Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
janouk schreef:Excusues!@tinkerlove
Misschien bedoel je het niet zo, maar jouw opmerkingen tegen Janniepauli en Isapaardje over het gras komen weinig sympathiek over.
paars schreef:Hoe chronisch is een doorgemaakte hoefbevangenheid? Om maar iets te noemen?
romeorowan schreef:Misschien is het goed eens te inventariseren welke paarden nog op het gras staan en nog 'sukkelen' en welke paarden nooit/bijna nooit op gras komen en sukkelen en paarden die nooit/bijna nooit op gras komen en al lange tijd goed gaan.
paars schreef:Je paardje staat dus op een heel schrale wei. Sommigen zeggen juist dat zo'n stress wei (erg kort gras wil toch groeien en bloeien) gevaarlijker is wb fructaangehaltes dan een wei met langer gras waar de groei lekker in zit. Daar denk jij dus anders over?
paars schreef:Hier http://www.paardnatuurlijk.nl kan je er ook info over vinden.
paars schreef:Alles over gras adviseert:
‘s middags beweiden tijdens de vroege weideperiode (mei, juni)
's morgens beweiden tijdens de late weideperiode (juli, augustus)
Paardnatuurlijk zegt (en de paardendrogist volgt hen hierin):
's Nachts en overdag >5°C <15°C, stralende zon: Lage groei, veel fotosynthese, veel fructaanaccumulatie: 's Ochtens risico laag, overdag toenemend naar hoog
Als ik dus op een mooie lentedag in juni waar het kwik stijgt tot 15 graden, mijn paard 's ochtends buiten zet, dan vind "alles over gras" dat ik dat liever niet moet doen, maar paardnatuurlijk adviseert dat juist weer wel.
Ik raak er toch van in de war.
Tinkerlove schreef:De bloedsuikerspiegel stijgt sterk wanneer het paard veel suikerrijk gras opneemt. Tegen deze sterke stijging is het lichaam van een paard niet opgewassen. Ook de darmflora in de dikke darm kan zulke hoge fructaanconcentraties niet verwerken. Rantsoenen met veel zetmeel en suikerbevattend krachtvoer, of rantsoenen met veel gerst en maïs kunnen niet of nauwelijks in de dunne darm worden verteerd.
Isapaardje schreef:Daarom ga ik dus voor 'continu beetjes' voeren.
Als je even pech hebt wat het fructaan in het gras betreft, en je laat je paard voor een uurtje of zo grazen, staat hij in die periode dus veel suikerrijk gras naar binnen te werken (zelfde geldt voor zijn maaltijdje krachtvoer dat 1x per dag in een bak wordt aangeboden). Het lichaam kan daar niet direct wat mee, het hoopt op en je krijgt problemen.
fancylover schreef:Op het zand is geen optie omdat het verband onder het plakverband niet al het verband mag afsluiten.