[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 10:09

Eerlijk gezegd denk ik dat we 'buut' niet zo moeten demoniseren.
Het is gewoon een goed middel.
Natuurlijk kunnen er bij (zeer) langdurig gebruik en in hoge dosering bijwerkingen ontstaan maar dat is ook een mogelijkheid met Metacam of domweg met asperine. En uiteraard geldt voor ieder medicijn dat je het niet voor ieder onnozel wissewasje moet inzetten. Ik snap eigenlijk niet waar die verhalen vandaan komen - als die verhalen of overtuiging dat buut "slecht" is ertoe leiden dat je maar met de voorgeschreven dosering stopt of afbouwt, vind ik dat onverstandig.

Er zijn ook hier paarden die op hoge dosering hebben gestaan ( Pauli en ik meen Image ook) en die zijn er echt niet van over de kop gegaan.. en vroeger.. toen ging buut er bij wijze van spreken met scheppen tegelijk in ..

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:41

Flavlip: Het lopen is niet zoals die van mij deed, ik kijk ook naar LA. Daar loopt hij niet echt lekker. Denk niet dat het Hb gerelateerd is, hoewel je nooit nooit kunt zeggen.

De aanvallen van mijn paard, duurden tot weer normaal zijn, altijd een half jaar. Ik heb nooit gedwongen tot stappen, wel altijd laten controleren door de osteo (het 1e jaar niet). Mijne kreeg paddock paradise, aangepast voedsel in porties door de bak, controle, maar verder liet ik haar met rust. Weet wel zeker dat het hele lijf een opdonder krijgt van een HB aanval, en je ziet allerlei neveneffecten, door overbelasting, compenseren, verzuring, noem maar op. Ik laat het paard zelf dan liever bepalen wat het kan en niet, door naar de porties hooi te lopen, boots ik alleen het natuurlijke gedrag wat na.

Wat pijnstilling betreft....ik heb het nog nooit gegeven. Vind Hb een algehele belasting van het systeem, en pijnstilling, tsja...De laatste aanval was dermate erg, dat ik op mijn vingers heb gezeten, en gaat het weer zo erg fout, dan weet ik wel, dat ik er dan niet meer omheen ga; beter wel wat bewegen, dan wat ze toen kon. Heb toendertijd wel er aan gedacht haar naar de kliniek te brengen voor zwemmen.

Ben zelf ook geen pillenslikker. Heb 1 hernia, 3 versleten tussenwervelschijven, en 2 uitpuilingen, en neem zo goed als niets, tenzij ik niet meer bewegen kan, en wel moet, want dan merk ik ook mijn compenseren en dus overbelasten, en dus meer vage klachten krijgen. Maar ook met een pil in mijn donder, moet ik niet vergeten, dat ik dan niet voluit uitmesten ga. Ben nu 8 maanden na de ergste aanval, en merk nu, dat ik weer meer kan belasten ondanks pijn, dwz, ik voel me beter als ik door de pijn heen train. Maar net als bij de paarden, de ongecontroleerde beweging, dus verstappen, een ruk aan mijn rug, kost een week herstel.

Maar gebruik je een middel, dan moet je je ook aan het hele traject houden. Anders kun je het beter laten. Wat dat aan gaat is het net AB, kuur afmaken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:17

Ach, er is een grote groep mensen die alles verkettert wat 'chemisch' is. Buut is het enige (met Ascal) dat we op dit moment hebben, en zulke rampzalige gevolgen heeft het ook weer niet voor het lichaam. Er zijn ook honderduizenden, zoniet miljoenen mensen over de hele wereld die dag in dag uit NSAID's slikken (Buut is ook een NSAID) Bij langdurig gebruik is een maagbeschermer zeker aan te raden, maar of paarden die ook krijgen weet ik niet. Maja, langdurig alcoholgebruik tast ook de maagwand aan, en daar hoor je nauwelijks iets over.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:25

Mijn paard heeft járen op een zakje bute gestaan. Hij had het gewoon nodig om hem door moeilijke tijden heen te helpen (in de winter soms op 2) en om hem geheel rad te laten lopen door zijn artrose. Alles in overleg met de DA die hem al 15 jaar behandelt.
Het staat in zijn paspoort ivm het slachten maar lichamelijk merk ik na al die jaren niet dat hij ergens last van heeft.
Metacam werkte niet goed bij hem en ik ben eerlijk gezegd blij dat het er is, wij nemen ook tenslotte pijnstillers als we pijn hebben.Natuurlijk kan een paard niet praten maar als je je dier genoeg kent kun je best met een goed gevoel een pijnstiller geven.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:32

