[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:44

adequan laat je in de halsspier spuiten, het bevat o.a. glucosamine, en dan hoef je dat dus niet meer door het voer te geven...

norton84

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:52

hoevaak moet je die adequan dan inspuiten?

gisteren is de ostheopaat geweest voor mijn paardje. het klopte wel met het beeld wat ik zelf voor ogen had van hem. rug vast nek vast. hij had niet het idee dat hij op meerdere plaatsen artrose had maar gaf ook eerlijk toe dat je dat alleen kon zien op de foto. ook werd mijn beeld van hoe hij aan de artrose komt door hem bevestigd zonder dat ik hem dat van te voren verteld heeft. hij heeft op zijn borst rake klappen gehad van een k*t fries. (overigens vind ik die wel leuk alleen die specifieke fries niet.) en is toen door zn kogel gezakt. met darop volgend kreupel. dus in eerste instantie zeker goed bevallen en voor herhaling vatbaar.

littlemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:58

Ik zit hier met tranen in mijn ogen te typen. Het leek allemaal beter te gaan (of misschien wilde ik dat gewoon zien), maar gisterenavond met voeren zag ik dat de ford (de shetlander) bij het lopen zo min mogelijk zijn been optilt, hij sleept als het ware met zijn hoef over de grond. En na het rollen kwam hij niet meer overeind.

Dus na een nacht piekeren heb ik besloten dat dit niet eerlijk meer is voor hem. Ik heb vanmorgen de dierenarts gebeld en die was het eens met mijn besluit. Zijn gewricht is zodanig aangetast dat inspuiten ook geen optie is. Volgende week vrijdag is het zo ver. Dan moet ik afscheid nemen van mijn vriendje.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:13

maaikiemike schreef:
Rapido, heb ook geen probleem met inspuiten in gewricht. Heb hier niet voor gekozen omdat DA het afraad ivm mogelijke ontsteking (paard is 19). Weet jij ook de naam van deze cocktail?

Nee helaas weet ik die niet. Mijn DA had het uit de States laten komen. Ik weet wel dat mijn DA géén steroïden gebruikt omdat dit op den duur weer andere reacties kan geven in het gewricht die niet bevorderlijk zijn voor het kraakbeen.

Over de mogelijke ontsteking, ik denk dat je DA daar mee bedoelt het risico van inspuiten.
Er kan natuurlijk altijd vuil via de naald mee komen het gewricht in maar die kans is klein mits ze de plek waar de spuit in gaat eerst goed ontsmetten.
Er word ook wel eens een spuit antibiotica gegeven na het inspuiten om de kans op ontsteking te verkleinen.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:01

littlemouse schreef:
Ik zit hier met tranen in mijn ogen te typen. Het leek allemaal beter te gaan (of misschien wilde ik dat gewoon zien), maar gisterenavond met voeren zag ik dat de ford (de shetlander) bij het lopen zo min mogelijk zijn been optilt, hij sleept als het ware met zijn hoef over de grond. En na het rollen kwam hij niet meer overeind.

Dus na een nacht piekeren heb ik besloten dat dit niet eerlijk meer is voor hem. Ik heb vanmorgen de dierenarts gebeld en die was het eens met mijn besluit. Zijn gewricht is zodanig aangetast dat inspuiten ook geen optie is. Volgende week vrijdag is het zo ver. Dan moet ik afscheid nemen van mijn vriendje.

Ahh wat erg voor je! Heel veel succes volgende week! Geniet nu nog maar even van de tijd die je samen hebt..

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:35

littlemouse: Wat erg voor je. Heel veel sterkte!
Ik denk dat je de juiste keus hebt gemaakt, hoe moeilijk dit ook is.

Rapido, bedankt voor je antwoord. Mocht je meer info hebben dan graag.

Hier nog geen verbetering. Ik stap nu enkel en hij staat dag en nacht buiten. Ga het nu twee maanden aankijken en dan een keus maken. Ben bang dat ik dezelfde keus moet maken als littlemouse, maar wil nit dat hij pijn heeft.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:09

Even een vraagje. Hoe doen jullie dat nu met dit mooie weer. Laten jullie je paard lekker buiten staan of gaan ze 's avonds op stal. Ik wil ze lekker buiten laten eigenlijk zou dat kunnen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:25

Wat erg littlemouse, heel veel sterkte :(:)

Mijn merrie staat alweer een paar weken dag en nacht op het land. Ze heeft nu ook een groter stuk, krijgt geen hooi meer bijgevoerd en moet dus meer lopen om aan haar voedsel te komen. Meer lopen = matige beweging vanuit het paard zelf = goed. Hoewel ze woensdag in volle galop door de wei knalde, de droge sloot (steile kant!) in- uit scheurde en nou ja :+ Geloof niet dat ze heel veel last heeft op het moment.

