Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:37

Herkenbaar.... Ik ga je even pben ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:03

am_vanes schreef:
Richtje: je verlegt wel je grenzen,dat is waar... Oké nog maar 6 weken erbij dan, en nog een keer en dan ben je weer 3 maanden verder idd.
waar leg je de grens? Ik heb dit paard voor 10.000 euro aangeschaft,en toen hij op stal kwam was hij kreupel :( dan is het zo verdomde moeilijk om gemotiveerd te blijven!
Maar 2 jaar stappen zou echt mijn nachtmerrie zijn....
Duimen maar dat de acp behandeling gewerkt heeft...

Hier exact hetzelfde, heb Zhuf voor hetzelfde bedrag aangeschaft maar bij mij werdt ze vlak daarna kreupel. Inmiddels heeft ze me al ruim 6500 euro aan veeartskosten gekost en achteraf denk ik tja het heeft niet geholpen, had daar beter een nieuw paard van kunnen kopen. Maar ik had deze nu eenmaal,w as hartstikke gek van het paard en dan wil je zo'n paard toch de allerbeste kansen geven. Ik wist dat als Zhuf zou genezen ik er een ontzettend goed sportpaard aan zou hebben. En ondanks de kleine kans op herstel ( ze hebben bij mij vanaf het begin gezegd dat het lastig ging worden, mede door het karakter van het paard) heb ik er voor gekozen om alles uit de kast te trekken zodat ze de beste kansen kreeg die er waren. Uiteindelijk heb ik dus net zo lang doorgedokterd tot de veearts dus zei, en dit is echt het laastet wat we gaan doen. En dan weet ik wel dat we echt alles gedaan hebben wat maar kon.
Bij Zhuf was de prognose in eerste instantie 6 maanden boxrust en daarna 6 maanden opbouwen, uiteindelijk is het drie jaar vol ellende geweest zonder het gewenste resultaat. En daar kan niemand wat aan doen, maar ik denk idd dat je meer op jaren revalideren moet rekenen dan op maanden...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:37

Tja ja..... Herkenbaar ook :+ Exact zo heb ik er ook ingestaan :)
Pittig ook wel toch nog die SO! Heel veel succes! Ik duim dat er iets uitkomt waar je iets mee kunt :*

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:16

rsstables schreef:
Ik heb nogal wat gelezen hier en zou graag jullie mening weten. Ik heb een paard waarbij ze niet goed weten wat er aan de hand is. Hij loopt over het algemeen duidelijk op zachte grond slechter, komt RV er niet goed uit, vooral als hij meer voorwaarts gereden word, zowel linksom als rechtsom.

Is er ook uitverdoofd?
Mijn paard loopt juist op de harde volte niet goed op het binnenbeen (rechtsom dus), op zachte ondergrond loopt ze ook op een kleine volte 100% rad. Ook rechtuit en linksom op het harde zie je niks. Ik dacht dat dit juist een typerende kreupelheid is voor deze blessure, maar weer het niet zeker.. De kreupelheid is ook vrij minimaal bij mijn paard.

Mijn paard heeft (zover ik weet) geen problemen in de hals, is pas nog door de osteo/fysio nagekeken en zij heeft daar niks over genoemd. De eerste keer, 1,5 mnd nadat de blessure duidelijk werd, zat ze wel flink vast bij haar schoft. Schijnt veel voor te komen dat paarden die last hebben van een voorbeen zich vast gaan zetten rond de schoft. De laatste keer was ze bij haar schoft helemaal los, goed teken volgens haar! Nu zat het probleem meer in haar onderrug.

Overigens raadde ze mij aan om na het opbouwen er nog 1 tot 1,5 jaar voor uit te trekken tot ik haar weer volledig kan belasten. Is ook wat ze in Bodegraven zeiden, springen/duinritten e.d. pas weer nadat ze zich een jaar lang "bewezen" heeft dat ze het gewone werk weer aan kan.

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:03

@ Richtje: zou je kunnen aangeven waarin de problemen van de hals zich uitten bij Poon en of en in hoeverre ze dat hebben behandeld?

