[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:01

Fancy - ik vraag me af waarom je die Energie Kern Mix ( Omega 369 mix) zou geven.. het is een oppepper en bijvoer. Het is geen specifiek voer voor HB-paarden.
Ik heb vandaag Safe & Sound gehaald - lekker spul hoor, lucerne zit er natuurlijk in maar ook alle juiste vitamines/mineralen in brokjes plus gist en anti-oxidanten. Een compleet voertje, hoef je ook niet allerlei supplementen bij te geven. Ook Omega zit er in.

Wat betreft Lucerne ( = Alfalfa) - da's helemaal niet verkeerd - de Laminitis Clinic beveelt het zeer sterk aan, juist vanwege de eiwitten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 00:49

Ik denk dat de Energie kern mix/369 een goede aanvulling voor Marco zou kunnen zijn omdat fancylover hem te mager vindt en het is uitmate geschikt voor paarden die moeten groeien.
Ik moet zeggen dat ik het op de foto nog wel wat vind meevallen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 01:10

Wat een vooruitgang Tinkerlove!! Mooi verslag, heerlijk uitgebreid. Geeft de burger weer moed om door te gaan op de ingeslagen weg. Goed gedaan! Zeker de laatste aangroei ziet er mooi uit. En een mooie zool. Gaaf om dat verschil te zien zeg. Dank voor het delen!
Jannepauli schreef:
Ik heb vandaag Safe & Sound gehaald

Is dat onderdeel van Pauli's behandelplan van de kliniek?

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:01

fijn dat pebbles beter gaat!
Hoewel ik de bij de eerste fase hoefbevangenheid/spierbevangenheid vreselijke vraagtekens zet bij onbeperkt weidegang....daar begrijp ik echt helemaal niets van....het heeft ook niet goed uitgepakt.
Pas nu met dieet en geen weidegang gaat ze beter begrijp ik.

Apparte manier van hoeven bekappen...pete ramsey?
Ken ik niet,maar als het werkt is het toch prima?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:29

waar kan ik vinden waar safe and sound te verkrijgen is?
ik woon in opperdoes (noord holland noord)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:24

Daar kan je renee wielens even over bellen... die is de importeur voor Nederland. http://www.rdwh.nl

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:00

ik heb even via de bp contact met isapaardje gehad en ik denk (na haar bp'tjes) dat ik het toch maar gewoon op de vito houd. opzich gaat dat best goed dus waarom veranderen?
misschien voer met nog minder suikers en zetmeel maar alles omgooien is ook weer niet zn goed idee lijkt me...

Isapaardje gaf aan dat ze ook lang arnica druppels aan haar pony heeft gegeven maar dat het toch eingelijk niet werkte en toen ze gestopt was haar pony veel soepeler was....
ik geef ook arnica druppels, geen idee wat het effect is want hij krijgt dit al een hele lange tijd... maar ik durf eigenlijk ook weer niet te stoppen...

Iemand anders hier ervaring met arnica druppels?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:28

Arnica is tegen spierpijn en blauwe plekken.
Ik gaf het inderdaad Isabella ook zoals ik aangaf.
Langdurig, durfde niet te stoppen. Maar ze was zo raar stijf gaan lopen (met die spaanse passen erbij); iets wat niemand kon verklaren. Ik heb niet eens aan de arnica gedacht, maar toen ik er mee stopte was dat rare lopen van de een op de andere dag weg.
Wellicht dat het spul dus averechts was gaan werken op den duur en ipv spierstijfheid tegen te gaan, het juist spierstijfheid ging opwekken.

Maar echt een bewijs dat dit kan / mogelijk is, heb ik niet gevonden. Is puur eigen idee; vandaar dat ik het niet op het topic had/heb gezegd. Leek me niet belangrijk, tot jij ; Fancylover, schreef dat Marco zo stijf is en je al langdurig arnica bij geeft. Wie weet is dit nu bij hem ook wel aan de hand; dat het averechts begint te werken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:47

fancylover schreef:
ik heb even via de bp contact met isapaardje gehad en ik denk (na haar bp'tjes) dat ik het toch maar gewoon op de vito houd. opzich gaat dat best goed dus waarom veranderen?
misschien voer met nog minder suikers en zetmeel maar alles omgooien is ook weer niet zn goed idee lijkt me...

p'cies: misschien minder suiker. Je kan de suiker/zetmeel gehaltes namelijk nergens vinden.

