Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseman2008

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:27

scoxxx schreef:
Je kijkt ook wel eens wat verder dan een wetenschappelijk neus lang is... (ik in ieder geval wel Knipoog )
Wetenschap en praktijk blijkt in Hoevenland niet altijd samen te gaan.

Ik neem aan dat je dan ook weet dat Yvonne Welz eveneens een SHP is?
Ze is het aanspreekpunt in de states voor SHP vragen.
Ook zei geeft haar ervaringen door aan de andere SHP's
En ook haar hebben we horen spreken tijdens de Conferentie.

Geloof het of niet, maar zelfs Dr.Strasser leert bij, ook van haar voormalige studenten. Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:18

Ik zie in de behandeling van HKO eigenlijk een aantal belangrijke verschillen. De eerste is de HKO die op pak em beet 8-10 jarige leeftijd openbaard en die m.i. in vrijwel alle gevallen ontstaan is door verkeerde belasting door het werk of door verkeerde hoefstanden (of een combinatie) al dan niet in combinatie met genetische aanleg. Door verkeerde belasting in het werk zul je als hoefsmid neem ik aan weinig kunnen doen. Hier zal de ruiter moeten werken aan zijn kundigheid en stoppen met het dier op de kop te trekken bijv. Verkeerde hoef en beenstanden echter zijn dan idd vaak voer voor de meer rigoreuze methoden omdat ook ik niet zo vaak veel zin zie in medisch beslag. op een enkeling na.
Maar hoe kijken jullie tegen ernstige gevallen van HKO (5jes) bij 2 en 3 jarige paarden die enkel in de opfok gestaan hebben, geen direct aanwijsbare lichamelijke mankementen hebben in beenstanden e.d en zeker nog nooit een ruiter gezien hebben.
Als een hoefsmid dan tegen mij beweert dat je dat met wat flinke behandelingen wel even volledig geneest ben ik niet direct geneigt dat te geloven. Pijnstillende aanpassingen alla, maar genezen waarbij de pees weer volledig glad wordt.......
Graag jullie ervaringen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:33

is het niet eerder het straalbeen wat weer glad moet worden?
zolang dat "gerafeld"is blijft de pees ook niet heel.
Ik weet niet in hoeverre het straalbeen zich kan herstellen,helemaal als er al kystes gevormd zijn,je kunt misschien wel iets doen met bekappen,maar volledig genezen??
Vroeger zeiden ze hielen hoog bij hoefkatrolontsteking,en nu moeten de hielen juist weer laag....ik heb er gelukkig geen ervaring mee...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:38

Hielen hoog was voor het ontlasten, maar dat is een tijdelijke oplossing. Na verloop van tijd past het been zich aan aan die hogere stand en worden de pezen korter waardoor het probleem net zo hard terug komt. Bij een ouder paard (zeg 20+) zou ik echter wel kiezen voor een pijnbestrijdende oplossing. Als na een aantal jaar de pijn weer terug komt zie je dan wel weer en is ie misschien toch al dood. Bij een jong paard is het puur rekken van ellende.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:46

vroeger dacht ik dat hoefkatrolontsteking vaak bij spring en westernpaarden voorkwam,maar inderdaad,wat je zegt is waar....jonge paarden die nog nooit bereden zijn hebben het soms ook al,ik vraag mij af waar dat aan ligt...erfelijkheid misschien?
Mijn vriendin heeft een jong paard,6 jaar,die heeft aan beide hoeven een 3 tje,het paard is laat ingereden,en voorzichtig,nog nooit mee gesprongen ....hij zou de verkoop/ springsport ingaan,maar hij werd volledig afgekeurd...nu staat hij weer hier in frankrijk,bij de eigenaar/vriendin,hier mag hij oud worden...het paard heeft nog nooit een stap kreupel gelopen,en word alleen gebruikt voor licht recreatief gebruik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:54