Bij mij heeft de DA gezegd dat ik 6-9 maanden hersteltijd moest aanhouden. Pas na die tijd zouden ze kunnen aangeven in hoeverre het paard nog geschikt zou zijn voor de sport. Ik ben nu 6 maanden verder (sinds half mei), daarvan heeft ze 4,5 maand op de wei gestaan. Ik merk ook dat ik meegevoerd wordt in een proces. Ik denk dat je van te voren moet proberen een grens te stellen, maar in de realiteit is dat eigenlijk niet mogelijk. Ik leef iedere keer erg toe naar het bezoek aan de DA en heb iedere keer hoop. Ik zeg zelf wel dat ik haar nog 3 maanden geef, maar ik weet bijna zeker dat ze deze zomer weer op het kneuzenlandje staat bij de Vrijhoeve.. :o

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:06

Ik heb mijn paard hierbij het suplement DR horse voor gewrichten bij moeten voeren dit is weteschappelijk bewezen dat het helpt (fles lijkt op wasmiddel fles zit ook zo'n wasbolletje bij kost 50,- doe je ongeveer 3 weken mee) ik heb 2 flessen moeten geven. Daarnaast is hij ingespoten in zijn gewricht. Na 2 maanden is hij weer goed gekeurd.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:01

@diesel83, dan denk ik dat jouw paard een andere blessure heeft gehad. Zoals je kunt lezen gaat het hier niet om een blessure aan het gewricht maar aan de weke delen (banden) en zal een supplement voor een gewricht daar niet voor helpen. Bovendien is de herstelperiode bij de blessure die we in dit topic bespreken wel flink langer dan 2 maanden...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:29

Ik ben met mijn ringbandpaard al bijna een jaar aan het revalideren, hij is nu precies een jaar niet goed. Als je te horen krijgt dat het wel eens heel lang kan duren voel je best even de grond onder je voeten wegzakken. Ook toen we een terugslagje hadden in juni had ik het best moeilijk, maar nu ben ik eraan gewend ofzo. De VA was bijna verbaasd dat we het ook nu weer op de meest voorzichtige manier wilden aanpakken, ipv snel opbouwen en dan kijken hoe het gaat. Ze zegt dat ze er veel paarden al bovenop heeft geholpen, dus dat speelt ook mee om het zo kalm mogelijk te doen. Uiteindelijk weet je natuurlijk nooit wat er gaat gebeuren maar dan heb ik er iig alles aan gedaan :)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:52

Emy2009 schreef:
@ Richtje: zou je kunnen aangeven waarin de problemen van de hals zich uitten bij Poon en of en in hoeverre ze dat hebben behandeld?

Het werd voornamelijk zichtbaar door een 'huppeltje' in het lopen. Maar achteraf waren er veel meer signalen, hij was na een paar uur op het land (zijn voet zou inmiddels goed genoeg zijn toen) echt helemaal op en sliep dan een tijd, hij wilde de trailer slecht op, en blokkeerde soms ook in het rijden.

Omdat de voet goed leek op dat punt maar we hem echt niet goed kregen, heb ik hem toen in Bodegraven achtergelaten met de afspraak dat ze maar moesten bellen als ze er uit waren. Nek was in een eerder stadium al op de foto geweest, maar dat was goed. Na heel veel onderzoeken en 1,5 week verder werd ik door de DA opgebeld dat hij dus een blessure in de nek had (rond de 5e wervel dacht ik). De nek is toen ingespoten, een hele risicovolle behandeling maar we hadden geen keus. Daarna is het tijden eerst wekelijks en dat afgebouwd naar eens in de 6 weken nog met manuele therapie behandeld. Hij is daar onwijs van opgeknapt in eerste instantie :) Helaas was het niet een paard dat echt zuinig op zichzelf was in de revalidatie en dat is voor zowel voet als hals fataal geweest.

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:24

@ Richtje, dank je voor je antwoord! Ik kreeg er toch wel een beetje kriebels van... Wat voor een blessure was het? Ook een probleem met banden en pezen? Want de hals was op de rontgenfoto schoon, dus er was geen sprake van artrose. Maar wat zat er dan wel?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:40

Ben jij al weer voor controle terug geweest Am_vanes?

