[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:02

JP: balen, maar op tijd erbij, voorkomt hopelijk een boel ellende. Vraagje: waarom Ascal en Tranquigel samen? Dacht dat dat allebei vaatverwijdend is, is 1 dan niet genoeg?
En vraagje twee: heb je dan een speciale d.a. voor de hb?

Purple: Ik voer de Marstall vito nu een half jaartje ongeveer, en bevalt goed, ze lusten het graag en tot nog toe geen terugval.
Knoflook erbij? Waarom? Knoflook is helemaal niet zo denderend voor paarden, en zeker niet teveel geven i.v.m. bloedarmoede. Er zit ook al wat knoflook in hoor. Ik voer maar 500gram per dag, en doe daar dan nog 50gram pavo vital vitaminebrokjes bij in, is weinig hoor, maar een handje ongeveer.

Grappig, nu hebben we een Paars en een Purple in dit topic.

Egopostje: Estla maandag bekapt en loopt alsof ze zwaar bevangen is. Heeft ze altijd na het bekappen, kan wel drie tot vier weken duren, maar ik vind het nu nog erger dan normaal. (Let op, dit is dus niet m'n zorgenkind.) En nee, ze hebben niets van de zool gehaald, alleen wat van de toon en gevijld.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:08

Buitenzinnig schreef:
JP :(:) Duimen dat het meevalt

Purple - probeer aan die meneer uit te leggen dat hij beter een pluk hooi kan geven dan krachtvoer. Want "hup een kilo" van wat dan ook, zelfs de Marstall Vito, kan te veel zijn.
Overigens maakt ook St. Hippolyt speciaal voer voor bevangen paarden - en misschien is dan de grasbrok, al dan niet eiwit arm, van St. Hippolyt/Agrobs nog wel iets - alleen moet dat wel even geweekt worden (geen uren - 5-10 minuutjes is genoeg)

Ik geloof dat ik dat iedere dag wel twee keer probeer uit te leggen, op een gegeven moment heeft dat geen zin meer, hij houd het twee dagen vol en dan is het weer onzin -O-

@ Mysa, ik bedoelde meer suplementen in het algemeen, daar lijken mensen de laatste tijd zo druk mee bezig :P

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:14

mysa schreef:
JP: balen, maar op tijd erbij, voorkomt hopelijk een boel ellende. Vraagje: waarom Ascal en Tranquigel samen? Dacht dat dat allebei vaatverwijdend is, is 1 dan niet genoeg?

Tranquigel is ook spierverslappend.

Wat vervelend allemaal, voor iedereen die het nodig heeft: :(:)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:27

purple schreef:
Buitenzinnig schreef:
@ Mysa, ik bedoelde meer suplementen in het algemeen, daar lijken mensen de laatste tijd zo druk mee bezig :P

Beetje te druk als je't mij vraagt, ben persoonlijk niet zo van de supplementjes, fijn voor de farmaceuten en voerproducenten, maar niet voor je portemonnee. En ook niet altijd voor je paard.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:42

mysa schreef:
Beetje te druk als je't mij vraagt, ben persoonlijk niet zo van de supplementjes, fijn voor de farmaceuten en voerproducenten, maar niet voor je portemonnee. En ook niet altijd voor je paard.

Ach er zijn wel vaker van die "hypes" die wel weer over gaan (als het goed is).
Ik heb net St. Hippolyt voer opgezocht, ook dat ziet er goed uit (Pre Alpin wiesencobs). Hoe beslis je wat het "beste" is voor je beestje?
Heeft er ook iemand ervaring met St. Hippolyt Pre Alpin Wiesencobs? :P

Sorry dat ik zo lastig ben, maar ik wil gewoon niet weer dat m'n pony ziek wordt...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:27

purple schreef:
Ik heb net St. Hippolyt voer opgezocht, ook dat ziet er goed uit (Pre Alpin wiesencobs). Hoe beslis je wat het "beste" is voor je beestje?
Heeft er ook iemand ervaring met St. Hippolyt Pre Alpin Wiesencobs?

Ik heb lange tijd de Weisencobs van Agrobs gevoerd (is vergelijkbaar met Hippolyt, of eigenlijk is het hetzelfde; Agrobs heeft de beste velden, de 'tweedekeus-velden' gaan naar Hippolyt is mij verteld).
Sinds een jaar voer ik nu de Wiesenflakes omdat deze zowel droog als nat te voeren zijn. Ideaal spul en Isa (kieskeurig) vind het erg smakelijk.

