Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:50

Oh dat valt mee. :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:43

GaelleS schreef:
Mandy_89 schreef:
Verder hebben veel Amerikaanse dravers volgens de smid een langer hoefbeen, dan een gewoon paard. Hier zijn ze op gefokt. Om te kunnen graaien en zo harden te draven

Wat? Daar wil ik graag wel is bewijs van zien :P
Wat bedoeld hij met graaien? Op hun tenen landen? Een niet-langwerpige normale îhoef zal sneller terug van de grond kunnen afrollen, waardoor die snellere passen kan maken. Lijkt mij nogal lomp om met langwerpige voeten rond te lopen. Om ff te overdrijven, ga is lopen met zwemvliezen, graait lekker ? :P

Ik kan wel andere redenen bedenken waarom die voeten langwerpig zijn. Ze worden op hele jonge leeftijd al beslaan waardoor die voeten niet volledig kunnen uitgroeien en waarschijnlijk nauwe hieltjes krijgen. Wat ik ook zie bij nauwe langwerpige voeten is een sterke hoefwand. Dat straaltje wordt dan heel zielig. Niet vaak genoeg bekapt, niet voldoende beweging, of enkel maar op een zachte wei. Meestal arabieren, PRE's en dravers so far. Regelmatiger de teen afronden wilt wel is helpen, ook bij jouw paard met zijn lange hoefjes. Mijn draver zijn voeten zijn al veel ronder geworden... Hij heeft een vrij dunne wand in vgl met mijn merrie, maar wel een sterkere hoefwand...

Dit zijn zijn voorhoeven... Ze staan ook in een artikel op paardenhoeven.info. Dit is dezelfde voet met een half jaar tussen fzo. Ik raspte zelfs iets in de zool toen. Doe ik nu niet meer hoor er is wel een maximum op :') Ze zijn terug iets langwerpiger geworden na de winter omdat ik minder ging wandelen en minder bekapte en de wei is ook zachter dan, maar niet meer zo extreem als de linkse. Ze lijken meer op de rechtse maar zijn net iets langwerpiger. Ben wel super blij met zijn stralen nu. Hij loopt ook nog altijd hetzelfde als met zijn lelijke voeten. Enkel schoenen voor dikke stenen dus.

http://paardenhoeven.info/wp-content/up ... keover.jpg

Soms zoek ik op Bokt op de term 'draver' en dan moet ik toch echt iets uitleggen, excuses voor het 'inbreken' .

Sneller afrollen is iets wat in onze sport helemaal niet altijd wenselijk is, dan word het paard van voren 'vlugger' en bestrijkt het minder meters. Op hogere snelheid kan een paard een grotere loop krijgen als de voet langer gehouden word.

Jouw vergelijking met zwemvliezen is dus juist andersom: Stel je voor dat een persoon met een grote pas dezelfde wedstrijd moet lopen als iemand met een kleine pas? Wie heeft meer voordeel?

Overigens kan je natuurlijk niet onbeperkt de stand van de voet veranderen voor een andere loop, dat breekt het lichaam op en is niet wenselijk :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:05

dorientjuh schreef:
Sonja89 schreef:
:D het vraagt hier in ieder geval wel goed management qua voer, huisvesting en ondergrond. Ik ben er een paar maanden geleden voor van stal verhuisd (alles voor een gezond paard) en sindsdien is de straal keihard geworden.

Oh en regelmatig bijhouden, sta elke week te zweten op 8 hoeven (heb ook nog een twenter).

Maar het resultaat is leuk :D

Hoe lang ben je per paard per week bezig denk je? :) Ik wil ook ooit nog eens een cursus natuurlijk bekappen gaan volgen, maar ik zou graag een realistisch beeld willen hebben van de hoeveelheid werk.

Als je elke week even de vijl er langs haalt is het niet meer werk dan hoeven uitkrabben

Wijslander

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:07

Het zweten heeft er bij mij inderdaad meer mee te maken dat mijn twenter nog wat wiebelig is af en toe en dat mijn ruin niet altijd zin heeft om mee te werken :P Maar het werk an sich valt reuze mee als je het goed bijhoudt :)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:19

Dat is inderdaad wel een heul mooi voetje Sonja!
Voor de zelf-bekappers / bijhouders van voeten hier. Hebben jullie een hoefsteun? Doe het tot nu toe altijd zonder maar afronden is toch wel wat lastiger. Doe het nu altijd van onderen wat opzich prima gaat maar van boven is toch wat netter/makkelijker.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:42

