Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:58

Ik zou bijna vragen, zijn de foto's van voor het bekappen?

Hoefwand is nog een stuk te lang, verder zie ik niet veel met de teen gedaan.
Ok, stralen zijn intact gelaten, dat lijkt me prima. Misschien was de hoef heel erg lang en is er nu al een groot stuk af (niet te veel veranderen in 1x is ook goed) maar anders... is dit in ieder geval niet waar ik heel blij van zou worden.

Niet veel terug staan mooie (bijna 'voorbeeld uit boekje') voetjes van iemand die zelf heeft bekapt. Dat is veel meer mijn idee van natuurlijk bekappen.

Wat bedoel je met omgekeerde ijzers?

Verder heb ik het zelf niet zo heel erg op de mensen die zeggen natuurlijk te bekappen. Maar ook niet zo op smeden die alleen maar bekappen alsof ze er een ijzer onder gaan slaan.
Heb een fijne smid en kan altijd overleggen of vragen waarom hij iets wel of niet doet.
Bekapt traditioneel, maar als ik andere smeden zie... ben ik heel blij met de mijne. Denk eigenlijk dat alleen kwartierboogjes er niet in komen, maar de rest aardig overeen komt :)

En dan hebben wij een pony die altijd wat langer staat (ivm anders gevoelig). Veel geprobeerd, maar pas bij huidige smid geen problemen meer na bekapbeurt! En andere pony staat voor op ijzers, ook zeer blij mee. Ach, ieder zijn ding.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:10

Je schrijft 'hij is toen natuurlijk bekapt'. Zijn deze foto's van vlak na de bekapping en zo niet, hoe lang daarna zijn deze foto's genomen? Ik vind ze er netjes uit zien, maar er staat (alweer) een randje hoefwand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:11

Safiera schreef:
Ik zou bijna vragen, zijn de foto's van voor het bekappen?

Dat was het eerste wat ik ook dacht :)

@Zyffah: bij HB is het heel belangrijk hoe de stand van de voeten is als het paard er op staat :) Dat kunnen we zo niet zien.
Persoonlijk zou ik een stuk van de wand afhalen én van de straal (zeker de punt wat terugsnijden). Ook de straaleinden mag een stukje 'open' gesneden worden (makkelijker schoonmaken in die hoekjes :) )
De wand mag flink rond gevijld worden zéker bij de teen, die is nu veel te scherp.

Verder zijn de 2e en de 4e foto behoorlijk ongelijk bij de hoefballen.

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:45

Bedankt voor de reacties!
Had begrepen dat traditionele hoefsmeden hoefbevangen pony's vaak op omgekeerde ijzers zetten om de voorkant te ontlasten? Ijzers zijn inderdaad niet echt mijn ding, heb ik liever niet.
De foto's zijn van 1 dag na het bekappen, dat is ongeveer een week geleden. Ik zal binnenkort foto's van de zijkant maken.
De mevrouw die hem kwam bekappen heeft toen uitgelegd dat ze de hielen lager heeft gemaakt zodat er minder druk op de ontsteking staat en de voorkant rond heeft gemaakt.
Wat mij op viel is inderdaad dat de hoeven behoorlijk scheef zijn.

Ik denk dat ik dan toch op zoek ga naar een andere, welke zouden jullie aanbevelen? Hij staat in Zuid-Holland.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:49

Ik weet niet of Rianne hierboven daar wel eens komt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:02

Zyffah schreef:
Bedankt voor de reacties!
Had begrepen dat traditionele hoefsmeden hoefbevangen pony's vaak op omgekeerde ijzers zetten om de voorkant te ontlasten? Ijzers zijn inderdaad niet echt mijn ding, heb ik liever niet.
De foto's zijn van 1 dag na het bekappen, dat is ongeveer een week geleden. Ik zal binnenkort foto's van de zijkant maken.
De mevrouw die hem kwam bekappen heeft toen uitgelegd dat ze de hielen lager heeft gemaakt zodat er minder druk op de ontsteking staat en de voorkant rond heeft gemaakt.
Wat mij op viel is inderdaad dat de hoeven behoorlijk scheef zijn.

Ik denk dat ik dan toch op zoek ga naar een andere, welke zouden jullie aanbevelen? Hij staat in Zuid-Holland.

Een dag na het bekappen juist ja en wanneer komt ze het afmaken?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:37

Ligt eraan waar in Zuid-Holland :D En anders weet ik nog wel anderen in ZH. En je weet ook zeker dat het paard voor die tijd recht op zn hoeven stond? Ik zie op de laatste foto wel een hoef die in zijn totaliteit scheef is, maar dat is niet door 1 bekapping geweest. Kan komen door bv de manier van lopen. Misschien goed om je huidige bekapster ook om haar mening te vragen n.a.v. de foto's, je weet maar nooit. Is hij na de bekapping wel beter gaan lopen?

