Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:19

Ja, de hiel wordt naar voren getrokken door de lange teen, druk op de kwartieren en omgeklapte steunsels.

Als die problemen oplost, richt de hiel zich weer op.
Soms gaat dat vrij snel, soms heeft dat langer nodig.

Bij zulke hoeven zeker in die herstel periode nooit te lang wachten met bekappen, want als de boel te lang wordt, schuift het weer verder onder.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:43

Arabesk schreef:
Gek genoeg moet je ondergeschoven hielen juist kort houden om ze weer rechter op te laten uitgroeien.

Dat betekent dus veel bekappen om de teen kort te houden?
Dus dan is buitenzijden ook gene probleem? Of komt ze dan juist met het leven op de grond?

Edit: ze wordt om de 9 weken bepakt. Dit gebeurt met de hele stal. Is 9 weken genoeg of moet ik de hoefsmid tussendoor ook langs laten komen?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:46

Elke week zou beter zijn...

Hes_Han

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:50

Kaus schreef:
Arabesk schreef:
Gek genoeg moet je ondergeschoven hielen juist kort houden om ze weer rechter op te laten uitgroeien.

Dus dan is buitenzijden ook gene probleem? Of komt ze dan juist met het leven op de grond?

Edit: ze wordt om de 9 weken bepakt. Dit gebeurt met de hele stal. Is 9 weken genoeg of moet ik de hoefsmid tussendoor ook langs laten komen?

9 weken kan opzich wel, maar je krijgt tussendoor wel brokkelhoeven. als je zelf even met een vijl over
de hoefwand gaat tot de ongepigmenteerde binnenwand dan kan de hoefsmid de rest doen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:34

Tenen recht afslijten is ook vaak een teken dat ze gewoon te lang zijn (of zit ergens vast in bekken en kan pootjes niet opheffen ofzo)
Niet lachen met mijn paintskills..
In het rood de boog en ondergeschoven hielen, in blauw hoe het gewoon kan zijn en een poging gedaan om te tekenen waar je zo een kwartierboogje moet doen.. nie zo hoog he ben nogal lomp met paint :') En dan nog teen goed afronden, hoe frequenter hoe beter. En idd, ondergschoven hielen worden best kort gehouden ook al lijkt dat raar..

Afbeelding

Hier int blauw wat lijkt op een groeve naast de straalpunt, wat erop wijst dat er vanalles naast de straal zit dat er niet moet zitten, steunsel dus.

Afbeelding

Ik vind 9 weken lang en op die manier ga je met die ondergeschoven hielen blijven zitten. 9 weken kan maar dan ga je zelf tussendoor wat moeten bijwerken.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:42

Elke week naar de hoefsmid kost me €100,- per maand. Dat gaat 'm niet worden.
Zelf bijvijlen kan ik niet maar zou er wel open voor staan dat te leren. Dat ga ik eerst met de hoefsmid overleggen.

De straal vind ik moeilijk om te zien vooral omdat ik niet zo'n duidelijke foto heb gemaakt :') Daar ga ik vanavond even goed naar kijken.

Bedankt voor je paint bewerking GaelleS, dat maakt het een stuk duidelijker!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:33

Kaus schreef:
Arabesk schreef:

Nee, niet de teen kort maken, maar de hiel, is wat Arabesk bedoelt. Bij ondergeschoven hielen LIJKT de hiel vaak al heel laag, maar als je dan gaat kijken naar de lengte van een enkel hoorpijpje, dan is dat toch best lang! Maar naar voren in plaats van gewoon omlaag. Dan moet je er toch even iets af vijlen (hielen iets verlagen), zodat de hoornpijpjes weer de kans hebben om rechtop terug te komen. Uiteraard kan dát dan weer alleen in combinatie met teen en steunsels kort houden, anders worden ze weer naar voren getrokken. Kun je wel het beste niet zelf doen maar overlaten aan een goede bekapper.

Ik zou om de 9 weken te lang vinden. Mijn klanten zijn elke 4 a 6 weken aan de beurt, met 9 weken kan er zóveel groeien en dus ook mis gaan... Enkel paarden die heel veel natuurlijke slijtage ondervinden (bv in een goede paddock paradise) kunnen soms iets langer wachten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:44

Kaus schreef:
Elke week naar de hoefsmid kost me €100,- per maand. Dat gaat 'm niet worden.
Zelf bijvijlen kan ik niet maar zou er wel open voor staan dat te leren. Dat ga ik eerst met de hoefsmid overleggen.

De straal vind ik moeilijk om te zien vooral omdat ik niet zo'n duidelijke foto heb gemaakt :') Daar ga ik vanavond even goed naar kijken.

Bedankt voor je paint bewerking GaelleS, dat maakt het een stuk duidelijker!

100 euro??

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:46

€100,- per maand is toch niet gek, Nombrado? Als je de smid wekelijks zou laten komen (in theorie)? Zou neerkomen op 25,- per keer... Dat 100,- per maand veel is aan totale hoefsmidkosten - daar ben ik het mee eens ;) Paarden zijn al zo duur :P

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:11

€25,- per keer inderdaad. Dat komt neer op €100,- per maand. Dat vind ik bovenop het stalgeld toch echt te veel.

Ik ga zsm eens met de staleigenaar overleggen over wat er mogelijk is met hoefsmid. Die gaat bij ons namelijk automatisch en doet dus gewoon de hele stal.
Ik ga dus kijken wat ik daar kan regelen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:58

Paarden kosten eemmaal geld. Stel ijzers zit je zo boven de 100+. Nu ben ik anti ijzer.
Maar 100 euro valt best mee.
9 weken is echt te lang. Zelf doe ik mijn pony's elke 2 weken. Scheelt berg werk.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:20

€100,- vind ik niet mee vallen voor een smid.

