[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:10

100 gram tarwezemelen bevat ca. 1 gram suiker en 13 gram zetmeel.
Rijk aan vitamine B en magnesium, maar ze hebben scheve fosfor/calcium gehalte.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:43

10 KG hooi voor een klein paard?? :? Is dat niet erg veel?
Ik heb een paard van om en nabij de 700-720 kg (1,75 m) - die krijgt dat zelfs niet... Wat weegt jouw paard?

Wat betreft het advies van Marstal.. daar heb ik wel vraagtekens bij - een hb paard moet je sowieso niet zoveel wortels geven. En tarwezemelen ben ik ook niet gecharmeerd van vanwege de scheve calcium/fosfor verhouding.
3 kg hooi + 2 kg stro ( door elkaar mengen in een hooinet) lijkt me niet zo slecht als basis maar als je nu 10 kg geeft zou ik niet in één keer naar 3+2=5 gaan want dat krijg je een soort crashdieet en da's ook niet de bedoeling, dus langzamer afbouwen - als bijvoeding zou ik ongemelasseerde lucerne of Safe&Sound geven met een extra schep vitamine/mineralen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:52

Isapaardje schreef:
100 gram tarwezemelen bevat ca. 1 gram suiker en 13 gram zetmeel.
Rijk aan vitamine B en magnesium, maar ze hebben scheve fosfor/calcium gehalte.

rijstzemelen schijnen beter te zijn....niet te krijgen in frankrijk.
Daarom voer ik ook niet veel zemelen,het liefst niet....maar dan word het 'dieet' wel heel armoedig...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:54

Nee, in dat advies van Marstall kan ik mij ook niet vinden. Te meer omdat Marco niet te dik is, eerder te slank.
Ik zou ook stoppen met de wortels of bijv. gewoon een halfje geven. Een paard kan niet tellen, dus of je nu 10 geeft of 1 dat maakt niet uit. Hoewel op de homepagine stond dat een paard wel kan tellen, afijn.
Ik heb destijds een heel erg duur voeradvies (bijna 100 euro) gehad van een bekende voeradviseur wat neerkwam op 4,5 kilo hooi, lucerne en wortels.
Ik heb de rekening betaald, maar niks gedaan met het advies.
4,5 kilo hooi voor een paard van ca. 550 kilo. Het arme dier werd helemaal gek. Naar wat ik nu weet was de lucerne wel goed voor Indiana, maar de wortels weer niet.
De scheve calcium/forsfor verhouding wordt gelijk getrokken door lucerne en tarwezemelen te combineren.

fancylover

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:09

de wortels zijn we al heel erg geminderd zoals ik al aangaf dus dat is prima zo.
Ik wou gewoon even jullie reactie weten.
even over dat hooi: ik weet het niet precies zeg ik, hij krijgt gewoon onbeperkt hooi, kan gerust ook 7 of 8 kilo zijn. Heb het niet gewogen hoor.
Maar wat ik al zei ik blijf gewoon voeren wat ik al deed en laat dit lekker voor wat het is ;)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:17

Onbeperkt oud hooi kan je prima voeren hoor, die van mij krijg ook onbeperkt!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:23

JP, je krijgt de groeten van de hoefsmid, hij is bij mij geweest en we mogen weer wat rustig aan het werk. Vandaag begonnen met 5 minuutjes stappen in de rijbak. Lekker in de zon. Super.

Qua dieet: omdat hij nu voor mij op streefgewicht is +:)+ heb ik, nu we weer wat mogen gaan doen, zijn (arm) ruwvoer opgeschroefd naar 2 % van zijn lichaamsgewicht aan droge stof hooi; ruim 15 kg krijgt hij nu per 24 uur, dat was 13 kg. Zo heeft hij ruim voldoende te knabbelen en blijft mooi op gewicht, verder alleen de F4F en ongeveer 200gram winterpeen. Volgende week wordt het iets kouder, dan krijgt hij een 100 grams deken op, dat scheelt voor hem ook weer energieverbruik. Zo kan ik op een volumerijk maar voedingsarm dieet houden, met de F4F krijgt hij alle aanvullingen die hij verder nodig heeft. Gaat lekker zo!

Wij hebben op stal trouwens voor de voorjaar/zomermaanden nog een mooi plekje voor een paddock-maatje vrij! Volledige verzorging, een veilige plek om een hoefbevangen paard te laten overzomeren met een lotgenoot! Alleen is immers maar alleen en dat is voor een paard niet fijn. Reactie via PB.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:09

Ik kan moeilijk zeggen "doe de groeten terug".. fijn dat je weer aan de slag kunt.

Op veel hb-sites wordt aangeraden het hooi te wegen - ik heb daarvoor ooit een handig apparaatje gekocht bij de hengelsportwinkel: een wegertje waarmee gevangen vis gewogen wordt. Dat heb ik aan een haak in de stal hangen, vul een hooinet op,hang het aan het wegertje en weeg daarmee redelijk nauwkeurig mijn hooi af.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:24

Jannepauli schreef:
Ik heb inmiddels de Green Guard besteld voor een testweekje. Beide paarden mogen op het gras maar er moet toch nog 't nodige gewicht af, vooral bij het friesje. Ben benieuwd hoe de dames op die maskers gaan reageren!

