[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Embe

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:05

Pfff lastig hoor, ik zou persoonlijk niet op deze stal willen staan met onze pony... begrijp dat je niet altijd een keuze hebt maar ik vind het risico te groot.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:46

verhuizen??
*zoekt eyes popping out smiley*
Over andere invalshoeken gesproken....was juist zo blij hier te staan (in de winter een ruime paddock voor overdag), heb me er een ongeluk naar gezocht. Maar goed. Ik weet geen stallen hier in de buurt (regio Alkmaar) waar ze dat bieden. En dan zomers ook een paddock hebben. Of zoveel service dat ze hem een tijdje op gras zetten en er dan weer afhalen (en kennis hebben op welke tijdstippen dat veilig is bij de verschillende weertypes en nachttemperaturen). Tips welkom! Ik sta overal voor open, maar zal natuurlijk ook met de huidige stalhouder overleggen of hij hier mogelijkheden voor ziet.... eerst moet ik dan een plán hebben hoe dat moet gaan. Hoe chronisch is een doorgemaakte hoefbevangenheid? Om maar iets te noemen?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:55

Vraag wat voor een gras er op de wei staat, wanneer en met wat er bemest wordt. HB blijft een gevaar als ze het eenmaal gehad hebben. Het risico is te groot om het maar gewoon af te wachten.

Bij ons kan je je paard voor een ochtend of een middag op het land laten zetten en er weer af laten halen. Ze staan 2 aan 2 in de wei. Verder kan je evt iets regelen met andere mensen op jouw stal. Ik zou weidegang hoe dan ook beperken maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:10

janouk schreef:
@tinkerlove
Misschien bedoel je het niet zo, maar jouw opmerkingen tegen Janniepauli en Isapaardje over het gras komen weinig sympathiek over.
Excusues!

paars schreef:
Hoe chronisch is een doorgemaakte hoefbevangenheid? Om maar iets te noemen?

Once a horse has had more than one attack of laminitis they are considered ‘chronic’ and more susceptible. Damaged laminae are more vulnerable to triggers for future episodes.

romeorowan schreef:
Misschien is het goed eens te inventariseren welke paarden nog op het gras staan en nog 'sukkelen' en welke paarden nooit/bijna nooit op gras komen en sukkelen en paarden die nooit/bijna nooit op gras komen en al lange tijd goed gaan.

Hier ging het ook mis door de misvatting dat Pebbles na de acute periode met graaskorf wel enkele uurtjes op de weide kon. We begonnen zo goed. Pebbles op de zandpaddock met kleine porties hooi. Toen er na een aantal weken verbetering in de situatie kwam, dacht ik dat de stress die zij doormaakte als ze alleen moest achterblijven terwijl haar maatjes naar de weide gingen, méér kwaad kon dan haar enkele uurtjes per dag te laten grazen met een korf om. Helaas was dit verkeerd gedacht. Een begrijpelijke keuze voor tóen, nu begrijp ik niet hoe ik zó dom kon zijn..
Ze werd opnieuw acuut bevangen en is dan ineens een chronisch bevangen paard. Door mijn schuld.
Vandaar dat ik de keuze van sommige medeschrijvers ook erg moeilijk vind. Ik heb gezien hoe een paard opnieuw bevangen kan raken. Dit wil je je paard toch niet aandoen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:21

Ik zag het niet als aanval, maar vond de opmerking wel een beetje kort door de bocht, vandaar dat ik niet kon laten te reageren. :P