Gisteren heb ik gekeken hoe Yade nu loopt, gelukkig een stuk beter dan 4 weken geleden, dus ik denk dat de behandeling van de osteopaat en het rechtrichten (=alleen links en rechts met kaptoom wat stelling vragen) zeker wel wat doen. Vreemd is alleen, ze loopt linksom op de harde volte gewoon spatzuiver (was ook al zo), rechtsom loopt ze 1 a 2 rondjes nog wat onregelmatig en daarna loopt ze goed.. Vanochtend mijn eigen veearts even gesproken, die vond het apart dat ze onregelmatig begint en dan verbetert, past volgens haar niet echt bij dit type blessure? Iemand van jullie dit bij zijn paard gezien? Als het goed is zou Sander van Bodegraven vandaag nog even bellen, ben benieuwd wat hij hier van denkt. Ik denk dat ik de eerstvolgende controle weer in Bodegraven laat doen. Heb geen idee of we nu een beetje goed op weg zijn of totaal niet.
In mijn achterhoofd houd ik ook nog wel dat Yade een bemerking heeft op haar straalbenen.. wie weet door de vele boxrust en weinig beweging dat dat nu ook een beetje meespeelt, dan zie je natuurlijk nog wel eens dat "dieseleffect".

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:26

Ireen: we mogen morgen weer! Ben heul benieuwd of de acp behandeling heeft gewerkt!

Flo begon ook onregelmatig,paar passen of paar rondjes,daarna niets meer te zien. Ik geloof dat dat juist wel typerend is voor deze blessure.... keep you posted!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:17

Emy2009 schreef:
@ Richtje, dank je voor je antwoord! Ik kreeg er toch wel een beetje kriebels van... Wat voor een blessure was het? Ook een probleem met banden en pezen? Want de hals was op de rontgenfoto schoon, dus er was geen sprake van artrose. Maar wat zat er dan wel?

Ik heb zelf de echo niet gezien destijds, die is gemaakt toen hij opgenomen was. Dus heb er ook een iets minder helder beeld van dan ik had gehad als ik erbij geweest was. En ben ook vooral bezig geweest met wel/niet behandelen op dat moment dus heb het eerlijk gezegd niet heel scherp meer op mijn netvlies wat het exact was :o Maar inderdaad een irritatie van de weke delen rond de halswervel.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:18

Heel veel succes morgen Am_vanes! Ik duim!!

Poon heeft ook een periode alleen in het begin onregelmatig gelopen, daarna werd hij beter :)

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:49

Am_vanes, ook ik duim voor je! Spannend! Laat je het gelijk weten als je nieuws hebt?!

Aukelizzy, hoe gaat het nu met die van jou?

Ireen, Die van mij zette haar rechtervoorbeen korter neer, vooral op de linkerhand. Ze had last van de collaterale band aan de binnenzijde van de rechtervoorvoet en ook van het bandje in haar rechter voorknie. Nog steeds heb ik het idee dat ze haar rechter voorbeen ietsje voorzichtiger neerzet.

Is het erg als het paard in het begin onregelmatig is en dat ophoudt? Lijkt me juist beter dan wanneer ze onregelmatig blijven lopen? Of lopen ze erdoor heen en is dat juist niet goed?

Wij hebben pas 14 december weer een afspraak in Bodegraven. Dus van mijn kant voorlopig (hopelijk!) geen bijzonderheden.
Wij doen ons best met stappen en korte stukjes draf over het harde rechtuit... Tot nu toe lijkt dat wel ok te gaan. Ze is erg braaf onder het zadel. Oortjes erop en gaan. Gelukkig heeft ze de neiging bij iets engs eerst de oortjes erop te zetten, dan langzamer te gaan en als ze echt iets eng vindt gaat ze stil staan. Ik hoop echt dat dat zo blijft. Aan de hand springt ze iedere keer weg als ze iets engs ziet, behalve op het erf. Maar zo een half uur wandelen is geestdodend, voor beide.

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:01

WL, hoe gaat het met Wolin?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:31

In eerste instantie wou ik dit eigenlijk niet op internet zetten maar omdat er om gevraagd wordt zal ik toch even mijn verhaal doen.

