[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lise81

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:22

Dat begrijp ik, maar waar gebeurt dit en hoe merkt je dit op?

Mogelijk heeft 1 van mijn shetten dit: DA en hoefsmid heb ik vandaag gesproken. De pony is al langer bekend met hoefbevangenheid (inmiddels iets wat ik heel hard kan vervloeken). 5 weken geleden tijdens het bekappen bloedde ze lichtjes boven de straal, de hoefsmid heeft me toen gerust gesteld (kwam wel vaker voor- en had niet echt altijd een reden), maar inmiddels is het een gaatje. (Opties tot nu toe: Hoefbeen gekanteld door de zool / hoefzweer) Ze heeft sinds vorige week pijnstillers gehad maar die werken niet voldoende. De dierenarts komt langs (een andere dan vorige week en gaat waarschijnlijk of snijden of foto's maken), maar was benieuwd naar ervaringen met een sterke hoefbeenkanteling en hopelijk ook positieve .... want de moed zakte me vandaag echt in de schoenen en ik zag het doemscenario al voor me.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:25

De enige échte zekerheid: Röntgenfoto's laten maken. Dan kun je precies zien waar het hoefbeenzit, hoe sterk de kanteling is en hoe dik/dun de zool nog is.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:49

Dat weet ik. Ik had hier vorige week al naar gevraagd de dierenarts die ik toen sprak vond dit niet nodig. Deze keer een ander gesproken (wel van de zelfde praktijk), die wil eerst kijken en snijden en als dat niks op levert foto's maken. Maar mijn gevoel zegt eerst foto's en eventueel daarna pas snijden indien nodig. Zelf weet ik niet of ik de DA hierin zijn gang moet laten gaan. Is dit een normale manier van handelen? Ik bel vanavond de hoefsmid ook nog weer, en vandaar ik ook een post in dit topic zet.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:52

Lise81: ik zou ook voor eerst foto's gaan, snijden kan altijd nog.
heel veel sterkte!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:09

eerst foto's maken en dan kijken wat eraan gedaan kan worden! Nooit eerst maar gaan snijden en dan maar eens kijken.....

Vrijdag laat ik foto's maken van die van mij, mijn hoefsmid durfde het niet aan om zonder foto's te beginnen. Ben blij dat hij dat aangeeft en we dus voor de zekere weg kiezen.

Ik ben heel benieuwd wat er uit de foto's komt, kan mee vallen maar kan ook wel ernstig zijn en misschien wel einde verhaal? We zullen het allemaal wel zien, ik zie er iig heel erg tegen op om vrijdag daar heen te gaan..

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:12

Eeen shetje die bij mijn shetje in de wei staat en die ik verzorg is aan 4 hoeven bevangen geweest!
even dachten we dat hij het niet ging redden gelukkig was gelijk na 1 teken er van de DA er al, we gaven hem bloemkool en iets met groene klei ofzoo een week of 2 daarna was die beter

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:21

Lise81 schreef:
Dat weet ik. Ik had hier vorige week al naar gevraagd de dierenarts die ik toen sprak vond dit niet nodig. Deze keer een ander gesproken (wel van de zelfde praktijk), die wil eerst kijken en snijden en als dat niks op levert foto's maken. Maar mijn gevoel zegt eerst foto's en eventueel daarna pas snijden indien nodig. Zelf weet ik niet of ik de DA hierin zijn gang moet laten gaan. Is dit een normale manier van handelen? Ik bel vanavond de hoefsmid ook nog weer, en vandaar ik ook een post in dit topic zet.

Jeetje! Dit is zeker niet normaal. Snijden in een zool die geperforeerd is doet alleen maar méér kwaad. Die zool moet in dat geval juist ontzien worden. Daarom is het heel belangrijk om eerst foto's te laten maken. Als het hoefbeen gekanteld is en dreigt door de zool heen te komen of er al doorheen komt moet de zool met rust gelaten worden.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:27

fancylover: jij ook heel veel sterkte morgen!

En hoe gaat het nu met Pauli?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:03

@ Fancy: ik ga ook voor je duimen hoor - staat hij nog steeds met dat verband? Ik snap dat je er tegenop ziet maar hou goede moed- sterkte!!

@ Romeorowan: het gaat goed!!! Even de schrik gehad omdat ze bij de thuisrit een van de ijzers verloor maar dankzij een lokale collega van Van Nassau is dat er zaterdag weer opgezet. Ik zat dus wel even in de piepzak omdat ze prompt weer wat kreupelde, maar dat is nu weer onder controle en ze loopt en draaft weer als vanouds. Gisteren zelfs even een galopje uit vrije wil en ze heeft weer praatjes voor 10. :D

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:09

wat fijn om te horen Jannepauli! weet je nu eigenlijk wat de oorzaak is? of ben je daar nog niet achter?

