[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:23

iana schreef:
@Asch, welke voeding krijgt jouw Haf?
Gelukkig is het weer goed gekomen, bij Jana heb ik de indruk dat ze aan alle vier bevangen is.
Ik ben nog op de VA aan't wachten (duurt lang)
Ben zo kwaad op mezelf als ik bedenk dat ik ze begin deze maand zag "weven" onder het schuthok! Nooit aan pijn gedacht! Ze stond daar haar hoeven te ontlasten en ik dacht dat ze zich verveelde...het is dus al weken bezig, toen stapte ze nog redelijk goed maar doordat de grond bevroren was viel het mij niet op. Ze liepen toen allemaal heel voorzichtig.
Van zaterdag krijg ik haar dus niet meer buiten en weigert ze uit haar stal te komen, we dachte aan gekneusde zolen maar als ik het filmpje zie, denk ik bijna zeker dat ze hoefbevangen is.
@frisco
hoe gaat het met jouw paardje?

wat rot voor je!
Is je haf vrij jong?Het beurtelings ontlasten is inderdaad en teken van bevangenheid....en achterbenen laten staan bij draaien.
Is ze te dik?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 14:40

Och lieverd, ik voel met je mee - door wat ik zelf nu net weer meemaakte is het echt zo goed te begrijpen.
Maar... misschien dat je dat toch een beetje steun kan vinden in mijn nieuwe verslag.
De laatste dagen ging het opeens snel bergafwaarts met Pauli - ze weigerde voedsel, at nauwelijks hooi en medicijnen spuugde ze uit. Ik werd echt wanhopig en kreeg zelfs het gevoel dat ze nu zelf aan het opgeven was.

Ik wilde hoe dan ook de buut erin zien te krijgen en dat lukte niet, ook niet meer met appelmoesjes of een banaantje. In de mond spuiten ging ook niet, ze wurmde ( luid kreunend) zich in allerlei bochten om te voorkomen dat ik ook maar enigzins in de buurt kon komen met de spuit.. zelfs met z'n tweeën lukte het niet. Woensdagmiddag heb ik bijna in tranen onze DA JW gebeld - haar voorhoeven gloeiden en ze hing achterover.
JW raadde me aan om de buut te verhogen, maar ja.. hoe kreeg ik het erin?
Opeens viel me in dat ze vroeger wel erg van krentebollen hield en heb ik bij de bakker van die kleine mini bolletjes gehaald. Gaatje erin geboord en de buut erin. En dat at ze! Donderdagmorgen leek ze opeens wat wakkerder dan voorheen, dus de truc met de krentebollen herhaald en 4 x daags een bolletje. Brood ( = zetmeel) is voor haar IR natuurlijk streng verboden maar het werd nu een kwestie van kiezen uit twee kwaden. Waarom de buut voorheen niet aansloeg is me een raadsel, maar nu lijkt het te werken. Donderdagmiddag is JW gekomen: en ze liep weer!!!
Niet 100% van harte maar Pauli is weer terug. Ze probeerde ook weer als eerste bij het hek te komen om te zien wie er op bezoek kwam, dus haar koppie zit er weer op.
JW heeft haar nogmaals goed onderzocht: de achterhoeven lijken in orde - koel en geen pols meer. In de voorhoeven is nog wel iets pols, maar lang niet meer zo erg als voorheen. Nog wel wat warm maar niet meer gloeiend. De zolen zijn niet gevoelig.
Als m'n cameraatje opgeladen is zal ik straks even een kort filmpje maken maar echt meiden.. ik denk dat we over het dieptepunt heen zijn en ze nu langzaam terugkrabbelt.
Vanmorgen kwam ze meteen vlot de schuilstal uitstappen voor haar hooiportie.. _/-\o_
Natuurlijk snap ik dat de buut, de ascal en de tranquigel het nodige maskeert door de pijnstilling, maar als de zwelling in de hoef ook afneemt, komen we in ieder geval uit op een plek waar we verder kunnen; mogelijk dat ik haar dan zelfs zal kunnen gaan vervoeren. Ik zie aan de horizon wat licht gloren!
Ik mag nu al iets minder buut gaan geven en moet het goed in de gaten houden.
Het kan dus verkeren.. en natuurlijk zijn we er nog niet. Ik weet zeker dat jullie positieve energie en lieve steun ( volgens mij stonden jullie in 'overdrive') op de een of andere manier bij ons aangekomen is. Bij mij zeker want ik begon het bijna op te geven.

