[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xjessiex

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:11

Dat scheelt volgens mij ook een hele hoop.
Die van mij staat van 13.00 tot ong 17.00 buiten op de bak te scharrelen.
Poosje terug stond ze een dag binnen omdat het rot weer was maar kon het gelijk merken aan dr lopen.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:15

Ja daarom, dat merk ik dan ook inderdaad.

Maar ik ga weer Doei!

Ga effe eten en dan mijn paarden weer pesten Knipoog

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:16

Succes!
Moet ook nog naar de pony maar ben al 4 dagen ziek (griep) daar wordt je echt niet fit van Boos!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:25

Dankje

Nou jij dan beterschap, dat is inderdaad niet fijn.
Maar het griepseizoen heert he Knipoog

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:29

Merk ook dat een iets hardere bodem beter is. Een zwaardere bodem belast het gewricht natuurlijk ook meer. Hoop ook nog steeds op een wonder....

Beterschap xjenniex

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:31

Denk dat dat misschien dan toch spat eigen is.
Ik heb haifa een hele poos alleen op de weg kunnen rijden..
Thanks denk dat ik morgen weer ga werken ook al ben ik nog niet top fit..
En noem me maar Jessie(zo heet ik) of Jes(voor het gemak) Knipoog

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:02

Duurde het bij jullie trouwens lang voordat jullie wisten dat het Spat was?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:16

achteraf gezien had ze er wsl al ruim een jaar last van, en w zijn zeker een maand of 4 aan het zoeken geweest.

greens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:02

@Pollewops: Ik vind dit topic inderdaad erg handig! Heeft me echt een duidelijker beeld gegeven van wat het nu precies is.

@xjessiex: Wat vervelend dat je paardje een terugval kreeg. Wel fijn dat het nu weer beter gaat!
En beterschap!

Goed, ik ben vanmiddag dus bij de DA geweest. Annemiek heeft de variant van de botaanmaak. Dit is op de rontgenfoto’s ook te zien, maar het is echt heel minimaal. Ben er dus heel vroeg bij.

Over het dikke spronggewricht, dit was echt alleen vocht.

Annemiek staat van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat buiten, zowel in de zomer als in de winter. Ik merk weinig aan haar, soms is ze wat stijf als ze ’s ochtends uit stal komt. Maar goed, ze is dan ook al wat ouder. Ze loopt niet kreupel, heeft dat ook niet gedaan.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:39

Jes Ik ben er ook pas vorig jaar achter gekomen terwijl ze het al heel lang had.
Ook mede omdat ze nooit echt slecht heeft gelopen bij mij.
Soms wel hele kleine periode.
Vorig jaar vond ik haar dat moeilijk en stijf op gang komen, vandaar dat ik toen later naar de DA ben geweest en erachter kwam (Ze kwam dan ook netjes door de buigproeven heen op de kliniek).
Greens Gelukkig dat het nog niet ze ver is dan is er hoop.
En kan je het ook makkelijker tegen gaan.

En wat heb je nu voor advies gekregen?

greens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:26

Zamero, ik heb het advies gehad om vooral in beweging te houden. Gewoon rijden, echt heel zwaar en intensief trainde ik toch al niet, ik rijd geen wedstrijden of iets dergelijks. Over drie weken nog een buigproefje, kijken of ze daar wat beter uit komt. Even afwachten, iig nu weer even de beweging op pakken (ze heeft even 'stil gestaan' (=hele dag op de wei) ivm die diagnose en het afwachten van de foto's)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:48

Lielle schreef:
achteraf gezien had ze er wsl al ruim een jaar last van, en w zijn zeker een maand of 4 aan het zoeken geweest.

Hier hetzelfde.
Hij werd een aantal maanden nadat hij zadelmak was onregelmatig. Wij en de DA weten het in eerste instantie aan overbelasting. Hij is ruim een jaar terug de wei op gegaan en nadat ik hem weer opgepakt had liep hij na een maand of 4 weer onregelmatig.
Ben toen via een (foute) omweg weer bij n'n DA terecht gekomen en na uitgebreide kreupelheidsonderzoeken en uiteindelijk foto's bleek het spat te zijn.

