purple schreef:Afgelopen zomer is mijn pony twee keer bevangen geweest, dit kwam doordat ze van de een op de andere dag op het land mochten en dat kon ze niet aan.
Ik rijd recreatief met haar, zoveel beweegt ze niet, dus eigenlijk wil ik haar geen krachtvoer (ze krijgt nu iets voor paarden die niets doen geloof ik, maar ik koop het niet) meer geven. Alleen de man waar ze staat (oude eigenaar), vind het zo zielig als ze niets krijgt, dus hup bijna een kilo biks in de bak.
Ze staan nu gelukkig buiten, met graaskorf (óók al zo zielig...). Maar ik vrees voor de winter, dan krijgen ze kuil en wortels en biks.
Dus ben ik opzoek naar vervanging voor de schep biks. Ik had iets gevonden over Marstall Vito en dat was eigenlijk heel positief!
Heeft er iemand ervaring met dit voer, en zou ik hier nog bijv. knoflook bij moeten doen? Of weet iemand nog ander goed voer voor ex-hoefbevangen paarden? (mag ook via pb).
Ik voer Vito aan mijn HB-gevoelige paardje. Ze vindt het niet heel erg lekker maar eet het tenslotte wel. Ik vul het aan met F4F (zie www.paardnatuurlijk.nl). F4F eet ze niet graag dus dat meng ik met een handje zemelen en een handje slobber van Havens. Lekker natmaken. Dan 'gaat het erin' maar nog steeds niet van harte. Er zit overigens knoflook in de Vito. Wortels is funest! Veel biks ook! Kuil: tja dat ligt eraan. Natte zuur ruikende kuil is fout. Mooi droog kuil (voordroog dus) wat bijna op hooi lijkt zou kunnen. Weken zal wel niet mogelijk zijn he.... En btw: een graaskorf is niet zielig; een bevangen paard is pas zielig! Ik snap je wel hoor; ik red me tot op heden (al opbouwende) zonder zo'n onding maar zodra het weer mis dreigt te gaan wordt dat mijn eerste aanschaf!