@Mysa en JP: Sterkte met jullie paarden :(:)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 06:26

SpikyBlue schreef:
mysa schreef:

Tranquigel is ook spierverslappend.

Wat vervelend allemaal, voor iedereen die het nodig heeft: :(:)

Het 1 is vaatverwijdend en de ander bloedverdunnend.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 09:53

Pauli, Dag 2 ..
Ze heeft de 'blues' - mijn hemel, ze is werkelijk zo gedeprimeerd..
Ik pas er meestal voor om een paard te vermenselijken maar ik kan niet anders zeggen dan dat ze echt down is. Mogelijk de medicijnen (Tranquigel) of gewoon pijn maar ze heeft echt een treurig smoeltje. Als ik bij haar ben komt ze ook dicht tegen me aan staan met een hangend hoofd - je hart breekt als je dat ziet. Arm meisje..

Anyway, het gaat ietsje beter op dit moment - net wat hooi gegeven en een klein bakje S+S, een pakje buut en een handje Marstall Faser light voor de smaak erdoor. Isapaardje attendeerde me erop dat als het alleen een hoefzweer is, buut niet helpt - dat soort dingen verlies je meteen uit het oog in de paniekstatus - vandaar dat ik haar vanochtend alleen buut gegeven heb om te zien of het lopen weer slechter wordt. Later op de dag geef ik haar dan wel de rest van de medicatie want ik durf het niet te gokken om het helemaal weg te laten.

Zo gaan we de dag maar eens beleven..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:16

purple schreef:
Heeft er ook iemand ervaring met St. Hippolyt Pre Alpin Wiesencobs? :P

Sorry dat ik zo lastig ben, maar ik wil gewoon niet weer dat m'n pony ziek wordt...

Hoezo lastig???
Ik heb er ervaring mee :o (anders had ik je er niet op geattendeerd ;) ) Ik heb geen idee of de Wiesencobs van Agrobs van een ander veld komen dan de Hippolyt. Het ruikt heerlijk. Ze hebben ook Wiesencobs die eiwitarm zijn - die schijnen in het geheel ook wat "armer" te zijn, dus misschien beter in dit geval? Wat ook helpt - volgens mijn DA - is een beetje bietenpulp. Dodson&Horrel heeft een ongemelasseerde die KwikBeet heet (hoop dat ik het goed spel) dat schijnt de darmwerking te stimuleren. Deze hoeft geen uren te weken, maar is in 10 minuten voer-klaar.

JP, het is toch logisch dat een paard jou ziet als iemand die haar probleem moet kunnen oplossen - jij verstrekt voer, verhelpt jeuk en brengt haar overal naar toe. Je zou eventueel wilgenbast kunnen proberen door haar voer - wilgenbast is bloedverdunnend en pijnstillend, maar niet zo ingrijpend als buut. Dunner bloed helpt de afvalstoffen weg van de plek des onheils, dus wel zo handig als dat blijft stromen. :(:)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:45

Die blues komen van de tranquigel, weet ik uit ervaring, maak je geen zorgen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 10:59

Buitenzinnig schreef:
JP, het is toch logisch dat een paard jou ziet als iemand die haar probleem moet kunnen oplossen - jij verstrekt voer, verhelpt jeuk en brengt haar overal naar toe. Je zou eventueel wilgenbast kunnen proberen door haar voer - wilgenbast is bloedverdunnend en pijnstillend, maar niet zo ingrijpend als buut. Dunner bloed helpt de afvalstoffen weg van de plek des onheils, dus wel zo handig als dat blijft stromen. :(:)

Ja, het is wel logisch maar een mens voelt zich op die momenten wel eens onmachtig.. wilgenbast is nu geen goed idee: ze staat op Ascal ( hoge dosis) and dat verdunt het bloed ook. Eerste dosis gisteren: 11 ( !!) zakjes in één keer.. Vandaag moet ze er 5 in één keer..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:49

Heb een batterij aan vragen n.a.v. het DA bezoek en zijn aanpak, JP, omdat ik dingen graag wil begrijpen, hopelijk weet je het antwoord!
Jannepauli schreef:
Arts is net geweest... naar zijn oordeel was ik er weer eens goed op tijd bij - hij vermoedt inderdaad beginnende HB of, als 't meevalt een hoefzweer. Voet is licht-warm en we voelen wat pulsatie. Opnieuw een hele batterij medicijnen: Ascal, Tranquigel, Buut en aangezien ik al zo lang op mager hooi en gzh zit, Vitamine E+ laag gedoseerd selenium.
Absoluut weideverbod tot nader order en... terug op ijzers zodra de pijn weg is.

