Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lizzii schreef:Hallo iedereen. Ik ben nieuw in dit topic.
Sinds enkele weken ben ik met mijn 6 paarden/pony's verhuisd van België naar Zuid-West Frankrijk. In tegenstelling tot België lopen de paarden nu op wat ruwer, rotsachtiger terrein ( een weide met bos en heuveltjes van zo'n 8 ha groot). Allemaal erg natuurlijk alsook hun hoeven.
Voordat ze naar hier kwamen heb ik nog allemaal hun hoeven laten verzorgen door de hoefsmid (zoals gewoonlijk). Wij hebben hier al vele lange wandelingen gemaakt door de bossen en vaak ook gerden op rotsachtige paadjes en weggetjes met steentjes en grint. In het begin liepen ze vrijwel allemaal erg voorzichtig maar nu 6 weken later gaat het al een stuk beter.
In 6 weken tijd zijn hun hoeven (enekel de onderkant) dan ook erg hard geworden en vrij hobbelig van structuur, je kan met moeite de straal onderscheiden van de rest van de hoef. Ze zien er niet meer "zo mooi" uit als voorheen maar het lijkt mij dat ze wel veel beter lopen op de steenachtige ondergrond. Voordien reden we eigelijk altijd op zand in de paddock.
Moet ik hun hoeven terug laten bijwerken? Of is het beter om voorlopig gewoon niets te doen totdat ik merk dat de stand van de hoef verandert omdat ze te lang worden. Voorlopig is bij hen allemaal de stand van de hoeven nog helemaal ok en zijn de hoeven naar mijn mening niet te lang.
Ik zal morgen foto's plaatsen om het te illustreren.
nikilover schreef:het is misschien niet zoals jullie het zouden willen zien, maar dit is het verhaal doe erachter schuilt:
Marius werd hiervoor beslagen door een hoefsmid, die de ijzers en scheef onder zette, en waardoor marius zijn voeten dus langzamerhand naar binnen gingen draaien en hij dus begon met kreupel lopen. Ik had een naar voorgevoel dat het door de ijzers kwam, ik de smid opgebeld en die zei dat het niet van de ijzers kon komen en dat ie de volgende week wel een keer zou komen. Ik vertrouwde dat niet en belde mijn ( nu huidige) smid op. Hij schrok heel erg van hoe de ijzers eronder zaten en hij is er nu al heel lang mee bezig zijn stand weer goed te krijgen. Na de 1e keer van het beslaan van hem liep hij weer goed. Dit zijn foto's van een paar keer terug, inmiddels staat hij weer helemaal correct , en ik zal als hij weer komt gelijk foto's maken.
Suzan1 schreef:naar aanleiding van bovenstaande foto's van scoxxx:
ik vind dit doodeng... waarom loopt dat dier zo hoog op dat beslag?
scoxxx schreef:Suzan1 schreef:naar aanleiding van bovenstaande foto's van scoxxx:
ik vind dit doodeng... waarom loopt dat dier zo hoog op dat beslag?
Is kunststof-beslag. Voor meer info kan je de 137 bladzijde's van Kijk-en-Vergelijk deel 1 en deel 2 doorbladeren
Dit dier = overigens meervoud.... deze dieren. En al deze dieren zijn in het werk sterk verbeterd op kunststof beslag (mmm, ik verval in herhaling).
Zinzi_jewel schreef:@arabesk , wat jij me verteld had al; zoiets gedacht !
Ik verwacht hem donderdag of vrijdag bij mijn paard .
hoop dat je die foto nog kan vinden![]()
idd steekt de ene tak net over de straal . het was niet zo ,maar nu wel nu ze wat gegroeid is ook is haar zool hobbelig ! Komt het omdat ze nu niet op de zool loopt ? ijzer zit er immers tussen !]
Suzan1 schreef:raak je een beetje geirriteerd?
wie heeft het over dit dier?
Gelukkig dat ze bij jou er dan goed erover heen lopen, dat lijkt me niet gemakkelijk.
Tja en sorry.... ik vind het geen gezicht.