Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:27

Mijn smid is nu in april geweest, zijn hoeven zien er al beter uit als ervoor, hij stond toen echt met slecht hoeven. Maar ik ga het zeker met hem bespreken. En hopelijk komt het goed

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:03

hey heeft er iemand tip waar ik op moet letten? morgen komt er een andere smid naar kijken en hem bekappen. waar moet ik op letten? hopelijk komt het met deze smid goed. alvast bedankt voor de andere tips

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:36

Let er ten eerste even op of de smid je paard wil zien lopen. Zoniet kan je hem of haar eigenlijk gelijk wel weer naar huis sturen. Verder wil ik graag dat de smid jou kan uitleggen wat hij gaat doen en waarom, hij moet jou kunnen overtuigen dat zijnn bekapplan geschikt is. Als ie dat niet kan dan weet ik niet of het verstandig is hem te laten bekappen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:46

]Gisteren is er een andere smid geweest. Hij heeft het uitgelegd wat hij ging doen. Hij heeft hem bekapt en ijzers onder geplaatst. Binnen vijf weken,komt hij terug om nog verder te corrigeren. Ik hoop dat het er al beter uitziet dan ervoor. Maar ik zeg het ik ken er eigenlijk te weinig van van,hoeven. Heb een,foto kunnen trekken zal er deze week nog andere proberen te maken

[/[img]
Afbeelding

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:49

Heeft hij een wig geplaatst onder ondergeschoven hielen ? En heeft hij er eigenlijk wat af gedaan ?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:08

Hij heeft er iets afgedaan. Maar hij wilde er niet teveel ineens aan veranderen zei hij. Hij komt binnen een paar weken terug. Wat bedoel je met een wig?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:10

Hoe kan die hiel nu ooit weer rechtop komen, de wig en het ijzer duwen het alleen maar verder naar voren...

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:19

Er staat blijkbaar geen wig onder. Hebben er ijzers opgezet omdat hij op straat zo moeilijk liep op aanraden van de da omdat zijn zolen dun waren. En we moeten regelmatig over het straat gaan. De bedoeling is dat ijzers er met de tijd terug afgaan.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:02

Ok. Zag het niet goed hoor vandaar de vraag. Als je hielen weer rechtop wil krijgen gaan er uiteindelijk wel stukken af moeten, anders blijven ze toch vast zitten ergens vanvoor onder de voet :P Teen afronden ook natuurlijk je wilt geen zwemvliezen fzo... Ben benieuwd naar het verloop en of de ijzers er op termijn ook echt weer gaan af gaan...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:22

Ik vind hem eigenlijk met extreem korte takken staan voor platte hielen. Ze passen nu al nauwelijks op de ijzers, dat wordt alleen maar erger naarmate ze langer op de ijzers staan, dus dan groeit hij over de ijzers heen wat weer extra platte hielen veroorzaakt.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 07:29

Dus het is niet goed gedaan. Dan bel ik de smidt terug,op.
@ gaelles het is de bedoeling dat de ijzers er met der tijd terug afgaan. Heb ZE liever zonder ijzers. Zeker in de winter. Het kan bij ons nogal slijk en modder zijn. Mijn ander paard staat al 16 jaar zonder ijzers. Dit ging prima.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 09:24

De enige manier om (volgens mij effectief en efficient de stand iets te veranderen is iedere week/anderhalf een beetje bijwerken.

Mijn paard doe ik nu al een tijdje zelf en ik moet zeggen dat het er erg goed uit ziet nu.
Ondergeschoven verzenen en flares enorm verbeterd. Wat weer resulteerd in een meedragende straal die eindelijk weer gezond wordt na ruim een half haar ernstige rotstraal.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:38

Goh, wat ontzettend zonde dat je er ijzers onder hebt laten slaan Natje321. Dat kan veel beter!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:00

Pff frustrerend soms. Dan denk je te vertrouwen op je smid. Zelf doen,durf ik niet. Geen ervaringen mee. Ijzers waren nodig omdat we veel gaan wandelen en omdat de paarden elke dag een stuk,over zandweg met stenen en straat Moeten. Om op de wei te geraken en meneertje wilde absoluut niet meer stappen op het weggetje en straat. Wat hij nu weer wel doet. Eens zijn hoeven terug goed,zijn gaan de ijzers eraf. Heb ZE liever zonder ijzers.