Ik wil het wel graag uitleggen, want denk dat het toch een heel belangrijk iets is dat gras.
Inderdaad Isabella staat maar liefst 24 uur op 'wei'. Maar nu komt het ... het is maar wat je wei noemt. Het kijkt groen, het is bezigheidstherapie. De keus is bewust gemaakt, omdat ik na jaren puzzelen heb ontdekt dat juist strookbegrazing met gras wat in feite fructaanarm zou moeten zijn volgens tabellen, enz., niet werkt. Je krijgt dan toch pieken in de voeding, want dat strookje, hoe klein ook, gaat wel ineens op ... het is veel te lekker. Het is vergelijkbaar met paarden al dan niet met graaskorf die maar even in de wei worden gezet voor een kwartier tot uur. Ze blijven die periode ook continu vreten, want ze weten dat ze eraf moeten ... dus eten, eten, dat geeft een enorme piek in het lijf.
Isa krijgt nu haar (stengelig) hooi als basisvoer, voor de beweging en voor bezigheid kan ze haar domein afsnuffelen op zoek naar wat eetbaars, maar als darmvulling kan het niet fungeren. En ook belangrijk ... ze blijft alert in de kop. Een tevreden paard is een gezond paard.

Gelijkertijd wil ik beslist opmerken dat ik GEEN ENKELE wei ken (op vermoedelijk die van Geerke na) waar ik haar zo op zou durven te zetten. Al noemen mensen het ook kort; daar mag ze nog geen 10 minuten in lopen van mij. Ook wandelend aan de hand ... geen gras !! Zelfs niet een paar happen.

Over het algemeen raad ik daarom ook iedereen af een HB gevoelig paard op gras te zetten.
Maar ja ... als ik dan foto's plaats of een filmpje van Isabella, ja dan loopt zij dus voor het oog op de wei en ik kan me indenken dat dit wel erg verwarrend is :o

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:52

Je paardje staat dus op een heel schrale wei. Sommigen zeggen juist dat zo'n stress wei (erg kort gras wil toch groeien en bloeien) gevaarlijker is wb fructaangehaltes dan een wei met langer gras waar de groei lekker in zit. Daar denk jij dus anders over?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:11

Zijn paarden met dit soort weer en staan op gras nog steeds vatbaar om bevangen te worden?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:05

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:43

paars schreef:
Je paardje staat dus op een heel schrale wei. Sommigen zeggen juist dat zo'n stress wei (erg kort gras wil toch groeien en bloeien) gevaarlijker is wb fructaangehaltes dan een wei met langer gras waar de groei lekker in zit. Daar denk jij dus anders over?

Nee daar denk ik ook hetzelfde over.
Ik kan eigenlijk niet uitleggen wat voor wei ik heb ...
Ik denk dat als je een uur aan het plukken bent, je nog geen handje gras bij elkaar hebt. Zo kort dus.
En zouden die kleine sprietjes bomvol suiker staan, dan kan het nooit in de darm gaan 'ophopen' omdat het dus zo enorm weinig is dat het hooi altijd voor de meeste vulling zorgt.
Zandinname is een groter risico (krijgt ze ook kuurtjes voor). Dus dat het ideaal is, zeg ik niet, maar ze doet het er goed op.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:39

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:27

Alles over gras adviseert:
‘s middags beweiden tijdens de vroege weideperiode (mei, juni)
's morgens beweiden tijdens de late weideperiode (juli, augustus)

Paardnatuurlijk zegt (en de paardendrogist volgt hen hierin):
's Nachts en overdag >5°C <15°C, stralende zon: Lage groei, veel fotosynthese, veel fructaanaccumulatie: 's Ochtens risico laag, overdag toenemend naar hoog

Als ik dus op een mooie lentedag in juni waar het kwik stijgt tot 15 graden, mijn paard 's ochtends buiten zet, dan vind "alles over gras" dat ik dat liever niet moet doen, maar paardnatuurlijk adviseert dat juist weer wel.

Ik raak er toch van in de war.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:00

paars schreef:
Alles over gras adviseert:
‘s middags beweiden tijdens de vroege weideperiode (mei, juni)
's morgens beweiden tijdens de late weideperiode (juli, augustus)

Paardnatuurlijk zegt (en de paardendrogist volgt hen hierin):
's Nachts en overdag >5°C <15°C, stralende zon: Lage groei, veel fotosynthese, veel fructaanaccumulatie: 's Ochtens risico laag, overdag toenemend naar hoog

Als ik dus op een mooie lentedag in juni waar het kwik stijgt tot 15 graden, mijn paard 's ochtends buiten zet, dan vind "alles over gras" dat ik dat liever niet moet doen, maar paardnatuurlijk adviseert dat juist weer wel.

