Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:27

Geen idee of het door de lange tenen kwam dat ze zo stond, maar het benadrukt de extreem lange tenen wel, haar verzenen waren doorgegroeid en ze had zool kneuzingen hierdoor. Vergeleken met daar is het al een verbetering hoe ze de hoeven nu heeft. Ze wordt volgende week door een goede natuurlijk bekapper gedaan, ik ga foto's maken erna en zal ze hier neerzetten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:53

Mandy_89 schreef:
Hier fotos van mijn paard dr voorhoeven, nu 8 weken na de laatste bekapping. Morgen komt de smid weer, bij is een Natural Balance smid. Achterhoeven heb ik even niet voorhanden.
[ [url=m/MxoJuR.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/qwp6Rc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ivR0NK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rQKhMT.jpg]Afbeelding[/url] ]

8 weken geleden toen de smid er was, liep ze toch wat gevoelig door veel op de weg en over grove zandpaden te rijden. Omdat ze zool erg was opgesleten, had niets meer over. Dus hij heeft haar hoef alleen afgerond, en is niet aan de zool gekomen. Ook niets van de lengte eraf gehaald.

Advies was, dat wanneer ik buiten gingen rijden hoefschoenen om te gaan doen. Nou wat een drama!
Direct een afspraak gemaakt met een hoefschoenen passer van hoofwear, en zij heeft de Easyboot Glove aangemeten, die zat echt heel netjes. Nou denk je klaar te zijn, not!
Vanaf de 2e rit bleven ze maar uitgaan zodra we aan het draven of galopperen waren. Ze draait met haar voeten, en knalt met dr achterhoeven tegen de schoenen aan.

We hebben de gloves al geprobeerd met straps, ging in de bak goed, totdat we in een zandpad gingen galopperen, daar gingen ze weer. Verder Scootboots en Renegades geprobeerd.

Nu inmiddels dus 8 weken verder en niks werkt, ben het helemaal beu!
Meest vervelende is dat ik volgende week zaterdag een endurance wedstrijd heb, had mij al ingeschreven toen ik dacht goede schoenen te hebben.

Weet ff niet meet wat ik nu doen moet

Heeft je smid wel wat aan de steunsels gedaan, hoop ik? Als je paard nu gevoelig loopt is dat niet zo raar. De steunsels prikken tegen de zachte weefsels in de voet aan en de diepe buigpees. Niet zo lekker dus....

flda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:50

Hallo!
Ik lees al even mee maar nu toch ook maar een account aangemaakt omdat ik wel benieuwd ben naar jullie mening :D
Ik ben me in het verdiepen in de hoeven van mijn paarden, in eerste instantie omdat ik geen hoefsmid kan vinden waar ik 100% tevreden over ben, maar ook omdat ik het gewoon interessant vind om de hoeven zelf bij te kunnen houden. Ik heb het infopakket van paardnatuurlijk doorgenomen en ben gister aan de slag gegaan met paard nr. 1 :) . Anderhalve week geleden is de reguliere hoefsmid geweest, nu heb ik het dus voor het eerst zelf gedaan.
Bij deze de foto's.

Rechts voor
Afbeelding

Links voor
Afbeelding

Rechts achter (enige foto van voor het bekappen)
Afbeelding

Rechts achter (na bekappen)
Afbeelding

Rechts achter
Afbeelding

Op de één of andere manier krijg ik de rest van de foto's niet geupload. Mocht er nog behoefte aan zijn dan probeer ik dat nog even.
Wie heeft er tips of opmerkingen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:23

sorry, maar dit zou echt verboden moeten worden. Zo via een boekje de hoeven zelf gaan doen.
Er zitten nog steeds overgroeide steunsels op de hoef..teen te lang en hiel te kort,..en scheef.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:44

Alleen op de 2e foto zijn de hielen ietsjes scheef. Daar zou ik nog even naar kijken en een vijl overheen halen.

Voor de rest vind IK ze er prima uitzien.

Wil je wel aanraden de cursus echt te gaan doen zodat je kan oefenen op dode voeten.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:14

nombrado schreef:
sorry, maar dit zou echt verboden moeten worden. Zo via een boekje de hoeven zelf gaan doen.
Er zitten nog steeds overgroeide steunsels op de hoef..teen te lang en hiel te kort,..en scheef.

