[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:11

Horsii, balen dat je paard bevangen is geworden. Als ik in je profiel kijk, en corrigeer me als ik het verkeerd zie, is ze dit jaar beduidend dikker dan in bv 2006/7 . Hoe is dat gekomen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:14

Hey Fancy... ik kom ook nog even m'n mening toevoegen al is dat wellicht iets wat je liever niet wil horen.. ;)
Echt, wees verstandig en laat je paardje voorlopig even met rust - laat 'm gewoon een tijdje op eigen benen lopen, ik zou er zelfs geen spelletjes oid mee doen, laat het paard zélf bepalen welke bewegingen hij aankan. Het is niet alleen de kwetsbare zool waar je rekening mee moet houden - het is het hele mechanisme en vooral de aanhechtingen van de hoeflederhuid die je nu niet moet overbelasten.
Vergis je niet: het kan wel lijken alsof je paard er vreselijk veel lol in heeft om naast de fiets te gaan rennen, maar het kan evengoed ook een uiting van stress en pijn zijn.. ik heb mijn paard ook hele rare dingen zien doen als ze ergens van schrok of wat stressig werd of zich bedacht dat ze nét iets eerder bij de voerbak wilde zijn dan haar weide-collega..

Een van de instructies die ik meekreeg voor Pauli was dat zij zeker 4 - 6 weken absoluut geen 'gedwongen' beweging mag hebben, dus ook niet wandelen aan de hand, niet longeren, alleen maar eigen beweging en ook stalrust. Rijden is voorlopig totaal niet aan de orde. Als ik haar foto's vergelijk met de jouwe, dan zijn die van mij erbij vergeleken 'heilig'..

Dus meid, maak even pas op de plaats en wacht af!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 01:36

horsii schreef:
Krachtvoer krijgt ze al nooit:D
Heb vanmiddag prikpaaltjes gehaald en de paddock afgesloten, staat nu in de paddock met schuilstal en krijgt alleen nog maar hooi. Welke pijnstilling ze heeft weet ik niet haha ligt op stal, ze zij dat het een zware was. Paardje had erg veel pijn en haalde gewoon uit als je der alleen maar naar wees, dit is echt niks voor haar want het is altijd een heel mak beest.
Hoop dat het vrijdag beter gaat:) Zoniet gaan we waarschijnlijk naar de kliniek.
De witte lijn was trouwens ook verbreed.

och wat een pech! :(:)
Maar als je nu al ziet dat de witte lijn verbreed is,is het dan niet al een tijdje aan de gang?

Hoe staat ze erbij?
Of ligt ze veel?
Rotziekte ook! Het niet einde verhaal hoor,gewoon geduld en dieet voor de rest van haar leven....dat valt niet mee!
Meestal hebben de eigenaren het er moelijker mee dan de paarden zelf :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:30

Ze is nu zeven en sinds vorige winter aanzienlijk breder geworden qua bouw, dit jaar heeft ze juist op schraal land gestaan en oud hooi gekregen! Stalgenoten voerden onbeperkt kuil maar ik bleef gewoon hooi voeren voor het geval dat.
Dat de witte lijn verbreed is vond de dierenarts ook een raadsel aangezien die pas nog geweest is omdat ze een hoefzweer had(in een spijker gestaan) en toen was er niks aan de hand. Waarschijnlijk is het gewoon erg snel gegaan.
Ze ligt niet veel, voor zover ik weet. Staat wel erg veel in de schuilstal en in de modderplassen! Van de zomer gaat ze ook niet het hele land meer op, heb nu een eigen stuk dus kan eht zelf regelen. Ze blijft voor altijd aan de lijn :P.
De dierenarts vond der trouwens in erg goede conditie en absoluut niet dik ook vond ze haar voedingsschema goed. Ze krijgt geen wortelen, geen slobber, biks , muslie of kuil o.i.d. alleen hooi en ze stond op het land en daar is het helaas fout gegaan.
Geen duidelijke foto(van gisteren) maar je ziet hier wel dat ze niet te dik is.
Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:36