Ik heb net mijn hoefstandaard binnen :) bekap alleen nog niet zelf, ik kijk alleen nog toe ^^

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 00:21

@Ruitje, maar dat heeft toch niks te maken met de vorm van het hoefbeen? Enkel met het langer laten/houden van de hoef? Misschien dat daardoor op termijn het hoefbeen wel gaat vervormen ja, maar zo worden ze niet geboren!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:03

Kasmir schreef:
Dat is inderdaad wel een heul mooi voetje Sonja!
Voor de zelf-bekappers / bijhouders van voeten hier. Hebben jullie een hoefsteun? Doe het tot nu toe altijd zonder maar afronden is toch wel wat lastiger. Doe het nu altijd van onderen wat opzich prima gaat maar van boven is toch wat netter/makkelijker.

Ik heb een simpele hoefstandaard. Zonder zou ik echt niet kunnen hoor, het is al zo'n aanslag op mijn al verrotte lijf.
Ik doe ook alleen mijn fjord omdat die schoenen draagt. Mijn haflinger doe ik tussen de bekapbeurten van bokker Dennis door.

Het zou fijn zijn als er een klein electrisch apparaat komt om mee te bekappen. Dus niet die grote dingen die er nu zijn.
Snap ook niet dat een hoefsmid/bekapper daar nog niet mee werkt. Zou een hoop rugklachten schelen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:38

Ja, met een electrisch apparaat icm hoefstandaard zou het mij ook nog lukken!

Maar is een kleine hand slijptol niks (echt zo een voor precisiewerk zoals sleufjes, of een niet te grote 'fijn'-bandschuurmachine)?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:13

Electric hoofknife of Proxxon langhalslijper zijn klein en handelbaar, maken het bekappen een stuk minder zwaar

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:23

Wat voor steun gebruiken jullie? Die dingen zijn best al snel heel duur xD. Ben zelf ook aan het rondkijken, nu doe ik de voorbenen afronden ook dikwijls met de hoef op m'n bovenbeen.. Is niet echt comfortabel x).

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:59

Ik heb de hoefstandaard van waldorf of zoiets ik dacht bij horse top shop gekocht

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 06:51

Ik heb, na de standaard van Paard Natuurlijk gehad te hebben, toch maar de Hoofjack aangeschaft.

Kost wat centjes, maar zo geen spijt van :D

Ik bekap ook af en toe bij anderen en dan is het toch wel fijn als de paarden op die Hoofjack steunen ipv op mij :D

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:27

Delphi2 schreef:
Electric hoofknife of Proxxon langhalslijper zijn klein en handelbaar, maken het bekappen een stuk minder zwaar

Ik ben wel nieuwsgierig of je zelf ook ervaring hebt met deze machines. Ik heb destijds (een paar maanden geleden) info aangevraagd bij Electric Hoofknife. Ik wilde graag 1 bestellen via een dealer in EU om invoerrechten en hoge verzendkosten te besparen. Helaas waren ze nog niet te bestellen in Europa.
De langhalsslijper leek me toen een goed alternatief. Dus als je ervaringen wilt delen: graag!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:42

Kasmir schreef:
Wat voor steun gebruiken jullie? Die dingen zijn best al snel heel duur xD. Ben zelf ook aan het rondkijken, nu doe ik de voorbenen afronden ook dikwijls met de hoef op m'n bovenbeen.. Is niet echt comfortabel x).

ik dacht er aan om zoiets te gebruiken,die heb ik in huis ;)
Ik wacht even op koeler weer
http://varitrad.nl/gereedschap/229-asst ... epoot.html

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:00

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 00:00

Goedeavond, ik wil ook graag de fotos delen van mijn Fjord haar hoeven. We rijden regelmatig over het asfalt maar vanavond begon ze opeens te struikelen over grind en losse steentjes op de weg. Kunnen jullie iets eraan zien? Staat ze te kort? Is haar teen te lang? Of heb ik haar hoeven toch een keer te zwaar belast?