Dus iana...hou moed - ik denk dat je duidelijkheid zult krijgen aan de hand van foto's.
Haal haar ook - als is het maar tijdelijk - van alle extra voer af: alleen hooi geven, in kleine porties.
Zodra je na het onderzoek weet wat er met de pootjes gaande is, heb ik nog wel wat voertips voor je.
Nat zand in de box heeft Pauli zeker ook veel geholpen - het koelt en geeft de zolen wat extra tegendruk en steun.

Heb je toevallig ook een recente foto van Jana zodat we kunnen zien hoe ze er momenteel uitziet? Een foto van de zijkant genomen zou het beste zijn.
In ieder geval heel veel sterkte!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:53

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
even vreugdedansje maken voor Pauli

HORSE POWER met de hulp van JP en buut

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:59

dag geerke, ja ze is te dik.
1 jaar geleden had ze vetrimpels in hals en staartaanzet, deze zijn weg gegaan nu ze suikervrije voeding krijgt.
Haar manenkam is zelfs soepel, vroeger was dit anders...het leek de goede weg op te gaan...
Ze wordt 6 jaar nu, ik heb er al duizenden euros aan besteed van op maat westernzadel tot hoefschoenen, rij vele km. voor haar voeding te halen. Héél frustrerend allemaal.
Sinds 3 jaar heeft ze ook zomereczeem...ik blijf er geld insteken en krijg veel liefde terug maar dan heb je alles ook gezegd.
Sorry, als ik mezelf zo bezig hoor...klinkt niet fijn, ik wil gewoon genieten van men paardje maar het wil gewoon niet lukken...elk jaar is't weer wat.
Ben reuzeblij voor je!!!
@JP, dankjewel voor de steun...ik zit hier weer te janken van je lieve woorden te lezen. Natuurlijk blijf ik er alles voor doen, dat doen we voor al onze beestjes hier. Velen verklaren me gek dat ik er zoveel geld in steek, het is en moet nu éénmaal zo denk ik dan.
Ze eet heel weinig op't moment, ik denk dat het lastig is en meer druk geeft als ze zich naarvoor moet buigen?
Ik ga proberen een foto te nemen of een filmpje maar dan moet ik me eerst nog inloggen bij You tube zeker? Heb dit nog nooit gedaan, zal eerst een foto plaatsen x

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:45

Je kan haar hooi hoger voeren dan van de grond. Als ze van de grond moet eten, moet ze naar voren hangen op haar voorbenen en dat doet zeer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 15:47

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:51

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:52

Jaaa, Pauli loopt :D.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:54

*\o/* dat ziet er absoluut niet slecht uit!
Houden zo....dan komt ze er zeker bovenop! :j

colinneke

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:07

*\o/* go Pauli

Wat een verbetering vergeleken met het vorige filmpje. Oke dankzij de medicatie maar toch.
Mijn hart brak bij het vorige filmpje, zat met tranen in m`n ogen.
Hoop dat ze de krentenbollen blijft eten.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:29

Pffffff

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:19

Haf is zijn ijzer kwijt. Baal er zo van heb niet het gevoel dat hij gevoelig loopt zo zonder zijn ijzer.
Heb de smid al gebeld maar die kan ik niet bereiken.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:32

