[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:02

geerke schreef:
flavlip schreef:
@ Isapaardje Dankje voor de uitleg. Ik had zelf al gevoeld voor pulsatie en de DA ook, niks...dus dan zal het wel geen hoefzweer zijn...Ook vind ik Flavio daar te raar voor lopen, zijn benen niet echt buigen, lijkt meer vanuit z'n knie/spong te komen en dat lijkt mij niet bij een hoefzweer passen...

heb je daar een filmpje van,hoe hij loopt?

Is het misschien een stuwende manier van lopen? Vidn het altijd een rare omschrijving, maar als je het gezien hebt, is het de enige manier van verwoorden. Want dat herken ik wel als voor symptoom, spier stijfheid, die haast kreupel lijkt, maar net niet. Ze zijn dan feitelijk niet goed aan 2 benen. (mijne is toen nl uit verdoofd aan het zgn slechte been, en toen zag je ook, dat het goede been niet goed bewoog). Maar dat was voorhand.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:06

Het is maar de vraag of kuil slecht is voor hb-ers, die van mij doet het er heel prima op. Althans het kuil van m'n vaste leverancier. Ik denk dat die waarschuwing stamt uit de tijd dat men nog dacht dat eiwit de boosdoener was. Bovendien is kuil vaak wel voedzamer dan hooi, en veel hb-gevoelige paarden zijn wel te dik.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:42

Janouk. *\o/*

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:45

Jannepauli schreef:
Isapaardje schreef:
@JP: niet dat hier graszaadhooi bij staat, maar wel wat gegevens over verschillende soorten hooi en kuilgras. Opmerkelijk vind ik dat in kuilgras minder suiker zit, dan in hooi:
http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... de-ruwvoer

Ik denk dat voor het zgn gistingsproces van kuil suikers gebruikt worden en daarom kuil lager in suikers is!

Klopt, de suikers zijn nodig voor het fermentatieproces.
Volgende stukje komt van de site van Beukeren gaat over KOEIENKUIL
Het fermentatieproces:
Door de kuil voor te drogen, de kuil goed aan te rijden en luchtdicht af te sluiten, worden optimale omstandigheden gecreëerd voor de melkzuurbacteriën. Melkzuurbacteriën gaan vervolgens groeien, waarbij ze suikers gebruiken als voedingstof. Tijdens de bacteriegroei wordt melkzuur gevormd. Wat een dalende pH betekent. Een goed geconserveerde kuil heeft een pH van 4 tot 4,5. Deze lage pH remt de groei van ongewenste bacteriën zoals boterzuur- en rottingsbacteriën. Op een gegeven moment ontstaat er een evenwicht, waarbij de pH constant blijft en bacteriën in de kuil niet meer actief zijn. Over het algemeen duurt dit conserveringsproces 3 tot 6 weken. Wanneer de omstandigheden voor het inkuilen niet optimaal zijn kan het kuilproces enigszins worden gestuurd. Dit kan worden gedaan door het toevoegen van zuren, zouten, suikerhoudende producten en bacteriemengsels. Zuren zorgen voor een directe pH-verlaging. Zouten zorgen ervoor dat de pH minder hoeft te dalen voor het verkrijgen van een stabiele kuil. Suikerhoudende producten dienen als voedingsbodem voor melkzuurbacteriën, terwijl bacteriemengsels direct zorgen voor een snelle pH-daling.

Janouk wat goooooeeeed!!!! En al voor de 7e keer en ik hoor het nu pas ;-) !

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:14

Bedankt voor de felicitaties.
@ Paars
Gelukkig is Her Royal Badness Janouk de Maflinger hier geen patient; daarom hoor je weinig van haar hier in het topic. Ze is alleen maar solidair met Image en komt af en toe langs hier op de filmpjes van Image. En een half uurtje gras per dag is voor haar lijn ook goed :j .

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:29

Citaat:
ik kan helaas niet meer terugvinden waar ik dat "suiker is nodig voor de gisting" verhaal gelezen heb, het was wel een 'wetenschappelijke' bron..

Nou - bier gist beter wanneer er in het graan voldoende "suiker" zit, net als wijn.... Is een oeroude wetenschap ;)
Oeps, mosterd na de maaltijd :x

Ik heb altijd, maar wellicht verkeerd, begrepen dat de zuurgraad invloed had op de darm bacteriën en zodoende een slechte invloed kon hebben op HB gevoelige paarden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:26

Ik kom weer even binnenvallen :o
Omat k nogsteeds dagelijks naar Hillie ga in de kliniek in Someren en er ook hard gewerkt moet worden heb ik niet echt bij kunnen lezen
Als ik meer tijd heb doe ik dat meteen, al is het maar om wat wijzer & hoopvoller te worden!

