Rauka schreef:Helaas moet ik me ook melden met een hoefbevangen bijrijdpaard.ze is nu 19 dagen acuut bevangen aan 4 benen... krijgt 2x per dag buut, tranquigel en maagbeschermer. We zien heel wisselende vooruitgang. Soms zie ik er bijna niks meer aan, dan weigert ze weer te lopen, een paar dagen later galoppeerd ze door de wei en een week later weigert ze weer te lopen.
Herkennen jullie dit onregelmatige patroon?
Ik word er ontzettend wanhopig van en wilde haar na 16 dagen in laten slapen. Veearts besloot haar nog een week te geven... dus we vechten nog even door..
Ze galoppeert door de wei terwijl ze HB is? Misschien begrijp ik de situatie niet goed hoor, maar ik begrijp niet dat een HB-paard (in de acute fase) op de wei komt, al helemaal niet in deze linke periode (vriezen en ook nog periodes met zon). En ruimte geven om te bewegen is hartstikke goed, maar zoveel ruimte dat er 'door de wei' gegaloppeerd kan worden vind ik heel erg onverstandig. Nou gaat het met HB sowieso al vaak wat op en neer helaas, maar hier lijkt daar wel een heel duidelijke oorzaak voor.
Bij mij gaat een HB-paard per direct van het gras af, komt enkel op hooi en water te staan, op een zachte ondergrond, zonder andere paarden erbij en in een kleine ruimte (genoeg om wat in rond te stappen maar meer niet). Hooi en water zet ik in de slechtste fase ook bij elkaar zodat er niet gelopen hóeft te worden.