Marco is sinds zondag al uit het verband, me zus heeft 2 nietjes verwijderd en ik zelf ook 2! het wondje is nu mooi heel alleen nu is een ander wondje weer open... goed wassen met betadine shampoo en als het zo vies blijft kan daar morgen ook meteen naar gekeken worden.
Ik loop wel gewoon met hem in de berm en dat gaat best goed, draven wil hij ook afentoe wel een klein stukje.

vanmiddag maar even oefenen met de trailer want dat is altijd het grootste probleem, helemaal nu hij al een aantal weken niet meer op de trailer is geweest.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:35

Jannepauli: wat goed dat het gelukt is met de lokale smid en wat goed dat ze nu zo lekker loopt.
Ik ben wel heel erg benieuwd of je al iets meer weet over een mogelijke oorzaak.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:47

Lise81 schreef:

Jij bent de klant, jij betaalt, dus jij bepaalt wat er eerst gebeurt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:56

@ Romeorowan: Ja.. en nee....
Alle, voor de hand liggende oorzaken waardoor een paard bevangen kan worden (IR, al dan niet perifeer, Cushing, etcetera) zijn inmiddels uitgesloten en dus zitten we in een grijs gebied variërend van overgewicht i.c.m. te weinig energieverbruik wat mogelijk de eerste bevangenheid heeft veroorzaakt, verkeerde bekapping ( met name ná het eerste optreden van HB) en noem maar op. Er is een behandelplan opgesteld en dat gaan we nu maar braaf volgen - in Januari gaat ze weer terug naar Roosendaal voor evalutaie en ijzerwissel. De tijd zal het leren..

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:08

Hoe ziet zo'n behandelplan er in de praktijk uit JP? Dit zou met name leerzaam kunnen zijn vanwege het feit dat de meeste getroffen paarden zich in zo'n grijs gebied bevinden (incl. die van mij)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:42

Fijn dat het goed gaat met Pauli! Heb je nog met de smid kunnen overleggen (John)? Of heb je nu een ander gevonden? Ben ook benieuwd naar het behandelplan wat je hebt gekregen, misschien hebben we er iets aan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:43

Tinkerlove schreef:
Hoe ziet zo'n behandelplan er in de praktijk uit JP? Dit zou met name leerzaam kunnen zijn vanwege het feit dat de meeste getroffen paarden zich in zo'n grijs gebied bevinden (incl. die van mij)

daar ben ik ook nieuwsgierig naar...en inderdaad leerzaam...wat hoefbevangenheid betreft raak je nooit uitgeleerd lijkt mij...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:54

Het is geen onwil maar ik denk dat het niet zinvol is om het plan zoals dat specifiek voor Pauli's behoeften - op basis van de uitkomsten van alle testen - is opgezet, hier neer te zetten. Ik wil ook eerst zien hoe het plan werkt, ze is nog maar net een week thuis. Als er in een later stadium meer 'algemeenheden' te melden zijn, zal ik dat zeker doen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:14

Wat ik nog met jullie wil delen: Indiana was het jaar (of anderhalf jaar) voor ze bevangen werd elke keer kreupel als de hoefsmid geweest was. Sterker nog gemiddeld werden 3 van mijn 4 paarden te kort bekapt.
Dit zal voor Indiana zeker hebben meegespeeld in het bevangen worden, ook omdat ze nog steeds moddervet was (lukte niet om de vetjes weg te krijgen.) Achteraf heeft de bevangenheid toen al gesluimerd, wat ook precies in beeld van IR past.
Vrij snel nadat ze bevangen was heb ik een hoefsmid geraadpleegd die op haar website schreef dat als je vragen had dan kon je altijd bellen of mailen. Nou vragen zat dus ik heb gebeld. Ze is die zelfde week nog langs geweest om te kijken en advies te geven.
Sindsdien doet/bekapt zij hier de paarden en ik heb sindsdien nooit meer iemand gevoelig gehad. Ook Indiana niet, die kan gewoon lekker op stenen lopen.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:17

Jannepauli schreef:
Het is geen onwil maar ik denk dat het niet zinvol is om het plan zoals dat specifiek voor Pauli's behoeften - op basis van de uitkomsten van alle testen - is opgezet, hier neer te zetten. Ik wil ook eerst zien hoe het plan werkt, ze is nog maar net een week thuis. Als er in een later stadium meer 'algemeenheden' te melden zijn, zal ik dat zeker doen.

???? Hier snap ik niets van.

Je schreef zojuist dat er uit de testen niets uitgekomen is? Een uur later is het behandelplan specifiek op basis van de uitslag van de genomen testen?? Zonder daar een oordeel aan te verbinden, vind ik dit nogal tegenstrijdig.

