[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:23

Isapaardje schreef:
Sprong is echter niet warm of serieus dik, maar duidelijk wel pijnlijk. De kraak is ook voelbaar aan de binnenzijde van het spronggewricht (lijkt iets weg te schieten als ik dat geluidje hoor).......want blijven bewegen en wandelen, lijkt mij gevoelsmatig niet echt logisch voor dit moment

Bij pijn aan de sprong denk ik aan spat, maar daar spreekt een wegschietend "iets" weer tegen. Foto van de sprong maken?
Met acupunctuur heb ik ooit ook ervaring gehad, zijdelings. Dat paard had een verrekking van de knie na het maken van een schuiver op de wei. Gretha de Jong (uit Groningen meen ik) gaf acupunctuur om de overbelasting van de andere kant te helpen voorkomen.

Mooie foto's Janouk! Ze heeft er duidelijk plezier in!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 14:42

Isapaardje schreef:
Ja; heeft ze ondertussen al pot van op, maar totaal geen resultaat zichtbaar.

Het is ook een lange-termijn-middel hé, je moet het wel een aantal maanden gebruiken :)

Isapaardje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:17

In shetlanderporties doe je ongeveer 3 maanden met zo'n pot, dus enige verbetering had wel zichtbaar mogen zijn neem ik aan.
Spat is het niet. Maar daar lijkt het loopje volgens kenners wel op.

Wat een weer trouwens hè?
Je zult maar in een tentje op de veluwe zitten met 2 jengelende kids en een natte hond aan je voeten, wachtend op betere tijden, evenals de BBQ waar de kikkers zich in aan het vermaken zijn :+

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:20

Ieuw.....als ik nu op de camping zou zitten pakte ik meteen alles in en ging ik naar huis... :D
We vertrekken maandag voor 2 weken naar Amerika.....Heb al PLOS als ik denk aan 2 weken niet elke dag naar mijn paard kijken!!!
Gelukkig komt Ron zaterdag beslaan en hebben mijn ouders zijn nummer voot nood....De buuf komt elke dag checken en hoefijzers tellen!!!! ( mijn ouders weten hoe ze moeten voeren maar meer ook niet...zucht)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:28

ElCamino schreef:
Ieuw.....als ik nu op de camping zou zitten pakte ik meteen alles in en ging ik naar huis... :D
We vertrekken maandag voor 2 weken naar Amerika.....Heb al PLOS als ik denk aan 2 weken niet elke dag naar mijn paard kijken!!!
Gelukkig komt Ron zaterdag beslaan en hebben mijn ouders zijn nummer voot nood....De buuf komt elke dag checken en hoefijzers tellen!!!! ( mijn ouders weten hoe ze moeten voeren maar meer ook niet...zucht)

Dat kan ik me nou zo voorstellen :(:) Ik heb nog geen plannen maar zal in september (meer voor de man) toch ook even wegmoeten. Daar krijg ik nu al pijn in mijn buik van.... Het is allemaal zo precies met een (ex)-hb-klantje: dat paard ken je als de beste. Zoals ze 's morgens komt aanlopen. hoe haar vacht eruit ziet, hoe haar manenkam voelt, hoeven koud of iets warm, hoe ze de bocht de box in maakt, hoe snel ze eet, etc etc. dat bepaalt haar dag. Zie dat maar eens uit te leggen.... Onmogelijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 18:33

Isapaardje schreef:
In shetlanderporties doe je ongeveer 3 maanden met zo'n pot, dus enige verbetering had wel zichtbaar mogen zijn neem ik aan.
Spat is het niet. Maar daar lijkt het loopje volgens kenners wel op.

Wat een weer trouwens hè?
Je zult maar in een tentje op de veluwe zitten met 2 jengelende kids en een natte hond aan je voeten, wachtend op betere tijden, evenals de BBQ waar de kikkers zich in aan het vermaken zijn :+

Ah, ik wist niet dat je er al zo lang mee bezig was - ik ken Glucohorse verder ook niet, dus weet ook niet hoe groot die potten zijn. Anyway, wat ik je wel wilde melden is dat men over het algemeen met Glucosamine in combinatie met b.v. Insuline Resistentie voorzichtig moet zijn. Er zijn onderzoeken die tot de uitkomst kwamen dat IR verergert als Glucosamine Sulfaat gebruikt wordt ( Let wel: verergert, niet veroorzaakt!) Vandaar dat ik je ook in eerste instantie zei om Maarten te vragen of je Chondroitin Sulfaat zou kunnen gebruiken om de gewrichten en kapsels wat soepeler te maken.

