[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soyke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:30

op het moment is het s,ochtends vrij koud.Het fructaangehalte in het gras is dan zeer hoog,wat de hoefbevangenheid kan veroorzaken.Het beste is het om de paarden dan wat later op de weide te zetten.
Mijn paard is ook binnen 3 maanden 2 keer hoefbevangen geweest.Het was een lange weg maar ze is er goed doorheen gekomen.Mijn merrie is al 22 en zeer taai en red zich telkens weer.
Ze heeft wel op pijnstilling gestaan en 2 weken later weer op speciaal hoefbeslag met zooltjes met siliconen.
Je moet nu echt veel geduld hebben met je paardje.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:14

claubrink schreef:
hij is al 3,5 maanden kreupel, het duurde wat lang voordat de diagnose hoefbevangenheid gesteld werd omdat hij niet de specifieke stand had, hij heeft al 6 weken bloedverdunners gehad. Heb net de DA nog even gesproken en die vind dat we nog maar eens 4 weken aan de bloedverdunners moeten, en als er dan nog geen verbetering is nog maar een keer op de foto. ik vraag me alleen af in hoe verre het nut heeft om nog een keer foto`s te laten maken.

Eerst paar vraagjes:
Vorige week schreef je bovenstaande. Heb je ondertussen iets aan deze medicatie veranderd gehad? Je paard had een sinker zoals je omschreef en er zaten ijzers met siliconenzolen onder.
Zitten die er nog onder (omdat je nu zegt dat hij ook in verband staat)? En zo ja zijn die inmiddels al weer eens vervangen? En nog altijd dan met siliconen en openteen?

Een hoef die bevangen is gaat een mega groeispurt doormaken heb ik zelf ervaren om zichzelf in feite te genezen. Het hoefijzer kon wel eens fiks in de weg zitten.

Ik ben nog altijd geen voorstander van hoefijzers om die reden. Heb te vaak gezien dat een hoefbevangen paard enorme pijn kreeg aan de voeten omdat het ijzer niet "mee wilde groeien" en de al pijnlijke hoef letterlijk opsloot. Misschien zijn plakijzers dan een beter idee, omdat je die in ieder geval al niet nagelt in de gevoelige witte lijn.

En niet op het gras nu met dit weer. Geen krachtvoer, althans niet dat waar koolhydraten (zetmeel) en suikers in zitten; dus voer zonder granen. De lever heeft nu al genoeg te verwerken om afvalstoffen af te voeren.
Beter is dus ook middelen bijgeven die de organen wat ondersteunen. Bijv. levercompositum of podocomplex van Groene Os.

En zoals al vaker gezegd, brandnetel (geplukt of gedroogd) is altijd goed.
Zoek rozenbottels en voer die bij; ook gezonde lekkernij. Of bleekselderij, broccoli, zitten allemaal goede gezonde stoffen in.

Sterkte ermee.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:48

isapaardje:

Ik ben een stalgenoot van Claubrink en ik kan je vertellen dat het helemaal niet goed gaat.
Afgelopen donderdag is het beessie weer acuut bevangen geraakt en is met spoed de DA gekomen.
vooruitzichten van de Da zijn 50/50.

Ik denk dat clau een dezer dagen nog wel wat zal komen melden hier (heeft zelf geen internet) want ik heb haar getipt op de site van Ramey.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:50

oh jee, wat een ellende zeg.
Hopelijk komt het weer goed.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:19

isapaardje: Hij staat al een lange tijd niet meer op het gras, kracht voer krijgt hij niet, alleen een handje voor zijn medicijnen. Silicone en het zooltje enz. is er allemaal onderuit. het verband heeft hij omdat de voeten op die manier beter gekoelt kunnen worden. ( en zo de bloedsomloop gestimuleerd wordt) ik ben van `s ochtens vroeg tot `s avonds laat bij hem om ieder uur zijn verband nat te maken.

het arme beestje is helemaal op, hij is heel erg moe slaapt erg veel en heeft zelf wallen onder zijn ogen ( heb ik nog nooit gezien bij een paard) vanmorgen wilde hij niet eten, hij ging pas eten toen ik bij hem in de stal ging zitten. als hij mij niet ziet of hoort begind hij gelijk te hinneken, als of hij wil zeggen dat i8k terug moet komen. het arme beessie is totaal niet zich zelf. zoals cowgirl al zegt de DA geven hem 50/50 en ik ben heel erg bang dat het de verkeerde kant van de 50 is.

ik ben steeds in mijn hoofd bezig met de vraag, hoe lang moet je door gaan en waneer is het genoeg geweest. ik ben zelf ook helemaal kapot en bekaf net zo als hij, ik slaap slecht en zie hem langzaam bij mij vandaan glijden. hij is nog zo jong en dan moet ik hem misschien nu al laten inslapen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:56

Ik begrijp dat je paard op stal staat. Is er niet een mogelijkheid dat je 'm buiten in een natte blubberwei zonder gras zet? Dan worden de hoeven constant gekoeld. Als je verband gebruikt dan is dat even koel en daarna neemt het de temperatuur van de hoeven weer aan, met modder heb je daar geen last van.