Vind wel, dat juist omdat een paard niet praten kan, je na een kuur van medicijnen, het systeem reinigen moet. Voor de paarden die niet te dik waren, en toch Hb krijgen, is het zeker een inwendig probleem, en voor de paarden die te dik waren, heeft het inwendige gevolgen (mijn mening). Dus een veilige reinigingskuur, is vind ik wel van toepassing.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:38

Buut is ook een NSAID. Klopt. Maar die kan je niet allemaal op 1 hoop gooien. Ik demoniseer het niet. Maar lees vaak problemen hier bij paarden rond het afbouwen van de buut. Het afbouwen gaat m.i. ook te snel bij zo'n potent middel. Weegschaal erbij, en afbouwen met mespuntjes tegelijk per 4 dagen bijvoorbeeld. Van 1 zakje naar een half is 50% minder. Da's veel hoor!
Wij mensen mogen fenylbutazone in het algemeen niet meer gebruiken ivm de vele bijwerkingen (bron CVZ), het is alleen geindiceerd bij ernstige vormen van reuma en bij de ziekte van Bechterew én indien er geen goed resultaat is met andere NSAID's. In een mens is de halfwaardetijd 75 tot 105 uur. Dat bouwt dus een spiegel van heb ik jou daar. Dat realiseert men zich onvoldoende. Wordt door de lever afgebroken en dan uitgeplast, als dat dus niet goed werkt kan dat leiden tot extra problemen. Twee-wekelijks controles van bloed. Enfin, lees maar even als je verder details wilt. Dit over de mens, een mens is echter geen paard.
Bij paarden is het niet veel anders. Het is een ontstekingsremmer, die vermindert dus de ontstekingsreacties, brengt de weefselreactie wat tot rust, maar geneest verders zelf niets, doet niets aan de oorzaak van de verschijnselen. Het maskeert het ziektebeeld. Maakt het minder pijnlijk, maar bevordert de genezing niet, zoals onderzoekers eerder al aantoonden.Recent onderzoek toonde bovendien aan dat het genezingsproces zelfs kan vertragen. Ik demoniseer niet, het zijn gewoon feiten. Kan er helaas niks anders van maken. Vandaar dat ik het troep noem. Soms kan het niet anders blijkbaar, maar ik sluit me aan bij dr. Blikslager (wat een naam ;-) ): "The overall goal of pain management therapy should be to use these drugs at the lowest possible dose for the shortest time possible". Het voor langere tijd toedienen aan een HB paard geeft i.m.o. te veel risico om van de regen in de drup te komen. Er zijn zoveel processen in zo'n HB paard aan de gang.
Het heeft dus niets met demoniseren te maken, en er zijn natuurlijk altijd voorbeelden van mensen die het al járen geven aan hun dier en nooit wat bijwerkingen hebben gemerkt (maar als je dat niet onafhankelijk meet (bloedwaarden), weet je ook niets zeker, by the way). Zo zijn er ook mensen die al 70 jaar roken en niet sterven aan longkanker, maar wetenschappelijk gezien heeft de roker erg veel meer kans om longkanker te krijgen. Het omgekeerde is dus niet altijd waar.
Bute wordt i.m.o. steeds vaker gebruikt als eerste middel bij pijn. En dat vind ik een gevaarlijke ontwikkeling, zeker als het wordt afgedaan als: het is gewoon een goed middel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:44

het gebruik van buut doet ook het TSH in het bloed dalen...dus zouden de problemen komen door een verminderde schildklierfunctie ,ben je nog verder van huis.Doet de buut niets en wordt het paard steeds stijver.
Dat is ook een reden waarom ik het liever niet gebruik.
Maar gelukkig is Pablo het enige paard in de wereld met een verminderde schildklierfunctie ;)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:49

Ik ga me even niet verder mengen in de discussie van de buut. Destijds is de keus bewust gemaakt om voor dit middel te kiezen, regelmatig bloedonderzoek toont in ieder geval aan dat er wat organen betreft nog niets om zeep is, dus ik durf het gerust te geven. Alleen .. omdat ze het al langere tijd kreeg, moest ik ook over langere tijd afbouwen en dat doe ik nu naar mijn idee.
Net ook weer mogen constateren dat Isa zelf totaal niet van plan is naar mijn nieuwe plannetjes van rustiger aan doen te willen luisteren :o.
Ik wilde haar eigenlijk geen beweging geven, dus wilde het hooi dichtbij haar neerleggen, maar ze banjerde gewoon door. Ik wilde haar terughalen (want ze liep richting achterkant wei, waar het hek naar buiten is), maar toen ging ze over in een drafje (nou ja iets wat er voor door moest gaan) ... zo van ha leuk, we gaan toch! (we gingen niet uiteraard).
Maar ik bedoel maar. Ze weet zelf niet echt maat te houden en dat maakt het nu dubbel lastig om een goed strak revalidatieschema aan te houden. Vandaar dus dat ze me nog altijd kopzorgen brengt :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:01

