Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:24

janderegelaa schreef:
@ Angela: de vergelijking tussen iemand die theorie geeft of praktijk lessen is wel een hele grote. Mijn tandarts haalt toch ook geen blindedarmen weg en zegt "ik kan toch verdoven dus het komt wel goed?" Jij hebt net zo'n plaat voor je kop als A&A en Opala. Edit: vind ik dan.

Zelfs met die plaat voor mijn kop Haha! , en slechts na een dag cursus, bekap ik mijn paard zodanig, dat ze er geweldig mee uit de voeten kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:41

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-10-22 20:09, in het totaal 2 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:09

idinn schreef:
Je gaat toch ook naar de dokter als je je vinger breekt, dat los je toch niet even zelf op?
(Om maar een voorbeeld te noemen)

Gewoon een medische handboek aanschaffen en een aantal uren bestuderen.
Zelfstudie heet dat Haha!

Daarna kan je je vinger toch gewoon zelf doen. Fluitje van een cent Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:11

henny_w schreef:
idinn schreef:
Je gaat toch ook naar de dokter als je je vinger breekt, dat los je toch niet even zelf op?

Gewoon een medische handboek aanschaffen en een aantal uren bestuderen.
Zelfstudie heet dat Haha!

Daarna kan je je vinger toch gewoon zelf doen. Fluitje van een cent Haha!

Dan wel bij voorkeur je vinger door je vriend/man/familielid/buurman/buurvrouw laten zetten, die zien jou tenslotte iedere dag en weten dus het beste wat goed voor je is Koe .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:16

Isapaardje schreef:
henny_w schreef:
Zo'n dagje cursus is niet goedkoop.
Euhmmmm inmiddels hebben al zo'n 1500 cursisten de cursus gevolgd x hoeveel euro ???

Staat op hoefnatuurlijk:
Deelname aan de cursus kost 149.95 Euro
Je krijgt hier dan wel het boek en de DVD bij, alsmede lunch en koffie.

Dat boek moet je voorafgaand aan je cursus hebben doorgenomen en je moet een online toets hebben gemaakt. De foutieve antwoorden worden op de cursus uitgebreid besproken.

Nog een citaat van die site op een veel gestelde vraag over de duur van de cursus:

Ja maar, een echte hoefsmid-opleiding duurt een paar jaar. Hoe kun je nou in één dag leren hoeven te bekappen?
De cursus duurt eigenlijk langer dan één dag: we gaan er van uit dat je vooraf het multimedia-pakket "Natuurlijk Bekappen" grondig bestudeert. Tegen de tijd dat je hier op de cursusdag verschijnt heb je er al heel wat uurtjes studie opzitten! In de meeste gevallen is dan één cursusdag voldoende om paarden te leren bekappen, maar voor een gering bedrag mag je terugkomen op onze herhalingscursus zodat je nog eens extra kunt oefenen.

Ja Ingrid, dat staat mooi die uitspraak van PN maar.... een boek lezen, een DVD-tje bekijken en een on-line testje doen.. dat voegt maar een heel klein beetje toe. Immers.... als dát de manier is dan zou iedereen hier op Bokt Grand Prix kunnen rijden - er zijn genoeg boekjes/dvd's op de markt die je haarfijn kunnen uitleggen hoe je een piafje, en alle andere leuke oefeningen moet rijden. Clown

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:23

idinn schreef:
De hoeven zelf een beetje bijvijlen zie ik de problemen niet van in, mijn hoefsmid ook niet. Maar het echte werk moet je overlaten aan de echte vakmensen.. die een goede opleiding afgerond hebben en zowel veel praktijk als theorie ervaring hebben opgedaan. Na 1 dag weet je nu eenmaal niet alles en heb je niet alles gezien. Na een opleiding heb je misschien ook niet alles gezien, maar wel veel meer en heb je wel de kennis van zo'n situatie.