Het is zeer waarschijnlijk erfelijk maar er is geen glasharde data omdat de ruitergeinduceerde HKO gevallen uiteraard niet erfelijk zijn (of in veel mindere mate) en dat geeft flinke ruis in de statistiek. Zelfde probleem met stereotypie en zomerexceem.
Ik vraag me vooral af of er bekend is wat doorgaans precies de afwijking is bij zeer jonge HKO en hoe jong de eerste ooit gedetecteerd is. Met een 5 als driejarige kan dat nooit een kwestie van enkele maanden zijn, maar eerder al van veulen af aan.
Ik heb helaas uit ervaring (meerdere malen) ondervonden en gezien dat je deze vroege HKO vaak kan herkennen aan overdreven braaf gedrag van een net zadelmak paard. Blijkbaar is de extra belasting van protest dusdanig pijnlijk dat ze liever maar zo braaf en voorzichtig mogelijk zijn. Ook zijn ze daarbij extra makkelijk in de aanleuning omdat ze van zichzelf het gewicht al meer naar achter verplaatsen en de hals welven om de belasting van de voorkant af te krijgen. Ik krijg dus bij dergelijke brave 'talenten' altijd een beetje naar gevoel.

Horseman2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:56

geerke schreef:
is het niet eerder het straalbeen wat weer glad moet worden?
zolang dat "gerafeld"is blijft de pees ook niet heel.
Ik weet niet in hoeverre het straalbeen zich kan herstellen,helemaal als er al kystes gevormd zijn,je kunt misschien wel iets doen met bekappen,maar volledig genezen??
Vroeger zeiden ze hielen hoog bij hoefkatrolontsteking,en nu moeten de hielen juist weer laag....ik heb er gelukkig geen ervaring mee...

Hoefkatrol of straalbeenonsteking heeft meestal zijn oorzaak bij langdurig te lange steunsels. Deze drukken bij iedere stap op het straalbeen. Dit gaat op den duur onsteken. Het straalbeen gaat niet rafelen, zoals het op een röntgenbeeld lijkt. Wat er gebeurt is dat de Peesaanhechtingen waarmee de buigpees aan het hoefbeen is verbonden gaat verbenen. Dit ziet uit als spitse rafels.
Het straalbeen zelf zal na verloop van tijd op de plekken van het hevigste trauma gaan degenereren. Hoefkatrol is niet erfelijk. Wel worden rassen waarbij het vaker voorkomt ook meestal op dezelfde manier gehouden, waardoor het lijkt dat het probleem bij het paard ligt en niet bij de manier van huisvesting en hoefverzorging.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:00

Sizzle schreef:
Als een hoefsmid dan tegen mij beweert dat je dat met wat flinke behandelingen wel even volledig geneest ben ik niet direct geneigt dat te geloven. Pijnstillende aanpassingen alla, maar genezen waarbij de pees weer volledig glad wordt.......
Graag jullie ervaringen.

Geen enkele hoefsmid kan dat wel 'effe oplossen' Sigaar , eerst moet de ontsteking over zijn en daarna kan er met aangepaste leefomstandigheden en in de ergste gevallen inderdaad pijnstillend hoefbeslag nog een fijn leven voor het paard in het verschiet liggen. Niemand zegt dat ijzers 'genezen'. Maar met bekappen 'alleen' kan ook veel bereikt worden.
Het gedegenereerde straalbeentje wordt nooit meer hoe het was, maar de ontsteking kan wel overgaan, het acute. De bursa (slijmbeurs) moet ook herstellen, evenals de pees.
Er zijn verschillende soorten van en oorzaken voor HKO...
In de natuur (en nu heb ik het over zo'n beebie van 2 1/2 die al een 4tje zou krijgen op het straalbeen) wordt zo'n paardje opgegeten door roofdieren als hij er last van gaat krijgen en kreupel gaat lopen. Maar: gaat hij wel kreupel lopen? Hij wordt immers niet opgehokt en ook niet bereden. Dus.

scoxxx schreef:
Schelden heeft geen zin Horseman 2008 Knipoog Haha!

