[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 13:19

Interessant stuk Paars!
Blij dat ik er niet 'naast' zat.:)
Toch rijst bij mij een nieuwe vraag: zoals gezegd zit het meeste fructaan in de stengel.. maar eh.. hoe zit het dan met graszaadhooi? Daar wordt nl gestreefd naar het zo lang mogelijk doorgroeien en dus bloeien van de plant. Zou je kunnen stellen dat het in de stengel aanwezige fructaan bij gzh dan 'verbruikt' wordt door de aar- en zaadvorming, of zou gzh uiteindelijk toch meer suikers hebben dan gedacht?
Wie heeft ooit haar gzh concreet laten testen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:21

Ik nog nooit, maar wil dat mss wel doen als ik straks hooi van eigen land heb. Weet niet of het veel duurder wordt als ik mijn gzh dan ook laat meenemen. Zou wel een klein testje kunnen doen door mijn gzh te laten weken. Mijn gewone hooi geeft dan bijna donkerbruin water, dat zou met gzh een stuk minder moeten zijn lijkt me.

Al zou ik dan niet kunnen verklaren hoe mijn pony's zo zijn afgevallen door het gzh, terwijl ik nu eigenlijk hetzelfde of zelfs meer voer dan met het gewone hooi.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:20

De boer zegt (van beroep boer, geen achternaam) dat er ongeveer hetzelfde percentage fructaan in zit, maar meer vezel.Je voert dan door het op gewicht voeren in verhouding minder fructaan. Ook bevat het langer gegroeide gras, meer stengel, dus minder 'prik'. 'Bladachtig' zeg maar, en daar zit weer meer voeding in.

Ik voerde dus mijn paarden ook veel meer uitgegroeid hooi, en ze bleven mager. Had het net iets te lang laten staan.Veel stengel, en te weinig prik, zei hij. Te arm. Heb het verleden jaar twee weken eerder gemaaid, toen was het net tegen de bloei aan. Toen heb ik geen klachten gehad van terugval en mager blijven.

edit: In perioden met een negatieve energiebalans - dit is tijdens de groei, de bloei en de zaadontwikkeling van de plant - wordt de als fructaan opgeslagen energie weer opgenomen en neemt het fructaangehalte af. Grofweg is dit de periode van mei tot september. Daarna is er meestal sprake van een positieve energiebalans en neemt het fructaangehalte weer toe.
Laatst bijgewerkt door luve_rozes op 15-07-11 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:26

Veel stengel (veel vezel) is juist veel prik.
Prik is "arm" hooi.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:29

paars schreef:
Meeste fructaan zit in de stengel en in de stoppels.
Deze link (met een google vertaal link erin) geeft wat uitleg wat kan helpen.
http://translate.google.nl/translate?hl ... htm&anno=2
Vond het interessant om te lezen dat fructaan dus in de dunne darm van het paard niet wordt verteerd omdat het daar de enzymen niet voor heeft. Het wordt dus gefermenteerd in de dikke darm waarbij melkzuur vrijkomt, dat de PH waarde in de darm doet dalen en de bacterieflora uit balans kan brengen.

Oee wat een mooie foto!!

Waardoor je dus kunt begrijpen, dat mijn paard door de osteo bevonden, een slechte darmwerking had, en dus HB werd.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:31

Brainless schreef:
Veel stengel (veel vezel) is juist veel prik.
Prik is "arm" hooi.

Haal ik het nu door elkaar, dan?Meen dat ik nog vroeg, maar prik is toch stengel? (gevoelsmatig, in stekend). Ga het hem nog eens vragen :Y)

edit:
De eerste tekenen van hoefbevangenheid zijn vaak op te sporen in de mest: de mestballen hebben dan een onregelmatige vorm en ruiken zuur. Fructaan is schadelijk wanneer het gehalte rond de 7,5 gram fructaan per kg lichaamsgewicht uit komt. Een warmbloed paard neemt - bij een gemiddeld fructaangehalte van het gras - dagelijks ongeveer 2,05 gram fructaan per kg lichaamsgewicht op. Om de grenswaarde van 7,5 gram te bereiken zou een paard van 500 kg dagelijks 36,6 kg drogestof uit gras moeten eten. Daarvoor heeft een paard echter minstens 2,5 dag nodig. Onder normale omstandigheden is er dus niets aan de hand. Maar bij zeer hoge fructaangehaltes -bijvoorbeeld door een combinatie van zeer lage temperaturen in september en een ‘ongunstig’ grassenbestand - kunnen er wel problemen optreden. Deze problemen zijn te voorkomen door fructaanarme grassoorten in te zaaien, zoals Timothee en Roodzwenkgras. Daarnaast is het zinvol om de weides regelmatig te beweiden en te bemesten, ook tijdens het weideseizoen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:40

De koeienboer mengt pensprik (bijv. graszaadhooi) door kortestengelig kuil. De pens is de maag van de koe van waaruit hij herkauwt. Om verzuring in de pens te voorkomen is het belangrijk dat er voldoende speeksel wordt gemengd. Hiervoor is structuur nodig, om dat klein te maken zijn veel kauwbewegingen nodig en wordt veel speeksel aangemaakt. Pensprik geven is toevoegen van structuur; van de stengel.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:44

janouk schreef:
als je zo'n rotziekte overleeft, verdien je wel een cover op de BIT
http://bitcoveractie.nl/covers/image-ch ... ket-sport/

haha; het is geen stemoproep hoor, want ik wilde alleen de cover uitprinten voor Image haar fotoboek. Maar ze verdient het wel. Lekkere mafkees van mij.

en toch heb ik op jullie gestemd!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:50

Ik heb ook gestemd, meteen een mooie cover van mijn powns gemaakt. Ziet er best stoer uit :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 15:39

PLOS-ALARM!!!!!!!

Zit met 't koude zweet op het voorhoofd hier te wachten op de DA - Pauli barst van de pijn in haar ogen en god-beter't.. ze loopt op eieren.. vanmorgen nog alles okay, nu opeens dit..
Duimen please...............

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:43

Heeeee JP sterkte!!
Hopelijk valt het mee!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:51

De duimen draaien! sterkte.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:35

Jannepauli schreef:
PLOS-ALARM!!!!!!!

Zit met 't koude zweet op het voorhoofd hier te wachten op de DA - Pauli barst van de pijn in haar ogen en god-beter't.. ze loopt op eieren.. vanmorgen nog alles okay, nu opeens dit..
Duimen please...............

%$##@!@&*(&* het zat al te broeien.
Hier wordt heel hard geduimd, geduimd en geduimd.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:42

Ik duim ook, laat het niet zo zijn, pleaeaseeee....!!!!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:57

Ah, nee he! Hou ons op de hoogte....
(duim, duim, duim)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 17:01

Arts is net geweest... naar zijn oordeel was ik er weer eens goed op tijd bij - hij vermoedt inderdaad beginnende HB of, als 't meevalt een hoefzweer. Voet is licht-warm en we voelen wat pulsatie. Opnieuw een hele batterij medicijnen: Ascal, Tranquigel, Buut en aangezien ik al zo lang op mager hooi en gzh zit, Vitamine E+ laag gedoseerd selenium.
Absoluut weideverbod tot nader order en... terug op ijzers zodra de pijn weg is.

Ik ben blij dat we de afgelopen dagen zo'n regen hebben gehad - vlak bij de schuilstal onder de appelboom staat een enorme plas en Pauli is daar uit zichzelf in gaan staan. Koeling en tegendruk op de zool tegelijkertijd. Het is overigens maar op één hoef, links voor.
Ik báál enorm maar dat helpt me niet verder - komende uren maar goed in de gaten houden dat het niet verergert..

Straks nog even naar de 'gewone' DA voor oogzalf en m'n medicijnenkast zit weer vol. :( Ogen zelf zijn opnieuw goed nagekeken, niks aan de hand. Alleen al het weefsel rondom het oog ( het 'bedje' waar het oog in rust zeg maar) heftig rood. Weet je waar ik bang voor ben.. misschien is het wel die verduivelde processierups met die rondvliegende haartjes.. het stikt hier rondom van de eikenbomen en er staan er talloze waar de milieugroep een rood-wit lint omheen gebonden heeft als waarschuwing voor die rupsen..
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 15-07-11 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:02

Ojee ik zit hier ook te duimen voor je! Echt dit jaar is geen jaar voor de hoefbevangen paardjes |(

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:11

Jannepauli schreef:
Arts is net geweest... naar zijn oordeel was ik er weer eens goed op tijd bij - hij vermoedt inderdaad beginnende HB of, als 't meevalt een hoefzweer. Voet is licht-warm en we voelen wat pulsatie. Opnieuw een hele batterij medicijnen: Ascal, Tranquigel, Buut en aangezien ik al zo lang op mager hooi en gzh zit, Vitamine E+ laag gedoseerd selenium.
Absoluut weideverbod tot nader order en... terug op ijzers zodra de pijn weg is.

Ik ben blij dat we de afgelopen dagen zo'n regen hebben gehad - vlak bij de schuilstal onder de appelboom staat een enorme plas en Pauli is daar uit zichzelf in gaan staan. Koeling en tegendruk op de zool tegelijkertijd. Het is overigens maar op één hoef, links voor.
Ik báál enorm maar dat helpt me niet verder - komende uren maar goed in de gaten houden dat het niet verergert..

Straks nog even naar de 'gewone' DA voor oogzalf en m'n medicijnenkast zit weer vol. :( Ogen zelf zijn opnieuw goed nagekeken, niks aan de hand. Alleen al het weefsel rondom het oog ( het 'bedje' waar het oog in rust zeg maar) heftig rood. Weet je waar ik bang voor ben.. misschien is het wel die verduivelde processierups met die rondvliegende haartjes.. het stikt hier rondom van de eikenbomen en er staan er talloze waar de milieugroep een rood-wit lint omheen gebonden heeft als waarschuwing voor die rupsen..

Laten we hopen dat het een hoefzweer is...maar dat zal wel weer niet. Manenkam?? Heb je de afgelopen dagen iets veranderd qua weidegang/voer/beweging etc? Appelboom??? Toch geen appels gegeten (stiekem?)?? Gaf jij niet F4F?

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:15

Afgelopen zomer is mijn pony twee keer bevangen geweest, dit kwam doordat ze van de een op de andere dag op het land mochten en dat kon ze niet aan.
Ik rijd recreatief met haar, zoveel beweegt ze niet, dus eigenlijk wil ik haar geen krachtvoer (ze krijgt nu iets voor paarden die niets doen geloof ik, maar ik koop het niet) meer geven. Alleen de man waar ze staat (oude eigenaar), vind het zo zielig als ze niets krijgt, dus hup bijna een kilo biks in de bak.
Ze staan nu gelukkig buiten, met graaskorf (óók al zo zielig...). Maar ik vrees voor de winter, dan krijgen ze kuil en wortels en biks.
Dus ben ik opzoek naar vervanging voor de schep biks. Ik had iets gevonden over Marstall Vito en dat was eigenlijk heel positief!

Heeft er iemand ervaring met dit voer, en zou ik hier nog bijv. knoflook bij moeten doen? Of weet iemand nog ander goed voer voor ex-hoefbevangen paarden? (mag ook via pb).

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:32

purple schreef:
Afgelopen zomer is mijn pony twee keer bevangen geweest, dit kwam doordat ze van de een op de andere dag op het land mochten en dat kon ze niet aan.
Ik rijd recreatief met haar, zoveel beweegt ze niet, dus eigenlijk wil ik haar geen krachtvoer (ze krijgt nu iets voor paarden die niets doen geloof ik, maar ik koop het niet) meer geven. Alleen de man waar ze staat (oude eigenaar), vind het zo zielig als ze niets krijgt, dus hup bijna een kilo biks in de bak.
Ze staan nu gelukkig buiten, met graaskorf (óók al zo zielig...). Maar ik vrees voor de winter, dan krijgen ze kuil en wortels en biks.
Dus ben ik opzoek naar vervanging voor de schep biks. Ik had iets gevonden over Marstall Vito en dat was eigenlijk heel positief!

Heeft er iemand ervaring met dit voer, en zou ik hier nog bijv. knoflook bij moeten doen? Of weet iemand nog ander goed voer voor ex-hoefbevangen paarden? (mag ook via pb).

Ik voer Vito aan mijn HB-gevoelige paardje. Ze vindt het niet heel erg lekker maar eet het tenslotte wel. Ik vul het aan met F4F (zie www.paardnatuurlijk.nl). F4F eet ze niet graag dus dat meng ik met een handje zemelen en een handje slobber van Havens. Lekker natmaken. Dan 'gaat het erin' maar nog steeds niet van harte. Er zit overigens knoflook in de Vito. Wortels is funest! Veel biks ook! Kuil: tja dat ligt eraan. Natte zuur ruikende kuil is fout. Mooi droog kuil (voordroog dus) wat bijna op hooi lijkt zou kunnen. Weken zal wel niet mogelijk zijn he.... En btw: een graaskorf is niet zielig; een bevangen paard is pas zielig! Ik snap je wel hoor; ik red me tot op heden (al opbouwende) zonder zo'n onding maar zodra het weer mis dreigt te gaan wordt dat mijn eerste aanschaf!

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:08

Ik vind de graaskorf ook niet zielig hoor, de man waar ze staat vindt het zielig ;) En ik wil eigenlijk ook geen wortelen voeren, maar alle paarden op stal krijgen het, dus dan wordt mijn pony wederom zielig gevonden als ze niet krijgt... Daarom voer ik ook het liefst zelf, dan krijgt ze een stuk minder biks en wortelen en gewoon hooi.droog geworden kuil! ;)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:15

Ik ben inmiddels marstall groot afnement, Vito, Ekzem, en nu Faser. Ik ga drie paarden overschakelen naar de Faser. Ik kan op dit moment, zit te wachten op continue afname van hooi, geen hand in het vuur steken voor mijn hooi. Laat ik dan het KV zo laag mogelijk houden qua suikers. Arbeid doen ze nu regelmatig, maar het zijn geen wedstrijdpaarden, en van de winter zit ik met buitenbak toch weer op rustperiodes. Vito eten ze overigens graag hier. Die Faser ziet er maar raaaar uit.

Het paard met eczeem is overigens exceem vrij, sinds ik gestart ben met Ekzem.Of dat toch zo zou zijn dit jaar, weet ik niet.

JP, L voor hopelijk hoefzweer? Hadden we hier ook, ook L voor, met warme kroonrand en pulsatie. Haal je de HS er nog bij voor het geval dat?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:40

JP :(:) Duimen dat het meevalt

Purple - probeer aan die meneer uit te leggen dat hij beter een pluk hooi kan geven dan krachtvoer. Want "hup een kilo" van wat dan ook, zelfs de Marstall Vito, kan te veel zijn.
Overigens maakt ook St. Hippolyt speciaal voer voor bevangen paarden - en misschien is dan de grasbrok, al dan niet eiwit arm, van St. Hippolyt/Agrobs nog wel iets - alleen moet dat wel even geweekt worden (geen uren - 5-10 minuutjes is genoeg)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:47

JP...sterkte! |(
Ik hoop dat het meevalt....liep ze nog wel op het land?Omdat haar nek wat dik was...
Hopelijk reageert ze goed op de medicijnen :(:)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:53

:(:) @JP; wat een narigheid nu weer!! Ziet de DA het oogprobleem los van het eieren lopen? Het kan (my two cents) ook net door de pijn geluxeerd worden mss. Omdat ze al een dikke nek had enzo? Dat het de pijn bij haar ogen de druppel is die de emmer doet overlopen? Ik duim mee!!