Ik raak er toch van in de war.

Lila, bij 'alles over gras' gaat men er (heel simpelweg) van uit dat de nachttemperatuur in de vroege weideperiode lager dan 5 graden is. PN en PD benoemen een nachttemperatuur als hoger dan 5 graden in jouw aangehaalde voorbeeld. Vandaar dat het tegenstrijdig klinkt. Het is mij overigens té algemeen om ervan uit te gaan dat mei en juni een nachttemperatuur zal hebben van < dan 5 graden en dat juli en augustus dat niet heeft.

De Australische professor Christopher Pollitt, die al geruime tijd bezig is met onderzoek rondom fructanen en hoefbevangenheid geeft als richtlijn:
dat paarden na een koude nacht pas ’s middags op de wei gelaten worden en om de paardenwei in het voorjaar te bemesten met 10 tot 15 M3 organische mest. De mest bevat namelijk fosfor, kalium en stikstof, die de suiker eenvoudigweg verdringt. De belangrijkste reden om te bemesten is trouwens om te zorgen dat de grasplant ook kan groeien, want groeistilstand betekent dat het fructaan niet omgezet wordt en in de grasplant blijft zitten.

Een andere leuke stelling van Chris Pollitt:
Zonlicht en kou zorgen voor een hoog fotosyntheseniveau en ook dat de plant nauwelijks of niet groeit, waardoor overvloedig geproduceerde energie in de vorm van fructaan (90%) en zetmeel wordt opgeslagen.
90%... daar schrik je toch even van... :n

De variatie van het fructaangehalte in gras is sterk wisselend: Bij koud, zonnig weer ligt de waarde tot 200 maal hoger als bij warme, bewolkte of regenachtige dagen. De hoogste fructaanconcentraties zijn bij zonnig vriezend weer te verwachten, wanneer de temperatuur ’s nachts onder de 5 graden Celsius is gekomen, wanneer de weide niet bemest is of wanneer het extreem droog is.

De bloedsuikerspiegel stijgt sterk wanneer het paard veel suikerrijk gras opneemt. Tegen deze sterke stijging is het lichaam van een paard niet opgewassen. Ook de darmflora in de dikke darm kan zulke hoge fructaanconcentraties niet verwerken. Rantsoenen met veel zetmeel en suikerbevattend krachtvoer, of rantsoenen met veel gerst en maïs kunnen niet of nauwelijks in de dunne darm worden verteerd. Ze worden daardoor verteert in de dikke darm. Het proces verloopt als volgt: "De gedeeltelijk of geheel onverteerde massa komt in de dikke darm terecht waar ruwe celstof en koolhydraat verterende bacteriën leven. Door het overmatige aanbod van koolhydraten vermeerderen de koolhydraat verterende bacteriën zich explosief en scheiden als nevenproduct melkzuur uit. Dit melkzuur verlaagt de pH –waarde in de dikke darm van 7 (neutraal) naar een meer zure pH-waarde van bijvoorbeeld 6. Dat heeft tot gevolg dat de ruwe celstof verterende bacteriën massaal afsterven. Door dat afsterven ontstaan gifstoffen, de zogenaamde endotoxinen. Deze beschadigen gelijktijdig de darmwand waardoor melkzuur in de bloedbaan komt. Gevolg is een verzuring van het organisme. Deze systematiek gaat verder in de hoef: het resultaat een acute hoeflederontsteking, die een onomkeerbare en zeer pijnlijke hoefbeenverplaatsing en rotatie veroorzaakt. Met andere woorden: hoefbevangenheid is het resultaat".

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:00

Zo zeg....90% is idd erg veel....