Het is inderdaad pokke-weer - ik zit op de door jou genoemde Veluwe en kan je bevestigen dat het hier momenteel geen prettig toeven is als je hier in een tentje zou zitten! Ahoewel, die kikkers in combinatie met een BBQ, geeft wel prettige gedachten aan geroosterde kikkerbilletjes :D
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 14-07-11 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:54

ik vertrek zondag voor een week vakantie en helaas gaat het al een paar weken niet zo lekker met Marco. Hij staat op dit moment ook weer op een beetje buut en loopt wat moeilijk, maar als hij eenmaal loopt heeft hij er wel plezier in.
Gelukkig is hij nog vrolijk en eet hij goed.
Afspraak bij van Nassau is al gemaakt voor in augustus (hij is net naar de smid geweest) en 2 weken later gaan we hem helemaal laten doormeten bij Laarakker (die zat helaas helemaal vol tot halverwege augustus!)
Dus ga ook niet me een heel lekker gevoel op vakantie, gelukkig is hij in hele goede handen bij mijn zus.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:49

Vanwege de aanhoudende regen en de wind mogen (jawel) de paarden bij ons vannacht op stal. Om 18.30 een rillende Vash binnengezet die nu lekker staat te eten. Ben er zo blij mee! Morgenochtend gaan ze weer naar buiten, ze kunnen even opdrogen na een bui van 24 uur. In het begin was het wat druk, maar toen iedereen weg was ben ik me in een hoekje gaan verstoppen, binnen een paar minuten stonden ze allemaal rustig van hun hooi te knagen en op te drogen. Heb een filmpje van rillende Vash gemaakt, ik weet dat het gewoon erbij hoort, maar als dat uren duurt lijkt het me toch niet zo prettig voor de spieren. Hij kan vannacht lekker droog liggen en dan morgen de zuidwester maar weer op. Alhoewel, morgen wordt het beter zeggen ze....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:35

Die van mij staan al de hele dag in hun stal en onder de luifel voor hun stal, no way dat ze hun weiland in willen. Stelletje mietjes, vooral die shetten zouden toch wel zo stoer moeten zijn :D

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 06:16

Het is idd erg k.weer de paardjes hier willen ook niet naar buiten ik wilde ze eigenlijk vannochtend weer naar buiten doen maar ik wacht wel tot vanmiddag, hier lopen nog steeds campinggasten rond, het is wel rustiger dan normaal :D je zou met tent en al wegdrijven, wel zielug voor de vakantiegasten.

Zaterdag gaan we een mentuig voor storm kopen, die mag zo rustig aan aan de slag beginnen met sturen enz.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 07:30

Klopt het dat het fructaan in de puntjes van het gras zit?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 09:57

Als dat zo was.. dan kochten we allemaal een grasmaaimachine :D .. alhoewel, dan creëer je natuurlijk telkens ook 'nieuwe' puntjes.. Dus nee, volgens mij zit fructaan in het hele grasplantje en misschien nog meer bij het onderste groeipunt, dan meer naar boven.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:38

Ik vraag me af - wanneer ze het hebben over dat kort gras meer fructaan bevat, of dat misschien komt doordat de hoeveelheid fructaan, die anders verdeeld is over een hele plant/stengel, dan in dat korte stukje gepropt zit??? (en vandaar wellicht dat de puntjes meer fructaan bevatten???)

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:12

Even een vraagje, als er vorig jaar in de hoef wat bloedingen in de hoef te zien zijn blijft dat of is het als nu weer is een nieuwe hoefbevangheid.

Gister da geweest. Ze is vorig zomer ook heel kreupel geweest, van de winter ging het weer beter en nu loopt ze al weer een tijdje niet goed. Da heeft bloed afgenomen om te onderzoeken op spierbevangheid.... Het gekke is dat ze de eerste passen stokkreupel loopt en na een tijdje lopen trekt dit dus weg. De da zag dus wel wat bloedingen in de hoef. Buigproef was ze wel goed heel vaag allemaal.......

Mirjam

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 11:16

Fructaan is de groei-motor van de plant.
Het lijkt mij dat als je gras "snoeit" ( net zoals bij bomen|planten) de grasplant alles op alles zet om te overleven en dan zoveel mogelijk het beschikbare fructaan inzet om weer aan te groeien en te gaan bloeien en zaden te vormen. Overlevingsdrang dus. In kort afgegraasd gras zit daarom, denk ik, meer fructaan dan in langer gras. Dat het fructaan alleen in de puntjes zou zitten heb ik nog nooit gehoord en lijkt mij, eerlijk gezegd, niet logisch..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:21

@Buitenzinnig.
Kort gras wil groeien.
Pas volgroeid kan een plant bloeien en zich voortplanten.
Dus een plant wil graag zo snel mogelijk groeien en zal afgegraasd/gemaaid daarom veel fructaan in de stengel pompen om te groeien.

