[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luve_rozes

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:35

Ik heb raar hooi (vind ik zelf). Het is van mei 2011, prachtig los gewikkeld in folie (dat wel) maar heel fijnstengelig, in aar, dus lang. ruikt groen, en is ook heel groen. Ik meng het ook met stro, want het is een partij voor een week, dus dit testen heeft geen zin.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:37

Het hooi dat ik meng met graszaadhooi dat week ik niet. Die van mij begonnen al in te vallen, dus als ik dat ook nog ga weken blijft er helemaal niks over vrees ik. Grietje kan ik soms ook de ribben al wat zien. Wel spannend, broertje voert ze 's ochtends, aangezien ik al vroeg naar Nijmegen ben voor de vierdaagse. Normaal meng ik het 's ochtends ook, maar dat wil ik hem niet laten doen dus nu krijgen ze alleen graszaadhooi 's ochtens.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:09

mysa schreef:
PPID is toch een voorstadium van Cushing? Srry, die 76 pag. laat ik even aan me voorbij gaan. We zouden eigenlijk een sticky moeten hebben, voor alle nuttig linken die voorbij komen. Zou dat niet in de openingspost kunnen? En dan wel een beetje gerubriceerd, natuurlijk.

PPID is de oude naam voor Cushing, er is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat die term Cushing bij paarden het de lading niet dekt. Het is niet het voorstadium van Cushing
( PPID) het voorstadium van PPID zou IR kunnen zijn, dat was een eerdere hypothese ( toen werd het pre Cushing genoemd)
De hypothese was een aantal jaar geleden ) eigenlijk is het nog steeds een hypothese maar moeilijk te bewijzen dat oxidatieve stress een oorzaak kan zijn van PPID.
Bij paarden is het meestal geen tumor zoals bij mensen of honden maar wel een vergrote hypofyse, ik heb er laatst eens een linkje over gegeven meen ik.
Ik zit nu zelf even wat te knokken met mijn google account en blog volgen, ik heb het linkje maar kom er nu zelf niet in grrr. Ik zal de auteurs even mailen hierover, het zal vast met Nederland te maken hebben en niet met Amerika.
Het blog is http://www.ahf-laminitis.org/

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:36

Ik heb inmiddels de vraag gesteld aan een van de auteurs, het lijkt er op dat Europa niet op de blog meer kan komen, er wordt naar gekeken.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:03

Wuswa
Wil je even een foto recht van opzij maken (fototoestel op de grond ) ?
Hoe is de witte lijn ?

JP
Hoe is het vandaag met Pauli ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 23:31

@ LC - ze is iets beter in haar doen ( wel narrig, onvriendelijk tegen Jilske), vanmiddag flakkerde haar oogontsteking weer wat op, maar met het pootje schiet het nog niet op. Ze maakte vandaag een klein spurtje van zacht naar hard en dan zie je haar een aardige duik maken als ze de stenen raakt. Ook af en toe pijnlijk met een draai. Eigenlijk staat ze het liefst de hele dag stil in de schuilstal, "alleen voor beschuit ( eten) kom ik er uit"..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:27

Zammie schreef:
Voor degenen die graszaadhooi voeren en gewoon weidehooi, weken jullie het weidehooi ook nog, als je gemengd voert? En moet nieuw graszaadhooi ook eerst een x aantal weken "uitbroeien" zoals weidehooi?

Verder niemand?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:38

Jannepauli schreef:
@ LC - ze is iets beter in haar doen ( wel narrig, onvriendelijk tegen Jilske), vanmiddag flakkerde haar oogontsteking weer wat op, maar met het pootje schiet het nog niet op. Ze maakte vandaag een klein spurtje van zacht naar hard en dan zie je haar een aardige duik maken als ze de stenen raakt. Ook af en toe pijnlijk met een draai. Eigenlijk staat ze het liefst de hele dag stil in de schuilstal, "alleen voor beschuit ( eten) kom ik er uit"..

fijn dat het iets beter lijkt te gaan!
Belast ze wel gewoon vier benen?Of staat ze naar met haar achterhand onder haar lichaam?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:12

Zammie schreef:
Zammie schreef:
Voor degenen die graszaadhooi voeren en gewoon weidehooi, weken jullie het weidehooi ook nog, als je gemengd voert? En moet nieuw graszaadhooi ook eerst een x aantal weken "uitbroeien" zoals weidehooi?

Verder niemand?

Ik heb hier niets zinnigs aan toe te voegen - ik week mijn hooi niet. Het lijkt me niet dat graszaadhooi moet uitbroeien - dat is al droger wanneer het geoogst wordt, maar ik kan de plank volledig misslaan hierover.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:48

Uitbroeien van hooi na het maaien, heeft te maken met de sappen, die nog een tijdje doorgaan in de gemaaide stengel. Ik probeer logisch te denken, en denk dat die sappen ook doorgaan in GZH. Dat het armer is dan hooi, wil niet zeggen dat de processen anders zijn, alleen de voedingswaarde. Ik zou dus ook GZH laten rusten.