Geen ervaring met de arnicadruppels, maar vind de ervaring die Isapaardje heeft wel een belangrijke. Ik geef ook wel een druppels, zoals traumeel, maar nooit langer dan een week.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:52

bijwerkingen van arnica kunnen zijn spierzwakte lees ik net....zou kunnen kloppen dus....
(niet dat ik aan je twijfel hoor ingrid)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:20

paars schreef:
fancylover schreef:

p'cies: misschien minder suiker. Je kan de suiker/zetmeel gehaltes namelijk nergens vinden.

Geen ervaring met de arnicadruppels, maar vind de ervaring die Isapaardje heeft wel een belangrijke. Ik geef ook wel een druppels, zoals traumeel, maar nooit langer dan een week.

Maar hoe nog minder suiker en zetmeel?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:52

ik wil graag een paar foto's plaatsen van marco, deze zijn gister gemaakt.
het was dus de bedoeling dat we met zn 4e op de foto gingen, als cadeau voor mijn ouders. Nou dat was zo simpel nog niet ;)
hier het resultaat:
Afbeelding

hier nog een paar foto's van alleen met marco, goed te zien dat hij erg oplettend en druk was:
Afbeelding
Afbeelding
Hier even ruzie na een bok en trek partij:
Afbeelding

Met me vriend:
Afbeelding

en voor de kerst:
Afbeelding

Ik weet dat dit niet het topic is om foto's te plaatsen maar wou ze jullie niet onthouden omdat je nu goed kunt zien hoe marco gister was ;)

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:34

geerke schreef:
fijn dat pebbles beter gaat!
Hoewel ik de bij de eerste fase hoefbevangenheid/spierbevangenheid vreselijke vraagtekens zet bij onbeperkt weidegang....daar begrijp ik echt helemaal niets van....het heeft ook niet goed uitgepakt.
Pas nu met dieet en geen weidegang gaat ze beter begrijp ik.

Apparte manier van hoeven bekappen...pete ramsey?
Ken ik niet,maar als het werkt is het toch prima?

O, nee da's een misverstand Geertje. Onbeperkte weidegang was voordat ik wist dat ze bevangen was. Ze had vanaf mei tot aan de eerste (foute) diagnose enkel wat vage klachten, zoals trager lopen, wat meer liggen, minder spelerig. Maar er was niets wat wees, écht wees op een probleem als hoefbevangenheid. Dat kwam omdat ze vooral achter bevangen was, dus geen typische stand had. Er ging bij mij geen enkel lampje branden in samenhang met haar weidegang. Toen in juli de diagnose spierbevangenheid werd gesteld, heeft ze enkele weken zonder gras gestaan en daarna beperkte uren met een graaskorf. Pas in oktober begon één en ander duidelijk te worden, en hebben we foto's gemaakt maar toen was het al te laat.

Mooie foto's van Marco, Fancylover. Prachtig cadeautje voor je ouders.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:48

paars schreef:

Snap je?
Leuke foto's! Zullen ze vast prachtig vinden!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:25

paars schreef:

Er komen steeds meer voerfabrikanten die het wel op hun voerder zetten.
Pavo heeft het nog niet op de zak staan, maar wel op de website.
Meestal is het via mail ook wel na te vragen als het niet helemaal duidelijk is.

Grappig is dan dat je vaak wel leest in grote letters "bevat weinig suiker", maar als je dan naar het gehalte zetmeel kijkt (of soms staat het totaal zetmeel/suiker erbij) dan is dat ineens 30% of meer.