Ook wordt het fructaan van de plant opgeslagen (ook als hij niet kan groeien) in de onderste gedeelte van de stengel en dat is wat er blijft staan als het kort is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:23

als je zo'n rotziekte overleeft, verdien je wel een cover op de BIT
http://bitcoveractie.nl/covers/image-ch ... ket-sport/

haha; het is geen stemoproep hoor, want ik wilde alleen de cover uitprinten voor Image haar fotoboek. Maar ze verdient het wel. Lekkere mafkees van mij.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 11:23

mirtje27 schreef:
Even een vraagje, als er vorig jaar in de hoef wat bloedingen in de hoef te zien zijn blijft dat of is het als nu weer is een nieuwe hoefbevangheid.

Gister da geweest. Ze is vorig zomer ook heel kreupel geweest, van de winter ging het weer beter en nu loopt ze al weer een tijdje niet goed. Da heeft bloed afgenomen om te onderzoeken op spierbevangheid.... Het gekke is dat ze de eerste passen stokkreupel loopt en na een tijdje lopen trekt dit dus weg. De da zag dus wel wat bloedingen in de hoef. Buigproef was ze wel goed heel vaag allemaal.......

Mirjam

... als er bij een eerste bevangenheid een bloeding is geweest, dan kan dat maandenlang zichtbaar blijven in de witte lijn - de hoef (en witte lijn) groeien langzaam naar beneden en restbloedingen ( = oud bloed) kunnen nog lang blijven opduiken bij het bekappen. Bloedingen kunnen ook door andere oorzaken dan HB veroorzaakt woren - vergelijk maar met onze blauwe plekken als we ergens een harde stoot oplopen.
Waar zag de DA de bloedplekken? In de witte lijn, of de zool?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 11:27

janouk schreef:
als je zo'n rotziekte overleeft, verdien je wel een cover op de BIT
http://bitcoveractie.nl/covers/image-ch ... ket-sport/

haha; het is geen stemoproep hoor, want ik wilde alleen de cover uitprinten voor Image haar fotoboek. Maar ze verdient het wel. Lekkere mafkees van mij.

Prachtfoto! Natuurlijk wil ik erop stemmen, maar ik twitter niet en heb geen facebook. Kan het op een andere manier?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:31

Brainless schreef:
@Buitenzinnig.
Kort gras wil groeien.
Pas volgroeid kan een plant bloeien en zich voortplanten.
Dus een plant wil graag zo snel mogelijk groeien en zal afgegraasd/gemaaid daarom veel fructaan in de stengel pompen om te groeien.

Ook wordt het fructaan van de plant opgeslagen (ook als hij niet kan groeien) in de onderste gedeelte van de stengel en dat is wat er blijft staan als het kort is.

In de war gebracht door de puntjes in de vorige post waar ik op reageerde - ik bedoelde dus stoppeltjes... :o Bedankt!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:32

Je hoeft niet te stemmen hoor. Niet belangrijk. Ik heb de foto's uitgeprint en in hun fotoboek geplakt.
Gewoon al blij met zo'n cover in mijn eentje. hahah

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:38

Wat een mooie cover foto van Image. Hoop dat hij het gaat worden. Kan me indenken dat je nu al trots bent :D
Komt er ook een artikel over haar (verhaal) in de BIT te staan?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:39

Meeste fructaan zit in de stengel en in de stoppels.
Deze link (met een google vertaal link erin) geeft wat uitleg wat kan helpen.
http://translate.google.nl/translate?hl ... htm&anno=2
Vond het interessant om te lezen dat fructaan dus in de dunne darm van het paard niet wordt verteerd omdat het daar de enzymen niet voor heeft. Het wordt dus gefermenteerd in de dikke darm waarbij melkzuur vrijkomt, dat de PH waarde in de darm doet dalen en de bacterieflora uit balans kan brengen.

Oee wat een mooie foto!!

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:41

Jannepauli schreef:
mirtje27 schreef:

Mirjam

... als er bij een eerste bevangenheid een bloeding is geweest, dan kan dat maandenlang zichtbaar blijven in de witte lijn - de hoef (en witte lijn) groeien langzaam naar beneden en restbloedingen ( = oud bloed) kunnen nog lang blijven opduiken bij het bekappen. Bloedingen kunnen ook door andere oorzaken dan HB veroorzaakt woren - vergelijk maar met onze blauwe plekken als we ergens een harde stoot oplopen.
Waar zag de DA de bloedplekken? In de witte lijn, of de zool?

In de zool zag hij ze. Vorig jaar augustus zag dus een andere da de bloedingen maar waren hele kleine......

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:58

Bedankt voor linkje _/-\o_

Image, mooie foto! Had ze net voordat de foto werd gemaakt een hoofdstel om of heeft iemand het hoofdstel weg zitten fotoshoppen???