Verder is er niet zoveel 'specifieks' aan deze (grijs gebied) situatie. Pauli heeft, wat veel andere paarden óók overkomen is en ik vind het opmerkelijk dat je wel informatie zuigt uit anderen, maar zelf niets 'prijsgeeft' van de door jouw dierenarts besloten behandeling/beslissing.

Eerlijk gezegd kan ik me heel goed voorstellen dat het je vies tegenvalt dat er geen duidelijke oorzaak gevonden is. Dan zou behandeling zoveel duidelijker en makkelijker zijn. Nu zwem je rond in hetzelfde water als wij allemaal en denk ik (but that's my idea) dat je net als wij allen vooral erg op de voeding en het bewegingspatroon moet gaan letten (al dan niet ondersteund met medicamenteuze of ondersteunende therapieën) en dat dát iets is wat je niet wilt vertellen omdat je altijd bestreden hebt dat Pauli bevangen zou kunnen zijn geworden door een verkeerd voedingsbeleid.

Maar goed, een gemiste kans voor ons allen dan maar. Vervelend voor al die mensen die de afgelopen week zo geïnteresseerd zijn geweest in Pauli.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:29

romeorowan schreef:
Wat ik nog met jullie wil delen: Indiana was het jaar (of anderhalf jaar) voor ze bevangen werd elke keer kreupel als de hoefsmid geweest was. Sterker nog gemiddeld werden 3 van mijn 4 paarden te kort bekapt.
Dit zal voor Indiana zeker hebben meegespeeld in het bevangen worden.

Heel herkenbaar dit! Ik denk ook zeker dat de bekapping meegespeeld heeft in het bevangen worden. Ik houd als richtlijn altijd aan dat paarden na het bekappen zeer zeker NIET gevoeliger mogen lopen dan daarvoor, dan heb je iets fout gedaan. Een paard dat al een slechte lichamelijke gezondheid heeft door IR en/of sluimerende bevangenheid zal hier zeker op reageren. Het is ook eigenlijk heel frappant hoeveel bekappers er nog in het zoolgebied snijden, zelfs als de klacht; 'gevoeligheid' is. Onbegrijpelijk.

Fancylover: Super zeg!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:49

Jannepauli schreef:

Jammer, er zijn immers een toch voor jullie aantal zaken uitgesloten en ik zit in precies zo'n grijs gebied, net als zovelen hier. De bekapper die mijn paard nu heeft (ons door jou aangeraden nb.) is inmiddels afgeschoten door van Nassau. Die smid zou een keer bij van Nassau kijken/bellen whatever, en nu is er blijkbaar een andere smid bij Pauli geweest?
Heb wel behoefte dus aan het behandelplan wat er nu voor jullie ligt. Hoe meer informatie hoe beter. Maar goed. Afdwingen kan ik het niet, maar we zijn hier bij elkaar in dit topic om te delen en informatie uit te wisselen. En dan bepalen we allemaal zélf wel weer wat er mee kunnen/willen doen of dat we het langszij laten liggen. Wat houdt je tegen?
Mijn vraag is dus of je het toch zou willen delen met ons hier?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:27

weer een sleuteltje

http://kerx.com/products/EquiShure/
Equishure is een product wat speciaal is ontwikkeld om de zuurgraad in de darm gunstig te beïnvloeden, een buffer. Bij koeien kan in de pens verzuring optreden, maar de pens van de koe zit aan het begin van hun verteringsstelsel. Bij paarden vind dit proces van vertering achteraan plaats, in de blinde en dikke darm. De buffers die voor de koeien worden gebruikt verliezen bij paarden hun werking door de aantasting van de enzymen in de maag en dunne darm. Omdat EquiShure time-released is kan het veilig de maag en dunne darm passeren zonder dat de werking verloren gaat. Ze hebben een groep paarden die een paar weken niet op de wei hebben gestaan 24 uur op de weide gezet. Een groep kreeg een week tevoren Equishure gevoerd, de andere groep niet. Ze hebben de vluchtige vetzuren ("goede") en melkzuur ("foute/schadelijk") gemeten. Duidelijk was dat de groep die EquiShure had gekregen een toename liet zien van de vluchtige vetzuren terwijl de melkzuur productie lager was dan die bij de andere groep. De grote daling in zuurgraad wordt zo voorkomen en daarmee het risico op verzuring in de darm.
Verdere informatie over verkoop adressen en dosering staan op de pagina die ik eerder gaf. Een snelle blik op google zegt me dat het niet in NL te koop is....