Jannepauli schreef:
Ze heeft de 'blues' - mijn hemel, ze is werkelijk zo gedeprimeerd..
Ik pas er meestal voor om een paard te vermenselijken maar ik kan niet anders zeggen dan dat ze echt down is. Mogelijk de medicijnen (Tranquigel) of gewoon pijn maar ze heeft echt een treurig smoeltje
Maagklachten kunnen dat ook als symptoom hebben, at ze goed (graag)?

Wat is de reden dat de DA tranquigel heeft voorgeschreven? Een sedativum kan bloeddrukverlagend werken, maar heeft ook weer allerlei neveneffecten. Een paard dat al op eieren loopt een spierontspanner geven, dat snap ik niet goed.

Je geeft toch al een supplement bij? Ze staat ook nog op de wei, wat is de DA's reden om te denken dat Pauli tekort aan vit E en selenium zou hebben en hoe zou dat dan verband houden met deze symptomen?

Wees voorzichtig met de combinatie ascal en buut. Een NSAID en een bloedverdunner (ook nog in hoge dosering) geeft extra risico op maag/darm bloedingen.
Welke actie wordt er ondernomen om een zweer uit te sluiten? Ze loopt op eieren schreef je, is dat op alle 4 de voeten zo? Ik denk het niet omdat je denkt aan een hoefzweer.

Snap dat je iets wilt doen als Pauli pijn aangeeft, maar ik vind het jammer dat er nu in een thuissituatie veel (oa. symptoomonderdrukkende) medicatie in gaat terwijl de oorzaak, voor zover ik op de hoogte ben, niet nader wordt bekeken. Dat ze op dezelfde dag met een zeer pijnlijk ook staat en op eieren loopt, dan sluit ik een relatie tussen beide klachten niet uit. Denkt de DA daar niet aan?

Pas op met "rommelen" aan doseringen. Er moet een spiegel worden opgebouwd, het is niet verstandig hier zelf in te gaan experimenteren.

My two cents: door de hevige pijn in de ogen een beginnende opvlamming van de HB. Wellicht de bekende druppel na de vroege symptomen die Pauli eerder al liet zien. Je schrijft dat ze van de DA de wei niet op mag, maar ik neem aan dat ze met de dikke nek er al niet meer op stond, da's dan alvast meegenomen?

Sterkte vandaag, hopelijk voelt ze zich wat beter. Geef 'r maar een dikke knuffel.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:58

purple schreef:
Ik geloof dat ik dat iedere dag wel twee keer probeer uit te leggen, op een gegeven moment heeft dat geen zin meer, hij houd het twee dagen vol en dan is het weer onzin -O-

Hé naamgenoot ;-) dat is toch om gek van te worden :( !..... hier is iets fundamenteel scheef. Ik zou wíld worden als de stalhouder mijn paard dingen voert waarvan ik niet wil dat 'ie ze krijgt omdat ze voor zijn gezondheid gevaarlijk zijn. Wiens paard is het nu? Jouw paard, jouw verantwoording, jouw probleem als hij ziek wordt en pijn heeft. Jouw geld als de rekening van de DA komt omdat hij ziek wordt van voer dat hij van zijn oude eigenaar krijgt. Hij heeft zich er simpelweg niet mee te bemoeien. En anders zou ik op zoek naar een andere stal, want als je het niet kan vertrouwen dat hij doet wat hij met je afspreekt, dan zou ik mijn paard daar niet meer veilig kunnen stallen. Wat een rotsituatie! :(:) . Al zijn goede bedoelingen ten spijt hoor, daar heeft je pony weinig aan, aan goede bedoelingen ;-) .

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:01

mysa schreef:
Egopostje: Estla maandag bekapt en loopt alsof ze zwaar bevangen is. Heeft ze altijd na het bekappen, kan wel drie tot vier weken duren, maar ik vind het nu nog erger dan normaal. (Let op, dit is dus niet m'n zorgenkind.) En nee, ze hebben niets van de zool gehaald, alleen wat van de toon en gevijld.

Om de hoeveel tijd wordt Estla bekapt? Loopt ze zo ook op zachte grond?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:40

Jannepauli schreef:
Ja, het is wel logisch maar een mens voelt zich op die momenten wel eens onmachtig.. wilgenbast is nu geen goed idee: ze staat op Ascal ( hoge dosis) and dat verdunt het bloed ook. Eerste dosis gisteren: 11 ( !!) zakjes in één keer.. Vandaag moet ze er 5 in één keer..

