[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:39

SpikyBlue schreef:
Wat betreft de tranquigel en de spierverslappende eigenschap... Het haalt de scherpe randjes er een beetje vanaf, zodat het paard niet constant met volle spanning in de spieren staat. Ook kan je je voorstellen dat het risico op een evt. kanteling 'verminderd' wordt; de diepe buigpees zit immers ook aan een spier vast. Ik heb iig wel vaker gehoord dat er tranquigel (of vroegah sedalin) werd toegediend in dit geval. Paarden kunnen er inderdaad wat 'depri' door lijken.
Zelf vind ik het dus wel logisch dat de DA dit scala aan medicatie heeft voorgeschreven en ik denk dat hij heel goed gekeken heeft hoe en wat.

Sterkte vandaag!

JP zegt dat de DA het gaf om de mogelijke klontjes die loskomen op de ascal af te laten voeren. Maar dat is ook gevaarlijk, want dan komen ze uiteindelijk ik het kleine vaatbed van de longen terecht en komen daar alsnog vast te zitten. Dan had hij beter een trombolyticum kunnen geven ipv ascal. Maar hij weet vast wat hij doet hoor, hij kent Pauli al langer ook. Ik wil gewoon graag de motivaties weten :j .
Hoe was het vandaag verder gegaan met 'r JP?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 21:12

Nou dat van die klontjes is natuurlijk ook wel wat overdreven en wat achteloos door mij omschreven :) Het is zoals omschreven een vaatverwijderaar|spierontspanner.
Tot dusverre heb ik alle vertrouwen in mijn DA - ik ken hem al toen hij als 15-jarig broekie zei dat hij absoluut paardenarts wilde worden. Hij zit, dankzij z'n mama die in de paardensport bepaald geen onbekende is, vanaf baby af aan in de paarden - het beter paplepelwerk dus. Hij is ook goed op de hoogte van allerlei wetenschappelijke ontwikkelingen dus ik ben tevreden met hem. Op de achtergrond is er dan ook nog altijd Maarten, mijn held bij Visdonk ( die was trouwens de mentor van mijn DA) !

Nog even ter aanvulling wb de ogen: Dr Kellon van de ECIR group schreef mij zojuist dat zij ook van mening is dat de oogproblemen van Pauli te maken hebben met de HB c.q. Insuline Resistentie. Niet omdat de pijn aan de ogen HB zou veroorzaken, maar juist andersom. Zij schrijft dat een smeulende HB of een IR die niet onder controle is, verschuivingen kan geven in het immuunsysteem en laat dat nou precies Pauli's euvel zijn. Als het immuunsysteem verzwakt, en er minder weerstand is, dan slaat er 'ergens' iets toe en de zwakke plekken zijn dan het eerst aan de beurt. Bij Pauli zijn dat - zonder twijfel - de ogen. In feite kan ik Pauli's oogproblemen dus zien als signalen dat er iets gaande is, vóórdat de HB zich volledig openbaart. Mijn DA + smid ( die vroeg vanmiddag als eerste "hoe is het met Pauli's ogen") hadden dat dus goed .
Ik kan er dus niet om heen: zodra Pauli weer wat beter is zullen we op IR en evt Ppid moeten laten testen. Daarvoor moet ik naar Utrecht of naar Visdonk want dat zijn, zover ik weet, de enige twee klinieken die een laboratorium bij de hand hebben die meteen zonder waardenverlies door transport, kunnen testen.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:45

Klinkt wel als de ideale d.a. hoor, zit ie ergens in de buurt van de noord-veluwe of ver weg? Niet dat ik ontevreden ben met die van mij, maar iets achter de hand voor een s.o. is altijd handig.
Die Kellon, weet nu pas wie je bedoelt, die is al twintig jaar niet praktiserend meer, althans dat hoorde ik, wist je dat? Bovendien iets te zweverig naar mijn smaak, maar heb me er eerlijk gezegd de laatste jaren niet meer zo in verdiept.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:57

Hier ook PLOS en dan verdorie over het gezonde paard ;-) Mijnheer Harri die dus niet kan springen, is over het draad gesprongen naar het nieuw ingezaaide grasland. De mafketel. Deze heer van stand laat zich niet door iedereen pakken om weer teruggezet te worden , flikt ie het in het donker en tsja dan kan ik hem niet pakken want dan ben ik stekeblind. Gelukkig is Björk toch minder in staat om hetzelfde geintje uit te halen. Goed geluk dat het in ieder geval nog wel jong gras was, maar niet gestrest en al een paar keer gemaaid. Door het draad weg te halen is ie weer waar ie hoort, op de starvation paddock!