Van de zomer was ze wel te dik;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:42

fancylover...nog iets ter info:
Kinke was bevangen aan 4 benen, heeft 1 1/2 week in de kliniek van Emmeloord gestaan. We kregen haar met moeite de trailer in, thuis lag ze erg veel. In Emmeloord op de foto, zeer kleine afwijking in de hoef, geen sincker oid. Zodra ze ijzers onder had kon en wilde ze keihard draven op het harde!!! We hebben het hier dus over een paard wat zwaar bevangen is en na het beslaan absoluut geen pijn toonde. Vergis je niet in wat er in de hoeven gaande is en bedenk eens dat het al een jaar duurt voor de hele hoef 'vervangen' is. Dan weet je dat er nog allerlei ellende in de hoeven zit en deze dus verre van gezond is. Laat je niet in het ootje nemen door je paardje ;)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:49

Horsii: ze ziet er op de foto inderdaad heel erg netjes uit.
Waarschijnlijk ten overvloede maar hou wel de vitaminen en mineralen in de gaten. Grote kans omdat ze alleen hooi krijgt dat ze toch iets te kort komt.
Er zijn speciale volledige supplementen voor HB paarden, maar je zou ook bijv van Pavo de vit. en min. brokjes Vital kunnen geven.
Dit zijn smakelijke kleine biksjes waar waarvan ze 50 gram (handje vol) nodig hebben. Die kun je dan ook nog gebruiken bij de vrijheidsdressuur.
Zelf geef ik Formula4Feet, speciaal voor HB paarden. Bevalt heel erg goed maar is wel flink aan de prijs.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:56

@ horsii
Je hebt een mooie haf. Balen dat ze nu ook geveld is door hoefbevangenheid.

Even met je mee brainstormen: hoelang geleden heeft ze in de spijker getrapt? Kan het zijn dat ze daarbij een hoefontsteking (of bloedvergiftiging) heeft opgelopen? Heeft jouw paard koorts? Is de witte lijn in alle hoeven verbreed of alleen de hoef waar de spijker ingezeten heeft?
Gevoelsmatig denk ik zomaar dat het alles te maken heeft met die spijker en het vuil/bacterieen die daardoor in de hoef terecht gekomen zijn.Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:32

janouk schreef:
@ horsii
Je hebt een mooie haf. Balen dat ze nu ook geveld is door hoefbevangenheid.

Even met je mee brainstormen: hoelang geleden heeft ze in de spijker getrapt? Kan het zijn dat ze daarbij een hoefontsteking (of bloedvergiftiging) heeft opgelopen? Heeft jouw paard koorts? Is de witte lijn in alle hoeven verbreed of alleen de hoef waar de spijker ingezeten heeft?
Gevoelsmatig denk ik zomaar dat het alles te maken heeft met die spijker en het vuil/bacterieen die daardoor in de hoef terecht gekomen zijn.Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

tja...dat ging ook door mij heen toen ik het las...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:58

Mijn Haflinger is sinds gisteren ernstig acuut hoefbevangen.
Daarom wil ik dit topic blijven volgen. Staat veel nuttigs in, vooral in de openingspost.
En natuurlijk alle ervaringen van mensen met een bevangen paard/pony.

Ben er niet aan toe gekomen om alle 300 en nog wat pagina's te lezen. Maar wat ik me nu afvraag: mijn paarden lopen elke dag een aantal uren buiten. Ook in de winter. Nu zegt de een dat ze beter op kort gras kunnen lopen, een ander zegt dat kort gras juist funest is ivm het hoge fructaangehalte.

Is er iemand die me daar meer over kan vertellen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:22

Als je paard accuut ernstig bevangen is, moet hij in ieder geval meteen van het gras af - of het nou kort of lang is. In de paddock en voorlopig alleen hooi voeren ( bij voorkeur geweekt hooi om de extra calorieën eruit te spoelen). Heb je je smid e/o DA erbij gehaald? De eerste uren van Hoefbevangenheid zijn vaak cruciaal en eigenlijk net als koliek een spoedgeval.

Wat betreft kort gras: ja.. men zegt natuurlijk wel dat kort gras meer fructaan heeft maar er zit een bepaalde logica in het feit dat een paard van kort gras veel minder kan eten en dus ook minder fructaan binnen krijgt.
In jouw geval echter: voorlopig geen gras!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:48

@nadita
Helaas welkom in dit topic.