Ik las dat ook de mest zuurder wordt op het moment dat er meer melkzuur in de darm komt. Zouden we met een eenvoudige teststrip dat dagelijks kunnen monitoren? Bijvoorbeeld door een teststrip (even naar omlaag scrollen) dagelijks in een mestbal te steken? Heeft iemand dat misschien al eens geprobeerd? Op die manier zou je tijdig kunnen zien dat de zuurgraag lager wordt, en dan wellicht op tijd kunnen ingrijpen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:25

De eerste keer dat Kinke bevangen raakte was het begin maart, prachtig winterweer, strakblauwe lucht....Had haar 's ochtends in de wei gedaan en 's avonds haalde ik haar op, toen was het al helemaal mis. De tweede keer (licht bevangen) was in mei, lange periode van droogte en zon. Dus beide keren terwijl het zonnig was maar het gras door de overige omstandigheden niet kon groeien.
Wat betreft zure mest heb ik een jaar of 3 geleden een keer het idee gehad dat haar mest anders rook, heb toen preventief maar een week Laminaze gegeven.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:45

Goh Paars.. geen idee of het 'meetbaar' is, maar als... dan is je teststrip-idee best slim! :)*
Ik zou er best een experimentje aan willen wagen in elk geval.

Troy had het altijd en ik heb me vaak afgevraagd waarom zijn mest zo anders rook. Achteraf gezien is de link heel goed te leggen natuurlijk. Hij had zomereczeem wat te herleiden is naar hetzelfde stofwisselingsprobleem als hoefbevangenheid.
Bij Pebbles ruik ik het ook wel eens, vooral als de drol net gevallen is. Een zure, beetje chemische lucht, niet lekker. Enya's poep ruikt daarentegen altijd lekker naar echte paardenmest. :Y) Logisch gezien zou je dus een zuurtegraadverschil moeten kunnen zien op de teststrip tussen de mest van Enya en die van Pebbles..

Iemand trouwens het onderzoek van Christopher Pollitt "laminitis part 1" gelezen? http://www.uq.edu.au/~apcpolli/downloads/chrispollit_Laminitisresearch_AELRU_part1.pdf
Daar staat op pag. 7 een prachtige microscopische foto (met uitleg) van het loslaten van het basaalmembraan tussen de dermal laminae en de epidermal laminae wat het wijken van de hoefwand tot gevolg heeft.

Het loslaten van dit membraan, dat de verbinding vormt tussen de laminae, (hetzelfde wat in de darmen ook gebeurt als de zuurgraad te laag wordt, de ruwe-celstof-verterende-bacteriën afsterven en er endotoxinen vrijkomen) heeft het kantelen en zakken van het hoefbeen tot gevolg.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:10

hier even een slechte update over marco:

de smid is gister geweest en durft niets te doen voordat we foto's hebben laten maken. Zijn zool komt omhoog en zijn straal gaat daarin mee. Ik had dit al gezien maar nog even niets aan gedaan omdat de smid toch zou komen.
Hij durft zo niet te zeggen of het nog wel goed komt met marco, dus het wordt heel erg spannend volgende week vrijdag! Wil er ook gewoon nog even niet aan denken als het echt fout is....

Het bijzondere is wel dat hij op het gras helemaal goed loopt in zowel stap als draf. Daar keek hij ook van op.
Helaas kan hij voorlopig niet op het gras of op het zand omdat hij met zijn been in het verband zit vanwege die hondenbeet. Hij staat dus overdag wel buiten maar op de stenen...

Hoe het allemaal komt weten we ook niets, ik heb van de zomer gewoon gereden, daar kon het volgens de smid niet aan liggen. verder ook niets veranderd in het voer, zal het dan toch het weer zijn in combinatie met het aanmaken van de wintervacht?

Als de foto's nog hoopvol zijn laat ik meteen zijn bloed onderzoeken op de waardes en op al zijn organen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:22

Tinkerlove schreef:
De bloedsuikerspiegel stijgt sterk wanneer het paard veel suikerrijk gras opneemt. Tegen deze sterke stijging is het lichaam van een paard niet opgewassen. Ook de darmflora in de dikke darm kan zulke hoge fructaanconcentraties niet verwerken. Rantsoenen met veel zetmeel en suikerbevattend krachtvoer, of rantsoenen met veel gerst en maïs kunnen niet of nauwelijks in de dunne darm worden verteerd.