Nadat ik het slechte nieuws in Bodegraven gehoord had, had ik mij eigenlijk neergelegd bij het feit dat ik maar met haar moest gaan fokken en dat ze voor de sport ongeschikt is. Maar toen was ik met mijn andere paard naar de les gegaan en mijn instructeur kon zich gewoon niet voorstellen dat Zhuf zo slecht was aangezien ze een paar dagen daarvoor bij hem in de les niet zo heel slecht liep. Dus op aanraden van hem ben ik naar zijn dierenarts gegaan voor een second opinion, dit is nu twee weken geleden, en daar liep ze spatzuiver. Was gewoon echt helemaal niets te zien en er hebben echt vier artsen naar gekeken. Hun dachten dat het komt omdat we nu anders trainen waardoor ze wat spierpijn in haar rug krijt. Bij paarden met veel voorbeen zie je dit dan snel terug in een ongelijk/niet helemaal zuiver voorbeen. Dus hun advies was om rustig door te trainen en dan maar eens kijken wat er gebeurt. Hun zeiden dat als ze echt zo slecht was als ze in Bodegraven zeiden, dat ze dan nooit met 10 dagen weer spatzuiver kon lopen. Nu heb ik haar gister voor het eerst weer mee naar de les gehad en zolang ik haar heel recht houd en niet te veel buiging vraag is er niets aan de hand, wanneer ik wel buiging vraag wordt ze wat onregelmatig. Maar als ik dan even doorzet is het weer weg, en op het moment dat ze echt helemaal loslaat is ze hartstikke zuiver. Dus mijn instructeur denkt dat het nu gewoon nog scheefheid in haar lijf is/niet willen loslaten. Dus daar gaan we nu mee aan het werk en ik ben benieuwd hoe dat uitpakt. Gewoon los aan de longe loopt ze nu ook hartstikke zuiver, dus ik denk echt dat we dit rijtechnisch moeten zoeken en oplossen.

Ik schrijf dit niet om Bodegraven af te vallen, en ben ze super dankbaar voor wat ze gedaan hebben maar ben wel erg blij dat ik voor een second opinion gegaan ben. Op een gegeven moment blijf je anders te veel in een kringeltje hangen en ik denk dat het goed is als we nu maar gewoon eens gaan rijden en zien waar het schip strandt..

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:03

Aukelizzy schreef:
In eerste instantie wou ik dit eigenlijk niet op internet zetten maar omdat er om gevraagd wordt zal ik toch even mijn verhaal doen.

Nadat ik het slechte nieuws in Bodegraven gehoord had, had ik mij eigenlijk neergelegd bij het feit dat ik maar met haar moest gaan fokken en dat ze voor de sport ongeschikt is. Maar toen was ik met mijn andere paard naar de les gegaan en mijn instructeur kon zich gewoon niet voorstellen dat Zhuf zo slecht was aangezien ze een paar dagen daarvoor bij hem in de les niet zo heel slecht liep. Dus op aanraden van hem ben ik naar zijn dierenarts gegaan voor een second opinion, dit is nu twee weken geleden, en daar liep ze spatzuiver. Was gewoon echt helemaal niets te zien en er hebben echt vier artsen naar gekeken. Hun dachten dat het komt omdat we nu anders trainen waardoor ze wat spierpijn in haar rug krijt. Bij paarden met veel voorbeen zie je dit dan snel terug in een ongelijk/niet helemaal zuiver voorbeen. Dus hun advies was om rustig door te trainen en dan maar eens kijken wat er gebeurt. Hun zeiden dat als ze echt zo slecht was als ze in Bodegraven zeiden, dat ze dan nooit met 10 dagen weer spatzuiver kon lopen. Nu heb ik haar gister voor het eerst weer mee naar de les gehad en zolang ik haar heel recht houd en niet te veel buiging vraag is er niets aan de hand, wanneer ik wel buiging vraag wordt ze wat onregelmatig. Maar als ik dan even doorzet is het weer weg, en op het moment dat ze echt helemaal loslaat is ze hartstikke zuiver. Dus mijn instructeur denkt dat het nu gewoon nog scheefheid in haar lijf is/niet willen loslaten. Dus daar gaan we nu mee aan het werk en ik ben benieuwd hoe dat uitpakt. Gewoon los aan de longe loopt ze nu ook hartstikke zuiver, dus ik denk echt dat we dit rijtechnisch moeten zoeken en oplossen.

Ik schrijf dit niet om Bodegraven af te vallen, en ben ze super dankbaar voor wat ze gedaan hebben maar ben wel erg blij dat ik voor een second opinion gegaan ben. Op een gegeven moment blijf je anders te veel in een kringeltje hangen en ik denk dat het goed is als we nu maar gewoon eens gaan rijden en zien waar het schip strandt..