Ik heb die Greenguard ook voor de nu bevangen Haf. Heb het afgelopen zomer geprobeerd, ze had het ding, inclusief halster, binnen no time af. Maar als ik haar komende zomer weer op de wei wil hebben, zal het toch goed moeten. Zoals het nu is kan het niet langer....

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:44

horsii schreef:
Onbeperkt oud hooi kan je prima voeren hoor, die van mij krijg ook onbeperkt!

Idd de mijne krijgt ook onbeperkt oud hooi!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:45

Ik heb een best friend graaskorf en ben daar erg tevreden over. Zo eentje met halster. Het is Judy niet gelukt om die zelf af te krijgen, en ze kan er echt niet teveel gras mee eten met dat kleine ronde gaatje :) Greenguard nooit gezien/getest, dus weet ik niet zoveel van..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:51

Gelukkig heb ik de Green Guard alleen maar voor een testweek want ik denk dat dit ding 'm niet gaat worden.
Ik heb op het forum al verschillende topics gevonden waar de best friend er als beste uitkomt - ik twijfel nu alleen nog tussen standaard en luxe. Ik heb het gevoel dat zonder neusband ( van een normaal halster) bij een stevige vreter als mijn paard het toch makkelijker afschiet - een riempje op de neusband houdt dat korfje dan misschien iets beter op z'n plaats?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:46

Ik ga weer richting de poon. Kijken hoe het nu met der hoefbevangenheid gaat. Vanmorgen heb ik 4 keer het laantje gelopen bij ons en waren haar hoeven niet warm.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:51

Jannepauli schreef:
Gelukkig heb ik de Green Guard alleen maar voor een testweek want ik denk dat dit ding 'm niet gaat worden.
Ik heb op het forum al verschillende topics gevonden waar de best friend er als beste uitkomt - ik twijfel nu alleen nog tussen standaard en luxe. Ik heb het gevoel dat zonder neusband ( van een normaal halster) bij een stevige vreter als mijn paard het toch makkelijker afschiet - een riempje op de neusband houdt dat korfje dan misschien iets beter op z'n plaats?

Enya is een stevige vreter, maar krijgt hem niet af. Waar ze wel erg aan heeft moeten wennen is het neopreen waarmee de korf is gevoerd. De eerste weken heb ik er een bontje in moeten naaien, ze had telkens haar neusbot kaal.
Ook wil ik er geen meer met veiligheidsclip, die gaan héél snel kapot. Als ik 3 paarden tegelijk uit de wei haal, leg ik wel eens even een leadrope op de grond (om het hek open te maken of zo). Als ze op die leadrope gaan staan en ze trekken het hoofd omhoog is het meteen; >snap<.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:56

Met mijn paard gaat het beter:) Ik ben benieuwd hoe het gaat als ze maandag geen pijnstilling meer heeft!
Het zit alleen allemaal neit echt mee, der maatje is vanmiddag onverwachts ingeslapen waardoor peep nu voor een weekje op de manege staat.
Als ze alleen in de paddock staat breekt ze namelijk uit en gaat ze gras staan eten, dat is natuurlijk niet de bedoeling:P!
Hoop dat ik snel een maatje vindt voor der!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:24

maar oud hooi is toch ook weer niet goed? ik heb geleerd dat daar de vitamine en mineralen uit verdwijdenen na verloop van tijd.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:00

Klopt.
Beter kan je dan overstappen op graszaadhooi of goed natuurhooi dat laag is suikers is. Als je twijfelt over de samenstelling van je hooi kan je een ruwvoeranalyse laten maken (GD, BLGG, Altic) dan weet je meteen of er genoeg vit/mineralen inzitten en in welke verhoudingen en weet je welke supplementen je bij moet voeren. Volgens mij is dit de enige sluitende manier om een goed samengesteld dieet qua verhoudingen te krijgen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:24

Gisteren bij de lokale shop de korfjes gevonden - nu de paarden nog wijs maken dat het voor hun bestwil is om de wei op te gaan met die muilkorven.. gisteren bij beide paarden op stal even omgedaan en ze stonden vervolgens in shock..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:43

Welk merk, Jannepauli? Geef ze maar wat plukjes hooi door 't gaatje heen, dan hebben ze het snel genoeg door.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:19

Ik heb die van Harry's Horse - ziet er precies zo uit als de Best Friend. Ik heb gisteravond bij Pauli inderdaad wat hooi door het gaatje gewurmd en die at wel. Jilske daarentegen stond met wijd opengesperde ogen te kijken en snapte er niks van..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:14

Ben benieuwd hoe lang die van jou meegaan. Mijn Fjord en Tinker hadden de bodems binnen 2 uur al een stuk dunner geknaagd.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:21

Mijn haf moet er van de zomer ook aan geloven, het is een sloperd dus heb noggeen idee welke ik neem en welke er lang mee gaat!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:57

De BestFriend zijn bij mijn knollen tot nu toe 't sterkst.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:43

Zou iemand hier willen kijken naar de foto's van mijn pony? Hoe het precies met de hoefbeenkanteling zit? :)
die kan ik dan even sturen... ze is waarschijnlijk hoefbevangen en heeft hko

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:05

Kun je de foto's niet in het topic plaatsen?