Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jannepauli schreef:Nee hoor, daar heb je volgens mij wel gelijk in hoor. Je kan je alleen wel een voorstelling maken van wat er gebeurd als deze voet plat op de grond komt.Wat de hoefas betreft: ik heb nog nooit iemand serieus een voetas zien beoordelen terwijl het paard met het been omhoog , en schuin op een blokje voor de r.-foto stond.. of zeg ik nou wat doms?
paars schreef:Okee, dan zet ik nu het hoefbeen evenwijdig aan de wand; dat ziet er toch ook niet goed uit?? Ik heb de gele lijn van het verkantelde hoefbeen naar boven toe doorgetrokken, dat loopt mooi in lijn met kroonbeen en kootbeen. De voetas = lijn tussen hoefbeen, kroonbeen en kootbeen, in relatie tot de hoefwand. Dus wat wijkt hier nu af, de wand/zool of het hoefbeen? Als ik de groene lijn volg, dan krijg je een naar achter gebroken hoefas?
Jannepauli schreef:En niet alleen dat - door de wijze waarop onze paarden gehouden worden verstoren we ook domweg de natuurlijke balans: ze eten rijk in voorjaar en zomer, maar op het moment dat in de natuur alles schraal wordt, voeren wij nog evenveel, zoniet extra bij. Het natuurlijke proces van reserves opbouwen en vervolgens opgebruiken wordt daarmee ook verstoord.
Isapaardje schreef:paars schreef:Okee, dan zet ik nu het hoefbeen evenwijdig aan de wand; dat ziet er toch ook niet goed uit?? Ik heb de gele lijn van het verkantelde hoefbeen naar boven toe doorgetrokken, dat loopt mooi in lijn met kroonbeen en kootbeen. De voetas = lijn tussen hoefbeen, kroonbeen en kootbeen, in relatie tot de hoefwand. Dus wat wijkt hier nu af, de wand/zool of het hoefbeen? Als ik de groene lijn volg, dan krijg je een naar achter gebroken hoefas?
![]()
Bij het maken van een röntgenfoto staat de voet in een soort van blok.
Daarmee dus helemaal geknikt in de koot en is de voet vrijwel onbelast.
Maw je kunt zo een normale voetas niet bekijken!!
Dat kan alleen als de hoef normaal belast vlak op de grond staat.
Edit: heeft JP ook al gezegd zie ik net
paars schreef:Okee...lach me maar uit....maar toch....alleen kijkend naar de hoef zelf. Als ik deze foto zie, met zo'n behoorlijke wijking van het hoefbeen t.o.v. de hoefwand, zet het hoefbeen weer in je gedachten parallel aan de wand...wat krijg je dan?
geerke schreef:dit zijn de foto's van nabab.
Het paard van mijn belgische vriendin...
Nabab is vorig jaar september naar belgie gegaan om de springsport in te gaan....iederegeval klaargestoomd te worden..
Het liep even anders,tijdens het transport en ook door de stress heeft hij een bacterie op gelopen,klebsiella pneumonia,waardoor hij ernstig hoefbevangen is geworden.(vervolgens is hij zo goed als aan zijn lot overgelaten bij die superbekende springstal)
Het was zo erg dat hij niet ver van de dood was...
Een andere vriendin in breda heeft zich over hem ontfermd,en er heel veel tijd ingestoken hem weer goed te krijgen.
Toen is nabab naar een springstal gegaan in nederland,in junie dit jaar,nadat hij gereden was door een jonge ruiter,dressuurmatig...dat ging allemaal voorspoedig...
Eenmaal op de springstal,wilde degene die er wedstrijden mee zou gaan rijden,toch even weten hoe het beenwerk eruit zag op de rontgen ,aangezien het hele medische verhaal(valt wat voor te zeggen natuurlijk..)
Er werden foto's gemaakt,het paard werd volledig afgekeurd.
Hoefkatrol3/4 ,artrose,en aan beide voorhoeven een kanteling.
Nabab is nu 7 jaar,er is misschien 2x mee gesprongen,en hij is licht ingereden(mijn vriendin is erg zuinig op haar paarden...een topspring merrie van haar is 39 geworden!)
Triest vehaal dus...sommige van jullie zullen het kennen want ik heb er weleens eerder iets over geschreven.
Inmiddels is nabab alweer een maandje thuis,loopt overdag op het land en s'nachts op stal....het gaat goed met hem en hij is vrolijk,en vooral erg blij om weer thuis te zijn!
Mijn vriendin heeft besloten hem weer naar huis te halen om hier gewoon oud te worden,aangezien hij geen toekomst meer had in de springsport....verkopen wilde ze ook niet,met z'on keuringsrapport kun je een paard nooit voor veel geld verkopen...of hij eindigt bij een particulier en die gaat er even goed mee springen,of hij moet nog 20 jaar rondjes lopen op een manege...niet dus...
Ik ben iedergeval blij dat het beestje weer thuis is,ik was bij de bavalling,en ben dus eigenlijk zijn peetmoeder!
Dit zijn de foto's....dit paard loopt helemaal rad,ook op het harde....
Jannepauli schreef:Wat de hoefas betreft: ik heb nog nooit iemand serieus een voetas zien beoordelen terwijl het paard met het been omhoog , en schuin op een blokje voor de r.-foto stond.. of zeg ik nou wat doms? De as is volgens mij alleen maar goed te beoordelen als het paard met de voet plat op de grond staat. En dan nog - niet iedere voetas is perfect en gebroken/niet gebroken hoeft geen relatie tot hb te hebben.
Tinkerlove schreef:dit is vertaald uit het chineesDe hoefas wordt zéker wel bekeken tijdens het maken van zulke foto's. Het is een belangrijk gegeven om mede te bepalen hoeveel het hoefbeen gekanteld is. Een gekanteld hoefbeen geeft namelijk nooit een rechte voetas. Of deze voet op een blokje staat of niet.. de voetas blijft evenveel gebroken.
fancylover schreef:Nog even een vraagje over dat subli voer: ik kan er niets over vinden op de site, klopt dat? Omega369?
paars schreef:Tinkerlove schreef:dit is vertaald uit het chineesDe hoefas wordt zéker wel bekeken tijdens het maken van zulke foto's. Het is een belangrijk gegeven om mede te bepalen hoeveel het hoefbeen gekanteld is. Een gekanteld hoefbeen geeft namelijk nooit een rechte voetas. Of deze voet op een blokje staat of niet.. de voetas blijft evenveel gebroken.. Dat bedoel ik eigenlijk te zeggen!