Schelden? Waar? Clown

Deighton schreef:
Na enkele weken nauwelijks meer gelezen te hebben in dit topic, wordt ik toch weer aangenaam verrast dat we een goede discussie hebben OK dan! OK dan!

Gr Simon

Ja, ik vind ook dat het topic een prettige boost heeft gekregen.

Professor Bowker schreef:
"The coffin bone is not parallel to the sole; rather it is closer to the sole in the center"

Volgens de laatste berichten moet het hoefbeen een hoek van 5 graden maken. Zucht, en zijn we weer terug bij af (dat wist de traditionele hoefsmederij namelijk al een tijdje). Clown
We hebben nog altijd geen röntgenogen, dus vind ik de afgroei van de wand, de aanwijzingen van de zool en de voetas een makkelijker gegeven. En natuurlijk de vraag: hoe loopt het peerd? Ja

Hephaistos schreef:
Zijn foto's van onbekapte hoeven ook goed? Stoom uit je oren <-- Zo zag ik er ongeveer uit toen ik dit beestje onder handen kreeg.

Oef, die had ik nog even gemist Huilen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:09

Of HKO wel of niet erfelijk is kun je geen harde uitspraak over doen. Er zijn wel hengsten die een beduidend hoger percentage HKO leveren bij nakomelingen op jonge leeftijd. Maar statistisch is het niet hard te maken omdat het niet wordt geregistreerd. Het zou ook raar zijn als het niet in zekere mate erfelijk zou zijn. Je moet immers aanleg hebben om een bepaalde ziekte of aandoening te kunnen ontwikkelen (zoals een bepaalde hoefstand, of hoek waarin het hoefbeen staat). En heel toevallig komen dit soort afwijkingen maar al te vaak voor in stamboeken met een hoge inteelt factor zoals paints in NL, waar het vooral ook glashard genegeerd wordt en hengsten van 4 jaar oud met een kneiter van een HKO gewoon kampioen kunnen worden en 100 merries dekken.
In het KWPN is L'invasion ooit afgekeurt op HKO en scheen dat ook door te geven.
Als ik zie op wat voor beroerde voeten veel dekhengsten staan vind ik het eigenlijk nog een wonder dat dit soort aandoeningen niet nog veel vaker de kop op duiken. Je zou eigenlijk de jonge hengsten minimaal t/m het verrichtingsonderzoek bloot moeten laten staan, vallen de gevalletje slechte wand e.d. (want ik durf te wedden dat aanleg voor dunne wand ook erfelijk is) meteen door de mand.
Ik zou zelf nooit met een hengst dekken die smalle, stijle of ongelijke voeten heeft.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 21:04

Horseman2008 schreef:
scoxxx schreef:
Je kijkt ook wel eens wat verder dan een wetenschappelijk neus lang is... (ik in ieder geval wel Knipoog )
Wetenschap en praktijk blijkt in Hoevenland niet altijd samen te gaan.

Ik neem aan dat je dan ook weet dat Yvonne Welz eveneens een SHP is?
Ze is het aanspreekpunt in de states voor SHP vragen.
Ook zei geeft haar ervaringen door aan de andere SHP's
En ook haar hebben we horen spreken tijdens de Conferentie.

Geloof het of niet, maar zelfs Dr.Strasser leert bij, ook van haar voormalige studenten. Knipoog

Als ik door mijn rug ga, bel ik jou Haha! (of Arabesk of SpikeyBlue)... voor mijn paarden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 21:07

HKO is zo "twijfelachtig" dat verzekeringsmaatschappijen niet uitkeren indien HKO gediagnosticeerd wordt.
Dat is typisch, toch? Ze zeggen dat dat is omdat er zoveel paarden met HKO toch perfecte sportpresaties neer zouden zetten.