Precies, bute heb ik inhoudelijk te weinig sjoege van. Feit blijft dat mijn paard het al jaren binnen heeft gekregen en op zijn artrose, HB na is hij lichamelijk prima in orde. ( ik kan natuurlijk niet ín hem kijken maar anders geeft hij het wel aan lijkt me) Voor mij werkt het prima en voor hem ook.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 13:03

Metacam is ook een NSAID hoor, met dezelfde mogelijke bijwerkingen als Buut.
Tja, ik blijf erbij dat als je een medicijn voor een kortere periode gebruikt, het met die bijwerkingen wel meevalt en het lichaam ook weer zelf herstelt. In het engelse stuk wordt aangeraden om, als een paard lange tijd ( en dan praat je over maanden, niet een paar weekjes) buut moet gebruiken, het verstandig is om pauzes in te lassen ( dat stuk gaat trouwens over het mogelijk afremmen van het herstel van beschadigingen in de darm - eenzelfde problematiek vind je overgens ook bij Metacam).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:08

In mijn geval hier, praten we inderdaad dus wel over maanden inmiddels, niet in weken, hoewel ze de hoogste dosering maar hooguit 2 aaneengesloten weken gehad heeft.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:41

tja, maar als je tijdelijk stopt krijg je een terugval en dat wil je niet...als ik moet kiezen tussen pijnvrij blijven lopen of steeds een terugval met meer pijn omdat het beter is voor het lijf....jeetje, wel lastig. Ik kies dan voor langer pijnvrij lopen en dan maar uiteindelijk wat korter leven.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:18

Slecht nieuws.
Of ja, foto's zijn gelijk qua verzakking/kanteling maar linksvoor laat de hoefwand los.

Ze hebben haar nu extra verdoofd zodat ik een paar uur bedenktijd heb
Of middenstuk van hoef(wat dus al loslaat) uitnemen zodat de druk er af is en het vocht weg kan, en dan wachten tot de hoef weer aangegroeid is.
Of straks laten inslapen

Ik ben er echt helemaal kapot van, dit had ik niet meer verwacht, thuiskomen leek zo dichtbij!!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:20

Oei, da's slecht nieuws idd !!! Maar ik heb wel eens paarden gezien met een compleet verwijderde hoefwand die gewoon weer hersteld zijn hoor !!
Vraag is wil je je paard een tijd dit aandoen en is het mogelijk bij jou paard.
Mag ik een tip geven: PB Ron Aalders eens hierover ! Als iemand dit met je en je DA kan oplossen is hij het wel.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:24

ja ze hebben dit idd al eerder, met en zonder, succes gedaan in Someren
Maar is pijnlijk, maanden daar, en afwachten of het goed komt en wat de andere voet(die is goed, of ja stabiel maar krijgt dan meer belasting) gaat doen.
En financieel gezien is het ook niet grappig, als het aan mij ligt en het is voor Hil haalbaar ga ik er voor, maar of mn ouders dit financieel willen ondersteunen is de vraag.
Maar aan de andere kant, zijn nu ook al duizenden euro's kwijt dus ja.

Ik ga Ron even pb'en!
heb van Nassau & Visdonk net ook gesproken, die waren twijfelachtig, maar zonder rontgen konden ze niks zeggen en naja op transport naar Roosendaal kan ze ook niet.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:28

:(:) @Renske; Wat is "straks"?
Dat de hoefwand loslaat hoort bij de hoefbevangenheid en de daarop gevolgde kanteling. De lamina immers kapot -> als gevolg daarvan komt de hoefwand en hoefbeen los van elkaar te zitten en gaat het hoefbeen kantelen/zakken.
Zou de foto's naar de van Nassau's sturen voor goed advies. Daarna een besluit nemen. Waarom kan ze daar niet heen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:31

Jeetje, wat een nieuws
Is er al enige duidelijkheid betreffende het plotselinge nierfalen?
Hebben jullie veel teken waardoor ze misschien ziekte van Lyme heeft opgelopen?
(dit kan ook nierfalen veroorzaken) of in ieder geval een vergiftiging van iets.
wb de hoeven...zon dikke rand bij de kroonrand herken ik ook. Bij die van mij is het helemaal weer goedgekomen , alleen moet je een lange adem en een hele goede hoefsmid hebben die dit begeleid en weet waar die mee bezig is. Bij die van mij is niet de hoef niet opengemaakt. wel de druk eraf gehaald.
succes in ieder geval met je beslissing.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:37

Nierfalen is helaas geen duidelijkheid over, wrsch als gevolg van de hoge koorts (40 tot 41 graden gedurende 2,5 dag)
Verder is alles onderzocht, alles is goed en ook de nieren zijn alweer 2 weken goed.