Trap ff iemand de grond in ofz.
Ik vind al netjes begin. Zou wel ondersteuning zoeken van natuurlijk bekapper. Dat je recht vijlt en steunsels op de juiste manier verwijderd. En aanraden om de cursus te volgen. Daar leer je meer over de hoef zelf.

flda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:14

nombrado schreef:

Misschien kun je uitleggen waar jij precies de overgroeide steunsels ziet zitten? Ik ben uiteraard voorzichtig geweest, juist omdat ik de cursus nog niet gevolgd heb. Deze was net vol op de datum dat ik wilde gaan, maar dus wel alvast de boeken besteld.
Hoe zie je dat de hiel te kort is? Ik heb er een klein stukje af gehaald, zodat het gelijk is met de zool.
Dat de heen te lang is vermoedde ik al, maar durfde er nu niet al te veel af te halen.

Marjo89 schreef:
nombrado schreef:

Trap ff iemand de grond in ofz.
Ik vind al netjes begin. Zou wel ondersteuning zoeken van natuurlijk bekapper. Dat je recht vijlt en steunsels op de juiste manier verwijderd. En aanraden om de cursus te volgen. Daar leer je meer over de hoef zelf.

Wees niet bang, ik ben niet iemand die denkt het nu zelf wel te kunnen, ik ga echt niet zonder begeleiding zomaar verder prutsen. Ik ga de cursus idd volgen, lijkt me erg interessant en goed om te kunnen oefenen.
Ik laat ook zeker de hoefsmid gewoon nog komen, maar wil het ook graag zelf leren.
Paard loopt overigens prima.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:12

@Fda, ik vind ze zeer proper voor het zelf te doen. Heb werk van bekappers en smeden gezien die het slechter deden :P

Ik vind de hielen niet te kort, aan ene kant staat er een mm of 2 meer dan de andere maar draaf is 10 min op het fietspad fzo is er zo af. Wat wel nog is, is dat de hoef nogal langwerpig is. Tenen zijn dus in verhouding wel lang (zeker vooraan! achter is wel ok :) ). Die kan je voorzichtig meer afronden zodat ze op termijn korter worden. Zeker veel foto's maken, en na een tijdje nog is terug kijken naar de eerste, dan zie je of ze in de goeie richting gaan.

De steunsels lopen niet te ver door maar zijn een beetje omgeklapt over de zool. Daar mag nog een klein beetje af maar die zitten niet in de weg nu. Hou ook in je hoofd dat foto's erg kunnen vertekenen. Ik kan 3 foto's maken van dezelfde hoef waar op 1 de teen te lang lijkt, op één foto is die net goed, en op de 3e foto lijkt die nogal kort en breed.... Hangt nogal af van de hoek waaruit je de foto neemt, probeer telkens zo loodrecht mogelijk.

flda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:45

Dank voor je reactiereactie GaelleS, daar kan ik wel iets mee.

Ik zie nu ook dat het op de foto wat ongelijk lijkt. Of het aan de foto ligt of dat het echt zo is ga ik morgen nog eens bekijken, ik heb regelmatig gecheckt en toen leek het mooi gelijk, maar voor de zekerheid kijk ik nog even.
Teen was (en is) inderdaad lang, voor mijn gevoel heb ik er al best veel af gehaald (hoefsmid rond nooit echt af dus dan lijkt het sowieso al veel denk ik). Dat verdient nog wat aandacht.
Op welke foto zie je waar de steunsels omgeklapt zijn? Ik zie het namelijk niet  :o  . Misschien wordt het me dan wat duidelijker. Sowieso goed om even in real life navraag te doen, heb je ook het probleem van foto's die vertekenen niet. ;)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:51

Hallo,
Ik dacht, laat ik Alex zijn hoefjes ook eens showen, ik ben bang dat voornamelijk de voorhoeven te kort afgesleten zijn. Hij is al maandenlang niet bekapt, omdat ik veel met hem over asfalt ga. Maar nu ben ik toch bang dat de hoeven tekort zijn en helaas zijn de voorhoeven ook onscherp geworden, moeten dus nog eens opnieuw:
linksvoor:
http://i.imgur.com/disNX4S.jpg
linksachter:
http://i.imgur.com/RhY9TIC.jpg
rechtsachter:
http://i.imgur.com/P1W0gcK.jpg
rechtsvoor:
http://i.imgur.com/teTyCbn.jpg
beide voorhoeven schuin van voren:
http://i.imgur.com/QMCRvYM.jpg
rechtsachter schuin van voren:
http://i.imgur.com/3Kv7K85.jpg
linksachter schuin van voren:
http://i.imgur.com/CpbBiCS.jpg

Als er naast beide voorhoeven nog verduidelijkingsfoto's nodig zijn, meld het maar. Hij heeft inderdaad voor iets bredere hoeven dan achter, maar dit is altijd al zo geweest.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:01