Dan begrijp ik niet waarom je 'tegen' de cursus zou zijn. Het zelf bijvijlen en het echte werk aan de vakmensen overlaten is namelijk precies waar het om draait. Je bent hier heel mooi de cursus aan het verwoorden Lachen.
idinn schreef:

(Tsja, als we zo gaan beginnen Haha! !)
Ik heb eens de botjes in het midden van mijn hand gebroken (Auw!). De arts heeft het netjes voor me gespalkt. Ik kreeg oefeningen mee naar huis, waar ik me zelf dagelijks mee bezig moest houden. Nog 1 of 2 keer kwam ik terug bij de arts die mijn vorderingen controleerde.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:28

Wat ik me dus steeds meer realiseer nav. dit topic is dat als je zelf gaat bekappen je eigenlijk afhankelijk bent van de GOODWILL van je professionele bekapper/hoefsmid.

Niet zozeer de 1 dagscursus maar de prof. erna moet dus eigenlijk de eigenaar het echte bekapwerk bijbrengen.
Wil zo iemand dat niet, ben je dus genoodzaakt een ander te nemen ????

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:35

Ik vraag me echt af waarom je dit uberhaupt zelf zou willen doen?

Je gaat als moeder toch ook niet naar de tandarts van je kinderen stappen met de vraag of hij je even wil uitleggen hoe dat moet, zo'n gat vullen?

De enige reden die ik zou kunnen verzinnen is dat mensen geen geld willen uitgeven aan een gediplomeerde smid. En da's heel zielig want als je op dat bedrag moet gaan beknibbelen hoor je eigenlijk geen paard te hebben imo.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:46

henny_w schreef:
Wat ik me dus steeds meer realiseer nav. dit topic is dat als je zelf gaat bekappen je eigenlijk afhankelijk bent van de GOODWILL van je professionele bekapper/hoefsmid.

Niet zozeer de 1 dagscursus maar de prof. erna moet dus eigenlijk de eigenaar het echte bekapwerk bijbrengen.

Ik zou inderdaad een ander nemen ja. Een goede NB'er begrijpt dat regelmatig onderhoud essentieel is bij NB. Waarom zouden ze dat niet willen? Het is toch leuk om iemand zo iets te leren? Ik hang in ieder geval aan iemands lippen wanneer diegene vol passie over zijn werk verteld... Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:48

Een ander nemen is niet zo makkelijk. De meeste NB-ers werken tegenwoordig met regio's. Je kunt niet zomaar een andere nemen als degene uit jouw regio je niet bevalt. Heel onhandig systeem.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:50

Das ook een van de kanmerken van een sekte, dat ze mensen vervreemden van hun vertrouwde omgeving Haha!

Je verplichten om je vertrouwde TB hoefsmid de zak te geven en met hen verder te gaan valt daar toch wel onder, niet?

Trouwens, in heel dit verhaal is het héél misleidend dat A&A zich voordoen als de professionals die jou dan moeten helpen om je paard goed bij te houden. Terwijl ze zelf niet eens hoefsmid zijn. Als je het op hun manier doet kijkt er dus nooit meer een echte hoefsmid met een goede opleiding naar je paard!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:52

Ik heb nog nooit van een NB'er gehoord die niet wilde dat je tussendoor aan de hoeven van je paard zat, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:53

Naar mijn weten hebben alle NB-ers de instelling dat ze hun klanten graag uitgebreid informeren, adviseren en helpen.
Of dit ook opgaat voor iedere hoefsmid, betwijfel ik.

Verder vind ik het vreemd dat hoefonderhoud vergeleken wordt met een lichamelijk letsel zoals een gebroken vinger of een gat in de kies.
Nogmaals: het gaat om onderhoud. Tanden poetsen doe je toch ook zelf, dat doet de tandarts toch ook niet voor je?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:58

Maar als je op deze manier meegaat in het NB-verhaal krijg je nooit meer een "tandarts" te zien!

Alleen maar iemand die een totaal andere studie heeft gedaan en die zichzelf vervolgens uit boeken en door te oefenen heeft leren 'tandartsen'. Ze zijn zelfs nooit met een tandarts mee stage gaan doen.