Heel frustrerend als je paard niet helemaal lekker loopt maar ook niet echt kreupel is. Dan is het ooit lastig zoeken Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:52

Heel herkenbaar maikeltje. En niemand ziet er iets aan, terwijl je dat zelf wel ziet. Gelukkig nam onze DA het wel serieus.

Greens, dat klinkt toch wel hoopgevend.

greens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:56

Ben ook echt opgelucht, kan ik toch nog een tijdje langer van haar genieten. Heb haar nu bijna 9 jaar, waarvan ik de eerste vier jaar echt aan het kwakkelen ben geweest (peesblessures). Ook een aantal jaar weinig gereden, bij mij was totaal het plezier weg en Annemiek werd gedaan door een verzorgster. Ben eigenlijk pas weer vanaf 1,5 jaar lekker bezig, dus ben wel blij dat ik dat iig nog even door kan zetten!

Lielle, heb wat topics van je door zitten kijken tijdens het doorlezen van dit topic. Echt geweldig dat je weer zo met je paardje kunt crossen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:01

En dan moet je erbij weten dat ze toch al heel wat heeft meegemaakt. Zware longontsteking als veulen, buikvliesontsteking als prille mama en afgelopen jaar (dus na de spat) een heel erg nare val met een flinke blessure. Ze is ook echt mijn oogappel (geworden).

Fijn dat je weer met plezier met je Annemiek (leuke naam) bezig bent, daar doen we het toch allemaal voor.

greens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:03

Jeetje, die heeft ook flink wat meegemaakt dus. Dan krijg je ook wel echt een hele speciale band met je paard.

Tjah, Annemiek past nogal bij mijn naam, ik heet namelijk Anne Lachen Zelf niet verzonnen hoor, zo heet ze echt op papier Lachen

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:43

Jessie, bij mij duurde het ongeveer 4 maanden. Kreupelheid duurde erg lang en ben uiteindelijk in Utrecht beland. Daar zijn foto's gemaakt en bleek dat ze aan 1 beentje een flinke vorm van kraakbeen afbraak. Achteraf gezien ging ze (heb haar nu 4jaar) altijd al op het puntje van haar hoef staan (rust). Dat kan 1 van de voortekenen zijn.

Green, goed dat je er vroeg bij bent. Kan je nu ook iets preventiefs doen? En dat van dat met tegenzin heen gaan herken ik ook wel. Als je in een dipje zit dan is het ook allemaal niet leuk meer. Inmiddels zit ik weer in een stijgende lijn Clown . Kwestie van je er echt bij neerleggen. Maar dat duurt ff. Ben er nu bijna, maar nog niet helemaal.. Tong uitsteken. Dan zijn de positieve verhalen van Zamero en Lielle wel fijn idd.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:46

Bij mijn pony werd het pas na ongeveer 3 jaar ontdekt Jessie. Toen was al 2 keer haar hele been op de foto gezet en gescant, 3 veeartsen waren erbij geweest, plus een dierfysiotherapeut en een holistisch dierenarts.. Uiteindelijk werd via een thermografie pas duidelijk dat haar sprong warmer was dan normaal en dat de pijn waarschijnlijk toch daar vandaan kwam. Op de foto heeft Evita geen ernstige spat, maar een haakje wat waarschijnlijk toch heel gemeen was.. wat nog verergerd werd door een verkeerde hoefstand.

Mooi paard heb je Greens!! Hoe oud is ze?
Door zulke dingen krijg je zeker wel een speciale band met je paard, dat is volgensmij het enige voordeel Lachen

greens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:09

Inderdaad het enige voordeel,andere voordelen zitten er niet echt aan al die ellende

Ireentjuh, bedankt! Annemiek wordt in Mei 19 jaar.. Al een echte dame dus Lachen

Zie je dan bij Evita echt een 'haakje' zitten? Op de foto's van Annemiek zien we namelijk wel een beetje botvorming wat er niet hoort te zitten, maar het lijkt echt een bobbeltje te zijn?