Wat mij betreft heeft Alex(shet?) mooie voeten. Rechtsvoor lijkt nog wat steunsel materiaal te zitten, links op de foto. En je moet even wat halen voor de rotstraal, dat kan de gevoeligheid geven. Misschien de hoefwand nog wat afronden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:25

Nombrado voor het bekappen inderdaad lange steunsels maar nog niet overgroeid. Na de bekapping al aardig terug gewerkt, uit deze hoek is niet zo goed te zien of ze al kort genoeg zijn, maar als de de grond niet raken is is het al oké. Veel traditioneel bekapte paarden staan er slechter bij aangezien sommige hoefsmeden denken dat steunsels zijn om op te steunen en er dus niets aan doen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:28

Hij loopt niet gevoelig (perfect over asfalt) en heeft naar mijn inzien niks met zijn stralen. Ze zijn alleen niet zo netjes en der zit nog wat modder aan. Ik moet wel toegeven dat linksvoor niet zo'n mooie straal is.
Hij is idd een minishet. Ik ben alleen bang dat hij gevoelig gaat lopen doordat zo'n hoeven teveel slijten.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 07:45

Fennadev die die voetjes zijn niet te kort en zien er super uit. Zou zelfs nog stukje af kunnen :P

Fda op de foto waar ze nog niet bekapt zijn, rechtsachter bv zie je het beste. Ze lopen een beetje in een boogje en gaan over de zool zitten. Op termijn zouden die rechter moeten komen te liggen, zo
https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=55E031C4

Als ze nog een beetje uitsteken zijn ze gewoon nog een klein beetje zijwaarts over de zool na bekappen. Als je die steunsels gewoon regelmatig gelijk maakt hebben ze normaal wel de kans om rechter te gaan groeien :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:04

Mooi zo, kan ik lekker doorgaan met mennen (kan bij ons helaas alleen maar over asfalt), want dat is Hoe hij slijt op het moment.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:42

Fennadev, juist opletten dat de steunsels niet over de zool gaan groeien, die slijten vaak niet mee op het asfalt en dan zien ze er vanbuiten wel top uit en als je ze omdraait lijkt de zool 1 vlakke harde blok maar is het eigenlijk meer dan de helft steunsel :P Hebt nog niet veel bij shetties gezien dus denk dat het bij hun wel meevalt en dat het afbreekt ofzo.. Vaker bij grote paarden die over de asfalt gaan, en dan krijgen ze hoefzweren enzo :P

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:43

Afbeelding

Even een foto voor de leuk, lees al een poos mee maar heb eerder nog niks geschreven. Hier een voetje van mijn 7-jarige IJslander, nu een half jaar natuurlijk bekapt. Inmiddels kan ik het aardig zelf bijhouden met termijncontrole door een natuurlijk bekapster.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:46

Dat is gewoon een droom voetje. Zo mooi krijg ik ze niet helaas.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:49

Die is echt uit het boekje!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:51

Schitterend.. Mooie is nog wel. Dat elke hoef zo mooi kan worden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:05

:D het vraagt hier in ieder geval wel goed management qua voer, huisvesting en ondergrond. Ik ben er een paar maanden geleden voor van stal verhuisd (alles voor een gezond paard) en sindsdien is de straal keihard geworden.

Oh en regelmatig bijhouden, sta elke week te zweten op 8 hoeven (heb ook nog een twenter).

Maar het resultaat is leuk :D

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:21

Ziet er goed uit Sonja :D
Snij je soms ook de straal bij of laat je die zo? Die komt niet uit te steken tov de hoefwand?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 05:59

GaelleS schreef:
Ziet er goed uit Sonja :D
Snij je soms ook de straal bij of laat je die zo? Die komt niet uit te steken tov de hoefwand?

Alleen de losse flapjes eraf! Onze bospaden zijn vrij stenig, dus de straal slijt vanzelf bij.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:33

Sonja89 schreef:
:D het vraagt hier in ieder geval wel goed management qua voer, huisvesting en ondergrond. Ik ben er een paar maanden geleden voor van stal verhuisd (alles voor een gezond paard) en sindsdien is de straal keihard geworden.

Oh en regelmatig bijhouden, sta elke week te zweten op 8 hoeven (heb ook nog een twenter).

Maar het resultaat is leuk :D

Hoe lang ben je per paard per week bezig denk je? :) Ik wil ook ooit nog eens een cursus natuurlijk bekappen gaan volgen, maar ik zou graag een realistisch beeld willen hebben van de hoeveelheid werk.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:39

Als je het echt keurig wekelijks bij houdt en er handig in wordt ben je misschien een kwartiertje per week kwijt.