RV:
Afbeelding

Zijaanzich Rechtsvoor:
Afbeelding

LV (hier zie ik aan de buitenkant wel een zwakke plek tussen de draagrand en witte lijn):
Afbeelding

Zijaanzicht LV:
Afbeelding

Van voren:
Afbeelding

Alvast bedankt!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 00:55

Aan de hoeven vind ik niks verkeerd eigenlijk, beetje flare aan de kwartieren (brede witte lijn daar). Alst mijn paard was dan ging er nog een stukje hoefwand en steunsel af. Even checken of de straalpunt niet uitsteekt tov de hoefwand. Liep ze eerder niet gevoelig over steentjes dan? Als ze haar tenen vierkant afslijt dan zijn haar voeten voor haar net iets te langwerpig, of ze heft haar pootjes niet op. Beetje meer afronden dan. Ik weet niet of ze te dik is of niet, maar je mag het effect van overgewicht op de hoeven echt niet onderschatten. Ze worden mss niet altijd (duidelijk) hoefbevangen maar gewicht/voeding kan wel een rol spelen, desondanks dat de voeten er zelf eigenlijk goed uit zien.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 06:34

Kun je eens een foto als bij nummer 5 maken:

Afbeelding
paardenhoeven.info

Kan dat de straal wat uitsteekt en dat daar kneuzingen of zelfs rotstraal in zit.

Ik ken er meer die dan gevoelig en struikelend gaan lopen.

Verder ga ik mee met Gaelle, ik zou kwartierboogjes maken, steunsels en de hiel wat bijwerken.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 06:48

GaelleS schreef:
Aan de hoeven vind ik niks verkeerd eigenlijk, beetje flare aan de kwartieren (brede witte lijn daar). Alst mijn paard was dan ging er nog een stukje hoefwand en steunsel af. Even checken of de straalpunt niet uitsteekt tov de hoefwand. Liep ze eerder niet gevoelig over steentjes dan? Als ze haar tenen vierkant afslijt dan zijn haar voeten voor haar net iets te langwerpig, of ze heft haar pootjes niet op. Beetje meer afronden dan. Ik weet niet of ze te dik is of niet, maar je mag het effect van overgewicht op de hoeven echt niet onderschatten. Ze worden mss niet altijd (duidelijk) hoefbevangen maar gewicht/voeding kan wel een rol spelen, desondanks dat de voeten er zelf eigenlijk goed uit zien.

Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik had afgelopen zaterdag een lange rit door de polder gemaakt en toen liep ze prima, gister dus opeens struikelen op stukken met steentjes, asfalt en berm gingen prima. Ze is wel nog te dik maar hebben deze zomer veel gewicht verloren, toen ik haar kocht dit voorjaar was ze moddervet.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 08:17

Ik vind de hoeven veel te ovaal. Hiermee wordt het afrollen belemmerd.
En sleept ze dus over de grond. Waardoor ze vierkante voeten krijgt.
Mijn oudste meerie heeft dit. Maar dan met achter. Met goed bekappen en regelmaat, worden ze langzaam ronder.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:23

LBLGypsyCobs schreef:
Kun je eens een foto als bij nummer 5 maken:

[ Afbeelding ]
paardenhoeven.info

Kan dat de straal wat uitsteekt en dat daar kneuzingen of zelfs rotstraal in zit.

Ik ken er meer die dan gevoelig en struikelend gaan lopen.

Verder ga ik mee met Gaelle, ik zou kwartierboogjes maken, steunsels en de hiel wat bijwerken.

Hier foto's zoals vijf

LV:

Afbeelding

RV:

Afbeelding

ovaal vind ik wel meevallen, denk dat de foto uit is gerekt :S zal nog ren keer uploaden

LV

Afbeelding

RV

Afbeelding

ze liep wel beetje heb gevoelig op het erf vanochtend daar liggen wat steentjes en betonstukjes (erf bestrating is al erg oud)
Maar goed: net zoals mensen, als je Googled op de symptomen.... Hadden we vorige week al dood moeten zijn

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:25

Heeft ze LV een beschadiging in de straal van een steentje?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:35

Ik heb eergisteren haar ijzers er onderuit gehaald en heb nu enkel de hoefwand wat afgerond. vandaag of morgen komt de bekapper
Want kunnen jullie nu over de voetjes zeggen van me pony
grrrrr krjg niet alle foto's er op maar voor het idee de helft van de door mij gemaakte foto's

Afbeelding
[/albums/v216/dehaflingers/photobucket.com/user/Afbeelding
Afbeelding
http://img.photobucket.com/albums/v216/ ... 921301.jpg[/img][/url]
Afbeelding

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:41

LBLGypsyCobs schreef:
Heeft ze LV een beschadiging in de straal van een steentje?

Weet ik niet zeker, denk dat het gewoon een nat plekje is.