Dit,is zijn hoef toen we hem juist hadden,in februari. Hebben zijn benen toen ook geschoren omdat hij mok had en,met het lange haar moeilijk te behandelen was. Dus best terug de smidt bellen?

[/[img]
Afbeelding

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:17

Naar mijn idee kan je beter helemaal van de ijzers af, dus ja je kan de smid bellen om ze weer te verwijderen, maar dan moet het opgelost worden door middel van een goede bekapbeurt en ik weet niet of jouw smid dat doet, gezien hij er liever ijzers onder plaatste. De ijzers lijken nu misschien goed te werken omdat de gevoeligheid weg lijkt, maar dit is slechts symptoombestrijding. Heb je je wel eens verdiept in natuurlijk bekappen? Ik denk dat dat je paard wel zou kunnen helpen. Mijn paard had ook lichtelijk ondergeschoven hielen en dat is nu helemaal over (eigenlijk na 1 bekapbeurt al), het verlagen van de hielen zal hier al veel bij helpen.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:43

Het is natuurlijk ook weer zo dat nu de ijzers eronder zitten hij weer gaatjes heeft in de hoefwand die er straks ook weer uit moeten groeien. Dus dan blijf je misschien bezig.
Ga even op je gemak op zoek naar een hoefsmid die je wel kan helpen en tot die tijd laat je m even zo lopen. Maak je niet te druk hoor! Misschien kun je je eigen smid wel opbellen om te vragen of hij bereid is zijn werkwijze een beetje aan jou aan te passen?
Zo niet met iemand in contact geraken die je op weg kan helpen.
Misschien zit er iemand in dit topic bij je in de buurt die je kan helpen??

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:46

Als ik kijk hoe de voet er in februari uitzag is er al een hoop verbeterd, en zoiets kost tijd. Ik ben ook geen fan van ijzers, maar als hij zo gevoelig is dat hij het pad niet opwilt is het misschien even handig. Ik vraag me wel af waarom de zool zo dun/gevoelig is, maar als ik de foto van februari bekijk gok ik dat de zool niet gewend is mee te dragen.. Vind t ijzer idd wel korte takken hebben. Het zou niet mijn keuze van aanpak zijn, maar er zijn vast meerdere wegen naar Rome. Ben benieuwd hoe de hoef zich verder ontwikkeld.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:26

Nee natuurlijk moet je het niet zelf gaan doen als je er geen ervaring mee hebt. Wel tijd om te gaan leren over hoeven! Je kunt eigenlijk niet zomaar iemand aan de hoeven van je paard laten zitten, zonder dat je weet wat hij doet.

Waar woon je? Er is vast wel een goede bekapper die je kan komen helpen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:54

ik ga op zoek gaan naar een andere smid. ga mijn tijd ervoor nemen. en bij de paarden op de manege is goed kijken welke hoeven goed zijn gedaan en bij de paarden die in de omgeving staan. aan de hand van die hoeven kan ik misschien al zien of ze goed zijn gedaan en is horen welke smid het was. desnoods vraag ik nog raad hier over andere hoeven of die goed zijn gedaan.

ik denk nu niet dat het heel erg is als hij nog eventjes met deze hoeven rondloopt.
maar zijn zijn hoeven zo erg of valt het nog redelijk mee?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:14

Ik lees hier al lang mee en het lijkt me wel interessant om eens te horen wat men over mijn appaloosa te zeggen heeft.
Toen ik hem in augustus 2014 kocht had hij behoorlijke brokkenhoeven en hij staat ongelijk op z'n voorbenen, ik denk door zijn graasvoetje. Ik zie hem dit jaar vrijwel nooit meer met zo'n plat voetje staan grazen, maar we zijn er nog lang niet.
Vooral de voorhoeven zijn een probleem.

Ik laat hem netjes elke 8 weken bekappen om alles zo recht mogelijk te houden, maar hij staat dan net na de bekapbeurt wel iets te kort naar m'n zin en hij loopt daarna ook een paar dagen gevoelig op stenen/grind. Helaas ligt ons hele terrein & oprit vol met kiezeltjes. Hij heeft een lange tijd ontzettend last gehad van heel veel steentjes in z'n witte lijn, maar dat gaat steeds beter.
Helaas lijkt er toch ergens een steentje achter gebleven te zijn die een scheur aan het veroorzaken was. De smid heeft die beginnende scheur er gister uit gehaald om verder doorscheuren te voorkomen, hij heeft nu rechtsvoor dus een klein hapje uit z'n hoef.