En ontken je dat ze het niveau van een echte tandarts niet zullen halen op die manier?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:06

Dani62 schreef:
henny_w schreef:

Ik zou inderdaad een ander nemen ja. Een goede NB'er begrijpt dat regelmatig onderhoud essentieel is bij NB. Waarom zouden ze dat niet willen? Het is toch leuk om iemand zo iets te leren? Ik hang in ieder geval aan iemands lippen wanneer diegene vol passie over zijn werk verteld... Lachen

Daar heb je het weer. Je wordt dus afhankelijk gemaakt van NB.
Heb je een TB persoon bij je paarden en je bent supertevreden, dan ben je dus van de GOODWILL van zo'n iemand afhankelijk of hij/zij je het 'grotere werk' wil bij brengen.

Dussss .... eigenlijk wordt de verantwoording of je een goed 'bekapper' / vijler wordt gelegd bij je bekapper of hoefsmid.
Die verantwoording ligt dan niet bij de cursusgevers. Heel slim.
Zijn er cursisten die vinden dat ze het na een 1 dagscursus allemaal wel snappen en alleen verder gaan 'prutsen' en het zou toch fout gaan dan is het dus eigenlijk eigen schuld omdat ze geen hulp van de professionals hebben ingeroepen of hebben gekregen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:09

Klara16 schreef:
Das ook een van de kanmerken van een sekte, dat ze mensen vervreemden van hun vertrouwde omgeving Haha!

Klopt als een bus OK dan! ! Sinds kort wonen we ook met zijn allen in 1 huis zodat we elkaar de godganse dag kunnen controleren, onder leiding van de charismatische leiders A&A. Mijn familie en vroegere vrienden spreek ik niet meer, maar dat is niet erg, ik ben immers 'uitverkorene' om aan de hoeven van mijn paard te sleutelen. Informatie delen met derden mag niet, dus bokken doe ik illegaal en onder een valse naam. We geloven heilig in het natuurlijk bekappen, dat volledig in strijd is met alle wetenschappelijke onderzoeken. Dat de paarden desondanks gezonde en sterke hoeven hebben komt niet door het natuurlijk bekappen maar omdat we 3 x per dag bidden tot onze god.

(Sorry, beetje sarcasme op de maandagmiddag moet kunnen Haha! .)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:10

Klara16 schreef:
Maar als je op deze manier meegaat in het NB-verhaal krijg je nooit meer een "tandarts" te zien!

Heeft niets met 'meegaan' te maken.
Maar dat je dan nooit meer een tandarts zou zien, omdat je geen gaten in je kiezen of andere gebitsklachten hebt, is dan toch alleen maar goed? Dat betekent dus dat je het onderhoud goed doet.

ps: Zou je willen ophouden over dat "sekte"? Ik vind het storend dat je dat er steeds weer bij haalt.
Ik doe al jaren aan NB en mijn prof bekapper komt geregeld om mijn paarden te bekappen, en dat alles heeft niets met sekte of aanhangen of goeroes te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:12

Geweldig Dani62! Haha!

Klara16

Citaat:
Waarom zouden ze dat niet willen? Het is toch leuk om iemand zo iets te leren? Ik hang in ieder geval aan iemands lippen wanneer diegene vol passie over zijn werk verteld...

Ter informatie: als je een goeie smid hebt heeft die het zo druk dat hij bij elke klant geen tijd heeft om jou ook nog eens uitgebreid te leren bekappen. Daar betaal je hem ook niet voor.

Mijn smid komt niet om mij vol passie over zijn werk te vertellen, maar om zijn werk te DOEN.

Dat doet hij trouwens voor 20 euro per paard. Kunnen A&A nog een puntje aan zuigen qua prijszetting.

Dani_

henny_w schreef:
Die verantwoording ligt dan niet bij de cursusgevers. Heel slim.
Zijn er cursisten die vinden dat ze het na een 1 dagscursus allemaal wel snappen en alleen verder gaan 'prutsen' en het zou toch fout gaan dan is het dus eigenlijk eigen schuld omdat ze geen hulp van de professionals hebben ingeroepen of hebben gekregen.

