[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fancylover

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:40

Haha paars dat is idd een zin die ik ook niet meer snap!
Ik weet al wel wat ik wou typen. Het verband steekt onder en boven uit, in het midden zit het plakverband. De dierenarts zei dat het zo moest dus daar ga ik dan maar van uit..? Nog een paar dagen en dan mag alles eraf!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:45

Oh zo! Nou heb ik beeld!

Het wordt tijd dat het idd eens stopt met regenen hoor. Daar hebben we nu wel eens genoeg van gehad. Kiezen uit 2 kwaden eigenlijk dus voor je...balen.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:39

paars schreef:
@Tinkerlove: interessante linkjes heb je weer gevonden! Moet ze nog lezen, maar ga dat zeker doen.

Dankje.
De artikelen van Prof. Chris Pollitt zijn goede, wetenschappelijke artikelen. Hij heeft onomstotelijk aangetoond dat een verhoogd insulinepeil de kans op hoefbevangenheid doet toenemen.

Als je laminitis research part 1 gelezen hebt http://www.uq.edu.au/~apcpolli/downloads/chrispollit_Laminitisresearch_AELRU_part1.pdf

dan is er ook nog een laminitis research part 2 : http://www.laminitisresearch.org/downloads/chrispollit_Laminitisresearch_AELRU_part2.pdf

En op de hompage onder 'articles' vind je nog 3 pagina's met zijn gepubliceerde werken: http://www.laminitisresearch.org/chrispollitt_publications1.htm

Ze zijn erg wetenschappelijk en niet gemakkelijk te lezen, maar wel héél leerzaam!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:41

fancylover schreef:
hij heeft heel snel last van rot in zijn stralen dus het is allemaal heel dubbel! voor hoefbevangenheid moet hij op zacht en liefst nat zand maar dan vliegt de rot weer in zn voeten.

Rotstraal heeft niets te maken met het staan in nat zand of blubber !!!

Zand en blubber is juist vaak schoner dan een stal met stro, waar ze door de beperkte ruimte vaak in de eigen mest en urine staan.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:14

Maar de hoeven worden er wel erg week van, en dan kan de rotstraal bacterie toch makkelijker zijn "werk" doen. Dus je kan het er niet van kríjgen, maar als je paard het heeft, wordt het er zeker niet beter van.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:55

klopt het wordt er erger van. Zijn stal wordt elke dag uitgemest en zijn hoeven worden schoon gehouden. Meer kan ik nu even niet doen. Moet zeggen dat het al veel beter is en dat als hij weer opnieuw bekapt en beslagen is het al een heel stuk beter eruit zal gaan zien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:03

Tinkerlove schreef:
paars schreef:
@Tinkerlove: interessante linkjes heb je weer gevonden! Moet ze nog lezen, maar ga dat zeker doen.

Dankje.
De artikelen van Prof. Chris Pollitt zijn goede, wetenschappelijke artikelen. Hij heeft onomstotelijk aangetoond dat een verhoogd insulinepeil de kans op hoefbevangenheid doet toenemen.

Als je laminitis research part 1 gelezen hebt http://www.uq.edu.au/~apcpolli/downloads/chrispollit_Laminitisresearch_AELRU_part1.pdf

dan is er ook nog een laminitis research part 2 : http://www.laminitisresearch.org/downloads/chrispollit_Laminitisresearch_AELRU_part2.pdf

En op de hompage onder 'articles' vind je nog 3 pagina's met zijn gepubliceerde werken: http://www.laminitisresearch.org/chrispollitt_publications1.htm

Ze zijn erg wetenschappelijk en niet gemakkelijk te lezen, maar wel héél leerzaam!

dan heet de oorzaak van hoefbevangenheid insuline resistentie....
dat heeft mijn paard ook....en dat zou verklaren waarom paarden na 1x hoefbevangen te zijn geweest geen weg meer kunnen met fructanen....suikers

ik ben er allen nog niet uit of de hoefbevangenheid word veroorzaakt door IR of dat IR word veroorzaakt door de hoefbevangenheid....

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:20

geerke schreef:
dan heet de oorzaak van hoefbevangenheid insuline resistentie....

Nee dat is niet juist Geerke.
Insuline wordt aangemaakt om glucose te doen opnemen in de cellen. Bij de inname van koolhydraatrijk voedsel komt er flink wat glucose in het bloed. Er moet dus veel insuline worden aangemaakt om dat te laten opnemen in de cellen. Dit is de normale situatie. Hoe meer koolhydraten het voer bevat, hoe hoger het insulinepeil. Dan wordt ineens duidelijk dat veel fructanen in het gras het insulinepeil (tijdelijk) flink omhoogjaagt.