Hierbij de foto's van gister na het bekappen:

Afbeelding
Rechtsvoor

Afbeelding
Linksvoor

Afbeelding
Rechtsachter

Afbeelding
Linksachter

Afbeelding
Rechtsvoor

Afbeelding
Linksvoor

Afbeelding
Rechtsachter

Afbeelding
Linksachter

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:39

Interessant topic dit. Ik meld me even!

Mijn verzorgpaard staat sinds Maart op speciaal beslag. Equilibrium ijzer met een siliconen tussenlaag. Hij doet het hier geweldig op!

De reden waarom: Winston werd half februari kreupel. Aanvankelijk werd gedacht dat het linksachter was (hier had hij een trap gekregen) maar de DA bevestigde rechtsvoor. Het was een milde belastingskreupelheid. Na uitverdoven en onderzoek had de DA eigenlijk twee mogelijke oorzaken: ontsteking van het hoefgewricht of artrose. Voor uitsluitsel moesten we naar de kliniek in Utrecht om foto's te laten maken.
Eigenaresse wilde toch wel graag de artrose zeker weten dus zijn we foto's wezen maken. Op de foto's was te zien dat Winston platvoeten heeft. Zijn hoefbeen staat dus te recht op zijn zool. Daar komt dan ook nog bij dat zijn hoeven sneller afslijten dan dat ze weer aangroeien.
DA zei dat mochten we geen beslag nemen, hij eigenlijk alleen op zachte ondergrond kon lopen zonder pijn. Met beslag konden we weer de weg op, springen, voor de kar.. Alles eigenlijk. Eigenaresse heeft er lang over nagedacht (geen fan van beslag) maar uiteindelijk toch de beslissing gemaakt. Het bos is voor ons een half uur over de weg namelijk. Het is geen tijdelijke oplossing en de hoefsmid heeft ook gezegd dat het beslag eventueel na langere tijd weer weg kan. Maar dat zien we tzt wel.
Ander bijkomend voordeel van de ijzers was dat zijn hoefstand gecorrigeerd kan worden. Hij stond altijd op de buitenkant van zijn hoeven en je zag ook dat hij verkeerd afsleet. De binnenkant werd veel langer dan de buitenkant en gezien zijn leeftijd (14) was dat niet meer echt te corrigeren met bekappen. Mede ook omdat er weinig te bekappen viel met zijn hoefjes.

Vanaf het moment dat hij op die ijzers stond vertoonde hij geen kreupelheid meer. Hij loopt echt 200% beter dan voor de ijzers. Ik denk ook dat de kreupelheid er langer zat, maar dat meneer niets uitte.
Wij zijn dan ook enorm blij met deze ijzers en oplossing.
Hij staat ook al sinds het dierenartsbezoek op dezelfde ijzers, dat was 12 Maart. Kun je nagaan hoe langzaam zijn hoeven groeien!

Ik zal morgen foto's maken, als ik het niet vergeet :P

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:20

Ik ben ook benieuwd :). Was helaas net voor haar bekapbeurt laatst een stukje hoef afgebroken. Ze heeft een klein v-tje in beide voorhoeven om het scheurtje wat hier in zit tegen te gaan.

Hoeven zijn door dit warme weer wat droger geworden. Zie dat ik geen duidelijke foto's van voren gewoon heb, moet ik misschien nog even maken :+

Linksvoor
Afbeelding

Linksachter
Afbeelding

Rechtsvoor
Afbeelding

Rechtsachter
Afbeelding

Ik hoop echt dat we deze zomer de scheurtjes uit de voorhoeven krijgen.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:27

Ik zou al dat oude zool materiaal gewoon weghalen hoor

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:43

Zien er mij langs onder gezonde hoeven uit hoor! Zijn ze net bekapt ? Als ze van mij waren zou ik idd die losse zool weghalen en wat steunsel. Ben benieuwd naar hoe de buitenkant eruit ziet voor die scheur :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:28

Als je dat losse zool nu weg krijgt.
Ik ontdekte vorige week dat mijn fjord een dubbele zool had, al dan niet overgroeide steunsels . Al geloof ik dat laatste niet omdat ik toch regelmatig zelf onderhoud doe.

Maar ik heb zowat een beitel nodig om het weg te hakken omdat de voeten zo droog zijn.

Ik vind de hoeven van de foto's er wederom weer prima uit zien.
1 kleine flare zag ik op een van de voorhoeven maar dat is een kwestie van ff de vijl er langs en klaar.