Maar nouja Hil is dus 3 weken geleden bevangen geraakt na nierfalen
Wonder boven wonder opgekapt van de nierfalen en op de foto's van dag 2 was er geen kanteling/verzakking te zien.
Week later op de foto LV lichte verzakking RV minimale kanteling, beide maar erg weinig en DA's waren positief.
1,5 week later zijn de foto's exact gelijk, die dag zou de smid speciale ijzers aanmeten, helaas was ze 2,5 week daarvoor thuis nog opnieuw beslagen en dus waren de hoeven te kort en kon het nog niet, dus afgesproken over 3 weken opnieuw te proberen.
In tussen tijd staat ze nog op zooltjes die er met tape ondergeplakt zijn, de Buut zou worden afgebouwd en dan zou ze deze week naar huis mogen!!

Dit weekend zag ik dat ze aan haar kroonrand aan het bijten was, sokje opgetild en er zat een wat dikke opgezette rand waar de hoef begint.
Door het er aan bijten/likken is hij ook zacht geworden.
Vanmorgen had ze ineens een terugval, en hebben ze de Buut weer verhoogd naar haar oude dosis (iedere ochtend & avond 1 zakje) hiermee staat ze weer normaal net zoals de laatste tijd
Sinds donderdag is er gerommeld qua dosis met 1 zakje per 24 uur, 1,5 zakje per 24 uur maar dan die 1,5 in 1x geven en toen verdeeld in 1 zakje in de ochtend en 0,5 in de avond.
Ik hoop dat haar terugval komt door de wisselende dosis Buut, maar morgen maken ze nieuwe foto's en ze denken dat t voetje waar ze aan bijt toch verder verzakt is.
Terwijl ze me vrijdag nog zo enthousiast vertelden dat ze stabiel is omdat het al 1,5 week gelijk is en het vanaf nu alleen nog maar beter gaat!

Iemand hier enig idee wat het kan zijn? Jullie hebben nml een boel meer ervaring dan ik en de DA die haar steeds behandeld is er morgen pas, maar ik ga aan mn zoveelste slapeloze nacht beginnen en heb de ergste dingen in mn hoofd ;(
Kan dat, na 1,5 bijna 2 weken ineens toch weer gaan verzakken terwijl er niks gewijzigd is, nogsteeds op zooltjes, 24/7 op stal, zelfde voer etc
Of iemand een idee wat dit kan zijn, hoop stiekem op een hoefzweer, het andere hoefbevangen paard wat er staat had laatst ineens meerdere zweren in 1 voet zitten die was toen ook ineens erg kreupel en na wegsnijden liep ze weer zoals daarvoor..

Pff overleefd je paard nierfalen wat niemand nog had durven hopen, geeft de bevangenheid ineens complicatie's, ik vind het echt zo erg voor Hil..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:54

Als ik het zo lees denk ik eerder aan een hoefzweer dan aan een nieuwe verzakking/kanteling. Vooral dat bijten/likken eraan. Gelukkig dat ze morgen al foto's maken, hoef je niet zo lang in spanning te zitten. Het is wel zo dat een hoefzweer niet altijd zichtbaar is op een foto. Ben even kwijt of je al eens verteld had hoe dat nierfalen ontstaan is?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:05

Inderdaad hoefzweer is niet altijd zichtbaar op een röntgenfoto.
Hier spreek ik helaas ook weer uit ervaring, dat het erg kan vertekenen als je buut geeft terwijl er sprake is van hoefzweren. Paard lijkt ernstiger bevangen te zijn geworden/terugval te krijgen na afbouwen buut (of andere ontstekingsremmer). Dus ga je automatisch meer buut geven, maar het lijkt averechts te werken de eerste tijd. Dan weer stabiel, maar over lijkt de HB niet helemaal, toch ga je weer afbouwen en voila, paard gaat weer ernstiger kreupelen. Niet helemaal wetenschappelijk bewezen, maar mijn idee hierbij is, dat buut toch de ontsteking van de hoefzweer wat remt, maar net niet genoeg om hem te doen verdwijnen. Zweer is sluimerend aanwezig. Op moment dat je stopt/afbouwt, laait de ontsteking op; iets wat eigenlijk moet om de zweer eruit te krijgen, maar omdat daarna weer buut wordt gegeven, ga je de ontsteking weer wat indammen. Zo blijf je bezig, hoe meer je rommelt met de buut, hoe onduidelijker het wordt.