@ Mysa klopt ik heb ook begrepen dat Kellon al 20 jaar geen praktiserend DA is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 01:11

mysa schreef:
Klinkt wel als de ideale d.a. hoor, zit ie ergens in de buurt van de noord-veluwe of ver weg? Niet dat ik ontevreden ben met die van mij, maar iets achter de hand voor een s.o. is altijd handig.
Die Kellon, weet nu pas wie je bedoelt, die is al twintig jaar niet praktiserend meer, althans dat hoorde ik, wist je dat? Bovendien iets te zweverig naar mijn smaak, maar heb me er eerlijk gezegd de laatste jaren niet meer zo in verdiept.

"geen praktiserend arts.." en "iets te zweverig" .... wat bedoel je? Verklaar je eens nader! :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 08:17

Mysa dat is wel heftig als je paardje zo op bekappen reageert. Mss heeft buitenzinnig wel een punt om nb te doen of aan je smid te vragen of hij je wil leren veilen. Je zou zeggen dat als de stand het hele jaar door ongeveer gelijk blijft ze niet zo heftig op een bekapbeurt zou moeten reageren.

JP, fijn dat je er op tijd bij was met Pauli. Hoe is ze vandaag?

Grietje loopt weer goed op het harde, blijkbaar toch licht gevoelig door het bekappen. Deze keer waren haar hoeven ook erg lang en brokkellig, dus Antoon heeft er best wat af moeten halen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:08

J.p. dat hoorde of las ik destijds, weet niet meer waar, dat ze d.a. was, maar niet meer praktiseert. En zweverig, kwam wel een stukken van haar tegen en die kwamen zo op mij over, nou ja, vaag in elk geval. Maar zoals ik zei, ik heb haar de laatse tijd niet meer gevolgd.

COJP en BZ, ja moet ik maar zelf eens leren, dat vijlen. Van de hielen hoeft sowieso nooit wat af, want die heeft ze niet, loopt echt bijna met hoefballen op de grond.

Esther, gelukkig dat het Björk niet was. En gelukkig dat hij in een andere wei terecht kwam, en niet op een drukke weg of zo

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:25

@mysa, dat zou ik idd eens proberen. Twee keer per jaar bekappen geeft blijkbaar toch al een behoorlijke standverandering haar, al gaat er weinig af.

Hoe'st met Pauli JP, we vragen het wel steeds, maar krijgen maar wachten nog steeds op antwoord??! Hopelijk niet verder verslechterd... :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 11:04

Sorry Paars en anderen.. ik dacht laat ik nou niet constant alleen maar over m'n Pau-tje schrijven - wel hartstikke fijn en lief van jullie dat er zo meegeleefd wordt - in zo'n situatie ondervind je weer 's aan den lijve hoe het erin hakt en dan is wat morele steun wel nodig! Ik ben dan ook pas een kwartiertje geleden uit m'n bedje gekomen, ik was kennelijk een beetje op! Gelukkig was manlief wel vroeg uit bed, dus die heeft de paarden hun natje en droogje gegeven ( haha, ik hoor het hem nog zeggen járen geleden.. Paarden? Niks an, ik zie niet wat je erin ziet maar ondertussen is hij wél besmet geraakt). Uiteraard was mijn eerste gang ook richting paarden ( nog vóór een bakkie koffie en een sigaretje, dat zegt wel wat voor mij!).