Weken doe ik ook niet. Bij verdenking van hoge waardes, voer ik minder, rustiger, hou ook de omvang van de paarden in het oog. En zorg voor stro, om vrij te eten.

Blijf het zeker momenteel allemaal heel moeilijk vinden. Momenteel is het bijna niet mogelijk hier, om bij 1 handelaar hooi weg te halen. En vind HB toch nog steeds een sluipend iets, denk, dat een aanval, mogelijk al weken eerder ingezet kan zijn. En dat je dan toch meer moet denken in het inwendige van het darm systeem, of het aangeboden voer.

Ik plaatste dat stukje tekst dat je een mogelijke aanval soms vooruit ziet, aan de verandering van de vijgen qua vorm, en geur. Bij een foute verandering worden de vijgen weker, en de geur zuurder. Ik mest nu niet alleen, maar ruik ook. Moet eigenlijk niet gekker worden :D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:55

Ik houdt ook alle veranderingen (dus ook mest) goed in de gaten...Maar helaas zijn ze hier niet echt gek op stro. Ze eten wel wat, maar als ik kijk hoeveel stro er steeds overblijft. Vandaar dat ik wil overstappen naar GZH.
Doordat ik nu al iets meer weet na aanleiding van bloedonderzoek dat mijn paard tekorten heeft, ben ik bang, dat dat ook door het weken van het hooi komt. Paard is erg qua conditie achteruitgegaan sinds ik ben begonnen met weken van het hooi en 's winters zou ik niet weten, hoe dat moet met weken. Te koud/nat hooi kan hij niet verdragen. Dus hoop, dat ik tegen die tijd met GZH en gewoon weidehooi ongeweekt kan gaan voeren. Vandaar dat ik graag van anderen hoor die ook GZH en weidehooi voeren, hoe zij dat doen..

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:30

Flavio is gek op stro, altijd al geweest. Eerst kreeg hij hooi met wat stro erbij (stond op vlas) en nu hooi in z'n strostal, waar hij helemaal blij mee is. Dit hooi is wel wat rijker, ik heb er aan gedacht om het te weken, maar weet dat Flavio het dan niet te eten vindt (er pas aan begint als er geen schoon strootje meer te vinden is...), dus voer nu wat minder hooi. Dat gaat goed.

Wel een vraagje, hoelang na een voersverandering kan er een terugval plaatsvinden? Is dat meteen, een week later of kan dat zelfs een maand later nog gebeuren?

@ Zammie Wat voor tekorten heeft jouw paard? Hoe merk je dat zijn conditie achteruit is gegaan? Bedoel je hoe hij eruit ziet of werklust?

@ JP Gelukkig dat het weer iets beter gaat, natuurlijk zou een grotere vooruitgang nog fijner zijn, maar elk stapje in de goede richting is er 1!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:38

een verandering bij pablo is meestal na een week of twee...als ik iets verander gaat dat met handjes en wordt ook niet meer dan een handje.
Eerst krijgt hij en waas van grijs stof op zijn hals,daarna tussen de normale drollen eentje die iets minder normaal is...iets zachter.
Negeer ik deze signalen dan is de volgende stap dat de hals/manekam iets harder wordt.
Dan in een verder stadium gaat hij zijn voorbenen ontlasten en draait moeilijk.
Maar meestal grijp ik bij de stofwaas al in en gaat er een rem op het plukje stro over zijn krullen heen...minder hooi en dat handje copra blijft ook achterwege.
Steeds maar opletten dus.
Ook verander ik niets aan het soort voer(voer echt veranderen doe ik niet echt ,voeg soms iets toe),en geef ik iets teveel hooi gaat het al fout

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:56

flavlip, ik heb nog niet alle uitslagen binnen, maar selenium is erg laag. Als ik deze week de andere uitslagen binnenkrijg, kan ik pas echt verder kijken, waar het fout zit.
Zam is stijf van achteren, en wordt steeds slechter in de vacht. Geen glans meer bovenop en haren staan daar rechtop. Voelt stug aan. Merkte met name met trainen, dat hij het niet volhoudt.

Geerke, ik ben wel heel vlug met de veranderingen gegaan...Las in dit topic (en via links die hier geplaatst zijn) dat Zam op het randje zat..Vandaar de veranderingen best ineens doorgezet. Hij heeft het erg moeilijk gehad, dat is een feit, maar de darmwerking is nu wel goed en hij is veel afgevallen. Geen harde manenkam meer, geen pulsatie en de mest is perfect...Behalve dus, als er inderdaad iets "tussenkomt" zoals de verdoving vorige week, die moest om hem te kunnen bloedprikken. Daags erna en volgende dag inderdaad wat reactie in de mest, maar verder gelukkig niets...
Laatst bijgewerkt door Zammie op 20-07-11 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:58

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:01

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:03

Mijn paard loopt uit de maat, wat de verschijnselen aangaat. Geen manenkam, etc. Ik kan het alleen zien in haar uitstraling en gangwerk. En tot dit jaar leek het met de schakeling kou/warm weer te doen te hebben.