Ik voel me doorlopend onmachtig en onwetend...

Van de Ascal was me even niet bijgebleven - hoeveel Ascal zit er in 1 zakje? En waarom Ascal, vanwege voorkoming maagproblemen of omdat paarden beter Ascal dan aspirine (acidum acetyl salicylicum) kunnen "behappen"?

En Purple - ik ga helemaal mee met de mening van Paars over je stalhouder.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 12:54

Hoi Paars, ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden!

Maagklachten kunnen dat ook als symptoom hebben, at ze goed (graag)?
>>>>> Ze eet als de beste! Dat is overigens op zich helemaal geen geruststelling: een paard wat zo veel en gretig wil eten, kan met haar geschiedenis in de achtergrond, daarmee ook tonen dat ze IR is. Bij IR krijgen de cellen in feite niet voldoende voeding (suikers) en het paard compenseert dat door zoveel mogelijk te eten vanuit het hongergevoel wat ontstaat door geremde suiker-opname. Dus 00% goed nieuws is dat dus niet....

Wat is de reden dat de DA tranquigel heeft voorgeschreven? Een sedativum kan bloeddrukverlagend werken, maar heeft ook weer allerlei neveneffecten. Een paard dat al op eieren loopt een spierontspanner geven, dat snap ik niet goed.
>>>>>> Een sedativum geven lijkt onlogisch ( ze krijgt van de spuit overigens maar één streepje per dag), maar zijn verklaring is dat als er sprake is van klontervorming in het bloed en die klontertjes door de Ascal los komen, de tranquigel mee helpt om de bloedvaten wijder te maken en de klonters beter afgevoerd kunnen worden uit het hoefgebied.

Je geeft toch al een supplement bij? Ze staat ook nog op de wei, wat is de DA's reden om te denken dat Pauli tekort aan vit E en selenium zou hebben en hoe zou dat dan verband houden met deze symptomen?
>>>>>>>> Nee, ze kreeg al langere tijd geen supplement bij. Haar dagelijkse portie hooi ( nu gemengd met gzh), korte weidetijd. Naast hooi krijgt ze ook iedere dag S&S maar ik denk dat de hoeveelheid daarvan te weinig is om vit|min bij te spijkeren. De VA heeft meteen ook het gzh bekeken en aangezien dit van 2010 is en naar zijn mening ook het vetmetabolisme bij 'afvallen' ondersteund wordt door Vit E, was dit zijn advies om in ieder geval nu E bij te geven met laaggedoseerde selenium. (Equistro E+)
Ik heb overigens ook met hem gesproken over de link die jij onlangs plaatste over de vorming van melkzuurbacterieën in de blinde darm door onverteerbare of slecht-verterende vezels. Met name omdat de mest van Pauli de laatste weken erg slap was - geen diarhee maar ook geen stevige mestballen en erg veel onverteerd spul, zeker ná het starten met het gzh. Hij bevestigde de bevindingen uit het onderzoek en gaf mede daarom het advies om Vit E te geven. Vergeet niet dat Pauli ook al lang op 'schraal' hooi staat dus ik ben eigenlijk in gebreke door haar geen vit|min supplement te geven - het hooi levert kennelijk niet genoeg stoffen. De weinige graastijd heeft dat niet kunnen compenseren.

Wees voorzichtig met de combinatie ascal en buut. Een NSAID en een bloedverdunner (ook nog in hoge dosering) geeft extra risico op maag/darm bloedingen.
Welke actie wordt er ondernomen om een zweer uit te sluiten? Ze loopt op eieren schreef je, is dat op alle 4 de voeten zo? Ik denk het niet omdat je denkt aan een hoefzweer.
>>>>>> Uiteraard heeft de DA haar hoef getest met de tang en de hamer en de zool onderzocht. Hij sluit niet uit dat er een hoefzweer kan zijn maar gezien haar huidige postuur denkt hij toch eerder aan een beginnende HB. En soms is het behoorlijk lastig om met zekerheid te stellen dat er sprake is van een hoefzweer - hij wil daarop niet gokken en onderneemt liever actie op de mogelijkheid van HB. Ik heb overigens ook Gastroguard staan dus als ik vermoed dat er wat mis gaat, dan kan ik dat geven.