@JP...zalig om te zien en te vergelijken :j

VA is geweest en zag direct aan het stappen dat ze hoefbevangen is.
Hij heeft haar een Fenylbutazone intraveneus gegeven.
- Ik moet 3 dagen 's morgens en 's avonds 1 gr. Equipalazone bij het eten doen, daarna nog 5 dgn 1 zakje.
- Protect Fourbure gedurende 1 week elke maand, is een vloeibaar kruidenmengsel dat hier hoog aangeschreven staat bij homeopathische behandelingen met heel goed resultaat.
- Frog supports op de straal plaatsen ter ondersteuning (is zo'n driehoekige rubber)
- droog hooi
- beweging, gaan stappen elke dag
- als de ijzers aan vervanging toe zijn, bellen en dan komt hij foto's nemen als ik dat wens.
Hij vindt haar nog te dik staan desondanks mijn uitgedokterd dieet ;( dus...nu ga ik op zoek naar mensen die alleen hooi voederen, wat geven ze bij van supplementen? Zal ik hiervoor een nieuw topic openen? Of mss eerst eens de zoekfunktie raadplegen? :+
Het zal een reorganisatie worden, zulke rassen moeten eigenlijk apart staan omwille van de voeding volgens mijn VA...hier kan ik hem in volgen...de praktijk daarentegen zal niet simpel zijn.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:40

Jannepauli schreef:
Hier het filmpje wat ik zojuist gemaakt heb - 't is geen toonbeeld van filmkunst maar wat kan 't schelen - ze stapt tenminste weer, én met energie!!
http://www.youtube.com/watch?v=VGX6mnug ... gJBV21Qcg2

Net je filmpje pas kunnen kijken. Is geblokt op mijn werk :P
Maar wauw wat een vooruit gang. Super zeg :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:45

Hoi, ik meld me toch maar eens actief in dit topic, hoewel ik vaak alleen meelees voor alle kennis hier (voorkomen is beter dan genezen, heb een sobere pony, die overigens gezond en op gewicht is).

JP wat fijn dat Pauli weer loopt en weer wat vrolijker kijkt! Ben erg blij voor jullie!

Iana Mijn pony krijgt 2 keer daags een voor hem afgemeten hoeveelheid voordroog (van kleigrond, 2de snee of later, bemest met koeienmest) en een bergje stro (waarvan hij een deel opeet en op de rest gaat hij liggen). Als éxtra krijgt hij een klein handje lijnzaadbrokjes (zonder verdere toevoegingen) per dag als beloning bij het werk.
Hij wordt op het oog gevoert (doe regelmatig conditiescore test), en krijgt verder geen vitamine of mineralen supplementen. Eerder gaf ik die wel (1 jaar pavo vital, 1 jaar vit E+ en magnesium) maar ik heb het idee dat hij die echt niet mist of nodig zou hebben. Als je goed ruwvoer hebt halen ze daar eigenlijk alles wel uit. Uitgaande van een gezonde pony...

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:38

hoi jp ik ben heel blij voor je,dat pauli weer loopt,een heel verschil met het vorige filmpje.ik zal duimen dat het weer helemaal goedkomt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:46

Wat een goed nieuws van pauli.Heb veel aan jullie gedacht.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:36

JP gefeliciteerd, weer een drama afgewend. Iana, ellendig voor je, ga jezelf geen verwijten maken, niet nodig en levert jou noch je paard wat op. Ik duim.

Hier lukt het afbouwen nog steeds niet goed :(

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:19

We zijn vanavond bij vrienden droog hooi gaan halen voor deze nacht en't weekend al te geven.
Daarstraks zag ik ons kleinste spruit = een minishetlander in een cross-galop naar voor komen.
Ze heeft 2 jaar geleden zwaar hoefbevangen gestaan tgv een bloedwormbesmetting...na een lange lijdensweg is ze weer de oude van weleer....zalig om te zien...aan dat beeld hou ik me nu sterk, moet met Jana ook lukken!