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:57

Na de bekapping heb ik niet veel verschil gemerkt. Dat ie scheef staat klopt, maar dat werd door andere hoefsmeden altijd wel rechter gemaakt? Maakt ook niet heel veel meer uit volgens mij, hij is al 24 en doet niet veel meer.
Hij staat in Noordwijkerhout :)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:04

Zyffah schreef:
Na de bekapping heb ik niet veel verschil gemerkt. Dat ie scheef staat klopt, maar dat werd door andere hoefsmeden altijd wel rechter gemaakt? Maakt ook niet heel veel meer uit volgens mij, hij is al 24 en doet niet veel meer.
Hij staat in Noordwijkerhout :)

He dat is om de hoek :) Het is dat ik me niet waag aan andermans paarden... Ik had je al een pb gestuurd :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:15

@Zyffah: leeftijd mag geen beletsel zijn om een paard niet goed op de hoeven te houden.
Die van mij is 29 en HB (geweest). Geen smid durft zich er aan te wagen, met als resultaat een mega platte zool (overgroeid steunsel). Dus doe ik het maar zelf. Elke 2 weken een paar millimeter er af. Je wilt niet weten wat er aan oude kneuzingen onder vandaan kwam.
Maar de oude druif doet tijdens een wandeltje wel weer een drafje naast me :)

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:43

@Nicky hé wat leuk! Ik zie op je profiel dat je in Noordwijk woont, daar woon ik zelf ook haha! Mag ik vragen waar jouw paardje staat?

@DubbelDun
Dat vind ik ook hoor! Ik weet eigenlijk niet waarom geen enkele hoefsmid zijn hoeven helemaal recht gemaakt heeft.. Osteopaat zei dat hij 1 been iets buiten de massa zet, die slijt anders maar hij zou daar geen last van hebben zei ze.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:47

Sommige hoeven krijg je optisch nooit 100% recht, als je wil dat ze goed blijven lopen. En anderen lopen prima, ondanks bv erg lateraal lopen. Verschilt erg per paard, is mijn ervaring.. Mooiste is idd als je de benen & hoeven goed recht krijgt, maar dat is zo van de foto niet te beoordelen :)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:42

Ik ben een jaar geleden ook overgestapt van smid, mijn merrie is vroeger en vorig jaar weer HB geweest. De nieuwe smid doet alles netjes, legt uit hoe of wat en ziet in een jaar al een positieve verbetering in haar voeten. Ik ook en de laatste tijd loopt ze nog beter dan ooit. Soms vallen mij zaken op en dat kan ik gewoon met hem bespreken. Zo voel ik me goed betrokken bij haar voeten en daar moet ze nog een tijdje mee doen natuurlijk.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:51

Hay,

Sorry dat ik zo kom binnenvallen, ik ben even benieuwd wat jullie van de hoeven van mijn paard vinden.. :)
Paardje liep ongeveer 11 weken geleden kreupel (op het harde, op gras viel het mee) door te korte en afgebrokkelde hoeven en toen heeft de smid er rondom ijzers onder gezet..
Deze foto's zijn van afgelopen week, vlak na het bekappen (en geen nieuwe ijzers eronder, hij loopt weer oké.)

Voor:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Achter:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hmm.. Meeste foto's zijn aardig wazig zie ik nu.. :o Kan eventueel wel nieuwe maken als ze te onduidelijk zijn ;)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:02

Steunsels zijn netjes bijgewerkt, maar ik zou zelf de hielen lager gezet hebben en op de straal meer oppervlak hebben laten staan. De straal heeft geen enkele functie op deze manier en hoge hielen hebben ook meer na- dan voordelen eigenlijk. Ook brokkelen zal eerder gebeuren met te hoge hielen en zonder straal (teveel druk op de teen en enkel de hoefwand).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:06

@yinthee: op de eerste foto zie ik dat de hoeven niet gelijk zijn afgerond. RV zou iets meer een roll mogen hebben.

Verder zie ik in beide voorhoeven een behoorlijke dwarslijn zitten; 1e op 1,5 cm en de 2e op ca 4 cm.
Dat houdt in dat ong 6 weken geleden er iets gebeurd is en ong 3 tot 5 maanden geleden.

Ik vind hem achter nog best hoog staan.
Op de 4e foto zie ik het restant van een kneuzing in het steunselgebied en nog veel geelkleurig materiaal op de zool. Dat houdt in dat er steunselmateriaal over de zool heen ligt.
Deze kombinatie zou kunnen betekenen dat hij last heeft van 'ingegroeide' steunsels die in de zool voor kneuzingen zorgen.

De witte lijn vind ik ook erg breed. Ik zou de wand korter houden zodat je geen last krijgt van flares/brokkels.

Op de 10e foto lijkt RA aan de buitenkant hoger te staan dan aan de binnenkant.

