Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:48

Lekker dat die van jou ook gewoon in de wei staat.

Mijne staat op stal en mag voorlopig ook echt nog niet los. Afgelopen vrijdag was hij echt niet braaf, dus zaterdag een stapdagje en zondag weer wat gedraafd. Hij loopt echt super, is ook veel te fit.

Morgen ga ik er weer op, dan ben ik de middag vrij.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:57

Ik heb die van mij op de moeilijke momenten rustig gehouden met pianisimo van cavalor. Dat was het enige krachtvoer wat ze kreeg. En echt het scheelde!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:00

Ja als ze zo gek zijn kun je ze beter niet losgooien. Maar vanaf dat ik ben begonnen met draven merkte ik dat het op de wei ook beter ging. Zijn pees werd sterker en als hij eens gek deed, reageerde zijn been nauwelijks nog.

Veel plezier morgen, hopelijk is de wind dan een beetje weg :D .

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:35

@montyRulezz WAAAAW wat super om te lezen!!!Ben blij voor je... Voelt heerlijk he om weer aan de slag te zijn..
mijne was in t begin ook te braaf met rijden, maar dat veranderd wel weer als ze eenmaal weten en weer gewend zijn te werken..haha..

en voor de rest..nog ff tandjes bijten..
**..geduld is een schone bloem, die maar in weinig tuinen bloeit..**

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:55

Mijn paard is nu al 4 maanden niet los geweest dus die gaat gigantisch uit zn dak denk ik. Hij krijgt nu 3 keer per dag een kwartje brok en 's avonds een handje musli met magnesium. Aan de hand is hij echt superbraaf maar dan loopt mn vriend met hem. En ik rij ook alleen maar buiten met hem, op straat, nog niet in de bak.

Heb ook al eens met tranquigel gedaan en een keer met muisjes maar van beide ging die lopen struikelen. Dus nu maar met slofje om en lijm aan mn gat :D

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:25

Ik ben vandaag met Querido bij d.a. geweest.. Checkligament diepe buigpees helemaal ok! Tussenpees was wel wat verbeterd maar nog zwakke plek. Heb nu wel groen licht gekregen om revalidatieschema op te gaan voeren.
Echter heb ik besloten om Querido eerst twee weken naar kliniek te sturen voor aqua-training. Ik heb het gezien bij een paard van vrienden van ons, die echt enorm opknapte en bespierd raakte in die twee weken!
Zo kan Querido weer wat sterker worden en conditie krijgen zonder dat het zijn peesbeen kwaad kan doen.
Dan maar weer verder uitbreiden met langer stappen en kleine stukjes draven.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:04

Naar welk centrum gaat je paard Jesser?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:05

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:07

TeeGee schreef:
Naar welk centrum gaat je paard Jesser?

Ik zat te denken aan de Hofstede.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:24

Goed idee Jesser! Met name omdat de tussenpees nog een zwakke plek is. Ik lees alleen maar positieve dingen hierover!

Mijn paard krijgt nu trouwens 2x per dag een halfje sportbrok en 1 schep lucerne met een scheut zonnebloemolie erdoor. Verder zijn supplement wat door zijn voer gaat en hooi natuurlijk.
Voorlopig blijft hij hier ook op staan.

Thanks Zapata :D . Het voelt ook heerlijk om weer lekker aan de slag te mogen. Haha, ik denk trouwens dat ik gevonden heb waarom hij zo sloom was, ik denk dat hij het toch koud heeft gehad. Ik heb hem van het weekend onder de 350 grams deken gezet en hij was gisteren en dinsdag zowaar weer lekker voorwaarts :) . Daar had ik nog niet over nagedacht. Ik heb regelmatig gevoeld onder zijn 200 gram deken en niet gemerkt dat hij het koud had ofzo, maar blijkbaar was dat wel het geval. Of heeft hij het graag lekker warm.