Ik ben licht optimistisch... hoef was niet warm en ik voelde geen pulsatie meer. Ze loopt wel voorzichtig, maar op de een of andere manier "is ze er weer" - ik denk dat jullie wel snappen wat ik bedoel: er lijkt wel een sluiertje afgenomen, ze lijkt alerter en iets meer in de buitenwereld geïnteresseerd. Ook haar ogen zijn weer een stuk rustiger. Maar ja, ze zit natuurlijk vol met medicijnen dus dat kan de zaak versluieren. Anderzijds.. het wordt dus niet erger en dat geeft de burger moed.
Ik ga uiteraard maar even door met de voorgeschreven meds en wil proberen om haar vandaag even 10 minuten (of minder) aan de hand te laten stappen in de rijbak. Eens zien hoe ze daarop reageert en of er dan na een rustpauze veranderingen zijn in de hoef.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:08

paars schreef:
@mysa, dat zou ik idd eens proberen. Twee keer per jaar bekappen geeft blijkbaar toch al een behoorlijke standverandering bij haar, al gaat er weinig af.
Hoe'st met Pauli JP, we vragen het wel steeds, ..... maar wachten nog steeds op antwoord??! Hopelijk niet verder verslechterd... :(:)

gut, sorry hoor, typen op de iPad valt niet mee ;-) .....

Fijn dat Pauli iig niet slechter is, misschien nog even wachten met stappen aan de hand, als ze zich beter voelt gaat ze vast zelf eerst wat scharrelen? Ze kan de ruimte opzoeken toch, als ze wil?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:00

JP...niet slechter is in geval van HB dat het gewoon iets beter gaat! ;)
Gelukkig reageert ze op medicijnen,ik kan mij nog herinneren dat Pablo tijdens een crisis long ago,op geen enkel medicijn reageerde.
En dat wordt het erg moeilijk de circel te doorbreken.In dat stadium is het eigelijk ook al te ver dat je het met drastisch minderen van voer enz de kop in kunt drukken.
Eigelijk zou je bij het minste of geringste hardheid van de manekam al direct moeten minderen....en dan hopen dat niet te ver heen is.Moeilijk hoor!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 19:11

Ik ben inderdaad vanmiddag niet gaan stappen met Pauli - op een gegeven moment zag ik haar toch vanuit de harde ondergrond van de schuilstal ( tegels) op het zand stappen en ze dook daarbij toch te veel. Ik laat haar toch voorlopig dan maar even zelf aanrommelen, da's beter todat we een wat duidelijker beeld hebben. Ze loopt buiten in de rijbak met Jilske ( de pechvogel moet ook solidair zijn en krijgt dus ook geen weidegang) en ze kunnen zelf in en uit de schuilstal als ze dat willen.

Ik moet nu voor mezelf een paar dingen gaan uitvogelen... nummer 1 is wel hoe ik haar het beste op PPID en IR kan laten testen om een zo'n secuur mogelijke bloeduitslag te krijgen. Het probleem met de bloedtest voor deze aandoeningen zit voornamelijk in 1) het zo snel mogelijk centrifugeren van het bloed om serum te scheiden, en vervolgens het transport - het bloed moet bevroren worden en daar schijnt het in transport vaak mis te gaan - het ontdooit onderweg door te langzame aflevering en dan zijn de gevonden insuline, ACTH- en glucosewaarden niet meer betrouwbaar. Mede op grond hiervan wilde mijn DA geen bloedtest doen - zij doen als eerste test een urinetest. Zijn advies was om het in Utrecht te laten doen waar ze een lab bij de hand hebben zodat er geen waardenverlies kan optreden. Maar ja - Pauli met pijn voeten op de trailer..? En.. ik hou niet van Utrecht.. En nummer 2 is dat ik een oplossing moet zien te vinden om een grote hoeveelheid hooi en gzh ergens op te slaan zodat het de moeite waard gaat worden om het hooi te laten testen. Met telkens een groot pak gzh en zo'n 40 balen hooi ( die wellicht van verschillende partijen afkomen) schiet testen niet op.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:23

Zelf bloed wegbrengen naar lab?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:32

mysa schreef:
Esther, gelukkig dat het Björk niet was. En gelukkig dat hij in een andere wei terecht kwam, en niet op een drukke weg of zo

