Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
GaelleS schreef:Mandy_89 schreef:Verder hebben veel Amerikaanse dravers volgens de smid een langer hoefbeen, dan een gewoon paard. Hier zijn ze op gefokt. Om te kunnen graaien en zo harden te draven
Wat? Daar wil ik graag wel is bewijs van zien![]()
Wat bedoeld hij met graaien? Op hun tenen landen? Een niet-langwerpige normale îhoef zal sneller terug van de grond kunnen afrollen, waardoor die snellere passen kan maken. Lijkt mij nogal lomp om met langwerpige voeten rond te lopen. Om ff te overdrijven, ga is lopen met zwemvliezen, graait lekker ?![]()
Ik kan wel andere redenen bedenken waarom die voeten langwerpig zijn. Ze worden op hele jonge leeftijd al beslaan waardoor die voeten niet volledig kunnen uitgroeien en waarschijnlijk nauwe hieltjes krijgen. Wat ik ook zie bij nauwe langwerpige voeten is een sterke hoefwand. Dat straaltje wordt dan heel zielig. Niet vaak genoeg bekapt, niet voldoende beweging, of enkel maar op een zachte wei. Meestal arabieren, PRE's en dravers so far. Regelmatiger de teen afronden wilt wel is helpen, ook bij jouw paard met zijn lange hoefjes. Mijn draver zijn voeten zijn al veel ronder geworden... Hij heeft een vrij dunne wand in vgl met mijn merrie, maar wel een sterkere hoefwand...
Dit zijn zijn voorhoeven... Ze staan ook in een artikel op paardenhoeven.info. Dit is dezelfde voet met een half jaar tussen fzo. Ik raspte zelfs iets in de zool toen. Doe ik nu niet meer hoor er is wel een maximum opZe zijn terug iets langwerpiger geworden na de winter omdat ik minder ging wandelen en minder bekapte en de wei is ook zachter dan, maar niet meer zo extreem als de linkse. Ze lijken meer op de rechtse maar zijn net iets langwerpiger. Ben wel super blij met zijn stralen nu. Hij loopt ook nog altijd hetzelfde als met zijn lelijke voeten. Enkel schoenen voor dikke stenen dus.
http://paardenhoeven.info/wp-content/up ... keover.jpg
dorientjuh schreef:Sonja89 schreef:het vraagt hier in ieder geval wel goed management qua voer, huisvesting en ondergrond. Ik ben er een paar maanden geleden voor van stal verhuisd (alles voor een gezond paard) en sindsdien is de straal keihard geworden.
Oh en regelmatig bijhouden, sta elke week te zweten op 8 hoeven (heb ook nog een twenter).
Maar het resultaat is leuk
Hoe lang ben je per paard per week bezig denk je?Ik wil ook ooit nog eens een cursus natuurlijk bekappen gaan volgen, maar ik zou graag een realistisch beeld willen hebben van de hoeveelheid werk.
Kasmir schreef:Dat is inderdaad wel een heul mooi voetje Sonja!
Voor de zelf-bekappers / bijhouders van voeten hier. Hebben jullie een hoefsteun? Doe het tot nu toe altijd zonder maar afronden is toch wel wat lastiger. Doe het nu altijd van onderen wat opzich prima gaat maar van boven is toch wat netter/makkelijker.
Delphi2 schreef:Electric hoofknife of Proxxon langhalslijper zijn klein en handelbaar, maken het bekappen een stuk minder zwaar
Kasmir schreef:Wat voor steun gebruiken jullie? Die dingen zijn best al snel heel duur xD. Ben zelf ook aan het rondkijken, nu doe ik de voorbenen afronden ook dikwijls met de hoef op m'n bovenbeen.. Is niet echt comfortabel x).
GaelleS schreef:Aan de hoeven vind ik niks verkeerd eigenlijk, beetje flare aan de kwartieren (brede witte lijn daar). Alst mijn paard was dan ging er nog een stukje hoefwand en steunsel af. Even checken of de straalpunt niet uitsteekt tov de hoefwand. Liep ze eerder niet gevoelig over steentjes dan? Als ze haar tenen vierkant afslijt dan zijn haar voeten voor haar net iets te langwerpig, of ze heft haar pootjes niet op. Beetje meer afronden dan. Ik weet niet of ze te dik is of niet, maar je mag het effect van overgewicht op de hoeven echt niet onderschatten. Ze worden mss niet altijd (duidelijk) hoefbevangen maar gewicht/voeding kan wel een rol spelen, desondanks dat de voeten er zelf eigenlijk goed uit zien.
LBLGypsyCobs schreef:Kun je eens een foto als bij nummer 5 maken:
[ Afbeelding ]
paardenhoeven.info
Kan dat de straal wat uitsteekt en dat daar kneuzingen of zelfs rotstraal in zit.
Ik ken er meer die dan gevoelig en struikelend gaan lopen.
Verder ga ik mee met Gaelle, ik zou kwartierboogjes maken, steunsels en de hiel wat bijwerken.