[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:07

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:50

zitten er geen mineralen in?
Ik lees :Vit.A Vit.D3 Vit. E
Nou kan ik geen woord duits,dus misschien ligt het daar aan?

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:07

geerke schreef:
ben ik de enige hier die zijn eigen voer 'maakt'?

Nee. Ik maak ook mijn eigen samenstelling. Er is gewoon geen compleet voer zonder schadelijke ingrediënten (zoals koolhydraten) en in alle kant en klaar voeders zit veel te veel calcium. :n
Ik zie ook totáál het nut niet van het kopen van een voer, terwijl mijn paard eigenlijk alleen maar een vit/min supplement nodig heeft. Scheelt bakken met geld en je kan alle 'rommel' uit het menu bannen.
Het feit dat die voederfabrikanten zo spaarzaam zijn met het vrijgeven van de ingrediënten, zou je aan het denken moeten zetten. Op die link van D&H zijn ze wel heel vaag. :?

Pebbles heeft op dit moment alleen maar een volledig supplement nodig, met een laag calcium gehalte + extra magnesium en omega 3, 6 en 9 vetten. Nou dat krijgt ze dan ook precies en verder niet méér zouten dan ze nodig heeft (en die de opname van magnesium verhinderen) en geen koolhydraten. In het ruwvoer zitten ook koolhydraten en iedere gram die ik kan vermijden, vermijd ik.

Citaat:
Apparte manier van hoeven bekappen...pete ramsey?
Ken ik niet,maar als het werkt is het toch prima?

Het is Pete Ramey (niet Ramsey) en hij is de grondlegger van het natuurlijk bekappen. Nadien is hij zich gaan toeleggen op het bekappen van paarden met laminitis en zijn methode heeft bewezen dat ijzers niet nodig zijn. Zijn methoden zijn niet vreemd of apart hoor. Tenminste niet in de stromingen van het natuurlijk bekappen. Gewone 'smeden' trekken hun wengbrauwen nog wel eens op omdat hij vrij behoudend bekapt. Je zal hem niet snel een hoef zien openleggen. Hij gelooft vooral in het zelfherstellend vermogen en als ik naar Pebbles's hoeven kijk geloof ik daar ook in. +:)+

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:26

By the way... die omega 369 mix van Subli, vind ik wel weer interessant. Omdat er 3 soorten oliën inzitten met elk hun eigen werking is dit zeer interessant als vervanger van enkelvoudige olie. Alleen... ik lees dat er 41,9% aan oliën inzit. Vraag me af waaruit de andere 58,1% bestaat? Ik heb ze maar even een mailtje gestuurd voor de complete ingrediëntenlijst.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:47

De omega 369 mix (vroeger energie kern mix) zet erg aan... wij geven het aan paarden die moeilijk aan kunnen komen. Ik zou met HB oppassen als het gewicht een probleem is.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:11

Inderdaad Embe, en ik weet nu waarom het zo aanzet! Het is namelijk geïmpregneerd op een basis van tarwebloem!! 58% bloem... Absoluut geen geschikte supplement voor HB paarden. (Eigenlijk ook niet voor gezonde paarden) :n
Had zojuist al een mail terug van subli. Snelle service, dat dan weer wel :D

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:14

even een update over marco:
me zus heeft vandaag met hem gefietst (ik moest naar stage), we fietsen wel vaker met hem zodat hij wat langer kan draven, ik kan niet zolang rennen ;)
Hij begon heel braaf maar toen ze ging draven kon hij alleen nog maar met de staart in de lucht en gallopperen... een goed teken dat dan weer wel!
Woensdag ochtend ga ik een rondje rijden, zit er liever op dan dat hij me onderste boven loopt. En met rijden bedoel ik veel stappen en misschien een stukje draf.
Vrijdag gaan we misschien naar het bos, alles lekker zachte ondergrond, ideaal voor marco dus!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:25

Ik zou er nog niet op gaan rijden als ik jou was. Jouw gewicht draagt hij dan ook nog eens extra op zijn voeten.
Eigenlijk zou ik hem ook niet langs de fiets laten draven, maar goed, dat is mijn mening.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:54

Ik kan ook alleen maar zeggen, doe alsjeblieft rustig aan.
Het kan nu nog niet goed zijn, ook al is het een goed teken dat hij hard wil.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:37

Ik kan me voorstellen dat je er blij van wordt hoor, maar ik sluit me wel aan bij de vorige twee schrijvers.
Doordat hij ijzers onder heeft, krijg je eigenlijk een verkeerd beeld van wat hij kan hebben. Het is hetzelfde als met pijnstilling, het lijkt of er geen pijn is, maar dat is schijn en ondertussen overbelast hij zijn spieren en hoeven.