Snap dat je iets wilt doen als Pauli pijn aangeeft, maar ik vind het jammer dat er nu in een thuissituatie veel (oa. symptoomonderdrukkende) medicatie in gaat terwijl de oorzaak, voor zover ik op de hoogte ben, niet nader wordt bekeken. Dat ze op dezelfde dag met een zeer pijnlijk ook staat en op eieren loopt, dan sluit ik een relatie tussen beide klachten niet uit. Denkt de DA daar niet aan? >>>>> de symptoomonderdrukkende medicatie is minimaal! Toen ze eerder bevangen was ( Nov 2009) kreeg ze 4 zakjes buut op een dag, nu slechts 1. Ascal en Tranquigel zijn in dit verband niet symptoomonderdrukkend - maar bevorderen juist de afvoer van gifstoffen en andere narigheid.De pijn zit in één voet: rechtsvoor.De DA ziet wel degelijk een relatie tussen haar oogprobleem en eventuele HB. Dat gegeven werd trouwens ook genoemd door de hoefsmid die ik zojuist gesproken heb - hij kent de oogsituatie van Pauli, vroeg daar ook meteen naar en aangezien gisteren beide ogen aangedaan waren, zei hij ook dat het dan meer waarschijnlijk is dat ze HB aan't ontwikkelen was ( en niet zozeer een hoefzweer). Hij gaf ook aan dat buut wel degelijk de pijn van een hoefzweer onderdrukt.

Pas op met "rommelen" aan doseringen. Er moet een spiegel worden opgebouwd, het is niet verstandig hier zelf in te gaan experimenteren. >>>>> ga ik ook niet doen hoor - ik ben vanmorgen begnnen met de buut - straks krijgt ze de rest. Om eventuele suikerpieken te voorkomen, geef ik haar dagelijkse hooi nu in meerdere kleine porties per dag.

My two cents: door de hevige pijn in de ogen een beginnende opvlamming van de HB. Wellicht de bekende druppel na de vroege symptomen die Pauli eerder al liet zien. Je schrijft dat ze van de DA de wei niet op mag, maar ik neem aan dat ze met de dikke nek er al niet meer op stond, da's dan alvast meegenomen?>>>> tja, ze kreeg ondanks dat wel wat korte weidetijd op onze paardengrasweide. Maar nu natuurlijk helemaal niet meer.Ze kreeg al wel sinds dinsdag jl. magnesium-chelaat in startersdosering. De nek was daardoor al een heel stuk verbeterd.

Sterkte vandaag, hopelijk voelt ze zich wat beter. Geef 'r maar een dikke knuffel.
Will do! Voor het overige wachten we af - DA en HS zijn beiden 'stand-by'.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:09

paars schreef:
mysa schreef:

Om de hoeveel tijd wordt Estla bekapt? Loopt ze zo ook op zachte grond?

Estla wordt maar zo'n twee keer per jaar bekapt. Vaker is niet nodig, en ook niet gewenst, zoals je begrijpt. Ze loopt het grootste deel van de dag in de paddock, groot deel zand, kleiner deel klinkers. Inloopstal heeft ook klinkers. Ze loopt het gevoeligst op steentjes/grind, dat kun je bijna geen lopen meer noemen. Op de klinkers loopt ze ook niet best. Op zand gaat 't nog, wel wat stijf, maar in het paddockzand zitten ook nogal wat kiezels. Twee uur per dag met graaskorf in de wei, daar loopt ze redelijk. De weg ernaartoe is een ramp. Ga haar zo maar hoefschoenen aandoen voor ik ze wegbreng.
Als je haar zou zien zou je denken: flink bevangen, maar ik ken het dus inmiddels en het hangt echt samen met het bekappen. En toch.........maak ik me dan zorgen of het toch niet...............

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:13

Is het niet zinvol om het NB te doen dan? Dus zelf bijhouden en elke (circa) 6 weken een bekapper er bij, zodat de situatie van de voeten altijd eender is? Wij hadden de vorige keer te lang gewacht met vijlen bij de Haf en die liep mega kreupel toen we er ineens een stuk afknipten - was na dagen weer over, maar toch - eigenlijk moeten we ze allemaal elke week bijhouden. Harde bodem om op te lopen helpt geen bal met slijten. Het groeit als kool (de voeten)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:34

Jeetje JP: wat klote en héél veel sterkte !!!!

Stom toeval of niet.....gisteren was Chico minder, ik ook meteen PLOS en ze uit de wei gevist, of het nou het weer is gewwest van de laatste week: hwet, veel wind regen en koud, weer heet...storm en regen... geen idee maar Chico liep gevoelig en was zichzelf duidelijk niet!! Kan ook nog een nawee zijn van de verdoving van de tandarts van donderdag maar heb twijfels....en hij is al een week een ijzer kwijt...