Woow...wat een verhaal!! Dus igenlijk moet ze 'sterker' worden? Ik ga voor jullie duimen....

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:09

Ik ben blij voor je AL.
Maar ze hebben de blessures toch op de scan gezien?
Dus die zijn toch zeker wel aanwezig?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:34

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:33

Daar heb je dus precies het punt Flosje. :j De blessure is 1,5 jaar geleden vastgesteld dmv een echo, dus toen had ze de blessure zeker. Toen is er voor en na de IRAP ook nog een echo gemaakt en na de IRAP was deze goed. Afgelopen keer is er geen echo gemaakt ( hoewel ik telefonisch aan had gegeven dat ik perse wilde dat dit gedaan werdt) maar is er eigenlijk vanuit gegaan dat de blessure terug is. Achteraf natuurlijk super stom van mezelf dat ik er toen niet op gestaan heb dat er een echo gemaakt werdt. Maar ik was eigenlijk zo van de leg door het nieuws dat ik het maar "klakkeloos" aangenomen heb, dom natuurlijk.

Op de kliniek waar we nu geweest zijn hebben ze een heel uitgebreid kreupelheidsonderzoek gedaan maar er is geen echo gemaakt. Dit omdat hier geen rede toe was, ze liep spatzuiver dus de veearts had zoiets van ga eerst maar eens rijden en mocht ze dan echt flink kreupel worden moet je maar terugkomen. Hij dacht namelijk ook dat het echt door scheefheid kwam. ( ze is ook echt heel scheef ) Ze loopt nu aan de longe en op de wei ( ze mag weer lekker op de wei! Blij dat ze was haha :D ) echt hartstikke goed.

Wat wel vervelend is, is dat je op een gegeven moment niet meer weet wie het nu bij het juiste eind heeft. Wel weet ik dat Zhuf heel duidelijk aan geeft als ze echt pijn heeft ( gaat ze echt heel erg staken ) en dat doet ze nu ook niet. Eigenlijk loopt ze verder wel heel fijn, het begin pas als ik haar echt goed wil buigen. Dus we gaan nu stukje bij beetje haar oprekken en maar eens kijken wat er gebeurd. Uiteraard blijven we heel oplettend in de gaten houden of ze toch niet over de benen niet goed is, in dat geval ga ik terug naar de laatste kliniek waar ik geweest ben. Maar ik denk zelf ook dat het echt rijtechnisch op te lossen valt. ( met eventueel behulp van een fysio oid.)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:48

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:58

Flosje446 schreef:
Ik vind het wel heel erg raar dat ze in Bodegraven tot de conclusie zijn gekomen blessures zijn terug en het komt niet meer goed, zonder een scan of wat dan ook. Ik vind dat eigenlijk gewoon niet kunnen. Kijk dat jij zelf op zo'n moment er niet aan hebt gedacht, lijkt me niet zo raar. Je wereld staat dan gewoon op zijn kop en dan schiet zoiets er bij in.

Heerlijk dat ze nu ook weer op het land mag. Mag ze los of staat ze nog op een postzegel?
Ik ga echt voor je duimen dat de onregelmatigheid van het scheef zijn komt en niet van de blessures. Ik gun het je echt van harte dat het helemaal goed gaat komen met Zhuf.

Hier kan ik me wel in vinden. Vreemde gang van zaken! Maar goed dat je 'guts' meedacht en je voor een SO bent gegaan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:15

Ik wil er verder niet teveel op ingaan ( wil Bodegraven absoluut niet in een slecht daglicht zetten oid! ) maar ben het met jullie eens dat dat idd een beetje apart is. Ik had namelijk van te voren aangegeven dat ik persee wilde dat er een echo van de rug + benen gemaakt zou worden, dat zou ook gedaan worden... Maar is uiteindelijk dus niet gebeurd. Ik h eb haar net gelongeerd en nu liep ze gewoon hartstikke zuiver. :)
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 17-11-11 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:15

Gulpje schreef:
Aukelizzy schreef:

Woow...wat een verhaal!! Dus igenlijk moet ze 'sterker' worden? Ik ga voor jullie duimen....

Ze moet idd gewoon sterker en rechter worden. :j