Bedankt voor het duimen, afbouwen kan moeilijk zijn. Was hier ook zo met onze minishet..die heeft zeker 3 maanden pijnstillers moeten hebben.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 02:55

Mis als een van de oorzaken nog langdurige koorts. Dat kan ook hoefbevangenheid veroorzaken.

Is met 3 delen en zoveel pagina's lastig na te zoeken, en met de zoekfunctie vind ik vanalles maar niet het antwoord waar ik naar opzoek ben. Zijn hier ook mensen met een paard die aan alle 4 de benen ernstig hoefbevangen was?
- was het paard in de acute fase geheel of slechts gedeeltelijk pijnvrij te krijgen?
- hoe zijn deze paarden hersteld?
- was de behandeling anders dan bij hoefbevangen aan 1 of 2 hoeven? ( oorzaak hier is koorts in combinatie met verzwakking na een complicatie na operatie)
- werd de gedeeltelijk losgelaten hoefwand geheel weggehaald?
- hoe werden de rontgenfotos gemaakt om te controleren hoe ver het hoefbeen gekanteld lag?
- was was in jouw opinie het meest effectieve wat gedaan is?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 03:41

JP, wat een verandering, echt fijn!

iana, ik geef Spillers Happy Hoof en Marstall Force voor de vitaminen/mineralen.
Maar kort na de HB zou F4F erg goed zijn, denk.

Rivana, ervaring. :j
Gedeeltelijk pijnvrij.
Hoe herstel, ja eigenlijk wel goed, al blijft het een zwak punt, die hoeven, vooral voor.
Behandeling anders, nee denk het niet. Maar behandeling verschilt per dierenarts.
Hoefwand is niet weggehaald.
Hier geen foto's. Vervoeren was geen optie, en aan huis wist ik toen niet echt die goed foto's konden maken. Nu gaat dat veel makkelijker en kan zelfs mijn eigen dierenarts het.
Meest effectieve, hmm,dat is niet te zeggen. De Metacam in combi met heel nat zand (spoot 5xper dag af), denk ik. Maar was denk combi van alles.

Ik mag denk niet klagen, ze was bijna opgegeven, maar liep een paar maanden later zelfs alweer een keuring.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 04:48

Dyonne schreef:
JP, wat een verandering, echt fijn!

iana, ik geef Spillers Happy Hoof en Marstall Force voor de vitaminen/mineralen.
Maar kort na de HB zou F4F erg goed zijn, denk.

Rivana, ervaring. :j
Gedeeltelijk pijnvrij.
Hoe herstel, ja eigenlijk wel goed, al blijft het een zwak punt, die hoeven, vooral voor.
Behandeling anders, nee denk het niet. Maar behandeling verschilt per dierenarts.
Hoefwand is niet weggehaald.
Hier geen foto's. Vervoeren was geen optie, en aan huis wist ik toen niet echt die goed foto's konden maken. Nu gaat dat veel makkelijker en kan zelfs mijn eigen dierenarts het.
Meest effectieve, hmm,dat is niet te zeggen. De Metacam in combi met heel nat zand (spoot 5xper dag af), denk ik. Maar was denk combi van alles.

Ik mag denk niet klagen, ze was bijna opgegeven, maar liep een paar maanden later zelfs alweer een keuring.

Bedankt voor je reactie! Dat schept hoop inderdaad, kan overal informatie vinden, maar voornamelijk wanneer veroorzaakt door teveel suiker en alleen betreffende de 2 voorhoeven. En dat is toch anders, want dan hebben ze de achterhoeven nog om op te leunen/steunen.
De fotos moeten nog gemaakt worden. Dat kan gelukkig op stal, en er is ook een inwonende dierenarts die controle houdt, direct iets in kan spuiten en direct beslisingen kan nemen. Vind het echt vreselijk om te zien (het is mijn paard niet, maar als je zoiets ziet breekt je hart toch!).