Ik heb zelf een HKO-gevalletje in de wei staan: die is niet te berijden (en heeft nooit veel onder het zadel gedaan: in totaal 4 maanden). Bij navraag en gedegen onderzoek Knipoog mijnerzijds, maar achteraf Clown ... bleek het dier achteraf als veulen (te) veel op stal te hebben gestaan.
Betreffend dier heeft lang op blote voeten pijnloos kunnen functioneren, maar staat sinds kort op kunststof-beslag omdat hij daar momenteel duidelijk beter op loopt.

Op röntgenfoto's werd hij goedgekeurd. Drie maanden later werd hij op dezelfde foto's en nieuw gemaakte foto's weer afgekeurd.
De verzekeringsmaatschappij keerde niet uit.

Daarentegen ken ik 3 paarden met HKO (categorie 4) op foto, die enorme sportprestaties weten neer te zetten. Maar ja, wellicht kip- of het ei-verhaal... maar toch.
Daarnaast ken ik ook een paard met weke HKO (wel HKO gediagnosticeerd, maar gaaf op de foto).
Ook ken ik paarden die slecht op de foto, slecht in beweging zijn.

Typisch is dat KWPN(-fokkers) o.a. beweert/beweren HKO eruit gefokt te hebben.
Ik vind HKO de meest bizarre, typische en onvoorspelbare aandoening die er is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:53

Op de dvd's van Pete Ramey wordt ook heel heel veel verteld over HKO, teveel om 'ff' hier neer te pennen op bokt Sigaar

Ik kan me vinden in de theorie van te lange steunsels die 'prikken', maar ook het toon versus hiellanden, prof. Rooney. Overigens wordt toonlanden veroorzaakt door pijn in de hielen, dus zo heel verschillend zijn die theorieën nou ook weer niet.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:11

Tja, er zijn zoveel verschillende oorzaken voor HKO... Alles wat 'afwijkt van het normale' kan het veroorzaken. Het is een katrolletje waar veel weerstand op komt, eigenlijk piepklein vergeleken met de rest van het dier. Dat dat zulke krachten kan dragen!

Een aantal oorzaken op een rijtje:
-Verkeerd bekappen (geweld aandoen aan de hoef- en beenstand)
-Verkeerd huisvesten
-Verkeerd rijden
-Verkeerd belasten op allerlei andere manieren
-Op één of andere manier een slechte doorbloeding van de hoef!

Nou ja, dan krijg je inderdaad dus de dingen als:
-Te lange steunsels
-Stand te steil óf te week
-Verkeerd landen en afrollen van de hoef (zie ik als in: niet vlak landen)
-Scheefheid
-Chronische rotstraal en ontstekingen, vervormde hoefcapsule (klemhoef)
-Hoefkraakbeenverbening (leuk scrabblewoord ook Clown )

Het begrip HKO betreft niet alleen de ontsteking van de pees en degeneratie van het straalbeen, maar alles in het hoefkatrolgebied wat ontstoken kan zijn zoals de straalbeenbandjes, de slijmbeurs, zachte weefsels, maar vaak is de röntgenologische aantoonbaarheid van degeneratie in het straalbeen het 'cijfer' wat ervoor staat.

Erfelijkheid is volgens mij toch ook wel een 'reden' om HKO in de hand te werken. De hoefvorm, beenstand, bouw etc. spelen allemaal mee... En vaak zie ik mama's of papa's hoeven terug bij het veulen.

Over de erfelijkheid van HKO zou ik graag nog meer willen lezen, maar het is zo'n vaag grijs gebied dat daar moeilijk onderzoek naar gedaan kan worden. Toch, uit ervaring van anderen, weet ik inderdaad dat er paarden zijn die het 'doorgeven', ook baseer ik mijn gedachte op het feit dat hoefvorm en de kwaliteit van het hoorn wél erfelijk zijn. Pling

Edit: Straalbeentje
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:20

mijns inziens is voornamelijk huisvesting (van veulens) doorslaggevend

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:33

SpikyBlue schreef:
Toch, uit ervaring van anderen, weet ik inderdaad dat er paarden zijn die het 'doorgeven', ook baseer ik mijn gedachte op het feit dat hoefvorm en de kwaliteit van het hoorn wél erfelijk zijn.