Gisteren toch nog een flink rondje gemaakt, waar hij aardig fris was (ja het waaide ook behoorlijk :) ) en omdat zijn benen erg modderig waren had ik geen beschermers omgedaan. Maar dat kan ik beter wel doen, toen ik terug kwam was zijn been toch ietsje opgelopen. Mmmhh balen, maarja, dat hoort er nog een beetje bij.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:49

Haha..jah hoe makkelijk soms een oplossing voor een probleem kan zijn he..
en zo zie je ook maar hoe verschillend paarden kunnen zijn..mijne voelt zich happy onder zn 300grams deken nu..maar ben momenteel (weer) even niet aant rijden..momenteel ff alleen grond werk..
aangezien hij vorige week operatie gehad heeft aan zn anus,waar ze een melanoom weggehaald hebben..
en hij dr toch wel last van heeft vind ik t zielig om m echt te laten werken nu..hihi
straks komt de Da weer, want meneer heeft de wond open geperst..de sukkel..
Dierenarts is rijk geworden van ons dit jaar..haha

maar geduld en de genezing hebben veel goed gemaakt..

en qua kappen..die ben ik nu pas sinds kort pas aant gebruiken..in t begin durfde ik ze neit om te doen, want bleef voelen iedere keer als ik afstapte of zn beentje nog goed voelde..
en voor mijn gevoel kon ik het dan beter in de gaten houden..aangezien t been in een kap zowiso wat warmer word dan zonder..
Merk zowiso dat ik zn benen BLIJF controleren..heb er zelf ene kleine tik aan overgehouden geloof ik..haha

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:13

TeeGee schreef:
Heb ook al eens met tranquigel gedaan en een keer met muisjes maar van beide ging die lopen struikelen. Dus nu maar met slofje om en lijm aan mn gat :D

Heb je tranquigel gebruikt om hem rustig te houden tijdens het rijden?

Ik mag deze week met mijn merrie 10 minuten draven. En ze begint zich wat beter te voelen onder het zadel. Op stal en in de omgang is ze erg rustig/braaf. Maar zodra we wat gaan doen onder het zadel, wordt ze druk. Ze krijgt 's ochtends een theelepel muisjes (calmivet) over het voer, maar heb niet het idee dat dit haar rustig houd tijdens het rijden. Ze komt niet op de weide.

Iemand ervaring met een druk paard tijdens het opbouwen van de draf? Hoe pakken jullie dat aan? Alleen een slof en lijm aan je gat zoals TeeGee? Of.....

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 08:33

Ik heb er geen ervaring mee, die van mij is de hele tijd braaf geweest. Je zou het je da eens moeten vragen vwb de tranquigel. Mij lijkt dat het geen kwaad kan.

@Zapata, ik ben altijd bang dat je ze teveel 'verwend' door te snel warme dekens op te doen. En ik heb elke dag onder zijn 200g gevoeld en daar voelde hij normaal aan, dus heb ik er eigenlijk niet bij stilgestaan. Wat zielig voor je paard met die melanoom. Het is ook echt een rotplaats!! Hoe lang kan het duren voordat die wond enigszins genezen is??
Haha mijn geldboompje is ook leeg ja :D . Ik heb vorige week mijn verzekering voor hem opgezegd. Ik betaal me scheel maar kreeg niks vergoed voor deze blessure. Voor het geld wat ik dit jaar kwijt ben had ik 5 jaar verzekering kunnen betalen :+ . Dat heb ik dus ook gemeld toen men naar de reden van opzegging vroeg. Ik maak nu wel zelf een potje voor als er iets is.

Haha en dat benen blijven controleren, dat zal ik denk ik nog heeeeel lang blijven doen := . Ik heb ze er op een gegeven moment omgedaan toen ik merkte dat hij een beetje lomp was in het begin met draven. Hij raakte zich met zijn achterbenen voor en had toen ook een iets dikker been, dus daar had ik geen zin in. Ik heb wel van die speciale gekocht met een goede luchtdoorstroming, speciaal voor peesproblemen. Je merkt wel dat zijn pezen er iets warmer onder worden, maar dat vind ik nog niet zo erg, zolang het been maar niet oploopt.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:34

Hofstede ken ik niet maar zal ongetwijfeld ook goed zijn!