Zammie, heb je al eens een osteo er naar laten kijken? Naast of je weet wat de tekorten zijn, moet het lichaam wel in balans zijn, om voedingsstoffen op te nemen.

@ Leerzame topics: Dit is ook een enorm leerzaam topic!!!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:07

Vorig jaar zowel osteo als fysio bij Zam gehad...Wil hem daar nu niet mee belasten. Hij moet eerst weer zijn "huishouding" wat op orde hebben..Lijkt mij teveel van het goede, om daar nu al een osteo bij te halen..

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:16

Tsja, ik zie een osteo juist om de huishouding, mocht daar iets mis mee zijn, op orde te krijgen. Tenminste, dat was het duidelijk voor mijn paard, maar dat hangt er natuurlijk vanaf, of er iets mis is, wat daar mee te maken heeft, en dan doel ik op problemen, die hun uitwerking hebben op het darmstelsel.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:26

luve_rozes schreef:
Ik mest nu niet alleen, maar ruik ook. Moet eigenlijk niet gekker worden :D

Dat herken ik! Het is soms maar goed dat niemand mij ziet.....en uitleggen kan je het al helemaal niet meer.

Morgen komt de monsternemer van het BLGG. Ik heb het geluk dat ik (als deze partij qua waardes bevalt) vanaf nu + de hele winter hetzelfde kan voeren. Ik twijfel of de suikers/zetmeel niet te hoog zullen uitvallen. Het voelt wat 'plakkerig'. De paarden zijn er helemaal gek op en verkiezen dit spul zelfs boven gras. Pas als ik de waardes heb, kan ik het wegertje van JP gaan inzetten ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:47

luve_rozes schreef:
Tsja, ik zie een osteo juist om de huishouding, mocht daar iets mis mee zijn, op orde te krijgen. Tenminste, dat was het duidelijk voor mijn paard, maar dat hangt er natuurlijk vanaf, of er iets mis is, wat daar mee te maken heeft, en dan doel ik op problemen, die hun uitwerking hebben op het darmstelsel.

Ben ik grotendeels met je eens, maar zijn darmwerking en met name de blinde darm werkt nu prima. Dat was voorheen wel zijn probleemgebeid, maar denk dat met name het voeren van de S&S voor deze goede werking zorgt. Hij kan in mijn ogen nu even niet dat gedoe om hem heen hebben. Wil eerst zijn selenium en wat er nog meer komt op orde hebben en dan kan ik altijd nog kijken of er een osteo bij komt. Zijn spieren zijn nu duidelijk niet in staat om een verzuring tegen te gaan en dat komt er wel los bij zo'n behandeling. Dus ben bang, als ik dat zou doen nu op dit moment er maar zo spierbevangenheid achteraan kan komen...Kan het mis hebben hoor, maar weet uit eigen ervaring dat je niet moet sullen met spieren...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:49

wuswa schreef:
luve_rozes schreef:
Ik mest nu niet alleen, maar ruik ook. Moet eigenlijk niet gekker worden :D

Dat herken ik! Het is soms maar goed dat niemand mij ziet.....en uitleggen kan je het al helemaal niet meer.

Morgen komt de monsternemer van het BLGG. Ik heb het geluk dat ik (als deze partij qua waardes bevalt) vanaf nu + de hele winter hetzelfde kan voeren. Ik twijfel of de suikers/zetmeel niet te hoog zullen uitvallen. Het voelt wat 'plakkerig'. De paarden zijn er helemaal gek op en verkiezen dit spul zelfs boven gras. Pas als ik de waardes heb, kan ik het wegertje van JP gaan inzetten ;)

Komt er een monsternemer bij je langs? Laat je ook je grond analyseren? Wist niet, dat ze ook bij je aan huis komen, dacht dat dat voor grote boerenbedrijven was...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:01

Ja, er komt gewoon iemand langs. Hij haalt wat voordroog uit een dicht pak en plakt het daarna weer dicht. That's it. Of ik meteen een bodemanalyse laat doen weet ik nog niet. Ik heb dat jaaaaaren terug laten doen (uislag helaas kwijt) en snapte er toen helemaal niets van. Maar eens overleggen morgen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:21

Er wordt regelmatig geschreven over het voeren van stro, maar is bekend dat stro meer suikers kan bevatten dan hooi?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:24

romeorowan schreef:
Er wordt regelmatig geschreven over het voeren van stro, maar is bekend dat stro meer suikers kan bevatten dan hooi?

Stro is het restproduct van gedorste granen.
Ook is de stengel niet groen, en bevat het als meeste vezels.