Als iemand tegen je zegt: "Dat mag niet!" en je doet het vervolgens toch, wie zijn schuld zou dat dan zijn denk je Rolleyes ?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:16

JoviBan schreef:
Heeft niets met 'meegaan' te maken.
Maar dat je dan nooit meer een tandarts zou zien, omdat je geen gaten in je kiezen of andere gebitsklachten hebt, is dan toch alleen maar goed? Dat betekent dus dat je het onderhoud goed doet.

ps: Zou je willen ophouden over dat "sekte"? Ik vind het storend dat je dat er steeds weer bij haalt.
Ik doe al jaren aan NB en mijn prof bekapper komt geregeld om mijn paarden te bekappen, en dat alles heeft niets met sekte of aanhangen of goeroes te maken.

Een goed gebitsonderhoud bestaat erin dat je halfjaarlijks laat nakijken of er geen problemen (bv gaatjes) opgetreden zijn en dat je plaque laat verwijderen met een soort boortje. Dat lukt je nl niet met een tandenborstel.

Dus nooit meer naar de tandarts komt erop neer dat je over de jaren heen een reeks problemen en een dikke laag tandsteen opbouwt. Waarna je met een rot en vies gebit toch weer bij de tandarts belandt. vervolgens is dat geen goede tandarts omdat hij die zooi ook niet meer in orde kan krijgen.

Das nou krék het NB-verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:17

Klara16 schreef:
Ter informatie: als je een goeie smid hebt heeft die het zo druk dat hij bij elke klant geen tijd heeft om jou ook nog eens uitgebreid te leren bekappen. Daar betaal je hem ook niet voor.

Mijn smid komt niet om mij vol passie over zijn werk te vertellen, maar om zijn werk te DOEN.

Dit is dus ook mijn eigen ervaring met drie hoefsmeden. De laatste smid was ik qua bekappen best tevreden over, maar ook bij hem miste ik de bereidheid en de passie om ook maar iets over zijn vak, hoeven in het algemeen en de hoeven van mijn paard te vertellen en te delen. Hij ervaarde het als een soort van ballast, al die vragen en het meekijken e.d.. Hij kwam om te bekappen en na een kwartier moest hij alweer naar de volgende klant.
Mijn bekapper daarentegen praat graag over zijn vak en de hoeven, en beantwoordt graag al mijn vragen en deelt heel graag zijn kennis en ervaring. Hij neemt alle tijd voor mij en mijn paarden. Die man is niet alleen prof, maar ook gepassioneerd en betrokken.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:19

JoviBan schreef:
Dit is dus ook mijn eigen ervaring met drie hoefsmeden. De laatste smid was ik qua bekappen best tevreden over, maar ook bij hem miste ik de bereidheid en de passie om ook maar iets over zijn vak, hoeven in het algemeen en de hoeven van mijn paard te vertellen en te delen. Hij ervaarde het als een soort van ballast, al die vragen en het meekijken e.d.. Hij kwam om te bekappen en na een kwartier moest hij alweer naar de volgende klant.
Mijn bekapper daarentegen praat graag over zijn vak en de hoeven, en beantwoordt graag al mijn vragen en deelt heel graag zijn kennis en ervaring. Hij neemt alle tijd voor mij en mijn paarden. Die man is niet alleen prof, maar ook gepassioneerd en betrokken.

Dus je hebt liever iemand die goed kan l*llen over bekappen, dan iemand die goed bekapt en daarbij verder zijn mond houdt. T is maar wat je verkiest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:20

Klara16 schreef:
Das nou krék het NB-verhaal.

Wéer mis. Knipoog
In de herhaling dan maar: ook wanneer je zelf de hoeven onderhoudt, blijft er de controle van een prof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:22

Klara16 schreef:
Dus je hebt liever iemand die goed kan l*llen over bekappen, dan iemand die goed bekapt en daarbij verder zijn mond houdt. T is maar wat je verkiest...

Jeetje wat lees jij selectief zeg! Boos!
Nee ik heb niet liever iemand die goed kan l*llen.
Ik wil iemand die èn een prof bekapper is (heel kundig is dus) èn graag kennis en ervaring deelt en vragen beantwoordt, dingen laat zien en eventueel helpt.
EN-EN dus.