Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:31

Waar zie jij er dan dat hij er scheef opligt?
Imo zie je daar te weinig voor en zou je ook een foto moeten hebben van voor en zeikant!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:35

Lizzii schreef:
Hallo iedereen. Ik ben nieuw in dit topic.
Sinds enkele weken ben ik met mijn 6 paarden/pony's verhuisd van België naar Zuid-West Frankrijk. In tegenstelling tot België lopen de paarden nu op wat ruwer, rotsachtiger terrein ( een weide met bos en heuveltjes van zo'n 8 ha groot). Allemaal erg natuurlijk alsook hun hoeven.
Voordat ze naar hier kwamen heb ik nog allemaal hun hoeven laten verzorgen door de hoefsmid (zoals gewoonlijk). Wij hebben hier al vele lange wandelingen gemaakt door de bossen en vaak ook gerden op rotsachtige paadjes en weggetjes met steentjes en grint. In het begin liepen ze vrijwel allemaal erg voorzichtig maar nu 6 weken later gaat het al een stuk beter.
In 6 weken tijd zijn hun hoeven (enekel de onderkant) dan ook erg hard geworden en vrij hobbelig van structuur, je kan met moeite de straal onderscheiden van de rest van de hoef. Ze zien er niet meer "zo mooi" uit als voorheen maar het lijkt mij dat ze wel veel beter lopen op de steenachtige ondergrond. Voordien reden we eigelijk altijd op zand in de paddock.

Moet ik hun hoeven terug laten bijwerken? Of is het beter om voorlopig gewoon niets te doen totdat ik merk dat de stand van de hoef verandert omdat ze te lang worden. Voorlopig is bij hen allemaal de stand van de hoeven nog helemaal ok en zijn de hoeven naar mijn mening niet te lang.

Ik zal morgen foto's plaatsen om het te illustreren.

Ben heel benieuwd naar de foto's.

Huertecilla van bokt woont in Spanje en daar is de ondergrond eigenlijk gewoon één groot grindpad.

Afbeelding

zo zien de hoeven er aan de onderkant uit:

Afbeelding

(dit was dacht ik wel een hoef die vroeger op ijzers stond)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:14

nikilover schreef:
het is misschien niet zoals jullie het zouden willen zien, maar dit is het verhaal doe erachter schuilt:
Marius werd hiervoor beslagen door een hoefsmid, die de ijzers en scheef onder zette, en waardoor marius zijn voeten dus langzamerhand naar binnen gingen draaien en hij dus begon met kreupel lopen. Ik had een naar voorgevoel dat het door de ijzers kwam, ik de smid opgebeld en die zei dat het niet van de ijzers kon komen en dat ie de volgende week wel een keer zou komen. Ik vertrouwde dat niet en belde mijn ( nu huidige) smid op. Hij schrok heel erg van hoe de ijzers eronder zaten en hij is er nu al heel lang mee bezig zijn stand weer goed te krijgen. Na de 1e keer van het beslaan van hem liep hij weer goed. Dit zijn foto's van een paar keer terug, inmiddels staat hij weer helemaal correct , en ik zal als hij weer komt gelijk foto's maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er heel netjes uit!
En nee, zitten er niet scheef onder!

Kijkt u allen goed naar de opbouw van de hoef en ziet dat de hielen mooi centraal op de takken staan. Om een ijzer (takken) zo te smeden is secuur werk en behoeft een zeer goed hoefsmid-oog.
Knap staaltje hoefsmidwerk, mijn complimenten!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:34

dan zal het wel aan mij liggen :P ik ben ook geen hoefsmid ;)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:49

haha ik dacht zelf ook dat ze er hier nog ietwat scheef onder zaten, maar blijkbaar niet...weet iniedergeval dat Marius sinds deze smid enorm goed loopt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:13

Mocht de fotoreeks in het andere topic (alwaar ik dit ook geplaatst heb) te veel zijn, voor alle veiligheid ook maar in dit topicje ;-)
T was nml kwartier uitzoekwerk... zo staat ie veilig(er)?

Afbeelding
Mustangrolletje onder een ijzer, zodat de hoefwandteen minder rap groeit en zo de teen tijdens de "ijzerdracht" mooi kort is en blijft.

Afbeelding
Zelfde hoefjes, 5 1/2 week later.

Afbeelding
Ander paardje met mustangrol onder het ijzer

Afbeelding
Wat minder "ernstig" mustangrolletje. Ini-mini. Meer behoeft dit paard niet: dan wordt ze te rap in het voorbeen

Afbeelding
E-3 nageltjes. Voor de schoonheid is E-2 mooier.

Afbeelding
Dodelijk vermoeiend zo'n baasje wat altijd loopt te "klojo-en" aan je hoeven.... beter dit, perfecter dat, nog perfecter zo... :Z :z

Sommige plat-voeten geef ik bijv een zeer ernstige mustangrol. Ik zal daar ook binnenkort eens fotootjes van maken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:16

Ik weet niet waarom, maar ik vind die hoef (met ijzer) van de zwarte er een beetje plattig uit zien. Of ligt dat gewoon aan mij?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:35

Peelie schreef:
dan zal het wel aan mij liggen :P ik ben ook geen hoefsmid ;)

;-)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:14

Ik vond het ijzer juist ook erg netjesm begon al aan mezelf te twijfelen.
Niet doen dus Bo :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:51