Pollewops, preventief is een beetje moeilijk te zeggen. In ieder geval zorgen dat ze goed in beweging blijft, en het goed in de gaten blijven houden. Vind het wel fijn dat ik nu de foto's van het 'beginstadium' in mijn bezit heb, kan ik het altijd verder bijhouden als er in een later stadium verslechtering optreedt en er nogmaals foto's moeten worden gemaakt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:34

Ja bij Evita zie je een soort haakje, je ziet het vrij duidelijk op de rontgenfoto; http://www.xs4all.nl/~waardjes/Image14.jpg
Het zit vooral aan de rand van de gewrichtsspleet, de gewrichtsspleet zelf is nog helemaal goed.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:30

Greens, heb ook even in je profiel gegluurd Clown . En ze mag er zeker wezen, knappe tante *LOL* ! Vooral de strand foto's zijn erg mooi. Arabiertje? Hoe hoog is ze als ik vragen mag?

Ireentjuh, hoe gaat het nu met evita? Ben ja al weer aan het rijden?

greens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:04

Pollewops, dank je! De strandfoto's zijn afgelopen zomer gemaakt, dat was de eerste x met haar aan het strand. Was altijd zeer benieuwd wat ze daar zou gaan doen, aangezien het nogal een pittige is. Maar zodra ze de zee zag, gingen d'r oortjes erop, huppelde ze richting zee, in de zee (keek absoluut niet naar de golven, die de andere paarden wel heel eng vonden) en wilde er eigenlijk niet meer uit Lachen

Ze heeft NRPS papieren, en is bijna 1.45.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:40

pollewops schreef:
Ireentjuh, hoe gaat het nu met evita? Ben ja al weer aan het rijden?

Het gaat redelijk, ik ben nog niet aan het rijden, maar dat heeft niet zozeer met haar benen te maken. Ze heeft de afgelopen weken een flinke infectie gehad en ze is best wel afgevallen door de Cushing, dat moet allemaal eerst maar wat beter worden voor ik weer aan rijden (kleine buitenritjes) wil denken Knipoog Waarschijnlijk gaat ze aan de medicatie.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:51

Poeh, hier is een boel gebeurd. Ben even een paar dagen niet geweest en moet flink bijlezen Haha!

Greens & xjessiex; welkom, hopelijk hebben jullie veel aan de info en de steun in dit topic.

xjessiex schreef:
Duurde het bij jullie trouwens lang voordat jullie wisten dat het Spat was?

Ja, dat heeft eigenlijk best lang geduurd. Achteraf zeg ik ze had het al vanaf haar 3e. Maar ze was toen drachtig van haar 1e veulen en werd al best vroeg dik. Ze kon niet heel best galoperen, was meer een duikboot. Destijds gaven we daar haar dikke buik de schuld van.

Ook Sel had goede en slechte dagen. Maar naar mate de tijd verstreek en de spat dus erger werd, ging ze steeds vaker onregelmatig lopen. Vaak was ze dan 's avonds wel weer heel erg rad (das ook het lastige met spat).
Toen we naar de da waren geweest waren we er heel vlot achter. Eerst dacht hij nog dat ze iets had aan een van haar kogels, maar dat sloot de foto uit. Toen is er dus spat geconstateerd en we hebben direct behandeld met Tildren (Selena was toen exact 5 jaar). Ook dat verliep niet vlekkeloos.

Ook mijn wereld storte in. Ik was begin dat jaar (2005) haar zoon verloren als gevolg van een ongeluk, een dood veulen van een andere merrie van ons en nu had zij spat. Het was voor mijn gevoel een ramp jaar, een grote ellende!
Voor info over spat heb ik toen ook veel aan bokt gehad. Jammer genoeg bestond toen dit topic nog niet.

Inmiddels is Sel 9 jaar en ik mag zeker niet mopperen. Ondanks haar tijdelijke rustperiode gaat het hartstikke goed. Ik zou zeggen ze voelt zich beter dan ooit. Toch denk ik dat Lielle en ik wel uitzonderingen zijn en dat de meeste spatpaarden alleen recreatief gereden kunnen worden.
Bij Selena vraag ik me altijd af hoelang het goed gaat of anders gezegd hoelang ze mee kan gaan in de sport en wanneer ze met pensioen gaat. Dat was ook voor mij een reden om haar vorig jaar weer te dekken en ik hoop dat ik een opvolger uit haar krijg Bloos

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:57

Green, dan is ze bijna net zo groot als mijn pony, die is 1.43m, maar net als jou pony toont ze ook groter Pling .

Wel balen Ireentjuh, jullie hebben wat dat betreft ook geen mazzel. Hopenlijk kan je binnenkort weer beginnen met kleine buitenritjes. Daar is het weer nu ook weer naar.