Door de hoge temperaturen is het gras nog steeds aan het groeien. Meteen van het gras af. En net wat Jannepauli zegt: alleen hooi en water, verder niets. In de eerste 48 uur kan je heel veel schade beperken; dus contact opnemen met de VA.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:04

Jeetje, alweer 1. Wat vervelend.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:08

Jannepauli schreef:
Als je paard accuut ernstig bevangen is, moet hij in ieder geval meteen van het gras af - of het nou kort of lang is. In de paddock en voorlopig alleen hooi voeren ( bij voorkeur geweekt hooi om de extra calorieën eruit te spoelen). Heb je je smid e/o DA erbij gehaald? De eerste uren van Hoefbevangenheid zijn vaak cruciaal en eigenlijk net als koliek een spoedgeval.

Wat betreft kort gras: ja.. men zegt natuurlijk wel dat kort gras meer fructaan heeft maar er zit een bepaalde logica in het feit dat een paard van kort gras veel minder kan eten en dus ook minder fructaan binnen krijgt.
In jouw geval echter: voorlopig geen gras!

Ja, DA is gister al geweest. Afgelopen vrijdag is ze nog bekapt, en toen was er ook nog niets aan de hand.
Pony loopt nu in de bak en krijgt af en toe een plukje hooi.

Moet ik maar kijken hoe ik dat ga versieren, pony niet op het land en paarden wel in het land. Paarden kunnen niet bij elkaar in, en de Fries wil niet buiten zonder de pony.... ;(

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:58

Je kunt de pony ook een graaskorf om doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:17

Ik heb inmiddels de Green Guard besteld voor een testweekje. Beide paarden mogen op het gras maar er moet toch nog 't nodige gewicht af, vooral bij het friesje. Ben benieuwd hoe de dames op die maskers gaan reageren!

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:37

Jannepauli schreef:
Ik heb inmiddels de Green Guard besteld voor een testweekje. Beide paarden mogen op het gras maar er moet toch nog 't nodige gewicht af, vooral bij het friesje. Ben benieuwd hoe de dames op die maskers gaan reageren!

Ik vond de greenguard minder fijn dan de best friends. Nadeel dat het een vierkant 'bakje' is dat om een ronde neus moet. Hij gaat draaien en diagonaal zitten. Dan klemt hij tegen de neusgaten; de neusgaten werden gedeeltelijk dichtgedrukt. In de hoeken is de korf lager. Het gevolg was dat zowel Enya als Pebbles de bovenlip erover heen werkten en stonden te grazen met de greenguard ertussen. De guard was helemaal aangevreten en de mondhoeken kapot. Ook is de grassinname te veel met de greenguard. Na de eerste gewenningsdagen aten ze er véél te veel gras mee naar binnen.

De best friends (met het kleine ronde gaatje) bleek veel fijner. Minder strak om de neus dan de greenguard, veel meer mondvrijheid en minder grassinname. De 'namaakvariant' van de best friends (agradi.nl) kost maar 21,95 en is qua maat, uiterlijk en kwaliteit exact hetzelfde als de best friends.

I wish you luck JP. Jij houdt wel van een gokje zie ik.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:06

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:18

Ik heb de Green Guard inmiddels ontvangen - het zijn wel lompe bakjes, ja...
Koot: heb jij een best friend mét of zonder halster? (Standaard/luxe)-

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:34

Ik heb meestal de standaard en maak ze aan hun eigen halsters vast. De Fjord heeft afgelopen weideseizoen max 1 1/2 uur per etmaal met korf om grasjes mogen tellen, de Tinkermerrie mocht de hele dag zonder korf, had een veulen aan de voet.
Fjordmans heeft 2 1/2 jr geleden zijn laatste HB gehad, met ups en downs in de jaren erna. Hoefbeentjes voor waren flink gekanteld, heb laatst weer xrays laten maken, de kanteling is dankzij laag houden van de hielen weer weg, maar hoefbeen is flink verzonken, waardoor de zool te dun is voor blootvoets, hij staat na een pauze inmiddels weer op kunststof plakbeslag en dat gaat erg goed.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:18

Ik koop die mét halster. Scheelt een bandje over de neus..

Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:20

OF het met de spijker te maken heeft weten ze niet, dit is een paar maanden geleden maar heeft ze ngo wel regelmatig controle van gehad, toen is er niks opgevallen, beetje vaag dus allemaal!
Het is bij meerdere hoeven , niet alleen die van de zweer.
Der hoeven waren vandaag warmer dan gisteren en ze staat bijna alleen maar in de schuilstal, ze eet wel erg goed. De bloedverdunners(poeder) krijgt ze met 50 gram pavo vital brokjes anders eet ze het niet haha! Ook heet ze een mineralensteen in de schuilstal hangen, maar zit hier niet aan! Dus iets te kort heeft ze denk ik niet. Vrijdag moet ik bellen hoe het gaat! Heb op het gras 3 minuutjes gelopen maar daarna wou ze ook echt niet meer en ging ze stilstaan, heb er dus maar terug gezet in de paddock.(ging gelijk de stal in)
Ze is wel vrolijk maar dit is ze altijd ahah!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:00

horsii schreef:
OF het met de spijker te maken heeft weten ze niet, dit is een paar maanden geleden maar heeft ze ngo wel regelmatig controle van gehad, toen is er niks opgevallen, beetje vaag dus allemaal!
Het is bij meerdere hoeven , niet alleen die van de zweer.
Der hoeven waren vandaag warmer dan gisteren en ze staat bijna alleen maar in de schuilstal, ze eet wel erg goed. De bloedverdunners(poeder) krijgt ze met 50 gram pavo vital brokjes anders eet ze het niet haha! Ook heet ze een mineralensteen in de schuilstal hangen, maar zit hier niet aan! Dus iets te kort heeft ze denk ik niet. Vrijdag moet ik bellen hoe het gaat! Heb op het gras 3 minuutjes gelopen maar daarna wou ze ook echt niet meer en ging ze stilstaan, heb er dus maar terug gezet in de paddock.(ging gelijk de stal in)
Ze is wel vrolijk maar dit is ze altijd ahah!

En pavo vital kreeg ze altijd al bijgevoerd 50 gram per dag. (Pé Pé is ook van mij vandaar de reactie haha)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:28

ik heb besloten voorlopig nog te gaan lopen met hem (stappen), ik vind het geen goede manier om hem zijn eigen beweging te geven omdat het op dit moment nog niet mogelijk is om hem op het zand (lees: zwembad) te zetten.
Elke dag even in de berm een stukje lopen.

ik heb nog even een vraagje over het voer.
via mijn leverancies van marstall heb ik een voeradvies laten maken, al wetend dat ik er misschien wel niets aan zijn voer ga veranderen. Wil het toch graag even aan jullie voorleggen.

op dit moment krijgt marco ong 10 kilo hooi (we weten het niet precies hij krijgt gewoon onbeperkt, ligt altijd wel iets in de stal) 2x per dag wat wortels, 2x per dag half scheppertje vito en lucerne van Subli, (wat hij overigens te lekker vind!! (raar beest ook een paar maanden terug keek hij er neit eens naar)
nu krijg ik dit advies:
3 kilo Natuurhooi
2 kilo Tarwestro
2 kilo Wortelen
900 gram Vito
300 gram Tarwezemelen
Met het commentaar dat hij veel te veel hooi krijgt.

wat vinden jullie van dit advies?
ik vind persoonlijk 3 kilo heel weinig, stro heeft hij in zijn stal dit gaat hij echt niet zomaar 2 kilo per dag eten??
Wortelen krijgt hij zo min mogelijk, klein laagje in een emmer (dit krijgt hij omdat hij dit goed eet, beter dan al het andere, maar zo min mogelijk vanwege HB) en tarwezemelen? weet niet zo goed wat ik ervan moet denken...

Denk sowieso dat ik mijn voer niet ga aanpassen maar was heel benieuwd wat jullie hiervan vinden?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:02

Wortelen zou ik helemaal mee stoppen, zitten veel suikers in!
Heeft hij een mineralenblok/zoutsteeen ter beschikking? Dit is erg belangrijk.