Zeker dit mooie, droge weer is ideaal voor artrosepaarden. Dat in combinatie met het bewegen in de wei tegenover het (gedwongen) stilstaan op stal is waarom ik voor de volle 100% mijn merrie 's zomers in de wei wil hebben.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:49

Mijn paardje staat ook 24/7 buiten. Zowel in de winter als in de zomer en nu ik deze mogelijkheid heb en zie hoe blij hij is en hoe goed hij het doet wil ik ook niets anders meer.
Nu hij weer op de wei staat loopt hij nu nog meer dus alleen maar goed :) Ik rijd hem nog zo'n 3 á 4 keer per week op buitenrit van minimaal 1 tot 2 uur.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:51

Littlemouse ik leef met je mee. Het is de naarste beslissing die je is paardenhouder moet maken, maar het is de enige goede... Heel veel sterkte.

Mijn oude ruin gaat met dit weer super! Ik doe niet veel meer met hem, maar hij loopt als een tierelier. Binnenkort maar weer es een (stap)ritje.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:16

ik leef met je mee littlemouse

mijn paardje staat ook dag en nacht op de wei heerlijk enig nadeel hij is te zwaar geworden. maar graas masker begin ik niet aan daar hij met veel jonge paardjes staat die hij wel van zich af moet kunnen houden

sinds vrijdag staat norton weer voor op ijzers hopelijk loopt hij nu snel weer normaal

littlemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:49

Fordje wordt lekker verwend met lekkere hapjes. Vanmiddag de hele middag op de wei. Ik zie enorm tegen aankomende vrijdag op, maar ik weet dat dit simpelweg het beste voor hem is.

Blij om te horen dat het bij een aantal van jullie paardjes goed gaat :)

Sanne__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:14

Littlemous sterkte !

Nu zit ik met een dilemma : mijn paardje van 15 heeft al sinds zijn 9 op beide voorbenen arthrose maar nu is in maart (nadat hij enkele weken aanhoudelijk heel mank had gestaan, hiervoor nooit iets van gemerkt buiten wat stijfheid) geconstateerd dat hij het op de RA kogel ook heeft --> kraakbeen bijna volledig weg. Nu heb ik hem toen laten behandelen met hyalumzuur en nog een andere spuit maar de lichte dosering hiervan zodat hij het nog wel zou kunnen laten zien als hij pijn heeft. De eerste 2 weken liep hij super, wat stijf maar verder niks aan te merken. Nu heb ik hem 2 maanden op een product gezet wat de DA mij aanrraadde VIP artus plus , heb veel voor mijn paard over maar ontzettend duur product. Hij heeft ook een ander beslag gekregen. Maar niets van dit lijkt te helpen. Hij is nog steeds vrolijk en is super blij dat hij een keer mee naar buiten kan maar hij wandelt dan ontzettend stijf. Ben er in April mee naar zee geweest en daar liep hij super. Lekker fris, voorwaarts 1ste 10 minuutjes stijfjes maar op het strand echt lekker vooruit helemaal uit zichzelf. Dus nu vraag ik me af wat voor producten jullie bijgeven ? ik heb nl. veel over voor mijn beesie maar 150 euro per maand bovenop de 270 die hij me al kost aan al derest vind ik wat veel voor iets wat niet helpt. Moest het nu nog helpen zou het een ander verhaal zijn. Hij staat ook op een hyperbolic sportbeslagje achter maar vind dit ook geen effect hebben (voor staat ie al 5 jaar op ciliconen en dat werkt prima) nu had ik er het laast met de DA over wat hij ervan vond om ook vanachter ciliconen eronder te zetten zei hij me dat dit waarschijnlijk geen enkel effect geeft. Dus staan jullie paardjes ook op speciaal beslag en wat voor ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:27

Pevinetto helaas is het echt experimenteren wat het beste helpt voor je paard. eenvoudige producten zijn producten op basis van glucosamine, chondr. en MSM. Helpt dat niet voldoende dan zijn er diezelfde producten met nog gelatinaat erbij.
En helpt dat niet dan heb je de producten met hyaluronzuur erin, maar die zijn dan ook gelijk een stuk duurder.