Knijn, je 2 streepjes maar dat was echt veel te veel voor hem. Kon niet eens meer in draf.
Hoelaat krijgt ze de muisjes en hoelaat ga je rijden?
Mijne is heel braaf als ik hem 1 theelepel geef een uur voor het rijden.

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:33

@TeeGee; ze krijgt tegen half 9 een halve musli met 1 theelepel muisjes. En vaak ga ik ergens tussen 11 en 14 uur rijden.
Sinds dat we kleine stukjes mogen draven, wordt ze erg druk en wil ze meer en sneller. Ik kan merken dat zij zich lekkerder gaat voelen. :) Ik ga wel eens uitproberen om haar voor het rijden een kleine theelepel extra te geven. Ik probeer het dan liever eerst met de muisjes (die hebben we toch al), dan dat ik ook tranquigel ga gebruiken.
Thnx voor jullie reactie!

Trouwens gebruiken jullie peesbeschermers of bandages met het rijden? Omdat die van mij dinsdag ontploft is en begon te stijgeren en willen galopperen, heb ik gisteren weer voor de eerste keer peesbeschermers omgedaan. Kon gelijk merken dat dit haar zeer deed en ze liep er ook niet goed door. Nadat ze af waren ging het weer prima.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:35

Wij zijn met de peesbeschermers begonnen toen de zwelling helemaal weg was. Dat was ook het moment dat we er weer op mochten.
Ze heeft er nooit geen last van gehad.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:48

Mijne staat op stal met stalbandages op advies van het revalidatiecentrum maar dat heeft verder niet veel te maken met de pees. En ik rij gewoon met peeskappen.

Knijn, muisjes moeten wel zeker een uur inwerken voordat ze wat doen. Tranquigel gaat volgens mij een stuk sneller.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:34

@MontyRulezz Ja das zeker een rotte plek!! was inderdaad flink kapot gescheurd door het persen, waardoor het nu een (zo goed als) open wond is, en word even afwachten nu hoe en hoelang het genezen gaat..Ziet er in ieder geval niet erg fraai uit momenteel..en krijgt nu bijna iedere dag een flinke dosis olie om beter en makkelijker te kunnen poepen..moet komende week de DA weer bellen om er na te laten kijken..
Ben ik eindelijk uit het pezen probleem, heb ik t volgende aan mn broek hangen..haha

En voor de rest:
Voor hem (vooral in t begin) rustig te houden gebruikte ik vetranquil om hem wat rustiger te houden...
Maar vooral veel geduld, en zelf rustig blijven hielp bij hem ook al...

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 01:23

Teegee; waarvoor zijn de stalbandages eigenlijk als het niet voor de pees is? Gewoon benieuwd hoor ;-)
Gaat t opbouwen goed?

Ik ben sinds kort weer met een drafje begonnen en het gaat goed dit keer ;-) ben zo blij dat zn been rustig blijft nu. Het been is bijna ouderwets dun nu. En koud. Hopelijk morgenvroeg ook nog een mooi been. Ik draaf ongeveer 1x per week een paar stukjes met m. .

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:11

Dat is goed nieuws Quiz!! :D . Goed teken dat zijn been bijna ouderwets dun is :D . Zo zie je maar, ietsje langer wachten, en vooral je eigen gevoel volgen en het gaat gelijk weer ietsje beter :D

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 14:18

Ons topic stertft uit, even laten opleven!

Hier iig goed bericht, het gaat top, we draven nu sinds vorige week 2x per week en zijn been blijft super.
Dus we gaan rustig zo verder en ik ben BLIJJJJ.

