is dit niet zo'n probleem. Van de zijkant mag idd wel de nodige wand af anders kom je nooit van die flares af.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:25

Bedankt, hier heb ik echt wat aan! Maar die blauwe kringen, hoort dat echt nog bij de steunsels? En zoja, wat kan ik daar aan doen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:33

Het is afkomstig van de steunsels, die horen alleen te zitten vlak naast de straal. Doordat ze ooit eens te lang gegroeid zijn is het steunselmateriaal over de zool gegroeid. Doordat er nu steunselmateriaal op de zool zit zal de zool zich hier niet vernieuwen. Best haal je deze plekjes weg tot je wit materiaal tegen komt. Ik verwacht niet dat het dikker is dan een paar mm.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:35

Euhm ik denk niet dat je obv kleur zomaar verschil van steunsel en zool kan aanduiden, zeker als die hoef nog vuil is en weet ik veel waar in gestaan heeft.
Zet een hoef paar dagen in de pis en de zool en steunsel wordt donker roodbruin. Heb je op die manier niet veel aan.
Sure als je begint bij te werken en je ziet thv de steunsel geen mooie witte lijn lopen maar allemaal wazig gele en witte vlekken en dat over de zool heen dan zit die waarschijnlijk een beetje (veel) opzij geplet.

Als je daar een stukje afhaalt van die gele stukken (mss zelfs niet nodig) en je ziet allemaal mooie stipjes (van de hoornpijpjes) dan is het zool. thv steunsel moet je dat ook zien. Is steunsel opzij en over de zool gegroeid ga je normaal gezien lijntjes zien, van de hoornpijpjes die opzij liggen.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:35

Oke! Dus eigenlijk hoort alles aan de onderkant wit te zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:39

De kleur is een indicatie. Als je er een stukje afhaalt voel je snel genoeg of je met zool of steunsel te maken hebt (buigzaam/brokkelig of hard/scherp).

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:46

Een indicatie. Geen regel. Kijk naar het geheel van de voet. Tis een beetje kort door de bocht om dat enkel op basis van kleur steunsel te noemen. Ik denk niet dat het steunsel is maar gewoon zool. Die kan ook geel worden door inwerking van vanalles. Dat randje bij de hoefwwand is ook dichter bij de grond en zal waarschijnlijk als eerste verkleuren :p

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:54

Let's agree to disagree :) ... iig een aandachtspuntje voor TS.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:57

Hahah is goed :P

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:53

Oke ik zal er vanmiddag eens naar kijken!

Waar zetten jullie de hoef van je paard op om de hoefwand af te ronden? Als ik met de onderkant bezig ben ga ik gewoon op een krukje zetten en leg ik hem op mijn been (heel lief paard :j ) zodat het me heel weinig kracht kost, en dat bevalt me prima. Maar om hem af te ronden heb ik nog niet echt een goede manier voor gevonden. Of je staat er zelf heel beroerd bij, of je stoot steeds ergens tegenaan met je rasp -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:04

Op mijn hoefbok

Afbeelding

Ik heb het V'tje nu voorzien van een rubber draagvlak en het vierkante blokje (in de houder) is ook voorzien van een rubber 'matje'.

En hij is niet zo mooi blauw meer ondertussen :D