[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Homiafortuna

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:00

Geef je hem al extra magnesium. Magnesiumtekort kan ook de oorzaak van HB zijn.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:03

Afbeelding
Kwam op facebook overigens een interessante lezing tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:06

Hij krijgt inderdaad magnesium bij, net als vitamine E+selenium. Het is begonnen toen ik de prascend probeerde te minderen. Normaal kon ik hem in de winter minder geven dan in de zomer/ tijdens de seasonal rise, maar nu bracht dat dus dit probleem met zich mee. Ik heb hem gelijk weer op de zomer-dosering gezet maar dat is niet de oplossing gebleken. Ik voel me daar zo rot over, maar aan de andere kant is dat afbouwen 3 jaar probleemloos gegaan dus had ik dit ook niet kunnen voorzien.. -O-

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:08

Wat vervelend dat je zo aan het tobben bent met Sed zeg! :( Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik hem niet mager vind. Hij heeft best flinke billen, wellicht ook door vetopslag door de cushing. Bij zijn schouders lijkt ook vetopslag te zitten.
Mijn shet heeft helaas precies hetzelfde en vet op dezelfde plekken. Op de rug en ribben lijkt ze mager, maar ze heeft wel vetopslag.
Lastige situatie, ik hoop dat Sed snel opknapt :(:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:37

Ik vind hem ook niet mager voor zover je dat van een foto kunt beoordelen.

Met al die verschillende verhalen weet ik even niet meer of hij al eens beslagen is geweest? En houd je rekening met de kou? Als ze pijn hebben bewegen ze al minder dus die kou kan ook op de spieren slaan. Grietje is ook wat stijver

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:43

Zn temperatuur is 37,9, lijkt me niet dat hij last heeft van de kou. Ik hou wel rekening met dat het inderdaad niet perse in zn hoefjes hoeft te zitten. Hij wordt ook behandeld als een EDM pony. Hij is nooit beslagen geweest. Vorige keer was er op de foto niks te zien overigens, ook geen tekenen van een eerdere bevangenheid.
Hij heeft er een megavacht op zitten (wederom door de cushing), maar zn heupbotten en ribben zijn inmiddels goed te voelen.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 00:51

Hoe oud is sed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 01:02

Mij is verteld dat hij van augustus 2002 is, ik heb hem in 2006 als 4 jarige gekocht. Destijds waren de chips en paspoorten nog niet verplicht/ werden net verplicht, dus ik heb hem zelf zn paspoort gegeven met de datum die mij verteld is. Soms twijfel ik wel aan zn leeftijd moet ik zeggen, maar volgens de tandarts klopt zn gebit wel bij zn leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 09:33

Pffff wat een getob voor jou en Sed…… Ik heb (gelukkig) geen ervaring met cushing, maar ik mij zo goed inbeelden dat je hier hopeloos van wordt. En jij hebt inderdaad niet kunnen voorzien dat het afbouwen niet goed zou gaan dit jaar. Daar kan jij echt niets aan doen.

Ik ben benieuwd of er op nieuwe foto's wel iets te zien is. Nogmaals sterkte!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 09:45

Ik ben ook benieuwd naar de foto's. Want als er niks te zien is dan moet het probleem ergens anders vandaan komen.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 14:07

Wat vervelend Shanna dat Sed weer zo pijnlijk loopt. Hoe loopt hij vandaag?
Heb je nog naar hoefschoenen gekeken of houd je het voorlopig bij wat je nu hebt?

Hopelijk knapt hij snel weer op, het is zo frusterend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 14:13

Deze smid kan ook hoefschoenen regelen dus daar hebben we het inderdaad ook over gehad. Voor nu houden we het bij de schuimblokken, maar hoefschoenen blijven inderdaad een goede optie die we achter de hand houden.

Hij loopt nog steeds amper, dus hij loopt weer tussen de stallen.. Ik heb ook het idee dat hij minder loopt doordat er wat onder zn hoeven zit en hij dat maar raar vind. :+

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:17

Shanna schreef:
Deze smid kan ook hoefschoenen regelen dus daar hebben we het inderdaad ook over gehad. Voor nu houden we het bij de schuimblokken, maar hoefschoenen blijven inderdaad een goede optie die we achter de hand houden.

Hij loopt nog steeds amper, dus hij loopt weer tussen de stallen.. Ik heb ook het idee dat hij minder loopt doordat er wat onder zn hoeven zit en hij dat maar raar vind. :+

goed mogelijk hoor.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 22:48

Iemand ervaring met de witte lijn ziekte in combinatie met hoefbevangenheid. Sky heeft namelijk een plekje in haar hoef helaas. Behandel het nu met artimud, hopelijk slaat dat snel aan.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:27

Ik heb wel ervaring met WLD, maar niet i.c.m. bevangenheid. Ik heb nog niet de oplossing gevonden voor de WLD helaas.

