Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 22:40

Mijn paard zijn hoeven zijn nu officieel scheurvrij. De afgelopen weken er weinig aan kunnen doen omdat ik het heel druk had (pups) en hij hele harde hoeven kreeg wat met mijn gereedschap niet te doen was (ik had een setje oude renetten van de hoefsmid gekregen, 1 daarvan is gewoon op de hoef gebroken, en ik mag de a-kwaliteit vijlen van mijn vader gebruiken, maar die vonden het materiaal echt niet grappig), zeker niet zonder veiligheidsmaatregelen = schort en handschoenen.

Maar de behandeling door de scheur zelf een paar keer een stuk open te leggen en dan met honing (dikke honing uit de supermarkt) in te smeren i.c.m. de hielen iedere keer 1-3mm verlagen, was voldoende om de druk van de scheur te halen en de bacterie/schimmel bloot te leggen en te bestrijden. En nu is hij, sinds 6 jaar, weer scheurloos. Meestal zat de scheur tot halverwege de hoef, toen hij op zijn ergst was zat hij op 2/3e (toen twijfelde ik ook over ijzers) en nu is hij er dus gewoon uitgegroeid.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 00:06

Idd Cowgirl, ziet er goed hard uit... Kan ze altijd 5 min in water steken :P
Mijn paarden hun hoeven hebben bij beide onlangs ook zo rare toeren gedaan... Kwamen zo hele stukken uit vallen precies en eronder zat nog zool... Heb er volgens mij nog foto's van als het iemand interesseert :p

Super Mizora!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 00:13

Dat had ik ook, leek wel mozaïek en een week erna weer zo'n laag, de hoeven schonen zichzelf op :D

Afbeelding

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 01:03

Bij mij zag het er denk ik anders uit

Afbeelding

Afbeelding
De donkere stukken op deze voet hier dus zijn de lagere zones, behalve dat stuk teengedeelte daar ben ik gewoon af gebleven. Zat gewoon een dikke laag over ofzo..

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:30

Mizora schreef:
met honing (dikke honing uit de supermarkt) in te smerenj

Honing uit de supermarkt is NIET koud geslingerd, vaak zelfs geen pure honing. Honing van de Imker werkt veel beter.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:49

Daarom benoem ik het specifiek. Het werkte dus prima, de scheur is nu weg en was een langdurige scheur (van meerdere jaren). Voor mensen die slecht aan honing van de imker kunnen komen, is dit dus prima een eerste poging waard.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:30

Ik had van de week voor mezelf wat foto's gemaakt van de voorvoeten maar wil ze wel ff delen. Op de zool foto zijn nog 2 donkere plekken te zien waar de steunsels zitten....dat moet er nog af maar het is net beton. De rest van de zool is wel schoon.

Verder ben ik erg tevreden over hoe ze er nu uitzien. Het is alleen erg jammer dat de witte lijn zo 'slecht' blijft.

Afbeelding

Afbeelding

Die rand op de voorvoeten is het resultaat van een natte winter. Gelukkig is dat nu verleden tijd en staan ze komende winter in een kas waar ze lekker kunnen lopen. Ik hoop dast ook dat de voeten nog verder zullen verbeteren.

Afbeelding

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:17

Ik hou sinds drie weken zelfs de hoeven bij, hij had te lange en onder geschoven hielen. Nou probeer ik steeds een beetje van de hielen af te halen en kwartier boogjes te maken, en volgens mij werkt dit.. Hierbij een foto van zijn hoeven nou, klopt het dat in die cirkel de nieuwe positie van de hiel groeit?

Afbeelding

Hier zonder cirkel
Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:06

hier een link naar de rontgenfotos van mijn paard, ik denk dat jullie dat wel interessant vinden.

Graag lees ik hier wat jullie het beste vinden om te doen in deze situatie..

[VVDD] 7 jarige vol artrose

edit, link was niet goed

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:11

ooooooh röntgenfoto's *zoef*

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:55

Ik dacht al dat je dat interessant vond :j

Ik heb gewone foto's van vandaag op mijn telefoon. Ik moet alleen toegeven dat ik dat nu even niet zie zitten om ze allemaal te uploaden. Ik zal straks een paar plaatsen

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:00

Ik was benieuwd of jullie deze voetjes nog kennen? :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:07

Wat een verschil! Ziet er goed uit. Straal is mooi verbreed en hielen op een lengte die veel beter bij de hoef past. Merk je ook dat de bewegingsafloop verbeterd is?
En uit nieuwsgierigheid; zijn de kwartierboogjes gemaakt of vanzelf ontstaan?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:12

Ik merkte eigenlijk sinds dag 1 dat de ijzers eraf waren gehaald dat ie veel ruimer liep. Opzich is dat niet extreem verbeterd sinds februari. Helaas loopt paard nog steeds niet 100% goed, oorzaak onbekend. Mogelijk een blessure in de voet die niet in beeld kan worden gebracht (rontgen en echo) of toch kreupelheid veroorzaakt door de kissing spines.

Boogjes zijn gemaakt :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:18

Wauw. Dat is wel applaus waard !! Die is er flink op vooruit gegaan !!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:29

__Nicky schreef:
Ik merkte eigenlijk sinds dag 1 dat de ijzers eraf waren gehaald dat ie veel ruimer liep. Opzich is dat niet extreem verbeterd sinds februari. Helaas loopt paard nog steeds niet 100% goed, oorzaak onbekend. Mogelijk een blessure in de voet die niet in beeld kan worden gebracht (rontgen en echo) of toch kreupelheid veroorzaakt door de kissing spines.