Gelukkig woon ik op een weggetje waar er enkel fietsers en wandelaars toegestaan zijn.
Ik maak me wel zorgen om Björk. Ze lijkt allergisch te reageren op insectensteken, niet in de vorm van eczeem maar belachelijke zwellingen. Is al een tijdje aan de gang, ik schat een week of 3. Vandaag met rijden oortjes op half en een beetje de weg kwijt. Ze heeft nog nooit zo extreem gereageerd op insectensteken. Ze lijkt er echt wat ziek van. Ik twijfel wat tussen een eczeemdeken ( ze heeft geen eczeem) of iets van een vliegenspray. Hulp heeft ze echt wel nodig. Het is zo vreemd, Ze is inmiddels 12 jaar wel import uit IJsland ( ze was nog maar 3 maanden toen ze afgespeend en wel naar Nederland kwam) en kwam bij ons toen ze 2 jaar was, en nog nooit zo'n allergie vertoond. Zou dan toch die PPID dit veroorzaken? Ik ga Philip hier ook maar eens een mail over sturen, het is raar. Er klopt iets echt niet. Gelukkig geen HB, maar ik ben wel bezorgd, nergens heeft ze pockets, geen harde manenkam, netjes op gewicht. Ik ga proberen de steekbeesten te (laten) vangen en even in te vriezen ( sorry steekbeesten) ingevroren gaan ze pijnloos dood en dan zijn ze misschien goed op naam te brengen. Ik kan even geen ander idee bedenken.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 17-07-11 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 19:33

@ BZ: Daar heb ik ook aan gedacht maar eigenlijk moet het bloed meteen gecentrifugeerd worden na afname om serum en cellen te scheiden. Ik ga morgen maar 's even overleggen wat we het beste kunnen doen en of het ook kan werken als het bloed ná afname meteen de vriezer in gaat en ik het dan gekoeld en wel zelf ergens kan afleveren.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:16

zo, weer bijgelezen :o

JP, wat lees ik nu... is het weer mis met Pauli ?
Weet je al of het nu een zoolzweer is of toch weer HB ?
en heeft ze het inmiddels aan beide voorvoeten of nog steeds aan één ?
Weet je ook inmiddels wat de trigger geweest is ?
Heeft ze ook nog steeds de ferme hals en heb je haar ondanks dat wel weer op de weide gehad, en sinds wanneer voer je Faser Light erbij ?

Mysa
wat een narigheid joh, dat Estla zo gevoelig is na een kleine bekapbeurt, heb je al eens overwogen om röntgen te maken ?
wie weet is haar zool wel heel dun en zou ze misschien heel erg geholpen zijn met een licht ijzertje.

ElCamino
Fijne vakantie !
Als je terug bent wil ik het even over de verdoving en de tandarts hebben, Hit is ook naar de tandarts geweest in dezelfde week dat de pulsatie begon vorig jaar !!!!

Esther
Ik kan je de Boett aanraden, wij zitten aan staatsbos en dat betekend... muggen en dazen !!!
vliegenspray helpt maar even en ik ben zelf een beetje huiverig geworden voor het opspuiten van de zwaardere middelen (trekt door de huid heen ?)
Hier ook geen excemers maar inmiddels dus wel voor ieder paard een Boett dus, ideale dekken die ze 24/7 aankunnen en een heleboel dazen- en andere muggensteken tegenhouden.
de stof is net wat dikker als van een gewone vliegendeken en dat maakt het zelfs voor de dazen moeilijker om doorheen te prikken.

en verder iedereen die het nodig heeft...veel sterkte !
Hier alles goed, ik mag het afkloppen dus..
Hit is afgelopen donderdag nog weer naar de smid geweest.
Hoefsmid was uiterst tevreden en de witte lijn is nog maar minimaal verbreed.
de witte lijn bij het toongedeelte is ook weer gewoon wit/creme, geen oude zwarte (bloed) plekken meer zichtbaar dus.