Het heet pas insulineresistentie als de cellen ongevoelig worden en de glucose niet meer (goed) opnemen waardoor er steeds meer insuline moet worden aangemaakt om de cellen te laten reageren.

Citaat:
ik ben er allen nog niet uit of de hoefbevangenheid word veroorzaakt door IR of dat IR word veroorzaakt door de hoefbevangenheid....

Het genoemde onderzoek van Prof. Pollitt toont aan dat HB veroorzaakt wordt door een verhoogd insulinepeil, niet andersom. Het begint met de voeding, die verstoort de metabolische balans met oa. HB als gevolg. HB is dus een symptoom.

Citaat:
dat heeft mijn paard ook....en dat zou verklaren waarom paarden na 1x hoefbevangen te zijn geweest geen weg meer kunnen met fructanen....suikers

De reden dat eenmaal bevangen paarden sneller wéér hoefbevangen worden, is dat de laminae nooit meer zo stevig en goed wordt als bij nooit bevangen paarden.
Previous laminitis from any cause may weaken the structures in the foot and predispose a horse to future episodes. This means we should exercise more caution to assure the horse has no more grain than necessary to maintain a lean body condition. A more gradual introduction to pasture than required previously is advised.
(uit het artikel: Laminitis Attack: The First Line of Defense By Dr. Don Walsh, DVM and Kathryn Watts Safergrass.og)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:39

Er zijn meerdere oorzaken voor hoefbevangenheid, IR is er één van. Bedoel je, Geerke, dat je nu denkt dat IR de achterliggende reden is voor de hoefbevangenheid van je paard? Maar: insulineresistentie is in sommige gevallen omkeerbaar. Dat wil zeggen, als de oorzaak bijvoorbeeld ligt in het duidelijke overgewicht (denk aan mensen met diabete type 2) dan kan na afvallen de resistentie weer verdwijnen.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:37

paars schreef:
Er zijn meerdere oorzaken voor hoefbevangenheid, IR is er één van. Bedoel je, Geerke, dat je nu denkt dat IR de achterliggende reden is voor de hoefbevangenheid van je paard? Maar: insulineresistentie is in sommige gevallen omkeerbaar. Dat wil zeggen, als de oorzaak bijvoorbeeld ligt in het duidelijke overgewicht (denk aan mensen met diabete type 2) dan kan na afvallen de resistentie weer verdwijnen.

Klopt.
Insulineresistentie ontstaat door een constante hoge aanvoer van koolhydraten (suikers) waarop het glucosepeil stijgt en de alvleesklier insuline aanmaakt om de glucose op te nemen in de cellen. De cellen kunnen naar verloop van tijd ongevoelig worden voor die insuline. Het ene individu is daar gevoeliger voor dan het andere
Op het moment dat je de koolhydraten in de voeding weglaat of sterk verminderd ( vaak is daarbij een ondersteunende therapie in de vorm van extra magnesium noodzakelijk) worden de lichaamscellen weer gevoeliger. Het proces is dus omkeerbaar.

Andere mogelijke oorzaken van hoefbevangenheid:
Laminitis "stress triggers" may include:

*High carbohydrate diets (very high risk)
*Boarding on any green pasture (high risk)
*Feed supplements, whether conventional or "holistic" (high risk)
*Invasive trimming methods (medium to very high risk)
*Vaccinations (medium to high risk)
*Parasiticides (medium to high risk)
*Horseshoes (medium to high risk)
*Close confinement (medium to high risk)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:52

Tinkerlove schreef:

Dan zouden er heel wat paarden hoefbevangen kunnen worden :o

Hoefijzers op zich kunnen geen bevangenheid veroorzaken.
Wel slecht hoefbeslag, maar dat geldt ook voor slechte bekapping, evenals overbelasting van de hoeven door bijv. te langdurig draven op harde weg, te lang transport in trailer, enz.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:21

Isapaardje schreef:
Tinkerlove schreef:

Persoonlijk denk ik van wel. IJzers stagneren het hoefmechanisme. Paarden waarbij de structuren in de voet verzwakt zijn door een eerdere bevangenheid lopen m.i. wel degelijk het risico om bevangen te worden van ijzers. Een kleine trigger kan dan voldoende zijn om een sluimerende HB weer te laten opvlammen.

Ik denk dat er heel wat meer licht-chronisch bevangen paarden rondlopen dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Paarden die wat vage klachten hebben zoals ringen in de hoeven, regelmatig terugkerende kreupelheden, stijfheid, die met tijden slechter presteren, gevoelig lopen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:16

tja...het zal allemaal wel..ik blijf gewoon eigenwijs en hou vol dat na 1 keer hoefbevangenheid(en geen lichte)de stofwisseling zo verstoord is dat het niet meer goed functioneert....en dan heb ik het over heel veel hormonale processen die niet meer na behoren werken,waardoor het paard ziek blijft,chronisch ziek..