Ik ga de opties overleggen maar elke week naar de smid gaat 'm niet worden en lijkt me vrij onrealistisch.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:34

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:38

Die heb ik helemaal gelezen ja :j

Ik vind de aanpak nog wel lastig om op een rijtje te zetten.
De bedoeling is dus vaker bekappen, hielen en teen korter en minder steunsel?

Ik zal later nog een beter foto van de onderkant proberen te maken. Sommigen zeggen namelijk dat die er heel 'vol' uit ziet, maar ook dat zie ik niet helemaal.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:44

Ik zou beginnen met bekapper die weet wat er moet gebeuren. Als jij dit aan reguliere smid moet vertellen. Moet je hopen dat het goed gaat.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:48

Vandaar dat ik dus ook even met de smid ga overleggen of hij weet hoe het zit.
Hij heeft eerder ijzers geadviseerd omdat volgend hem de hoeven te veel waren afgesleten en ze bijna op het leven liep. Daar ben ik toen niet in mee gegaan en ben ik gewoon gestopt met buitenrijden zodat alles op gras en zand weer bij kon groeien.

En anders ga ik inderdaad op zoek naar iemand met verstand er van.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:50

Normaal moet de onderkant van de voet een mooi glad kommetje vormen, concaaf dus. Als er daar steunsel en oude zool zit dan is die onderkant waarschijnlijk hobbelig en minder concaaf, in extreme gevallen kant het gewoon in 1 vlakte slijten en lijkt het alsof je platte voeten hebt of platte zolen, terwijl het eigenlijk vaak gewoon overgroeid is. Ik denk dat ze zoiets bedoelen met 'volle' zolen :)

Marjo ik vind die hoefjes er anders wel goed uit zien als ze al zo lang geleden bekapt zijn, maar kan ook zijn dat ge genoeg gaat buitenrijden fzo. Ze zijn juist wat lang met een paar 'issues' die vooral vooruit zullen gaan met sneller laten bekappen of zelf wat bijwerken, denk dat zelf bijwerken da beste optie gaat zijn :P

Kaus hoe liep je paard dan als ze 'bijna op het leven' liep? Daar heb je toevallig ook geen foto's van? :p

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:53

Nee, heb ik geen foto's van omdat ik op dat moment pas bewust bezig ging met de hoeven.
Laatst bijgewerkt door Kaus op 14-08-15 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:07

GaelleS schreef:
Marjo ik vind die hoefjes er anders wel goed uit zien als ze al zo lang geleden bekapt zijn, maar kan ook zijn dat ge genoeg gaat buitenrijden fzo. Ze zijn juist wat lang met een paar 'issues' die vooral vooruit zullen gaan met sneller laten bekappen of zelf wat bijwerken, denk dat zelf bijwerken da beste optie gaat zijn :P

Leuk dat er toch nog iemand reageert.
Het is mijn eigen pony, door omstandigheden die ik hier even buiten laat.
Heb ik haar langere tijd niet kunnen doen, ik bekap haar al 8 jaar zelf.
Ze is met pensioen dus buitenrijden doen we niet meer, soms nog wandelen.
De pony's lopen op een PP en hebben wel verharding en stukken zand.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:22

Loopt paard er dan niet goed mee Kaus?

Oei marjo, ik reageerde op die reactie van jou over de voeten van Kaus, ik weet niet of ik jouw hoevenfoto's gezien heb ?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:25

GaelleS schreef:
Loopt paard er dan niet goed mee Kaus?

Oei marjo, ik reageerde op die reactie van jou over de voeten van Kaus, ik weet niet of ik jouw hoevenfoto's gezien heb ?

:') oh

vorige pagina.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:26

Haha sorry! Ik heb de voetjes gezien hoor nu Marjo!
Die waren wel lang ja, die flare is er zo uit als ge die bij houdt en mooie afronding zeg! Gezonde straal en geen kneuzingen :) De zool lijkt echt op soort van kaas nu zo wit met die streepjes en putjes maar dat is iets wat lang kan duren. Zelf durf ik zoiets niet forceren door het er gewoon maar af te willen halen. 1 van mijn paarden had ook zo een belachelijk harde laag over zijn achtervoeten waar af en toe stukken uit gingen en die zijn er na een paar maand (!!!) ineens afgeplopt. Zalig dat moment :')

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:31

Haar zool ziet er nu al veel beter uit, en lijkt ook harder te zijn geworden.
Ik heb een kleine laag eraf gehaald. was allemaal zo zacht.. En nu lijken ze veel beter te herstellen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:39

Loopt paard waar niet goed mee? Met ijzers?
Die vond ik namelijk overbodig. Ik rij hooguit één keer per maand buiten en dat is het enige waar ik ijzers voor nodig heb. Daar ga ik dus geen €80,- aan uit geven. Reden dat het toen werd aangeraden was omdat ik zonder opbouwen vrij fanatiek ging buitenrijden wat niet erg handig was. Daar let ik nu dus beter op.
Dat ze niet lekker liep toen de staleigenaresse dat zei is me nooit opgevallen. Kan daar dus niet over oordelen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:05

Of ze gewoon goed loopt in het algemeen.. Dan zou ik gewoon rustig gaan wandelen hoor :p