Over die wallen onder de ogen; dat heb ik nog nooit gezien... Wel ooit m'n hondjes een weekje in pension gehad en toen we ze weer ophaalden waren ze down en zagen ze er ook uit alsof ze wallen hadden..

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:03

hij staat inderdaad niet in de modder omdat dan zijn hoeven constant gekoeld worden. het gaat juist om die wiselwerking van warm /koud daardoor wordt de bkloedsomloop gestimuleerd. bij alleen maar kou worden de bloedvaten smaller en de bloedsomloop minder.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:11

Hmm, toch heb ik wel eens ergens gelezen (weet nu niet zo snel waar) dat in de modder door het constante koelen juist het proces gestopt kan worden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:51

Ik kan me helemaal indenken hoe je voelt, want ik heb dit jaar ongeveer hetzelfde meegemaakt. De paniek en radeloosheid in jezelf, je paard zien lijden zonder dat je echt wat kunt doen. Allemaal goed bedoelde tips waar je voor je gevoel nog zo weinig aan hebt.

Ook ik herken wat je schrijft van dat hinniken. Isabella, een pony die ik vrijwel nooit zag liggen, kon ik toen gewoon naast gaan liggen. Ik wist dat ze ziek was, heel erg ziek zelfs. Beweging ... ja prima als ze willen, maar dat wilde ze niet, dus wat dan. Ze kon soms even staan om wat hooi te eten, maar ging daarna weer liggen. En ze kon eigenlijk ook niet goed liggen en opstaan, want dat koste haar zoveel pijn en moeite dat het hopeloos was.

Ik heb zoveel gedaan en ook niet gedaan, dat ik je dat hier eigenlijk niet eens kan opnoemen. Een aantal dingen is misschien fout geweest, zeker het continu wisselen van dan dit proberen dan dat.

Daarom ga ik je nu ook niets aanraden, als alleen probeer ondanks je paniek en angst, toch je eigen gevoel te volgen. En heel, heel veel sterkte en beterschap toe gewenst.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:12

Ik sluit me helemaal bij isapaardje aan.Ook bij mij deze onzekerheid en alle goedbedoelde adviezen van andere mensen.Ik heb altijd mijn instinct gevolgd en tot op heden is het nog steeds goed gegaan.
Maar er hebben al wat mensen gezegd dat ik mijn paard moet laten afmaken omdat ze toch al oud is.Nou mooi niet dus want ze kan nog wel wat jaartjes mee en ze loopt tot op heden weer super.
Je weet op den duur niet meer wat je moet doen,maar volg je eigen hart dan doe je het nooit verkeerd ongeacht wat andere mensen daar van zeggen.
Het is toch jouw paard waar je zelf over mag beslissen.Heel veel succes toegewenst,en misschien gaat de zon toch wel weer schijnen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:43

Dat heb ik ook gedaan; m'n eigen gevoel gevolgd en vooral goed naar m'n paard kijken. Ik heb ook het idee dat niemand een pasklare behandeling heeft en dat het ook per paard verschilt. Maar het is wel prettig om te weten wat je kunt doen zodat je zelf kunt bepalen wat voor jouw paard werkt. Al zie je soms de bomen het bos niet meer

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:52

Maar die keuzes maken, dat is juist zo moeilijk. Want mijn gevoel schreeuwde alleen maar: ik wil Image niet kwijt.
De ene veearts zegt afwachten, de andere kliniek zegt onmiddelijk inlaten slapen, het paard heeft teveel pijn en weer een andere veearts zegt: kom maar brengen, wij gaan het proberen.
Wie moet je geloven en op basis waarvan?? En dat zijn dan nog de adviezen van de mensen, die ervoor geleerd hebben.

Ik heb Image zelf laten beslissen: zolang zij elke dag de moed vindt om op te staan, ondanks de pijn, goed eet en drinkt en zelf naar buiten wil, blijven wij het proberen.