Verder ben ik er geen voorstander van om het bovenste deel van de hoefwand te vijlen. Het ziet er netjes uit, maar het verzwakt de hoefwand. Het onderste deel kan noodzakelijk zijn om de teen goed in te korten en rond te vijlen. De hoefwand is daar veelal ook veel dikker dan bovenaan.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:28

Bedankt voor jullie mening! Ik heb er zelf weinig verstand verder van hoeven etc, maar omdat hij nu ineens zo kreupelde en perse op ijzers moest, kreeg ik een beetje vraagtekens.. Aangezien hij al 18 jaar zonder ijzers loopt zonder problemen.. En dat wil ik eigenlijk ook graag zo houden. Vorige zomer was hij ook al te kort bekapt namelijk, alleen heb ik toen ijzers geweigerd omdat hij alleen gevoelig liep ipv kreupel. Dus daar kon ik gewoon rekening mee houden toen en even rustig aan doen. Maar omdat het nu weer zo ver kwam ging begon ik wel te twijfelen aan de smid en of ik geen andere moet zoeken.. Maar op zich valt het wel mee dus? Of is het wel zodanig dat ik beter kan switchen?

@ Dubbeldun: Ik denk dat ik wel begrijp welke dwarslijnen je bedoeld maar wat bedoel je met dat er dan iets gebeurd moet zijn 6 weken en 3-5 maanden geleden? Waar moet ik aan denken en wat betekent dat dan verder?

Zou die kneuzing kunnen zijn van het ijzer verliezen? Dat gebeurde namelijk tijdens het buiten rijden en hij ging er bijna door op zijn plaat, dus wellicht is het ijzer onder zijn hoef gekomen en heeft een nagel een kneuzing veroorzaakt?

Hij heeft inderdaad wel bijna altijd flare aan zijn voorhoeven na een aantal weken. Vaak aan een kant (naar binnen toe). Het brokkelen is vooral 's zomers. (Logisch denk ik, droogte)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:53

Die dwarslijnen kunnen komen door medicijngebruik, veranderingen in de voeding, etc.

Die flare kan je prima verhelpen door kwartierboogjes. De hoefwand goed afronden voorkomt het afbrokken ;)

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 00:35

1 juni zijn we van stal verhuisd, met inderdaad ook ander voer, dus dat zou dan die lijn van 3-5 maanden kunnen zijn? Voor +- 6 weken geleden zou ik alleen niks kunnen bedenken..
En ik denk niet dat mijn huidige smid zijn werkwijze/manier van bekappen gaat veranderen voor mij haha.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 08:19

De hoefwand goed afronden kan je ook prima zelf doen. Gewoon even regelmatig een vijltje erlangs halen :)
Die kneuzingen worden trouwens veroorzaakt door die flare door verkeerde drukverdeling in de hoef. Als je daar vanaf wilt zijn kwartierboogjes wel aan te raden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:30

@yinthee: die randen komen door verschillende dingen; verandering van voer (van hooi naar gras bijv), maar ook bij hoefbevangenheid zie je het veel en veel mensen valt een lichte HB niet op. Als je zegt dat het 11 weken terug kreupelig liep dan zal dat de reden zijn geweest.
Vlak onder de kroonrand is altijd moeilijk een tijdpad aan te hangen nl.

Heb je ipv ijzers al eens aan hoefschoenen gedacht ??
De kneuzing kan idd ook komen door een klap van het ijzer, maar dat zou er binnen een aantal weken uitgegroeid moeten zijn. Als het zichtbaar blijft dan komt het van dieper.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:06

Hij liep 100% zeker weten kreupel op het harde door te korte/afgebrokkelde pijnlijke hoeven. Niet door bevangenheid.. ;)

Hoefschoenen hoef ik niet te overwegen aangezien hij gewoon al 18 jaar probleemloos blootvoets loopt en de ijzers nu puur waren door de te korte hoefjes.. Als dat dus gewoon voorkomen wordt in het vervolg hoeft hij geen ijzers en ook geen schoenen, dan blijft hij gewoon lekker op blote hoefjes. Hij heeft verder ook gewoon goede en harde hoeven, nooit problemen mee verder.

Die kneuzingen heb ik nooit eerder gezien bij hem dus ik gok op het ijzer dan. Zal het eens in de gaten houden.

Zelf aan de hoeven klooien durf ik niet aan te beginnen. Niet zonder goede begeleiding/uitleg tenminste.

Heeft iemand hier toevallig ervaring met hoefsmederij erdbrink? Lees er op zich wel veel positiefs over op internet/hier op bokt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:47

Inderdaad niet zelf klooien maar een cursus doen en dan onder begeleiding zelf tussendoor bijhouden. Dat helpt de hoef kwaliteit enorm. Veel meer dan poeders en pillen. Als je ongeveer je regio kunt geven kan ik wel een bekapper aanraden.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:50

Ik woon in Spijkenisse, Arabesk (staat trouwens ook onder mijn avatar haha.)

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:42

Goedemorgen, Ik heb een vraagje over de zool. Mijn bekapper zegt dat mijn fjord gezonde stevige hoeven heeft maar dat haar zool wel een beetje plat is. Ik merk dit vooral als er steenslag op het pad ligt, voor de rest loopt ze zowel in het weiland, als op het asfalt en bak super. Nu is mijn vraag, hoe wordt de zool holler zodat het hoefbeen wat meer wordt opgetild, of kan je er niets aan veranderen en is dit eenmaal haar voet?