>>>De Metacam in combi met heel nat zand

Betekend dit dat ze gewoon het grootste deel van de dag stond? Of lag ze voornamelijk? Hebben ze nog iets met beslag gedaan? Van die Breakover ijzers? En zo ja, direct or pas later? Als ze aan alle vier de benen pijn had, hoe hebben ze die er dan onder gekregen?

Is hier nog helemaal vers en heb het gelukkig (!!!!!!) nooit eerder meegemaakt. Waarschijnlijk zal de DA hier ook een strategie hebben, maar zo ' s avonds in bed lig ik toch te piekeren wat er gedaan kan worden. Heb allerlei sites bekeken, maar zoals ik al zei, die gaan over slechts 2 aangedane hoeven.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:50

@Rivano Flavio was ook aan 4 benen bevangen, voor wel erger dan achter. Hij heeft geen pijnstilling gehad, dus was niet pijnvrij. Flavio heeft cyteck-ijzers gekregen, al kwam ik er daarna achter dat hier veel negatieve verhalen over zijn. Nu een jaar later staat hij op gewone ijzers, nog even en dan weer blootvoets :)
De hoefwand werd niet weggehaald, alleen een stukje aan de voorkant omhoog/weggeschaafd, zodat die wand minder belast werd. Er zijn geen rontgenfoto's gemaakt, al was er wel sprake van een kanteling (alleen voor).
Tja, het enige wat bij Flavio gedaan is zijn de cyteck-hoefijzers, dus dat was het meest effectieve. Flavio is goed hersteld, het begin vond ik erg lang duren, maar daarna ging het vrij vlot. Aangezien Flavio geen pijnstilling kreeg kon ik erg afgaan op hem. Een paar maanden later heb ik Flavio rijdend van stal verhuist. Het blijft in de gaten houden, maar voor nu gaat het super.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:16

Hier trouwens wel door overgewicht/gras. Maar wel op vier benen.
Ze lag ook wel veel, had klein beetje stro in de stal, maar rest allemaal nat zand. (En ja het werd een bende, maar vooruit).
Ze stond nog op ijzers (had ik niet laten doen). Mijn veearts zei gelijk, laat maar zitten, we kunnen nu niets doen.
Na een week op pijnmedicatie ging het beter en is ze opnieuw beslagen. Maar op ijzers die niet iedereen goed vind, namelijk dubbellips. Voorkant inderdaad weggehaald om de druk eraf te halen.
Toen ze weer wat kon lopen liep ze veel in de paddock.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 11:30

iana schreef:
@JP...zalig om te zien en te vergelijken :j

VA is geweest en zag direct aan het stappen dat ze hoefbevangen is.
Hij heeft haar een Fenylbutazone intraveneus gegeven.
- Ik moet 3 dagen 's morgens en 's avonds 1 gr. Equipalazone bij het eten doen, daarna nog 5 dgn 1 zakje.
- Protect Fourbure gedurende 1 week elke maand, is een vloeibaar kruidenmengsel dat hier hoog aangeschreven staat bij homeopathische behandelingen met heel goed resultaat.
- Frog supports op de straal plaatsen ter ondersteuning (is zo'n driehoekige rubber)
- droog hooi
- beweging, gaan stappen elke dag
- als de ijzers aan vervanging toe zijn, bellen en dan komt hij foto's nemen als ik dat wens.
Hij vindt haar nog te dik staan desondanks mijn uitgedokterd dieet ;( dus...nu ga ik op zoek naar mensen die alleen hooi voederen, wat geven ze bij van supplementen? Zal ik hiervoor een nieuw topic openen? Of mss eerst eens de zoekfunktie raadplegen? :+
Het zal een reorganisatie worden, zulke rassen moeten eigenlijk apart staan omwille van de voeding volgens mijn VA...hier kan ik hem in volgen...de praktijk daarentegen zal niet simpel zijn.