(zo is alleen de schildklier alleen al verantwoordelijk voor de eiwit en waterhuishouding ,soepele spieren en gewrichten,bloeddruk,hartritme,temperatuur enzo....zonder goede hormonale balans kan geen mens of dier functioneren....)

Met goed hoefbeslag of juist bekappen prima bruikbaar nog,maar wel voor de rest van zijn leven op dieet.

Overgens is mijn paard een voorbeeld van een IR paard wat nog nooit granen/muslies of dat soort spul heeft gehad....gewoon hooi en zelfs geen vette wei,hij is ook nooit te dik geweest...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:20

Isapaardje schreef:
Tinkerlove schreef:

Persoonlijk denk ik van wel. IJzers stagneren het hoefmechanisme. Paarden waarbij de structuren in de voet verzwakt zijn door een eerdere bevangenheid lopen m.i. wel degelijk het risico om bevangen te worden van ijzers. Een kleine trigger kan dan voldoende zijn om een sluimerende HB weer te laten opvlammen.

Ik denk dat er heel wat meer licht-chronisch bevangen paarden rondlopen dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Paarden die wat vage klachten hebben zoals ringen in de hoeven, regelmatig terugkerende kreupelheden, stijfheid, die met tijden slechter presteren, gevoelig lopen..[/quote]

het omgekeerde geldt ook....een paard laten lopen op blote voeten terwijl het dier vergaat van de pijn heb ik ook mijn bedenkingen over....dan blokkeert het mischien niet het hoefmechanisme maar het hele lijf
Ieder geval individueel bekijken,en vooral niet roepen dat een ex bevanger makkelijk en beter zonder ijzers kan lopen....daar krijg ik de rillingen van over mijn rug

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:50

Tinkerlove schreef:

[/quote]

Ik denk dat er heel wat meer licht-chronisch bevangen paarden rondlopen dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Paarden die wat vage klachten hebben zoals ringen in de hoeven, regelmatig terugkerende kreupelheden, stijfheid, die met tijden slechter presteren, gevoelig lopen..[/quote]

het omgekeerde geldt ook....een paard laten lopen op blote voeten terwijl het dier vergaat van de pijn heb ik ook mijn bedenkingen over....dan blokkeert het mischien niet het hoefmechanisme maar het hele lijf
Ieder geval individueel bekijken,en vooral niet roepen dat een ex bevanger makkelijk en beter zonder ijzers kan lopen....daar krijg ik de rillingen van over mijn rug[/quote]

ja, helemaal mee eens... heb de laatste alinea zelf meegemaakt

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:51

geerke schreef:
Ieder geval individueel bekijken,en vooral niet roepen dat een ex bevanger makkelijk en beter zonder ijzers kan lopen....daar krijg ik de rillingen van over mijn rug

Dat ben ik helemaal met je eens. Gelukkig zijn er nog andere manieren om de voeten te ontlasten. :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:06

geerke schreef:
Overgens is mijn paard een voorbeeld van een IR paard wat nog nooit granen/muslies of dat soort spul heeft gehad....gewoon hooi en zelfs geen vette wei,hij is ook nooit te dik geweest...

In dat geval is het idd zoeken naar een andere oorzaak, misschien produceert de alvleesklier van je paard wel te wéinig/geen insuline (vergelijk met de diabeet type 1). De oorzaak dat de glucose de cel niet inkomt kan op verschillende niveau's liggen. Bij mijn paard was dat duidelijk zijn overgewicht. Toen hij eenmaal was afgevallen waren zijn glucose en insuline waarden normaal. Meten in de acute fase had in de ogen van de DA geen meerwaarde omdat het geen consequenties had voor het beleid op dat moment. Achteraf vind ik dat wel jammer, het was een mooie testcase geweest. Maar goed. Het kost al genoeg. Testen terwijl dat niet nodig is, is ook weer een beetje onzin.