Boogjes zijn gemaakt :)

Hmm, ja de kreupelheid zou best uit de rug kunnen komen idd. Daar kan je dan misschien op een ander vlak mee aan de gang, zoals onbelaste revalidatietraining.
Maar in ieder geval goed werk met de hoeven!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 18:53

Marjo89 schreef:
Wauw. Dat is wel applaus waard !! Die is er flink op vooruit gegaan !!

Ja idd en dat in een vrij korte tijd.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:21

Wauw, wat hebben die hoeven zich supersnel kunnen herstellen door goed te bekappen!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 01:00

Nou, complimenten aan de bekapper! De randvoorwaarden zullen ook goed moeten zijn (beweging, voeding, stalling) maar wie dit in een paar maanden zo de goede kant op helpt is echt goed bezig!

Die zou ook wel aan mijn pony's mogen komen :j Maar vrees dat je niet bepaald in de buurt woont.

Mijn smid komt volgende week weer. Ben op zich erg tevreden, is een heel prettige en rustige man. Onze merrie, die wat tegen mannen heeft, laat zich nog steeds door hem vangen.
Haar hoeven zijn niet zo mooi en worden dat ook niet meer. Maar dat is ook een keuze van mij, ze loopt op wat lang gelaten hoeven het beste. Door artrose, ks, risico op bevangenheid, evt oude bevangenheid, erg gevoelige zolen... dan maar af en toe een scheurtje of flare. Helaas lukt zelf vijlen door mijn gezondheid niet meer.

Maar ben lang in zkh geweest en daardoor zit er nu al 2x wat te veel tijd tussen het bekappen. Niet zo goed. Was verkeerde schatting, in de winter groeit alles minder hard en we gingen vaker de weg op, toen was om de 10 weken prima, nu is 8 al veel. Gras, zelfs weinig gras, is net pokon!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:08

Die hoeven zijn echt immens opgeknapt, fijn!

Zelfs zonder gras groeien hoeven in de zomer veel harder dan in de winter. Mijn paard staat 24/7 in een verharde paddock met onbeperkt hooi maar geen gras. Ik zie de uitgroei van de scheur per week zakken. Echt bizar (zijn hoeven slijten dus ook zo hard).

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:33

Safiera schreef:
Nou, complimenten aan de bekapper! De randvoorwaarden zullen ook goed moeten zijn (beweging, voeding, stalling) maar wie dit in een paar maanden zo de goede kant op helpt is echt goed bezig!

Die zou ook wel aan mijn pony's mogen komen :j Maar vrees dat je niet bepaald in de buurt woont.

Mijn smid komt volgende week weer. Ben op zich erg tevreden, is een heel prettige en rustige man. Onze merrie, die wat tegen mannen heeft, laat zich nog steeds door hem vangen.
Haar hoeven zijn niet zo mooi en worden dat ook niet meer. Maar dat is ook een keuze van mij, ze loopt op wat lang gelaten hoeven het beste. Door artrose, ks, risico op bevangenheid, evt oude bevangenheid, erg gevoelige zolen... dan maar af en toe een scheurtje of flare. Helaas lukt zelf vijlen door mijn gezondheid niet meer.

Maar ben lang in zkh geweest en daardoor zit er nu al 2x wat te veel tijd tussen het bekappen. Niet zo goed. Was verkeerde schatting, in de winter groeit alles minder hard en we gingen vaker de weg op, toen was om de 10 weken prima, nu is 8 al veel. Gras, zelfs weinig gras, is net pokon!

Wat een compliment :o Ik hou zelf de hoeven bij maar ik heb niet eens een cursus gevolgd :x Alle 'barefoot trimming' filmpjes op youtube bekeken en van daaruit wat geëxperimenteerd op m'n eigen paard :+ Ja ik weet, heel fout, maar ik ben wel heel voorzichtig (als in laagje voor laagje eraf raspen, het liefst verspreid over meerdere dagen, zodat ik het resultaat kan beoordelen haha).

Randvoorwaarden zijn hier op zich wel oke. Ik voer zetmeel/suiker arm, onbeperkt ruwvoer, 12 uur per dag op de paddock en 's nachts dan wel op stal.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 19:53

Wauw wat een vooruitgang __Nicky!! Hielen zijn mooi terug naar achteren gebracht en je ziet echt dat de straal weer is gaan functioneren naar waar hij voor bedoeld is.

Ik ben bezig met de hoeven van de 4-jarige appaloosa die ook eindelijk vorm beginnen aan te nemen.
Moet nu eigenlijk weer even echt bekapt worden door de bekapper (hoefwand wordt lang), komt over 2 weken als het goed is.

Eerst kon ik met deze achterhoeven zo weinig. Ben heel voorzichtig steunsel van zool gaan onderscheiden en toen ik de steunsels terug bracht begon ook de zool ineens te vernieuwen. Hoef is nu niet meer zo ontzettend plat.

10-04-2015
Afbeelding

26-07-2015 straal is zich nu aan het vernieuwen.
Afbeelding

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:43

Mooi verschil al!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:36

In de ZW zitten heeft 1 voordeel, krijg weer tijd om mij in de magische wereld van de paardenhoef te begeven :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:19

opala schreef:
In de ZW zitten heeft 1 voordeel, krijg weer tijd om mij in de magische wereld van de paardenhoef te begeven :j

:')

Dat geldt voor mij ook gok ik. Alhoewel paardenvoer en boomloze zadels ook magische werelden blijken!