@nombrado, de DA zei tegen mij dat wat inkepingen/klein stukje open maken maken geen zin had, ik vroeg nml of dat niet kon om zo de druk er wat af te halen in de tijd da ik ging beslissen wat ik zou doen.
Ze hebben haar extra pijnstilling gegeven en als dat niet voldoende was verdoven ze de voet zometeen.
Fijn dat het bij die van jou goed is gekomen! Hoe hebben ze daar toen de druk afgehaald?

@paars, Hil belast sinds vanmorgen LV niet goed meer, Roosendaal is zo'n 5 kwartier rijden, denk niet dat ze dat aankan..en nu met de extra pijnstillers is ze suf en ligt weer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 14:39

... maar de R.foto's zou je toch aan Visdonk| Van Nassau kunnen mailen zodat ze zich een idee kunnen vormen?

Wel hartstikke rot nieuws joh...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:40

@renske
STERKTE :(:)
bij Image is dat ook gebeurd; hoefbeen gekanteld en losgescheurd van de hoefwand. Hoefwand los.
Dit is Image haar verhaal. http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm
Ik heb Image in het gips laten zetten en toen naar Roosendaal vervoerd naar Van Nassau.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:42

(ik lees straks ieders bericht door hoor!)

@Renske: wat een ontzettend moeilijke beslissing moet je nemen. Ik (maar dat ben ik) zou er niet (meer) tegen kunnen dat mijn paarden zo lang met pijn moet staan terwijl de prognose minder dan 80% is. Ik heb ooit zoiets met 1 van mijn paarden meegemaakt en ik heb er nog spijt en verdriet van dat ik toen niet eerder besloten heb haar te laten inslapen.

:(:)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:51

@ Renske: wegnemen van de wand haalt de druk eraf en kan ook pijnverlichting geven. Lees dit ook eens door van de site van van Nassau (en natuurlijk de pagina over Image!!):
http://www.hoofcare.nl/map_voor_lezinge ... mages.html
Welke kliniek sta je nu? Ik vind het zo vreemd dat ze het slcht nieuws vinden dat de hoefwand loslaat. Natuurlijk is dat geen góed nieuws, maar het lag wel "gewoon" in de lijn der verwachting als het hoefbeen is gekanteld?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:58

Ik ga even lezen, bedankt.

Ze zeggen dat de ontsteking is toegenomen in de voet waar het hoefbeen is verzakt.
Hierdoor heeft ze die verdikte kroonrand en komt er vocht uit.

Wegnemen van het middenstuk van de wand zou idd snel verlichting geven want de druk is er dan af.
Maar ze kunnen/willen/durven niks te beloven mbt herstel terwijl ik denk ja het is natuurlijk niet niks maar een hoef groeit vanzelf weer aan?
En ze heeft voldoende zool en zoals ze nu denken ook sterk genoege zijwanden om dat missende stuk op te kunnen vangen.
Mn vorige paard had ooit een enorme wond op de kroonrand, die werd later een gat in de voorkant van zm hoef, dat was een vervelende zwakke plek maar groeide er ook weer uit.
Nou is dat niet te vergelijken met dit natuurlijk, maar een hoef groeit en ik moest toch al een jaar onbelast wachten tot de hoef een keer volledig vernieuwd was, alleen nu moet hij dan dus vernieuwen terwijl er een stuk uit is gehaald en moet ze maanden in t verband in de kliniek staan.

De voet waar het hoefbeen is gekanteld is nogsteeds een minimal kanteling(de voet met verzakking is ook niet verdr verzakt, al 2 weken stabiel) en daar is nog geen sprake van loslaten van de wand bovenaan bij de kroonrand, ook niks te zien qua dik/vocht/etc.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:01

De verdikte kroonrand komt denk ik door de kanteling. Het hoefbeen kantelt omlaag, het bot erboven wordt daardoor wat naar voren geduwd en dat zie je aan de buitenkant als een verdikking.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:03

Bij dit voetje is het hoefbeen verzakt en niet gekanteld, weet niet of het dan nog zo kan zijn?
Maar zoals ze het uitlegden was het eigenlijk is nieuws erbij naast het verzakken van die voet, en het kantelen van de ander.