Sed kan vanmiddag om 14 u op de foto, ik houdt mn hart vast..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:41

Agos, die arme Sed.... Hij heeft wel echt last van zijn voetjes zo op dat filmpje :( :( Mijn duimen draaien voor jullie voor morgen! :(:) Naar dat hij al zon tijd alweer slecht loopt... Frustrerend, je kunt zo weinig. Jammer dat die schoentjes ook niet echt verlichting geven of te vreemd aanvoelen voor hem om te durven lopen. Sterkte met Sedje!

(gelukkig) geen ervaring met witte lijn ziekte. Lastige combinatie zo!

Pony had paar nachtjes buiten geslapen omdat het niet meer zo koud was, maar afgelopen nacht maar op stal gehouden vanwege de nattigheid (van de zomer ging ze na regen gevoelig lopen en eind jaar was het slechte ook aansluitend op een regenachtige periode). Ze krijgt nu 2 dagen geen pijnstillers. Vanmiddag even kijken hoe ze loopt, gisteren was dat nog prima...

Ben door de problemen met een zieke kat alleen helemaal vergeten de DA te bellen voor overleg vanmorgen... morgen nieuwe poging.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:52

Oef Shanna, Sed loopt inderdaad erg pijnlijk. Persoonlijk snap ik alleen niet dat jij hem daar tussen de stallen laat lopen. Door de harde grond kunnen ze de teen moeilijk (niet) afrollen en dat maakt het lopen extra pijnlijk. Heb je een mogelijkheid om hem op het zand te zetten? Dat zou ik zeker doen namelijk. Heb je ook overwogen om hem op breakover-beslag te zetten? Dat heeft bij Happy namelijk wel het leven gered en die liep met 2 zakjes buut per dag nog veel slechter dan Sed. Van Happy zou je nu niet meer zeggen dat ze ooit HB is geweest als je haar ziet lopen (alleen aan de hoeven zie je het nog wel). Persoonlijk zou ik breakover-beslag echt wel doen met Sed, zeker omdat hij al zo lang slecht loopt.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:04

Is het dan niet verstandig om ijzers onder zijn hoeven te doen.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:12

Met breakover-beslag kunnen ze de teen beter afrollen en ontlast de zool, dus ja, vaak is het beter om een ijzer te plaatsen.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:17

__elise__ schreef:
Met breakover-beslag kunnen ze de teen beter afrollen en ontlast de zool, dus ja, vaak is het beter om een ijzer te plaatsen.

Dat lijkt mij ook.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:26

Shanna schreef:
Ik heb wel ervaring met WLD, maar niet i.c.m. bevangenheid. Ik heb nog niet de oplossing gevonden voor de WLD helaas.

Sed kan vanmiddag om 14 u op de foto, ik houdt mn hart vast..

Sterkte zo! Ik ben aan het duimen!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:35

Ik duim voor Sed. Hier is het raadsel alleen nog maar groter geworden. Mijn hooi zit laag in suiker, ze krijgt geen voer boven de 9% suiker. En de manenkam blijft dik en ze blijft hb. Hoe dan %)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:59

Krijgt ze al Gluco Balance, Ipsilonka? En geef je beperkt hooi of onbeperkt?

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:12

allemaal sterkte met jullie paarden/ponies, wat is het toch een rotziekte
Shanna sterkte met Sed en de foto's, hoop dat het erg meevalt!

mijn merrie liep toen ze bevangen was niet graag op zand en op harde ondergrond, ik had zelf een dikke laag mest uit de boxen gehaald, wel de mestballen eruit gehaald ivm bevriezen ervan. daar liep zij het liefste op, pas toen ze echt goed liep wilde ze ook weer in de bak op het zand lopen.

voor de schuimblokken onder de hoeven, mijn merrie zakte erop in aan de achterkant waardoor ze nog slechter werd, waren door de dierenarts eronder getaped, zou ze echt steeds eraf halen en eventueel opnieuw eronder doen dat de hoeven kunnen luchten, gaan zweten met die blokken en om te controleren of hij niet verkeerd/scheef inzakt, sterkte met Sed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:35

Links:
Afbeelding
Rechts;
Afbeelding

De kliniek zegt de teen nog heel veel inkorten, en dan speciaal beslag er onder. Ik heb echter geen vertrouwen meer in de smid van de kliniek, dus heb ze ook even naar mn eigen smid doorgestuurd.