Ron kwam vandaag, Gelukkig voelde peerd zich duidelijk beter...voeten waren ok volgens Ron en hij meent dat je je niet moet vergissen in de troep die een verdoving met zich meebrengt. Enfin, geen sliconen meer, ijzertjes weer íets aangepast en nu ik met vakantie ga heb ik ze een postzegeltje wei gegeven!!!
Wil mijn ouders niet opzadelen met HB paard.... en ze gaan maar een paar uurtjes de wei in als ik er niet ben, van 10.00 tot 14.00 uur of zo...pffff

Mocht ik niet meer op Bokt zijn: 3 aug ben ik terug uit de states !!!!
HEEL VEEL SUCCES EN STERKTE MET JULLIE PAARDJES AANKOMENDE TIJD!!!!!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:45

Trijntje, de pony die ik al een tijdje leen om mee te mennen, is nog nooit kreupel geweest, maar vorige week liep ze niet lekker op de harde weg. Niet bekapt geweest, ook niets te zien, maar ze liep trager. Het schijnt nog altijd zo te zijn begreep ik van de eigenaar dat ze op het harde gewoon niet lekker loopt.
Raar dus dat ook de 'gezonde' paardenvoeten nu gevoelig gaan worden.
Zou de overgang van extreme droogte (wekenlang keiharde voeten), naar nu de nattigheid, een oorzaak kunnen zijn?

JP: wat de visiteertang betreft. Laatste keer Visdonk heeft Maarten ook haar voeten met die tang onderzocht. Hij was dan ook hoogst verbaasd dat Antoon een hoefzweer tegenkwam. Ik hoor nog zijn verbazing van dat moment 'dat kan niet; daar heb ik de tang zeker weten gezet!'.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:31

Hoefzweren kunnen ook een heel vaag beeld geven... Soms zit er al iets te sluimeren, wat het paard wel voelt maar waar je zelf niet bijkomt. Het paard zal dan nog wel eens géén reactie op de visiteertang geven, of juist reageren op de hele hoef. Echt, die dingen zijn soms zo rottig. IP kan daarover meepraten.
Een fikse zweer kan een aanval van HB in de hand werken, maar andersom kan het ook zo zijn dat er door de hoefzweer afvalstoffen uit de hoef komen die te maken hebben met de HB. Het hoeft niet of/of te zijn bij JP.

Wat betreft de tranquigel en de spierverslappende eigenschap... Het haalt de scherpe randjes er een beetje vanaf, zodat het paard niet constant met volle spanning in de spieren staat. Ook kan je je voorstellen dat het risico op een evt. kanteling 'verminderd' wordt; de diepe buigpees zit immers ook aan een spier vast. Ik heb iig wel vaker gehoord dat er tranquigel (of vroegah sedalin) werd toegediend in dit geval. Paarden kunnen er inderdaad wat 'depri' door lijken.
Zelf vind ik het dus wel logisch dat de DA dit scala aan medicatie heeft voorgeschreven en ik denk dat hij heel goed gekeken heeft hoe en wat.

Sterkte vandaag!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:14

spierverslappers worden vaak gegeven in geval van hoefbevangenheid...logisch...als je ziet wat de spieren op hun donder krijgen,wil je er geen spierbevangenheid bovenop krijgen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:17

ik begreep van mijn dierenarts dat tranquigel als bijwerking vaatverwijdend werkt. De ascal bloedverdunnend. Ik moest ook de combinatie bute (2 x 1 zakje p/d), ascal (1x per dag 7 zakjes na een startdosis van 14 zakjes) en tranquigel (2x per dag 2 streepjes) geven. De tranquigel werd het eerste afgebouwd, toen de ascal en daarna de bute.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:19

Tjemig JP, wat een ellende...Hopelijk is het slechts een ontsteking..

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:52

Oke, ik heb nog eens even gestudeerd...

Hoefbevangenheid is een ontsteking.
Je hebt septische (bacteriele of virale infecties) en aseptische ontstekingen (bv overbelasting/irritaties). Hoefbevangenheid is een aseptische ontsteking.

Een hoefzweer kan septisch (b.v. vuil in de hoef) of aseptisch zijn (oorzaak in het lichaan zoals (beginnende) hoefbevangenheid).

Bute is altijd een pijnstiller en werkt daarnaast als ontstekingremmer bij een septische ontsteking, niet bij een aseptische.

Voila!