Het gewenste totaal suiker/zetmeel ligt onder de 10%.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:12

Welk voer ken jij die onder de 10% zit?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:37

Ik heb geen aandelen hoor maar Safe & Sound zit onder de 10% (starch less than 10%). Marstall Vito promoot zichzelf door te melden dat zij deels gebruik maken van niet-zetmeel koolhydraten; dit betekent dat ze niet-oplosbare poly-sacchariden gebruiken oftewel zemelen, pectines etc. ( ipv granenmeel waarvan de sacchariden wel water-oplosbaar zijn).

Marstall Vito vonden mijn paarden niet lekker om te eten - S&S wordt met graagte gegeten - ik hoef geen lucerne bij te voeren want dat zit er al doorheen. En duur is het allebei.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:39

Vervelende is van beide, dat ik de gegevens niet op internet vindt. Tenzij jij misschien voor mij een handige link heb, heel graag.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:55

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:58

ben ik de enige hier die zijn eigen voer 'maakt'?

Misschien ook uit noodzaak omdat ze in frankrijk nog niet echt uitgerust zijn wat voer betreft voor 'probleemgevallen'
(of hebben ze hier niet veel probleem gevallen omdat er niet zoveel keus is aan voer.???)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:16

Marstall geeft geen suiker/zetmeel gehalte aan op hun site.. helaas..
Bij D&H wordt alleen 10% zetmeel gegeven en daarnaast suiker arm, maar hoe arm vermelden ze niet..

Blijft ene lastig verhaal...

Hoe maak jij je eigen voer Geerke?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:39

ik heb twee probleempaarden wat voeren betreft.
De 1 heeft zomerexceem en de ander insuline resistentie.
Ik voer al 10 jaar geen krachtvoer meer....mijn paarden werken ook niet..op pablo na,maar dat mag geen naam hebben..
wandelen heet dat.
Ze krijgen dagelijks een vitamine en mineralen mengsel.
Dat doe ik door geweekte suikerbietpulp(ongemelasseerd),3/4 liter bakje zemelen(dat weegt 250 gram),gekookt lijnzaad(s'avonds),zonnebloem olie(half glas),zonnebloem pitjes(1x per dag een klein glas)
Geerke krijgt nog een halve kilo per keer lucernebrokjes....pablo iets minder.

Het voer stelt niets voor,het is alleen maar buikvulling en vezels.
Maar ze zien er erg mooi uit,en de zomerexceem is zo prima in de hand te houden.
En pablo ,ex bevanger en dus ook IR doet het er goed op.

Maar goed...het is makkelijker en waarschijnlijk ook goedkoper,om een compleet voer te voeren.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:50

Klinkt goed. Heb je een berekening gedaan naar de vit/min verhoudingen van alles bij elkaar? Of ga je ervan uit dat je vit/min mengsel dat moet opvangen? En welke gebruik je?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:57

deze foto's zijn van gisteren,geerke is de zwarte (friesje) en pablo de ander(IR,4 hoefbeenkantelingen,WLD...kortom hele geschiedenis)

Afbeelding

Afbeelding

(hoop dat het lukt even, een mooie gelegenheid om te kijken of het vanaf mijn laptop ook gaat)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 01:03

Eleonoor schreef:
Klinkt goed. Heb je een berekening gedaan naar de vit/min verhoudingen van alles bij elkaar? Of ga je ervan uit dat je vit/min mengsel dat moet opvangen? En welke gebruik je?

ik koop z'on kant en klaar mengsel en daar staan de hoeveelheden op.
Ik heb een tijdje nutrilite gebruikt van ravene,maar omdat ze dat steeds niet hadden en ik iedere keer voor niets 90 km moest rijden heb ik nu iets anders.
Dat maakt iemand hier in de dordogne en er zitten ook veel planten in,dat gebruik ik nu een half jaar en vind ze er zelfs beter uitzien.
Gewoon een maatbekertje door het voer iedere dag.
Het is niet echt goedkoop,50 euro voor 5 kilo....ik weet niet hoelang ik er precies mee doe,ik denk 5 weken ofzo?