Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
paars schreef:@Tinkerlove: interessante linkjes heb je weer gevonden! Moet ze nog lezen, maar ga dat zeker doen.
fancylover schreef:hij heeft heel snel last van rot in zijn stralen dus het is allemaal heel dubbel! voor hoefbevangenheid moet hij op zacht en liefst nat zand maar dan vliegt de rot weer in zn voeten.
Tinkerlove schreef:paars schreef:@Tinkerlove: interessante linkjes heb je weer gevonden! Moet ze nog lezen, maar ga dat zeker doen.
Dankje.
De artikelen van Prof. Chris Pollitt zijn goede, wetenschappelijke artikelen. Hij heeft onomstotelijk aangetoond dat een verhoogd insulinepeil de kans op hoefbevangenheid doet toenemen.
Als je laminitis research part 1 gelezen hebt http://www.uq.edu.au/~apcpolli/downloads/chrispollit_Laminitisresearch_AELRU_part1.pdf
dan is er ook nog een laminitis research part 2 : http://www.laminitisresearch.org/downloads/chrispollit_Laminitisresearch_AELRU_part2.pdf
En op de hompage onder 'articles' vind je nog 3 pagina's met zijn gepubliceerde werken: http://www.laminitisresearch.org/chrispollitt_publications1.htm
Ze zijn erg wetenschappelijk en niet gemakkelijk te lezen, maar wel héél leerzaam!
geerke schreef:dan heet de oorzaak van hoefbevangenheid insuline resistentie....
Citaat:ik ben er allen nog niet uit of de hoefbevangenheid word veroorzaakt door IR of dat IR word veroorzaakt door de hoefbevangenheid....
Citaat:dat heeft mijn paard ook....en dat zou verklaren waarom paarden na 1x hoefbevangen te zijn geweest geen weg meer kunnen met fructanen....suikers
paars schreef:Er zijn meerdere oorzaken voor hoefbevangenheid, IR is er één van. Bedoel je, Geerke, dat je nu denkt dat IR de achterliggende reden is voor de hoefbevangenheid van je paard? Maar: insulineresistentie is in sommige gevallen omkeerbaar. Dat wil zeggen, als de oorzaak bijvoorbeeld ligt in het duidelijke overgewicht (denk aan mensen met diabete type 2) dan kan na afvallen de resistentie weer verdwijnen.
Tinkerlove schreef:*Horseshoes (medium to high risk)
Isapaardje schreef:Tinkerlove schreef:*Horseshoes (medium to high risk)
Dan zouden er heel wat paarden hoefbevangen kunnen worden![]()
Hoefijzers op zich kunnen geen bevangenheid veroorzaken.
Isapaardje schreef:Tinkerlove schreef:*Horseshoes (medium to high risk)
Dan zouden er heel wat paarden hoefbevangen kunnen worden![]()
Hoefijzers op zich kunnen geen bevangenheid veroorzaken.
Tinkerlove schreef:*Horseshoes (medium to high risk)
geerke schreef:het omgekeerde geldt ook....een paard laten lopen op blote voeten terwijl het dier vergaat van de pijn heb ik ook mijn bedenkingen over....dan blokkeert het mischien niet het hoefmechanisme maar het hele lijf
Ieder geval individueel bekijken,en vooral niet roepen dat een ex bevanger makkelijk en beter zonder ijzers kan lopen....daar krijg ik de rillingen van over mijn rug
geerke schreef:Overgens is mijn paard een voorbeeld van een IR paard wat nog nooit granen/muslies of dat soort spul heeft gehad....gewoon hooi en zelfs geen vette wei,hij is ook nooit te dik geweest...
paars schreef:Er zijn meerdere oorzaken voor hoefbevangenheid, IR is er één van. Bedoel je, Geerke, dat je nu denkt dat IR de achterliggende reden is voor de hoefbevangenheid van je paard? Maar: insulineresistentie is in sommige gevallen omkeerbaar. Dat wil zeggen, als de oorzaak bijvoorbeeld ligt in het duidelijke overgewicht (denk aan mensen met diabete type 2) dan kan na afvallen de resistentie weer verdwijnen.
geerke schreef:doritos12 schreef:kweenie
?
in de twee berichten die je hebt gepost is de een:....ik heb geen idee,en de volgende: kweenie...
je hoeft niet te posten hoor....je kunt ook gewoon gezellig meelezen
Kymalin schreef:Ik ken Tinkerlover niet maar die zegt toch wel erg interessante dingen.