Heb ook het hooi voor Hittie inmiddels binnen, mijn eigen leverancier heeft nog alleen voordroog kunnen maken en de kans op knap hooi wordt met de dag kleiner.
Vandaar dat ik voor de zekerheid extra hooi heb besteld bij een grote fouragehandelaar uit de buurt
10 ton (vrachtwagen vol, 20 balen van 500 kilo) hooi uit Zuid Duitsland gescoort, wel aan de prijs maar guttegut wat is het mooi spul !
We moesten de carport ervoor verbouwen, want anders hadden we deze hoeveelheid nooit in een keer kwijt gekund, maar alles staat binnen.
nu nog even laten testen op voedingstoffen :o ,

edit:

detailfoto van een afgekapt plakje zool met Hittie d'r witte lijn, nog minimaal breder als dat hij oorspronkelijk was :)
Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:24

Ziet er netjes uit die lijn! Fijn van dat hooi, is dus echt gewoon hooi, niet gewikkeld? Over Es: ja, een ijzertje zou wel helpen, maar ik rijd haar zo weinig, ze is mentaal niet zo sterk, doe vooral kleine rondjes hier in de buurt. Ze heeft vandaag hoefschoenen aan gehad, gaat een stuk beter.

Nog een vraag: voordroog: hoe lang laten jullie dat liggen na het oogsten voor je het kunt voeren? Ik deed normaal altijd acht weken, maar zit nu wat krap en vraag me af of zes weken ook kan.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:31

Jannepauli: als ik me niet vergis is bloed testen op ppid en ir als ze hb zijn (lijkt wel geheimtaal :D ) niet aan te raden omdat het cortisol gehalte sowieso verhoogd is door de pijn en je dan afwijkende waarden krijgt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:38

Lees nog steeds mee, maar om even in te haken over dat constant blijven eten. Als de rest stop blijf die van mij gewoon door eten. Zelden zie je die van mij niet eten. Ja als baas er is om te pesten. Alleen als je dan weer kijk naar hoe die van mij eruit ziet. Hij is nog wel te wat te dik, maar ja hij is dikker geweest. En trouwens van het weekend nog even opgelet, maar zijn geultje op zijn rug is eigenlijk zo goed als weg.

Die van mij kreeg ook grote bulten van dazensteken toen hij nog hier in de omgeving stond. Het lijk wel of hij er daar in brabant veel minder last van heeft. Normaal stond hij rond deze tijd met zijn exceemdeken buiten.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:39

Mysa
Ja, het is echt hooi, ongewikkeld en volledig droog.
Lang spul met de aren in de bloei, gemaaid half juni.

Wat voordroog aangaat, dat laten we altijd wel minimaal 8 weken met rust,
wij hebben voor de andere paarden normaal de grote ronde gewikkelde balen en als ze nog niet uit-gefermenteerd zijn dan worden ze reeel heet als je ze openmaakt.
dan slaat ook de schimmel er zomaar in en zijn ze niet meer te voeren,

We zijn overigens wel al begonnen aan de nieuwe oogst voordroog (Hittie niet !)
gemaaid in mei, lang spul en ook vrijwel zo droog als hooi maar dan zacht van structuur (door het wikkelen wordt het niet zo prikkerig als hooi).
de baal wordt ondanks dat hij al bijna 8 weken ligt aan de buitenkant iets warm, binnenin blijft hij koel (raar maar waar),
nou voeren we in een week tijd zo'n rol er doorheen dus echt kans om te gaan schimmelen heeft hij niet.

Fijn trouwens dat Estla met hoefschoenen zoveel beter loopt, hoe is het met Tyra ?
mooie foto kwam ik trouwens tegen een aantal pagina's terug

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:01

lolclub schreef:
Ik kan je de Boett aanraden, wij zitten aan staatsbos en dat betekend... muggen en dazen !!!
vliegenspray helpt maar even en ik ben zelf een beetje huiverig geworden voor het opspuiten van de zwaardere middelen (trekt door de huid heen ?)
Hier ook geen excemers maar inmiddels dus wel voor ieder paard een Boett dus, ideale dekken die ze 24/7 aankunnen en een heleboel dazen- en andere muggensteken tegenhouden.
de stof is net wat dikker als van een gewone vliegendeken en dat maakt het zelfs voor de dazen moeilijker om doorheen te prikken.