Ik vermoed ook dat er een erfelijke component moet zijn. Net als bij vrijwel alle (been)problemen etc. Natuurlijk heeft het milieu (opfok, voeding, training etc) een belangrijke bijdrage aan het daadwerkelijke ontstaan maar het gebeurt eerder/ sneller als de aanleg ervoor aanwezig is.

In de natuur worden de paarden met zwak beenwerk vanzelf uitgeselecteerd, in Nederland wordt er juist vaak meegefokt.. Paard kan niet bereden dan maar als fokmerrie gebruiken?

Weet iemand de engelse benamign voor HKO? Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:36

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:59

Gevonden op www.thehorse.com

Navicular Disease: Genetic or Acquired?
    by: Susan Piscopo, DVM, PhD
    January 01 2002, Article # 3229

Navicular disease can derail a performance horse's career. Arthritis-like changes in the navicular bone, including cysts, channels, chip fragments, and bony spurs, become visible on radiographs, but there is controversy about the connection between such changes and clinical lameness. Does intense work physically alter the shape of the navicular bone over time? Or is shape determined genetically, leading to lameness regardless of a horse's level of performance? A group of researchers in the Netherlands recently set out to determine how shape and condition of the navicular bone relate to clinical signs of navicular disease.

The investigators discovered that navicular bone shape is largely determined at birth, and it is not the result of the horse's workload. They also discovered that horses with abnormalities in the navicular bone (cysts, channels, spurs, etc.) were more likely to be lame. In fact, 85% of lame horses had abnormalities, compared to only 15% of sound horses. This finding refutes the notion that navicular disease can't be predicted with radiographs. Predisposition to navicular disease appears to be determined at birth, but it is still not clear what factors contribute to deterioration of the bone over time.

Equine Veterinary Journal, 33(2), 172-175, 2001.

Dat onderzoek moet toch ergens te vinden zijn?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 23:19

Heb nog een paar foto's geschoten onlangs, paar dagen geleden... net na de vele regen.
Voor de geinteresseerden Knipoog

Eerst de foto's van Het Paard met de Ultiem Perfecte Hoefjes (haha... op forums kan ik soms wat minder bescheiden zijn Clown )
Eind augustus heb ik haar voor het laatst bekapt.
Paardje, IniMiniMiura, staat zo'n 8 a 9 uur per dag op bestrating (tijdens het hooi eten), etend, lopend, scharrelend. Ze staat 24/7 a 365 dgn/jaar buiten onder een regendeken (indien nodig).

Afbeelding
Afbeelding
Dit zijn de hoefjes die ik onder handen zal nemen. Zoals je ziet is enkel 1 of 2 rapjes met de vijl nodig. Deze hoef onderhoudt zichzelf eigenlijk perfect, perfecte balans.

Afbeelding
Hier heb ik de hoef leeggemaakt met een renette: voor mij betekent hoef leegmaken, flaky material verwijderen. Dat betekent steunsels bijwerken en het zool-gebiedje rondom de straal bijwerken. Nooit zal ik zool uit het teengedeelte verwijderen (tenzij ik een zwaar verwaarloosde hoef in mijn handen heb, wellicht).

Afbeelding
Et voila, la resultate onderkantje

Afbeelding
Et voila, la resultate zijaanzicht

Afbeelding
Achterhoefje van haar halfbroer, hier ben ik al klaar met dit voetje

Afbeelding
Rechtsvoor zelfde paardje. Typische ei-vorm van de witte lijn heeft ie vanaf veulen af aan al: aangeboren. Paard, TebBoetje, loopt 2x per week 15 a 20 min in draf over asfalt te stampen in redelijk hoog tempo onder het zadel.
Straal zit ik nauwelijks tot niet aan, maar toch een beetje daar waar ik het nodig acht: zijflapjes snij ik altijd weg en het uiterste puntje straal maak ik ook altijd wat dunner.