Hoe is het bij jullie allemaal.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:12

Super! Dat is fijn om te horen.

Die van mij heeft nog vrij tot juni. Ik loop af en toe met hem, maar niet volgens een schema. Het is ook niet voor zijn been, maar om hem tussen de oren goed te houden. Over een half jaar zien we wel verder. Als we verhuisd zijn en het voorjaar is, wil ik wel met een stapschema beginnen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:21

Qizz, het opbouwen gaat goed :D Dinsdag een klein stukje galop gedaan buiten :D hij was zo blij! En ik ook!
Woensdag en vandaag aan de hand gestapt en morgen ben ik vrij dus dan kan ik er weer op.

Bandages zijn tegen vocht en bescherming, hij doet het erg heel goed mee.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 19:54

Is galop trouwens meer belastend dan draven of mag dat pas later ivm meer kans dat ie gaat flippen vroeg ik me af?
Top Teegee dat je al zover bent. Heerlijk lijkt me dat om weer te galopperen. Maar ben nu ook al blij met n drafje.

Lorette jouw paardje heeft nog even fijn rust. Dat af en toe lopen met m is denk ik wel heel goed. Merkte dat de mijne t ook gewoon fijn vindt dat je wat met m doet. Maakt niet eens zoveel uit wat. Als ie maar wat mag.

Ik doe ook niet echt meer wat met een strak schema. Draaf 2x per week met m als ik denk dat t kan. Kijk goed naar m. Hij is psychisch nu ook veel beter te pas :-D. Heel fijn.

En ben ook erg afhankelijk van t weer en t licht ;-). Zat/zo kan ik en soms woensdags 1x per 2 weken overdag.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:09

Ik kom ook even binnenvallen als het mag :o
Mijn paard heeft sinds half september een blessure aan zijn checkligament vooraan.
Had hem nog maar sinds juli gekocht, dus is wel balen dan. Koop je ook eens een nieuw paard in de hoop van een nieuwe start zonder miserie te hebben :=

Hij moest 2 weken boxrust, daarna aan de hand stappen en geloof na 1,5 maand mocht ik erop om te stappen. Hij is zo stilaan toch wat stout geworden, hij bokte mij er heel gemeen af en was echt niet meer te doen buiten de stal. Ben hem dan ook gaan verdoven iedere keer.
Maar ik vind dit echt niet leuk, hoe ervaren jullie dat verdoven onder het zadel??

Heb nu besloten om hem weg te doen naar een revalidatiecentrum. Het weer zit zo niet mee, heb enkel een buitenpiste én hij is dan niet braaf..
Hij staat daar nu sinds 2 weken en lijkt het daar wel naar z'n zin te hebben.
Ben hem vorige week vrijdag gaan bezoeken en vond hem zelfs al veranderd! Zijn dikke buik was aan het weggaan en hij had toch al wat spieren opgebouwd.
Ben dus wel heel tevreden van dat centrum, alleen jammer dat het zoveel centjes kost :=

Hij is ook weer veel blijer geworden nu hij "meer" mag werken dan hij thuis mocht. Overigens mag hij nog steeds niet op de paddock wat ik wel jammer vind, maar langs de andere kant staat hij wel bekend als een compleet gek dier op de paddock.. Hoe deden jullie dat, de 1e keer terug buiten? (verdoofd of niet? met bescherming op?)

Enige waar ik nu bang voor ben is dat hij nog steeds stout gaat zijn onder het zadel ondanks dat hij nu wel meer energie kwijt kan in het zwemmen en het werk op de loopband...
én ik ben zo bang dat de blessure gaat terugkomen..

Voor het rijden binnekort ben ik er nog niet uit wat ik van bescherming wil aandoen.. Sowieso moet er iets aan. Maar hij heeft zich ook bezeerd tijdens het rijden, mét bescherming dus aan. Dat checkligament ligt zo net boven het einde van je beschermer, vind het moeilijk...