Sanne__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:04

Maris schreef:
Pevinetto helaas is het echt experimenteren wat het beste helpt voor je paard. eenvoudige producten zijn producten op basis van glucosamine, chondr. en MSM. Helpt dat niet voldoende dan zijn er diezelfde producten met nog gelatinaat erbij.
En helpt dat niet dan heb je de producten met hyaluronzuur erin, maar die zijn dan ook gelijk een stuk duurder.

heb je ook producten met hyaluronzuur in ? dacht dat enkel de spuiten waren

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:44

pevinetto weet niet of je er wat aan hebt maar je hebt van phytonics iets voor paarden met artrose dacht dat het joint comp hete. hierin zit iets pijn stillend. mischien heb je daar wat aan kost rond de 70 euro.

tevens staat mijn paard op ijzers zonder lip. die zorgen dat hij beter af kan rollen dacht dat ze het breakover beslag noemen. helpt bij de mijne super.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:35

Mijn paardje heeft ook een jaar op break over beslag gestaan (voor). Dit is een van voor afgerond ijzer zonder lip. Hij liep hier een jaar goed op. Helaas daarna weer kreupel en heb toen nog siliconen met leertje geprobeerd voor de demping. Dit bleek al helemaal niets te helpen. Toen alle 'troep' eraf laten gooien en ik ben een ander supplement gaan proberen. Dit bleek voor mijn paardje veeeel beter te werken en hij is door dit supplement (Excellent Equi Mobility) weer rad gaan lopen en rijd ik meerdere keren in de week recreatief met hem buiten.

Het is inderdaad experimenteren wat voor jou paard het beste werkt. Normaal moet je een supplement zo'n 3 maanden de tijd geven om verschil te kunnen zien.
Als ik het zo bij jou hoor Pevinetto zou ik ook voor een supplement met hyalonzuur erin gaan omdat je zegt dat achter het kraakbeen al helemaal versleten is.
Er zijn meerdere 'betaalbare' supplementen op de markt, dus ik zou me daar gewoon even in gaan verdiepen :) Succes!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:24

Pevinetto schreef:
Maris schreef:

heb je ook producten met hyaluronzuur in ? dacht dat enkel de spuiten waren

je hebt het ook in supplementen. Wacht ik zoek even voor je .... http://www.nutri-science.nl/NL/gewricht ... riaid.html en van equimins b.v. is er ook eentje http://www.equimins-online.com/all-prod ... ement.html en nog meer hoor.
Phytonics heb ik eventueel voor je staan, maar dat bevat geen hyaluronzuur ( maar je hoort er wel goede dingen over ).

Sanne__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:56

Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga nu een supplement proberen van Tom Marien : " Global Artrie" , al heel wat positieve reacties over gehoord. (had het via via gisteren te horen gekregen dat ik er ook aan kan raken, wat anders haast onmogelijk is aangezien die kliniek nogal ver van hier zit)

Ja dat beslag waar die nu op staat is ook zoiets dat hij beter zou afrollen maar ik zie der nog steeds geen verandering mee en het slijt ook nog erg snel af, is namelijk aluminium beslag.
Laatst bijgewerkt door Sanne__x op 01-06-12 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:59

Volgens mij is het supplement uit de eerste link , die van nutri science zeer vergelijkbaar met dat van Tom !

Sanne__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:02

Maris schreef:
Volgens mij is het supplement uit de eerste link , die van nutri science zeer vergelijkbaar met dat van Tom !

ja de site van Marien wordt geblokkeerd op mijn computer dus kan de samenstelling niet lezen. Maar aangezien dat ik daar al heel wat positieve reacties over gehoord heb. Nouja het is het proberen waard. Als het niet helpt op naar het volgende product. :)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:25

Littlemouse: heel veel sterkte vandaag!

Zo, op zijn 9e al geconstateerd, lijkt mij ook heftig

Twee weken geleden heeft mijn meneer een adequan spuit gehad. Helaas heeft het geen effect gegeven. Ik heb het idee dat hij alleen maar slechter gaat lopen ondanks dat hij 24 uur per dag buiten staat en ik hem elke dag (stap) beweging geef. Vandaar dat ik deze week besloten heb om te stoppen. Hij gaat lekker de wei op en blijf wel met hem bezig aan de hand, maar meer ook niet. En dan afwachten. Ik weet wel dat ik niet wil dat hij met pijn rond loopt, dus dan zal ik een keus moeten maken.

Sanne__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:40

Hoe oud is jou paardje ? maaikiemike

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:46

Inmiddels 19 en nu een jaar aan het rommelen...

Sanne__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:10

das ook nog niet erg oud :) maar idd fijn datie dan wat mag lopen op de wei.

De mijne ga ik ook nu enkel nog met ander beslag proberen achter en zoiezo op supplementjes blijven houden dat ie nog lekker oud mag worden maar als het beslag niets meer word gaat ie op pensioen en mag ie met andere paardenvriendjes op een wei gaan spelen.