Heeft niet echt iets met hoeven te maken.... maar wel met opvoeding van het paard Knipoog En dat laatste is zeer belangrijk wanneer je onder het paard zijn hoeven bewerkt i.v.m. de oh zo kwetsbare rug van de hoefsmid/bekapper Knipoog
En dus een paar fotootjes van een sessie voordat ik met mijn bekapwerkzaamheden begin, opdat ik met een ultiem braaf paard aan de gang kan.
Ik dacht ffkes dit uitstapje te maken, omdat sommige mensen denken dat een praam een oplossing zou zijn voor paarden die niet al te braaf zijn bij de smid. Ik persoonlijk los dat altijd anders op... Tong uitsteken

Afbeelding
Paard in zijn achteruit wanneer ik mijn wijsvinger heen en weer beweeg
Afbeelding
Braaf, daar blijven staan
Afbeelding
Freeze = blijf staan totdat je een andere opdracht krijgt
Afbeelding
Ook als een ander paardje je komt pesten door in je billen te bijten
Afbeelding
Afbeelding
Wijken voor druk
Afbeelding
Koppie laag op commando.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:18

wat zit er bij jouw paard nog veel ruimte tussen het puntje van de straal en de witte lijn? Ook lijken de stralen zo klein bij wat ik gewend ben.

ik heb vandaag ook foto's gemaakt van Safino, die sinds 3 maanden bij ons is.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 18:39

Haha!
Maak ik de teen korter, dan komt het afrolpunt te snel voor haar en hem (en lopen ze uit balans)... zie ook het zij-aanzicht van de donkere hoef.
De 1/3de - 2/3de theorie blijkt bij deze 2 paarden niet te werken. Bij de anderen overigens wel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:22

de achterhoeven van jouw paard komen qua straaloppervlakt en grootte meer overeen met die van mijn paarden. De voorhoeven van mijn paarden hebben ook zo'n grote straal

Overigens onze paddock was stijf bevroren vandaag en mijn tenen na een paar uur ook Clown Ik zie dat het bij jou wel dooide?

Ik ga mezelf even frustreren met het uploaden van foto's door onze trage internetleiding Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:29

Scoxx, ziet er lgoed uit. Eigenlijk best fijn dat je dit allemaal zelf kan en ziet wat je moet doen, trouwens heerlijk die opgevoede paarden Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:38

Ziet er erg fijn uit scoxx. Heerlijk zulke zelfonderhoudende voeten, enkel om die reden zal je al haast fokken met een dier.

Sizzle moet ook weer bekapt worden (vrij nodig, aangezien ze wijd uit gaan lopen) en volgende week ga ik een nieuwe bekapper uitproberen sinds haar verhuizing. Ik zal voor en na foto's maken.
Wat ik een beetje apart vind momenteel is dat haar steunsels ineens in korte tijd ontzetten gegroeid en keihard zijn terwijl ze normaal helemaal niet zo hard groeien. Ik vraag me af of dit gekomen kan zijn door het dalen en stijgen met buitenritten op gras en de glibberige helling die ze op en af moet naar de wei. In dat geval vraag ik me af of ze ze niet wat hoger zou moeten laten dan anders aangezien ze altijd al zo snel op haar plaat gaat. Eerst maar eens kijken wat de smid er van zegt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:44

Foto's van Safino

3 maanden terug vóór 1e bekapping
Afbeelding

na 1e bekapping
Afbeelding

vandaag vóór bekappen (rechts al geraspt, bedacht me toen pas dat foto's wel handig waren)
Afbeelding

erna
Afbeelding

voor
Afbeelding

na
Afbeelding