Vind de film van het paard van Tinkerlover op de hoefschoentjes echt heel typerend. Wat een mooie methode!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:21

bij mijn paard werkt de schildklier iets te traag,nu hij op levothyroxine staat gaat hij goed....ik heb laatst wel de dosering voor het eerst in 4 jaar ietsje verhoogd.

ik vraag mij af of dat niet met meer paarden het geval is...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:33

Denk dat er bij een aantal DA's niet heel veel verder wordt nagedacht. Schraal hooi, aangepast beslag, nat zand, geen suikers. Dat is een soort standaard "mal" waar veel paarden in belanden. De laatste jaren komt er veel meer kennis over, maar als DA moet je dat ook maar allemaal bijhouden en bijspijkeren. En ze behandelen vaak naast paarden ook nog konijnen, ratjes, katten en honden.....ga er maar aanstaan om overal up to date bij te blijven. Dat is (mijn mening) dan ook de kracht van een topic als dit: allemaal ervaringsverhalen. Veel kennis. Veel linkjes :D . Kan soms een DA niet tegenop!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:06

doritos12 schreef:
kweenie

?
in de twee berichten die je hebt gepost is de een:....ik heb geen idee,en de volgende: kweenie...
je hoeft niet te posten hoor....je kunt ook gewoon gezellig meelezen :D

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:51

Jannepauli: hoe is het met je meissie?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:20

paars schreef:

Ik weet niet of ik het wel juist gelezen heb en/of er al een reactie over is, maar werkelijk onomkeerbaar is het niet. IR paarden moeten altijd in de gaten gehouden worden, je kan ze echt niet meer met de "gezonde" paarden vergelijken wat hun dieet betreft. Ze blijven gevoelig, het blijft op de loer liggen, jaren gaat het goed en dan patsboem... daar is het weer!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:48

geerke schreef:
doritos12 schreef:
kweenie

?
in de twee berichten die je hebt gepost is de een:....ik heb geen idee,en de volgende: kweenie...
je hoeft niet te posten hoor....je kunt ook gewoon gezellig meelezen :D

Ik denk dat degene aan het sparen is zodat ze straks 25 "nuttige" posts heeft gedaan en dan zelf een topic mag openen of in de HK mag meekletsen ;) .
Dames, ik vind de discussie die jullie op dit moment voeren erg interessant, Ik ken Tinkerlover niet maar die zegt toch wel erg interessante dingen.
goed om te horen dat het met Pauli ook weer de goede kant op gaat!

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:28

JP, hier nog iemand die benieuwd is naar de onderzoeksresultaten van de laatste dagen.

Kymalin schreef:
Ik ken Tinkerlover niet maar die zegt toch wel erg interessante dingen.

Dank je.
Door mijn eigen recente ervaringen en fouten mbt mijn bevangen paardje heb ik ontdekt hóe belangrijk informatiedeling is. Er is in Nederland nog zo ontzettend weinig bekend over laminitis, over de oorzaken, het ontstaan, de behandeling en de langetermijn gevolgen. In Amerika zijn ze met de onderzoeken al zoveel verder. Daarom zijn die onderzoeksresultaten zo ontzettend belangrijk (en zet ik ze hier neer).

We hebben zelf ook een verantwoording tov ons huisdier. Ik vind het niet goed om volledig blind te vertrouwen op een bekapper, smid of dierenarts. Zij hebben een ruime schat aan ervaring, maar hebben niet de tijd en mogelijkheid om de meest recente onderzoeksresultaten te lezen en daarnaar te handelen. Er wordt op dit moment nog heel veel (en soms enkel dat) aan symptoombestrijding gedaan terwijl de werkelijke oorzaak diep verborgen blijft.

Als ik zelf niet aan het lezen was gegaan en geen hulp had gehad van andere forumleden, dan was mijn paard nog steeds verkeerd gediagnosticeerd geweest met alle gevolgen van dien. Immers de enige persoon die de tijd heeft om je paard een aantal uren per dag te observeren, dan ben je zelf. En soms is een diagnose stellen zonder lange observatie vooraf een lastige taak, zeker bij een lichte, sluimerende of chronische hoefbevangenheid. En in feite is dat wat we van onze DA of smid verlangen.

Al lang voordat de symptomen aan het bewegingspatroon van het paard zich openbaren, gaat er van alles mis in het paardenlichaam. Er zijn bij een goede observatie al symptomen op te merken op één of meerdere van de volgende gebieden: maag/darm, ademhaling, voortplanting, nieren, hormonaal, spieren, huid en immuunsysteem. Als wij leren en ontdekken hoe we door goed te observeren véél eerder kunnen ingrijpen - zeker in het geval van telkens terugkerende hoefbevangenheid - dan is het uiteindelijk ons paard de grote winnaar.
En volgens mij is dat wat we allemaal willen. Het beste voor ons paard.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:34

Mee eens, en eigenlijk is de "nazorg" bij hb ook minimaal vanuit de dierenartsen en hoefsmeden, je moet het zelf allemaal maar uitzoeken. Wat je trouwens over Amerika zegt; ik zag laatst een aflevering van Animal cops Houston, daar werd ook een paard binnengebracht die hb was. De dierenarts wist te vertellen dat zon paard nooit meer bereden kon worden maar nog prima als grasmaaier kon dienen :? :x