Gewoon lekker mee gaan wandelen aan de hand, in stap. Op rijden zou ik echt niet doen, jouw gewicht komt dan nog eens bovenop zijn eigen gewicht en de zwaartekracht die zijn loszittende hoefbeen naar beneden trekt. :n

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:39

maar hij gaat uit zichzelf in galop terwijl hij gewoon rustig moet doen, echt een teken voor marco dat hij zich goed voelt. Als hij maar even wat voelt dan verzet hij geen stap meer.

Ik ga ook echt niet meteen volop rijden, gewoon zitten en stappen. ik waag me leven niet meer naast hem dus dan er maar op...

ik ken mijn paardje goed genoeg om te zien of hij het aankan of niet, ik doe heel rustig aan door gewoon te stappen zodat hij lekker soepel blijft, doe ik dit niet dan weet ik zeker dat hij over een week zeer stijf is.
ik ben echt heel voorzichtig met hem hoor!

@tinkerlove: dat is dus het probleem, stappen gaat niet hij doet zelf zo raar!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:44

Bij mijn paard is vandaag hoefbevangenheid vast gesteld.
Gister had ze erg warme hoeven en onderbenen en dat was vanochtend ook nog zo. De dierenarts is dus geweest en ze is bevangen, heeft nu zware pijnstilling en bloedverdunners. Vrijdag moet ik bellen hoe het gaat en zijn ook der medicijnen op. Met de pijnstilling gaat het nu wel redelijk maar zonder merkte je echt dat ze veel pijn had.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:45

Ze is trouwens rondom bevangen!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:46

wat een vervelend nieuws zeg horsii!!
wat voor pijnstillers krijgt ze nu?

verder van het gras afgehaald en geen krachtvoer meer?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:56

fancylover schreef:
Ik ga ook echt niet meteen volop rijden, gewoon zitten en stappen. ik waag me leven niet meer naast hem dus dan er maar op...

Nou ga ik vast even heel belerend overkomen, maar wil het toch graag kwijt.
Tijd geleden liet je na Marco's vorige bevangenheid foto's met blije berichten zien van de cross (met sprongen) die je met hem had gemaakt. Ik heb je toen al gewaarschuwd voor een terugval van zijn bevangenheid, omdat je zo snel al weer zo veel met hem aan het doen was. Natuurlijk is het fijn dat ze het aan lijken te kunnen.
Maarrr ... De terugval kwam wel, je hebt nu het resultaat ook gezien op foto's.
Via Pb gaf ik je aan niet te veel aan zijn voeding te gaan sleutelen en gewoon rustig te gaan stappen met hem zodat hij toch beweging had, maar vooral rustig, niet te veel en geduld hebben.

Dus .... doe voorzichtig aan met hem svp

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:00

je hoeft echt niet zo te reageren hoor :S
Ieder zijn mening hierover en als ik zeg naast de fiets gedraaft dan is dat zeer kort echt niet hele stukken hoor!!!
ik kijk liever naar wat mijn paard aan kan, en aangezien hij niet netjes naast mij kan stappen zonder raar te doen kies ik ervoor om erop te gaan.
en dat doe ik echt niet meteen elke dag ofzo..

maar ik heb totaal geen zin in deze discussie, ik ga hier gewoon verder niet meer op in. Je doet nu net of ik zeer slecht voor hem ben en daar ga ik dus zeker niet op in.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:02

Ik kan alleen maar meegaan met Isapaardje. Het lijkt me echt heel erg onverstandig!!!!!

Horsii: vervelend van je paardje. Heb je vragen dan ben je hier aan het goede adres.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:02

Krachtvoer krijgt ze al nooit:D
Heb vanmiddag prikpaaltjes gehaald en de paddock afgesloten, staat nu in de paddock met schuilstal en krijgt alleen nog maar hooi. Welke pijnstilling ze heeft weet ik niet haha ligt op stal, ze zij dat het een zware was. Paardje had erg veel pijn en haalde gewoon uit als je der alleen maar naar wees, dit is echt niks voor haar want het is altijd een heel mak beest.
Hoop dat het vrijdag beter gaat:) Zoniet gaan we waarschijnlijk naar de kliniek.
De witte lijn was trouwens ook verbreed.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:04

fancylover schreef:
Ieder zijn mening hierover en als ik zeg naast de fiets gedraaft dan is dat zeer kort echt niet hele stukken hoor!!!