Door het scheef ijzer gepraat , ben ik mijn dame eens kritisch gaan bekijken !
Volgens mij heeft zij haar ijzer wel scheef , zie dit vooral aan dat ze weinig garnituur heeft gekregen omdat ze ijzer makkelijk aftrapt ( weet dit omdat ze vorig jaar voor stamboekkeuring een paar weekjes op ijzertjes heeft gelopen )
Zie nu aan haar voet dat ze onder bij de hoefballen aan eenkant nog ruimte heeft en aan de andere kant helemaal niets meer ook ligt het ijzer iets scheef naar buiten !
Hoe erg is dit ?
Smid komt komende week terug om de boel te bekijken , en wil goed beslagen ten ijs komen als ik hem ga vragen hoe het ijzer zit !
Wil hem absoluut niet voor zijn hoofd stoten , hij was er zo geweldig snel bij toen Zinti niet vooruit kon , door het gaatje in haar zool .
Service van meneer smid is verder meer dan goed :)

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:02

naar aanleiding van bovenstaande foto's van scoxxx:

ik vind dit doodeng... waarom loopt dat dier zo hoog op dat beslag?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:04

@ Zinzi-jewel, je krijgt een ongelijke drukverdeling in de hoef. Als één tak een stukje over de straal steekt wordt ook nog eens de straal zeer ongelijkmatig belast en dus ook het bovenliggende straalkussen.

Er was ergens een mooi plaatje op i-net dat dat duidelijk illustreert, maar ik weet ff zo snel niet waar ie staat. Kom er nog op terug als ik 'm vindt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:14

@arabesk , wat jij me verteld had al; zoiets gedacht !
Ik verwacht hem donderdag of vrijdag bij mijn paard .
hoop dat je die foto nog kan vinden :)
idd steekt de ene tak net over de straal . het was niet zo ,maar nu wel nu ze wat gegroeid is ook is haar zool hobbelig ! Komt het omdat ze nu niet op de zool loopt ? ijzer zit er immers tussen !]

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:18

Suzan1 schreef:

Is kunststof-beslag. Voor meer info kan je de 137 bladzijde's van Kijk-en-Vergelijk deel 1 en deel 2 doorbladeren ;-)
Dit dier = overigens meervoud.... deze dieren. En al deze dieren zijn in het werk sterk verbeterd op kunststof beslag (mmm, ik verval in herhaling).

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:41

scoxxx schreef:
Suzan1 schreef:

Is kunststof-beslag. Voor meer info kan je de 137 bladzijde's van Kijk-en-Vergelijk deel 1 en deel 2 doorbladeren ;-)
Dit dier = overigens meervoud.... deze dieren. En al deze dieren zijn in het werk sterk verbeterd op kunststof beslag (mmm, ik verval in herhaling).

raak je een beetje geirriteerd?

wie heeft het over dit dier?

Gelukkig dat ze bij jou er dan goed erover heen lopen, dat lijkt me niet gemakkelijk.
Tja en sorry.... ik vind het geen gezicht.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:41

Zinzi_jewel schreef:
@arabesk , wat jij me verteld had al; zoiets gedacht !
Ik verwacht hem donderdag of vrijdag bij mijn paard .
hoop dat je die foto nog kan vinden :)
idd steekt de ene tak net over de straal . het was niet zo ,maar nu wel nu ze wat gegroeid is ook is haar zool hobbelig ! Komt het omdat ze nu niet op de zool loopt ? ijzer zit er immers tussen !]

het was een tekening maar ik kan m echt ff niet meer vinden -O-

ik heb wel nog een smerig filmpje voor je :+

Bleghh :Y)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:42

wat is dat voor n ding op dat filmpje? :o?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:56

een hoef met te hooge hielen, waardoor de binnekant los laat van de buitekant...

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:16

lekkerrr :Y) (gelukkig heb ik nog niet gegeten)

hebben ze ook een filmpje met precies hetzelfde gewicht er op, met een juiste hoefwand??

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:00

Suzan1 schreef:
raak je een beetje geirriteerd?

wie heeft het over dit dier?

Gelukkig dat ze bij jou er dan goed erover heen lopen, dat lijkt me niet gemakkelijk.
Tja en sorry.... ik vind het geen gezicht.

Ja klopt, ik raak een beetje geirriteerd van dit soort opmerkingen die kant noch wal raken. Omdat... je klaarblijkelijk enkel je oordeel klaar hebt liggen zonder goede argumentatie en zonder praktijkervaring.
Dat stoort mij, omdat ik het een beetje dom vind overkomen... eerlijk gezegd. ;) :P

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:07

Peelie schreef:
Ik weet niet waarom, maar ik vind die hoef (met ijzer) van de zwarte er een beetje plattig uit zien. Of ligt dat gewoon aan mij?

je bedoelt de mijne?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:26

@ Susan, kun je ook uitleggen waarom je het beslag van Scoxxx niet goed vind?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:29

Volgens mij zei ze alleen dat ze het zo hoog vond, en dat dat haar niet zo fijn leek lopen. Niets meer niets minder.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:11

ok, ik wil best wat leren, maar dat filmpje gaat echt ver! Daar is mijn maag niet tegen bestand helaas... %)

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:23

ik ben iemand die zegt wat ik vind en daar draai ik niet om heen... dat wil nog wel eens raak over komen.

Als ik naar mijn mooi beslagen paardjes kijk, kan ik genieten...
Genieten kan ik ook van mooi bekapte voetjes, zonder ijzers, waarvan ik hier verschillende voorbij heb zien komen.

en ook al heb ik er geen verstand van: het ziet er niet uit, dat kunststof, maar als Scoxxx ermee tevreden is en geen problemen heeft, prima hoor.

No hard feelings.... :D