Kan iemand aan het volgende artikel full text komen uit Vetenary Record? Het is van mei dit jaar en ik kan het niet lezen...
Nutritional management of laminitis in a horse.
S. Van Weyenberg, M. Hesta, I. D. Kalmar, J. Vandermeiren, and G. P. J. Janssens
Vet Rec., May 30, 2009; 164(22): 694 - 695.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:08

Rustig aan tegen Jannipauli.

Ik denk dat jullie wel begrip moeten hebben voor de emotionele rollercoaster waarin iedereen zit als je machteloos toekijkt hoe je paard lijdt onder de hoefbevangenheid. Dat geldt beide kanten op.
Ik denk te begrijpen dat Jannipauli eerst zelf alles op een rijtje wil hebben en kijken hoe het plan uitwerkt in haar situatie.
Ik weet zelf nog in mijn ziektetijd met Image hoe stuurloos en machteloos ik me voelde. En echt niet meer wist wie je wel en wie je niet moest geloven. En al helemaal had ik geen behoefte aan verantwoording af te leggen voor mijn keuzes.

Ik denk ook dat je niet iedere behandeling los kan laten op ieder geval. Als ik in de jaren in de dit topic iets geleerd heb, is het wel dat ieder ziektegeval op zich staat. De behandeling wordt op het paard toegespitst en wat voor het ene paard werkt, werkt niet voor het andere paard. Alleen al omdat er zoveel oorzaken zijn van hoefbevangenheid.

Pauli is door de medische molen gehaald en een aantal zaken zijn uitgesloten. Het paard is op de kliniek gezien door Veearts en Hoefsmid en gezamenlijk is voor dit paard een plan gemaakt. Net zoals het destijds voor Image is gedaan.
Image was hoefbevangen door een ontstoken hoefbeen en dat vereist toch echt een hele andere aanpak dan voor een paard dat hoefbevangen is door bijv. fructanen.

En natuurlijk snakken wij hier naar informatie, maar het moet wel onderbouwd zijn en in de praktijk werken. En ik denk dat Jannipauli nu nog steeds met angst en beven elke dag haar paard bekijkt of het werkt of niet. En vooralsnog lijkt het goed te werken. En ik duim bid en hoop heel hard voor haar en Pauli dat de toverkunsten uit Roosendaal blijven voortduren.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:31

janouk schreef:

Ik vraag niets vreemds. De weken hiervoor deelde JP alle details met ons, en wij steunden haar. En nu radiostilte...het is alleen maar logisch dat er dan vragen worden gesteld. Zou juist gek zijn als we nu hele Pauli zo maar zouden vergeten toch? Dat de adviezen die JP krijgt specifiek voor Pauli zijn, dat snappen we allemaal wel. Maar we delen hier toch steeds gewoon onze eigen ervaringen met elkaar? Dat dat plotseling stopt, juist na een aantal positieve berichten dat het allemaal erg goed gaat, dat roept bij mij vragen op. Niks tegen JP persoonlijk, gewoon iemand van het forum die altijd veel deelde over dit onderwerp en nu de deur dicht heeft gedaan. Dat mag ze doen, maar ik mag er wel naar vragen.

En dan nu weer graag on-topic! Heeft iemand van zijn DA of elders wel eens gehoord van EquiShure? Het lijkt voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid door fructaan of granen best een fijn product!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:41

paars schreef:
janouk schreef:

Ik vraag niets vreemds. De weken hiervoor deelde JP alle details met ons, en wij steunden haar. En nu radiostilte...het is alleen maar logisch dat er dan vragen worden gesteld. Zou juist gek zijn als we nu hele Pauli zo maar zouden vergeten toch? Dat de adviezen die JP krijgt specifiek voor Pauli zijn, dat snappen we allemaal wel. Maar we delen hier toch steeds gewoon onze eigen ervaringen met elkaar? Dat dat plotseling stopt, juist na een aantal positieve berichten dat het allemaal erg goed gaat, dat roept bij mij vragen op. Niks tegen JP persoonlijk, gewoon iemand van het forum die altijd veel deelde over dit onderwerp en nu de deur dicht heeft gedaan. Dat mag ze doen, maar ik mag er wel naar vragen.

En dan nu weer graag on-topic! Heeft iemand van zijn DA of elders wel eens gehoord van EquiShure? Het lijkt voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid door fructaan of granen best een fijn product!

Ik ken het spul niet...mij is het verhaal van high fructaan en zetmeel intake wel bekend....mijn paard heeft daar zeker ook last van....zelfs hooi moet in kleine porties anders komt er een 'overload'

Het zou werken als een buffer?

Ik denk dat aangepast voeren beter werkt,dus geen granen,en andere zetmeelhoudende producten(biks)en normaal hooi...geen kuil,dat is te rijk en verstoord ook de darmflora.

Lijkt mij simpeler dan niet je voerschema (willen )aanpassen en dan maar dat equishure te geven.