Ik heb mijn berichtje aangepast; althans het laatste :o
Ik zeg ook niet dat je slecht bent voor je paard, maar ik spreek (helaas) uit ervaring !!!!
Heb zelf ooit ongeveer hetzelfde gedaan; te vroeg weer gaan rijden en dat waren ook gewoon kleine stukjes in stap, maar wel voor de kar. Binnen een jaar was ik mijn pony echt bijna kwijt. Het is dus goedbedoelde bezorgdheid van mijn zijde.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:11

Ik zal donderdag/vrijdag een update plaatsen van hoe het gaat:)!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:56

fancylover schreef:
ik kijk liever naar wat mijn paard aan kan, en aangezien hij niet netjes naast mij kan stappen zonder raar te doen kies ik ervoor om erop te gaan.
en dat doe ik echt niet meteen elke dag ofzo..

maar ik heb totaal geen zin in deze discussie, ik ga hier gewoon verder niet meer op in. Je doet nu net of ik zeer slecht voor hem ben en daar ga ik dus zeker niet op in.

volgens mij heeft iedereen hier het beste met jou en marco voor...
Hoe ik erover denk?
Hetzelfde....dat hoefbeen is niet ver van een sincker....hij hoeft in dit stadium maar een keer te steigeren,niet goed neer te komen en het is echt einde verhaal.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:02

Horsii: het is best mogelijk dat je paard veel langer aan de pijnstilling moet. Mijn paard Indiana heeft maanden op de Bute (phenylbutazone) gestaan.
Fijn dat je ons op de hoogte houdt.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:31

Ja, dit was ook aan de orde. Maar zoiezo moet ik vrijdag bellen hoe het gaat en als het niet beter gaat foto's laten maken. Ze zou dan ook een lichtere pijnstilling krijgen omdat de pijnstilling die ze nu heeft te zwaar is om lange tijd te blijven geven. ALs het goed is is het hetzelfde als wat ze ook inspuiten in de hals.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:32

geerke schreef:
Hetzelfde....dat hoefbeen is niet ver van een sincker....hij hoeft in dit stadium maar een keer te steigeren,niet goed neer te komen en het is echt einde verhaal.

Hetzelfde geldt voor het stappen op een steen, eikel, dennenappel, boomwortel..

Je zegt:
Citaat:
ik kijk liever naar wat mijn paard aan kan
maar vind je dat een eerlijk vergelijk? Hij heeft ijzers onder en zal niet alles voelen wat schade kan opleveren aan zijn hoeven tot het te laat is.
Een paard wéét zelf niet altijd wat het beste voor hem is. Hij voelt die steen pas als hij erop staat en de zool 'krak' zegt. Als ik Pebbles nu op een grote weide zet, gaat ze lekker grazen hoor. Ze heeft géén idee dat het haar dood kan worden. Jij moet beslissen wat goed is voor Marco, en wat je nu doet en wilt doen is niet goed voor hem. Het is al eens mis gegaan, dat is niet erg.. van dit soort fouten moet je leren, maar maak hem dan geen tweede keer..

Bewegen is wel goed, maar met mate en op een beschermde ondergrond. Loop dan thuis in de bak wat met hem rond als het buiten niet lukt, doe wat grondwerk aan de hand met hem, over zeiltjes, met pionnen, vrijheidsdressuur, leer hem apporteren in de tijd dat je eigenlijk niks zinnigs kan doen.. er zijn zoveel leuke spelletjes te doen om hem in gecontroleerde beweging te houden, maar met hem fietsen en op hem rijden zijn nou nét de verkeerde. Het kan echt met één verkeerde beweging afgelopen zijn. Ik weet zeker dat dat niet is wat je wilt.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:45

Ik sluit me helemaal bij tinkerlove aan. Zelf ga ik nu ook weer verder met vrijheidsdressuur. en wanneer het gaat ga ik kleine stukjes lopen op zachte ondergrond, wij hebben geluk zitten in het bos.