Daarom ga ik dus voor 'continu beetjes' voeren.
Als je even pech hebt wat het fructaan in het gras betreft, en je laat je paard voor een uurtje of zo grazen, staat hij in die periode dus veel suikerrijk gras naar binnen te werken (zelfde geldt voor zijn maaltijdje krachtvoer dat 1x per dag in een bak wordt aangeboden). Het lichaam kan daar niet direct wat mee, het hoopt op en je krijgt problemen.

@Fancylover; het kan ook een dubbele zool zijn die je nu waarneemt. Deze kan overigens ook pijnlijk zijn op harde bodem omdat deze drukt op de inwendige zachtere delen.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:27

Fancylover heeft je smid geen hoefschoenen voor je te leen? Dan kan Marco op het harde toch comfortabel staan. Je kan ze ook huren bij diverse bekappers. Ik weet zo niet welke, maar dat moet via google niet zo moeilijk zijn.

"De zool komt omhoog''.. bedoel je dat de zool naar buiten komt/boller wordt? (omlaag dus..)
Dat verklaart gevoeligheid op het harde.

Hieronder de symptomen op een rijtje:

* lichte hoefbevangenheid:
paard stapt meestal normaal, maar draaft met kortere passen, wil eventueel niet galopperen. Draaft goed op zachte ondergrond, maar kort op harde ondergrond. Is voorzichtiger met waar hij zijn voeten neerzet. Wil niet draaien met een (voor)voet op de grond, maar maakt in plaats daarvan kleine pasjes om een korte draai te maken.
* matige hoefbevangenheid:
paard stapt nu ook voorzichtig. Wil liever niet meer draven. Zijn soms kreupel, zeker als de ene voet meer zeer doet dan de andere. Landt eventueel zeer overdreven op de hiel om de teen te ontlasten. Weigert een korte draai te maken. Wil liever alleen op zachte ondergrond lopen. Kloppende ader in de kootholte is soms waarneembaar.
* ernstige hoefbevangenheid
paard weigert te lopen, loopt alleen wanneer daartoe gedwongen en dan met zeer kleine korte pasjes. Hangt achterover. Ligt veel.

Ben benieuwd wat de foto's zeggen!
Sterkte!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:02

*Breekt even in*
Bolle zool, kreeg die van mij ook... heb em tijdelijk bijna fulltime zijn Old Mac's hoefschoenen aangedaan voor een week of 2, maar dat is niet ideaal.
Laatste "echte" hoefbevangenheid dateert van januari 2007, daarna veel ups en downs. Tijdje plakbeslag gehad, waar hij het super op deed, op een gegeven moment mee gestopt want "een paard moet op zijn eigen hoeven kunnen lopen". Steeds meer dalen, en dan voornamelijk na hoefsmidbezoekjes... Heb laatst röntgenfoto's laten maken die heel veel duidelijkheid gaven. Hoefbeen is toendertijd gekanteld en verzonken, inmiddels niet meer gekanteld (! :) ), maar nog wel verzonken, waardoor de zool heel snel te dun is om op ongelijke grond te kunnen lopen. Hij heeft blootsvoets lang genoeg pijn gehad, en staat na de röntgenfoto's nu weer sinds 6 1/2 week op plakbeslag, en loopt prima.
Wat ik wil zeggen is "ga voor de röntgenfoto's", het kan een duidelijker beeld scheppen van wat er in het lijf bezig is.

Qua voeding krijgt die van mij 's ochtends 1 plak hooi (leg ik meer klaar dan wordt dat door degene die voert teruggelegd...) , 's avonds 2 plakken hooi, en 1 voerschep Wiesencobs met 1 schepje Glucosaminecomplex met een paar pompjes Trias Omega olie.
( http://www.marstall.nl/pdf/Wiesencobs.pdf ) Soms 1/2 schepje Safe & Sound (Dodson & Horrell) voor 't lekkere; geen krachtvoer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:12

He bah, Fancylover en het ging eigenlijk allemaal zo goed ( afgezien van de hondenbeet dan).. heel verstandig dat je smid adviseert foto's te laten maken - ik duim voor je dat het niet al te ernstig is!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:26

Fancylover: balen zeg, maar kun je niet eerder voor foto's komen?