Fijn dat je arts geweest is en duidelijk was over zijn diagnose - ik hoop dat het nu weer snel bergopwaarts gaat!
Met één ding ben ik het niet eens en dat is het advies om te gaan stappen, bewegen!
Zolang de ontsteking ( zwelling) van de hoeflamellen nog gaande is, alsjeblieft geen gedwongen beweging geven!
Er werd tot voor kort wel gezegd dat bewegen de bloedsomloop zou bevorderen en dat daardoor ontstekingsstoffen sneller zouden afvoeren, maar dat effect blijkt maar gering te zijn. Het weegt in ieder geval niet op tegen de verdere schade die gedwongen beweging in de acute fase aan de lamellen kan veroorzaken.
Als ik het mag zeggen: laat je paardje voorlopig wat beweging betreft even met rust - als ze uit zichzelf wat gaan lopen is genoeg, niet dwingen.

Wat het te dik staan betreft: droog hooi op zich zegt natuurlijk niet zoveel - ook dat kan te rijk aan voedingsstoffen zijn. Eienlijk zou je je hooi moeten laten testen, maar dat is niet altijd praktisch uitvoerbaar als je je hooi van een handelaar haalt. Het kunnen dan altijd balen zijn die afkomtig zijn van verschillende weilanden, bemest, onbemest.. en het kunnen verschillende grassoorten zijn. Om in de bevangenheidsfase het zekere voor het onzekere te nemen, is het weken van hooi een goede optie. Je weet dan dat er in ieder geval minder suikers in zitten dan ongeweekt hooi. Het is best wel een gedoe dat hooi weken maar in veel gevallen echt de extra moeite waard. Het makkelijkste is als je een klein hooinet koopt ( dat kan zelfs zo'n gewoon goedkoop net zijn die vaak in de trailer gebruikt worden), je neemt een grote teil of ton en vult die op met water. Als je koud water gebruikt laat je je hooi daar minstens een uur in weken, met warm water een half uurtje. Goed laten uitdruipen voordat je het voert én zorg ervoor dat het paard het water waarin je je hooi geweekt hebt, niet kan drinken!! Het zit vol met suikers.
Je kunt ook graszaadhooi proberen te krijgen - dat is per definitie al wat minder rijk aan voedingsstoffen.
De hoeveelheid hooi: een goede investering is om zo' n klein weegapparaatje te kopen ( een 'unster' ) - voor een paar euro heb je zo'n ding en dan kun je heel precies afwegen hoeveel je geeft!

Supplementen: een goed supplement voor Hb paarden is Formula 4 Feet van Equilife. Het is aangepast voor HB paarden door wat extra biotine, maar bevat wel allle benodigde vitaminen en mineralen ( behalve selenium). Ik weet niet of je daar in België makkelijk aan kunt komen, in Nederland is het verkrijgbaar via de site PaardNatuurlijk, maar wat dichter bij België is het ook verkrijgbaar via Jordens Hippo.
Naast een 'compleet supplement' zoals F4F, zou ik je zeker aanraden om ook extra Vitamine E te geven, zolang je paard alleen op hooi staat.
Je kunt Vitamine E in verschillende vormen krijgen: poeder of vloeibaar. Wel oppassen dat de draagstof geen suiker bevat! Een hele simpele oplossing die ook veel minder duur is dan de paardenmiddelen is de vitamine E die je gewoon bij de drogist koopt, in van die gelcapsules! Een HB paard op alleen hooi heeft circa 2000 iu per dag nodig - de meeste gelcapsules bevatten 250 tot 400 iu, dus geef je het aantal capsules dat nodig is om op 2000 iu te komen.

Om je medicijnen en vitamines te geven kun je lucerne zonder melasse gebruiken: neem een flinke hand ervan, meng je spulletjes er doorheen.
(Tenzij je natuurlijk zo'n miep hebt als de mijne, die wil nu alleen maar 'gevulde' krentenbollen!)
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 25-02-12 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt