Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:16

Kaus schreef:
€25,- per keer inderdaad. Dat komt neer op €100,- per maand. Dat vind ik bovenop het stalgeld toch echt te veel.

Ik ga zsm eens met de staleigenaar overleggen over wat er mogelijk is met hoefsmid. Die gaat bij ons namelijk automatisch en doet dus gewoon de hele stal.
Ik ga dus kijken wat ik daar kan regelen.

Rondom beslaan is 100,- en als je veel rijdt heb je na vijf weken ook weer nieuwe ijzers nodig.

Voordeel van bekappen is dat je het zelf kunt leren bijhouden.

Kaus

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:41

Ik rij niet veel buiten dus heb in principe geen ijzers nodig. Voorheen reed ik wekelijks lange stukken over asfalt buiten en nooit een probleem geweest. Tot deze winter dus.

Over het algemeen loopt ze goed. Zowel in de bak als op het asfalt sleept ze wel met haar achterbenen (hoe actief ze ook loopt) dus slijten haar tenen vrij vierkant af. Maar gezien het feit dat ze vrij lang zijn wordt dat denk ik voldoende gecorrigeerd met het bekappen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:43

Ik hoop dat zijn onderverschoven hielen al beter zijn. Hij is twee weken geleden gekapt en wordt binnen drie weken opnieuw gedaan. Dan gaan,in principe de ijzers er ook terug af.

Dit was voor de grote vakantie
[/[img]
Afbeelding

En dit is nu
[/[img]
Afbeelding

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:59

Dit is van voor de grote vakantie toen hij beslagen werd
Afbeelding

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:43

He die ken ik precies nog :P

Zijn hielen zijn inderdaad al minder ondergeschoven. Zaten er nu verhogingen onder hielen bij die eerst x hoefijzers?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:20

Ja bij de eerste keer wel, nu is er een andere smid geweest. Hij heeft gewoon ijzers gezet maar een maat groter. De vorige waren wat nipt. Binnen drie weken komt hij terug en dan zouden,de ijzers eraf gaan. Dan gaan we normaal veel,minder wandelen. Vond het er zelf ook al veel beter uitzien in zover ik er iets van ken.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:43

Waarom ineens een andere smid eigenlijk?
Minder wandelen omdat de ijzers er af gaan of gewoon omdat ge minder tijd krijgt fzo ?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:56

@gaelle. Omdat ik aan mijn vorige smid had uitgelegd dat ik de hoeven van de laatste kapbeurt niet helemaal,goed vond en ook van de hielen. Hij had daar blijkbaar een ander zicht op en vond het wel oke. En de mensen die naast ons staan lieten hun smid komen. En,heb hem bezig gezien of vond het bij die paarden er goed uitzien. Daarom raad bij hem gevraagd en,hij zei ook dat de hiel onderverschoven waren en dat hij op veel te kleine ijzers stond. Daarmee heb,ik hem genomen. En de ijzers gaan er af omdat we minder tijd hebben dan om veel te gaan,wandelen.ben alleen aan,het twijfelen of ik ze er binnen drie weken laat afhalen of de volgende kapbeurt vier vijf weken later. Omdat september en,oktober ook nog mooi weer kan zijn. Vanaf het lente wordt gaan we veel wandelen maar het school gaat terug beginnen en met dat het veel vroeger donker gaat worden hebben we minder mogelijkheden om te gaan wandelen. En dan,heeft hij geen,ijzers nodig. Ijzers zijn erop gezet omdat zijn hoeven heel snel afsleten door op straat te wandelen. Hij liep voor zijn ijzers precies op eieren op straat. Met de ijzers ging het Super.

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:27

Is het geen idee om hoefschoenen aan te schaffen voor als je gaat wandelen? :)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:37

Ah ok :) Ik vind schoenen persoonlijk een beter idee dan ijzers maar dat moet je zelf beslissen. Met schoenen is het handig als de hoef altijd ongv dezelfde vorm heeft anders passen ze niet meer, en als die goed loopt kun je zo gewoon af laten natuurlijk!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:17

Aan hoefschoenen heb ik ook al gedacht en geprobeerd maar was bij hem geen,succes. En,hij moet elke dag over een zandweggetje met stenen gaan om,op de wei te gaan. En dit gaf zelfs zonder ijzers problemen. Misschien heb ik niet de juiste maat genomen. Heb ze toen van,iemand geleend om is te proberen. Maar kan,je met hoefschoenen in een waterbak gaan? Misschien een optie om volgend jaar is te,proberen. Heb alleen,schrik dat ik verschillende modellen zal moeten kopen eer ik een passende vind. En dan wordt het ook een dure zaak. En heb al,is opgezocht naar iemand die op maat maakt hier in België, maar heb niets gevonden. Zijn er mensen die ervaring hebben met hoefschoenen voor de kleintjes?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:21

Je kan ook een hoefsmid zoeken die 'dealer' is in hoefschoenen. Een pasconsult hoeft helemaal niet zo duur te zijn en dan weet je tenminste zeker dat je de goede maat en het geschikte merk te pakken hebt.
Even googlen dus naar iemand in je omgeving die kan helpen.

Yoshiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 00:01

llora schreef:
Ik hoop dat zijn onderverschoven hielen al beter zijn. Hij is twee weken geleden gekapt en wordt binnen drie weken opnieuw gedaan. Dan gaan,in principe de ijzers er ook terug af.

Dit was voor de grote vakantie
[/[ [url=[img]m/wvMAuQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dit is nu
[/[ [url=[img]m/1bxKza.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er indd beter uit!

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:07

Hier fotos van mijn paard dr voorhoeven, nu 8 weken na de laatste bekapping. Morgen komt de smid weer, bij is een Natural Balance smid. Achterhoeven heb ik even niet voorhanden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8 weken geleden toen de smid er was, liep ze toch wat gevoelig door veel op de weg en over grove zandpaden te rijden. Omdat ze zool erg was opgesleten, had niets meer over. Dus hij heeft haar hoef alleen afgerond, en is niet aan de zool gekomen. Ook niets van de lengte eraf gehaald.

Advies was, dat wanneer ik buiten gingen rijden hoefschoenen om te gaan doen. Nou wat een drama!
Direct een afspraak gemaakt met een hoefschoenen passer van hoofwear, en zij heeft de Easyboot Glove aangemeten, die zat echt heel netjes. Nou denk je klaar te zijn, not!
Vanaf de 2e rit bleven ze maar uitgaan zodra we aan het draven of galopperen waren. Ze draait met haar voeten, en knalt met dr achterhoeven tegen de schoenen aan.

We hebben de gloves al geprobeerd met straps, ging in de bak goed, totdat we in een zandpad gingen galopperen, daar gingen ze weer. Verder Scootboots en Renegades geprobeerd.

Nu inmiddels dus 8 weken verder en niks werkt, ben het helemaal beu!
Meest vervelende is dat ik volgende week zaterdag een endurance wedstrijd heb, had mij al ingeschreven toen ik dacht goede schoenen te hebben.

Weet ff niet meet wat ik nu doen moet

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:16

Heb je de Floating Boots al geprobeerd? :)

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:18

Nee die nog niet. Wordt waarschijnlijk de laatste optie. Hoop echt heel erg dat die dan eindelijk wel blijven zitten!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 23:29

Eerlijk? Zou ik er gewoon een ijzer onder laten slaan voor je wedstrijd! (Misschien ook dat niet de dag er voor, zodat paard even aan het gevoel went, maar belangrijker; je weet of dat ook niet direct afgetrapt wordt)

Van de hoeffoto's valt me vooral het langgerekte ovaal van de hoef op. Hoge hielen/zwevende straal ook.

@ Marjo: vind de foto's van jouw paardje helemaal niet zo 'erg'? De hoef was (te) lang, ja ok, maar niet raar vervormd of zo, nog mooi brede en driehoekige straal. Bovendien na 1x bekappen alweer veel netter. Denk dat je er wel komt met deze hoor :)
Volgens mij lopen er heel veel paarden/pony's op zulke lange hoeven met wat flare en een te lange hoefwand + brede witte lijn. Misschien niet de veel bereden dieren, maar op sommige maneges, in de fokkerij, die 'kudde in de achtertuin'... Soms zie ik wel eens hoeven, waarbij ik me écht verbaas dat het paard nog zo goed vooruit komt.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 23:48

Het probleem is dat haar hoefwand te dun is om er een ijzer onder te doen. Alleen een speciaal draver ijzer evt maar liever doet hij dit niet. Verder hebben veel Amerikaanse dravers volgens de smid een langer hoefbeen, dan een gewoon paard. Hier zijn ze op gefokt. Om te kunnen graaien en zo harden te draven

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:15

Ik ben op zoek naar een andere hoefsmid omdat ik mijn paard heb verhuisd naar Overasselt (ligt zuidelijk van Nijmegen, op de grens van Gelderland en Noord-Brabant en vlakbij het noordelijkste puntje van Limburg). Wie weet een goede hoefsmid? Paard werd tot op heden bekapt door Lennart Denkhaus van LD-Hoefverzorging.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:57

Safiera. Was idd niet heel ernstig. Maar zelf bekapper schaam ik me dood haha.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:08

Mandy_89 schreef:
Hier fotos van mijn paard dr voorhoeven, nu 8 weken na de laatste bekapping. Morgen komt de smid weer, bij is een Natural Balance smid. Achterhoeven heb ik even niet voorhanden.
[ [url=m/MxoJuR.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/qwp6Rc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ivR0NK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rQKhMT.jpg]Afbeelding[/url] ]

8 weken geleden toen de smid er was, liep ze toch wat gevoelig door veel op de weg en over grove zandpaden te rijden. Omdat ze zool erg was opgesleten, had niets meer over. Dus hij heeft haar hoef alleen afgerond, en is niet aan de zool gekomen. Ook niets van de lengte eraf gehaald.

Advies was, dat wanneer ik buiten gingen rijden hoefschoenen om te gaan doen. Nou wat een drama!
Direct een afspraak gemaakt met een hoefschoenen passer van hoofwear, en zij heeft de Easyboot Glove aangemeten, die zat echt heel netjes. Nou denk je klaar te zijn, not!
Vanaf de 2e rit bleven ze maar uitgaan zodra we aan het draven of galopperen waren. Ze draait met haar voeten, en knalt met dr achterhoeven tegen de schoenen aan.

We hebben de gloves al geprobeerd met straps, ging in de bak goed, totdat we in een zandpad gingen galopperen, daar gingen ze weer. Verder Scootboots en Renegades geprobeerd.

Nu inmiddels dus 8 weken verder en niks werkt, ben het helemaal beu!
Meest vervelende is dat ik volgende week zaterdag een endurance wedstrijd heb, had mij al ingeschreven toen ik dacht goede schoenen te hebben.

Weet ff niet meet wat ik nu doen moet

een goeie smid erbij. er moet wel iets van de teen af en de hiel laten staan. De stand is nu niet goed en ik vind het niet zo gek dat ie gevoelig loopt op het harde.
of, niet op het harde, buiten niet galoperen of draven of tijdelijk een ijzertje. Het is niet zo gek dat ze de hoefschoenen uittrapt met zo een hoefstand.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:24

Mandy_89 schreef:
Verder hebben veel Amerikaanse dravers volgens de smid een langer hoefbeen, dan een gewoon paard. Hier zijn ze op gefokt. Om te kunnen graaien en zo harden te draven

Wat? Daar wil ik graag wel is bewijs van zien :P
Wat bedoeld hij met graaien? Op hun tenen landen? Een niet-langwerpige normale hoef zal sneller terug van de grond kunnen afrollen, waardoor die snellere passen kan maken. Lijkt mij nogal lomp om met langwerpige voeten rond te lopen. Om ff te overdrijven, ga is lopen met zwemvliezen, graait lekker ? :P

Ik kan wel andere redenen bedenken waarom die voeten langwerpig zijn. Ze worden op hele jonge leeftijd al beslaan waardoor die voeten niet volledig kunnen uitgroeien en waarschijnlijk nauwe hieltjes krijgen. Wat ik ook zie bij nauwe langwerpige voeten is een sterke hoefwand. Dat straaltje wordt dan heel zielig. Niet vaak genoeg bekapt, niet voldoende beweging, of enkel maar op een zachte wei. Meestal arabieren, PRE's en dravers so far. Regelmatiger de teen afronden wilt wel is helpen, ook bij jouw paard met zijn lange hoefjes. Mijn draver zijn voeten zijn al veel ronder geworden... Hij heeft een vrij dunne wand in vgl met mijn merrie, maar wel een sterkere hoefwand...

Dit zijn zijn voorhoeven... Ze staan ook in een artikel op paardenhoeven.info. Dit is dezelfde voet met een half jaar tussen fzo. Ik raspte zelfs iets in de zool toen. Doe ik nu niet meer hoor er is wel een maximum op :') Ze zijn terug iets langwerpiger geworden na de winter omdat ik minder ging wandelen en minder bekapte en de wei is ook zachter dan, maar niet meer zo extreem als de linkse. Ze lijken meer op de rechtse maar zijn net iets langwerpiger. Ben wel super blij met zijn stralen nu. Hij loopt ook nog altijd hetzelfde als met zijn lelijke voeten. Enkel schoenen voor dikke stenen dus.

http://paardenhoeven.info/wp-content/up ... keover.jpg

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 00:00

Wel lastig om een echte goede smid te vinden, je denkt bij een gediplomeerde natural balance smid een goede smid te hebben.
Had hiervoor Anne Schuite, maar nu zij in België woont is het heel lastig om haar hierheen te laten komen.

Kent toevallig hier iemand een goede smid die in de achterhoek werkzaam is?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 00:04

Even nog een verschil, zo stond ze erbij toen ik haar kocht (vorig jaar september) ze lang heeft ze de hoeven jaren lang gehad

Afbeelding

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:47

Das denk ik de eerste keer dat ik ze zo zie staan, door de lange tenen dan?
Wel al paar keer dat ze staan zoals een berggeit door veel te hoge hielen (eigenlijk moest er toen van de hele hoefwand een centimeter of 4-5 af), dan zetten ze die benen zo onder hun lichaam. Na bekappen hadden ze ineens een veel langer paard :P