Jannepauli: heb je alweer een update voor ons?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:00

Isapaardje schreef:
Daarom ga ik dus voor 'continu beetjes' voeren.
Als je even pech hebt wat het fructaan in het gras betreft, en je laat je paard voor een uurtje of zo grazen, staat hij in die periode dus veel suikerrijk gras naar binnen te werken (zelfde geldt voor zijn maaltijdje krachtvoer dat 1x per dag in een bak wordt aangeboden). Het lichaam kan daar niet direct wat mee, het hoopt op en je krijgt problemen.

Dat klinkt op zich ook wel weer logisch, omdanks dat ze zeggen dat er veel fructaan onder aan de plant zit, met dat korte gras kúnnen ze niet schransen. Ook weer om over na te denken.

@Fancylover....wat balen zeg. Hopelijk geven de foto's snel duidelijkheid. Als je het been netjes inpakt in plakverband (zoals vetrap) dan kan hij er toch gewoon mee de paddock in? Dat sluit goed af hoor!

@Tinkerlove: interessante linkjes heb je weer gevonden! Moet ze nog lezen, maar ga dat zeker doen.

Voor wat betreft het meten van de zuurgraad in de ontlasting...het kan in een paar uur al misgaan natuurlijk, dat bewijst het verhaal van Kinke maar weer eens. Maar wie weet zijn er ook sluipender vormen, denk dat dat bij die van mij zeker sluipend is gegaan (als ik terugkijk is dat een proces geweest van een week of 2). Hij heeft ook nooit in de typische hoefbevangenheid houding gestaan. Hij stond gewoon op rust, maar bewoog bijna niet. Ik ga proberen er nog meer info over te vinden. Weet niet of de PH in de darm normaliter net zo mooi stabiel is als die van de urine. Hangt natuurlijk sowieso erg af van de voeding denk ik. Welke factoren er nog meer een rol bij spelen...??

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:05

ik ga zeker voor de foto's! afspraak is gemaakt.
We konden helaas niet eerder want gister en vandaag zaten ze al helemaal vol, en morgen moet me zus werken dus heb ik geen vervoer naar de kliniek.
Volgende week kan ik zelf al 3 dagen niet en die donderdag zaten ze ook al vol.
Ik hoop ook dat het veel duidelijkheid geeft, hij is wel ontzettend vrolijk maar hij ligt wel wat meer dan normaal. Hij stapt wel gewoon met me mee over het harde maar het gaat allemaal heel langzaam en voorzichtig, zodra hij op het zachte komt lijkt er niets meer aan de hand te zijn.

Op het zand is geen optie omdat het verband onder het plakverband niet al het verband mag afsluiten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:34

fancylover schreef:
Op het zand is geen optie omdat het verband onder het plakverband niet al het verband mag afsluiten.

Die zin snap ik niet? Met een mooie onderlaag moet dat toch geen probleem zijn? Juist omdat je paard best last heeft op het harde, zou ik toch kiezen voor een goed verband, zoals vetrap, dat blijft ook in de regen zitten. Ze kan dan in ieder geval pijnloos lopen op zand. Pijn is bij een hoefbevangen paard immers ook geen gunstige factor. Zeker als dat nog wel een ruime week gaat duren. Wanneer mogen de nietjes eruit?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:39

Maandag mag het eruit.
maar ze staan op dit moment helemaal niet op het zand omdat dat nu een beetje een zwembad is geworden met al dat regen! hij heeft heel snel last van rot in zijn stralen dus het is allemaal heel dubbel! voor hoefbevangenheid moet hij op zacht en liefst nat zand maar dan vliegt de rot weer in zn voeten.
Hoop dat het snel weer wat droger wordt zodat hij een paar uurtjes per dag weer op het zand kan.