Ja ik heb een deken liggen, wij zitten zelfs in moerasland, altijd veel dazen en muggen. Wat ik zo raar vond is dat ze ineens zo vreemd reageert op insectensteken, ze woont hier al 10 jaar. De deken gaat wel om, maar raar is het wel.
Ik ga ook echt steekbeestjes zien te vangen ( dat lukt wel met een CD doosje en een glas) steekbeestjes ( sorry voor ze ) moeten echt op wintersport en onder de microscoop. Het vreemde is ook dat ze dus geen jeuk heeft in staart of manen, dat had wat mij betreft kunnen kloppen. Ze heeft gewoon echt extreem dikke bulten. Ken jij het dat er echt zo extreem zwelling optreedt?

En verdorie, ik kan het niet hard maken maar natuurlijk wel uittesten en weglaten. Door het hooitekort hebben we sinds een week of 3 ook wat compactgras erbij! Misschien is dat een trigger voor Björk. Dat ga ik ook uittesten door het weg te laten want natuurlijk kunnen er meer oorzaken voor zijn.
Balen zou dat wel zijn want door het graszaadhooi wat te mengen eten ze het beter, het nieuwe hooi moet nog uitzweten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 23:25

romeorowan schreef:
Jannepauli: als ik me niet vergis is bloed testen op ppid en ir als ze hb zijn (lijkt wel geheimtaal :D ) niet aan te raden omdat het cortisol gehalte sowieso verhoogd is door de pijn en je dan afwijkende waarden krijgt.

Goed dat je me daar even aan herinnert - dat is natuurlijk zo. Dan heeft de urine test ook niet zoveel zin want die kijkt voornamelijk naar cortisol waarden.
Ik ga morgen een rondje 'klinieken' maken om te horen hoe hun protocols zijn ( kreeg via de PB ook al een goede tip, bedankt stille meelezer!!). Voor de zekerheid heb ik dit punt ook als vraag bij ECIR gedeponeerd.

@ Lolclub: fijn dat je goed hooi te pakken hebt! Als je het hebt laten testen.. zet je de uitkomsten hier dan ook neer? Ben heel erg benieuwd!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:42

Esther
Wij hebben een vos op stal staan die extreem dikke bulten krijgt van dazen,
hij is ook degene die (als hij zonder deken loopt) de bloedsporen over zijn lijf heeft lopen van die krengen :(:), die kan echt niet zonder vliegendek naar buiten nu.
Bij de moerasvelden bij jou in de buurt heb je vast nog meer muggen als hier, wat gebeurt er met de bulten als je er een beetje Azaron op smeert ?

Bij compactgras moet ik altijd denken aan die productievelden met veel raai, het zou niet mijn eerste keus zijn om te mengen (12% suiker/zetmeel en 11.8 % eiwit), maar je moet wat natuurlijk.
Horsehage heeft anders ook wel voorverpakt ruwvoer, het suiker/zetmeelgehalte ligt veel lager en volgens mij de eiwit ook.
Zal ik even de link voor je zoeken ?
Wanneer is je eigen hooi in het pak gekomen en heb je genoeg ?
Ik heb anders nog wel een adres voor je met prachtige dikke groene pakken weidehooi, heeft 5 dagen gelegen en er is geen regen in gekomen, het is vorige week in het pak gekomen.
Wel van bemest land, dus wat rijker als beheersland, maar voor het mengen met graszaad is het wel mooi spul
Wij nemen zelf ook nog 200 pak van deze partij maar er is nog meer.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:45

Jannepauli schreef:
@ Lolclub: fijn dat je goed hooi te pakken hebt! Als je het hebt laten testen.. zet je de uitkomsten hier dan ook neer? Ben heel erg benieuwd!

Ja, zal ik doen,

had je mijn vragen gelezen hierboven ?
hoe is het nu ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 23:48

Ik kreeg - leve het tijdsverschil - uit de USA al een antwoord op de 'kan ik nu al testen' vraag :

Formal research has largely failed to confirm any link between acute or chronic laminitis and blood cortisol level but single samples are notoriously inaccurate.
Yes, you should treat/feed her as an IR horse until the laminitis is controlled, then test.