Update vandaag: Image belast haar rechtervoet weer en stapt redelijk. Ze gaan op de kliniek proberen haar nu zonder pijnstillers te zetten, zodat ze wel voorzichtig blijft. Dat is dan voor het eerst in 3 maanden zonder pijnstillers. Nu maar hopen, bidden en duimen, dat er geen complicaties optreden en dan mag Image over een paar weekjes naar huis. Ze is er nog lang niet, maar wij hebben hele goede hoop.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:01

Goed zo janouk dat het met image zo goed gaat.Zo zie je maar dat je nooit vantevoren weet of je keuzes juist zijn.
Ik vind ook zolang een paard aangeeft door te willen ga ik ook door.
Maar dat neemt niet weg dat het af en toe moeilijk is.Zit zelf nu ook met dat dilemma,maar volg mijn paardje van dag tot dag.
Zolang ze nog wil lopen en eten en plezier heeft ga ik door.
Hopelijk zet deze trend zich voort bij image en kun je nog veel plezier samen met haar beleven.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:31

Jes jes jes jes jipie Haha!

Nina is niet meer kreupel!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:50

OK dan! voor Nina en OK dan! voor Janouk!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:06

ook met nitro gaat het nu een stuk beter, stond gister met verbazing naar hem te kijken, hoe goed hij liep, hij heeft zelfs een boktje gemaakt en staat nu 3 dagen zonder pijnstillers.

vanmiddag komt de DA om te kijken hoe het gaat, of het ooit nog helemaal goed komt, en of er nog iets moet gebeuren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:10

Ik ben blij te lezen dat Nitro en Nina ook aan de betere hand zijn. Pling

Image heeft vandaag weer verbandwissel. Het hoefbeen is aan het herstellen. Ze gaan vandaag kijken of ze iets aan de ontsteking in de zool kunnen verbeteren.
Vooralsnog belast ze haar rechter voet en stapt redelijk.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:12

Uiteraard voor Nitro ook OK dan!
@Janouk; heb je ook foto's van de hoeven tijdens de verbandwissels? Ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe het er uitziet...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:22

Ja, heb ik, maar het is geen prettig gezicht. Ik zal hem wel per pb sturen.
Het is wel interessant, net zoals het boek van Nassau over hoefproblemen. Maar het is toch minder, als je weet dat de hoef bij je eigen paard hoort.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:26

janouk schreef:
Het is wel interessant, net zoals het boek van Nassau over hoefproblemen. Maar het is toch minder, als je weet dat de hoef bij je eigen paard hoort.

Helemaal mee eens! Dan heb je er wel een ander gevoel bij... Alvast bedankt!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:34

Omdat jullie best meeleven en ik niet weet wanneer Claubrink weer op bokt komt, kan ik vast zeggen dat de DA gister positief was over de toekomst van Nitro.

We zijn volle hoop dat hij over 6 maanden hersteld is en dan zonder problemen zijn carriere kan beginnen als rij (men) paard.

Hij had gister in iedergeval al weer zin om met mijn felix te spelen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:06

Wauw! Tis net alsof er iets gezonds in de lucht hangt, super!!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:11

Dat is toch weer goed nieuws.
Fijn dat het allemaal weer zo goed gaat met jullie paardjes,echt super Wow!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:00

Top, dat Nitro ook aan de weg naar boven is begonnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:45

kop op meiden niets is onmogelijk,mijn paard is 15 jaar geleden maar liefst 3 wkn hoefbevangen geweest,hij kwam niet meer van zijn plek,compleet met hoefbeenkanteling en een open hoef,we zijn nu jaren verder(het ging steeds up en down..),eerst werd hij zomaar hoefbevangen zonder reden,niet veel gras en ook nog in de winter..
Ik ben er zelf achter gekomen dat zijn schildklier te langzaam werkt,hij krijgt nu sinds 3 jaar iedere dag een schildklierhormoon en gaat als een trein,hij heeft nooit meer een pas kreupel gelopen,waarschijnlijk is de schildklier trager gaan werken door alle but die ik hem moest geven.
Heeft je paard een dikke manenkam en vetbulten op zijn kont terwijl hij verder niet te dik is??laat zijn bloed controleren op de werking van de schildklier.Het komt niet vaak voor,ik ben de enige in frankrijk,maar het komt in amerika vaker voor,of misschien herkennen ze het daar sneller.
sterkte met alle hoefbevangen paardjes en hun baasjes natuurlijk want die zijn er net zo ziek van.....