Ik zit nu trouwens ook wat met de handen in het haar weer.
14 Dagen leek er echt vooruitgang in te zitten, dus was ons wandelingetje al naar ca. 200 meter opgevoerd (lijkt weinig, maar ik was op nul begonnen zeg maar). Gister ging ze ineens heel raar lopen toen we terug gingen; leek in de achterhand te zitten. Vanochtend was het weer wat beter, en dat bleef zo door de dag heen. Tot net ... ze had gelegen en stond dus net toen ik aankwam. Kan beeld ook vertekenen want ik heb haar al 14 dagen niet zien liggen (maar daarom is het liggen ook weer gelijk wat verdacht). Ze stond als stevig bevangen, toch kon ze wel op de voorhoeven staan en wiebelde ze niet en ook geen warmte of pulsatie. Maar keer op keer ging ze hangen bij hooi eten, spande de rugspieren aan en oei ... ik directe PLOS aanval dus. Heb er ook maar weer meer buut ingegooid :o .. is toch automatische 'eerste hulp bij dit soort ongevallen', zeg maar. Verder heb ik niets veranderd naar mijn idee, alleen vandaag weer niet gewandeld. Maar voor de zekerheid de komende dagen alleen water en hooi en geen andere versnaperingen. Baal wel hoor ... altijd weer die terugvallen als het eindelijk de goede kant op lijkt te gaan.
Ik denk dat ik later toch maar serieus hobbelpaarden ga verzamelen :+

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:15

luve_rozes schreef:
Is het misschien een stuwende manier van lopen? Vidn het altijd een rare omschrijving, maar als je het gezien hebt, is het de enige manier van verwoorden. Want dat herken ik wel als voor symptoom, spier stijfheid, die haast kreupel lijkt, maar net niet. Ze zijn dan feitelijk niet goed aan 2 benen. (mijne is toen nl uit verdoofd aan het zgn slechte been, en toen zag je ook, dat het goede been niet goed bewoog). Maar dat was voorhand.

Dat noem ik om zijn buik heenlopen ;) (als hij achter zo loopt, hij kan het ook voor hebben, ziet er net wat anders uit, maar komt op hetzelfde neer) Denk tenminste dat je dat bedoeld. Heel stijf aan 2 benen. Vandaar ook dat ik eerst dacht aan een terugval, omdat dit vaak het eerste symptoom is bij Flavio en dus het moment dat ik hem nog aan het werk kan zetten...Alleen nu zat ik ermee dat hij ook echt onregelmatig loopt en dat 'hoort' er niet bij.

@ Geerke De filmpjes komen eraan, lukte niet...Ik heb speciaal even een stukje aan de hand gedraafd, al hou ik het meestal bij stappen, net als bochtjes, we gaan meestal in de polder stappen, rechtuit, ruime bocht omdraaien en weer terug rechtuit.
Valt wel op dat het nu meer links lijkt, terwijl het rechts is begonnen. In stap lijkt het soms of hij links korter neerzet, maar zodra hij aandraaft is het duidelijk rechts. Vooral in de bochten valt het op, hij zet zijn buitenbeen echt korter neer (rechtsom links korter en linksom rechts korter...) Gaat wel al wat beter. Zijn weidegang is beperkt en daarnaast paddock, alleen als ik echt zeker wist dat het een terugval is en geen andere kreupelheid zou ik hem aan het werk zetten en dat durf ik nu dus niet aan...

@ Renske_ Wat vervelend zeg, ik zou het ook niet weten...Hopelijk geven de foto's snel meer duidelijkheid!

@ Isapaardje....Ook al niet zo fijn nieuws...Is het wandelingetje inkorten niet een idee (of 2x kort)? Bewegen lijkt me toch altijd fijn. Staat ze nog op haar kale weitje, in de paddock of op stal? Hoe doet ze daar? Wel balen zeg.
Laatst bijgewerkt door flavlip op 11-07-11 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:16

Dat is wat ik wilde horen gelukkig!
Maak mezelf echt helemaal gek, leef al 3 weken in spanning en echt alles er voor over over om te zorgen dat Hillie beter wordt maar deze tegenslag had ik niet aan zien komen en zit echt in de stress dat het alsnog mis gaat en ik haar kwijtraak..

Het nierfalen is een groot raadsel, zal het hier even kort samenvatten (als je op mn berichten zoekt zie je recent een update/uitleg in het AdB topic en vorige week een lang verhaal+uitleg in het Eersel de kempen topic, beide met veel foto's)

Ze had op een vrijdagavond(komende vrijdag 4 weken geleden) geen eetlust, ben toen 's avonds laat teruggegaan(staan bij mn ouders thuis) en vertrouwde het niet, temperatuur was 40,4 dus meteen DA gebeld, koortsremmers gegeven, dag erop 40,9 weer DA erbij, weer koortsremmers, Metecam erbij en koorts zakte wat.
Alle dagen dronk ze goed, maar weinig eetlust.
Dinsdags at ze weer gras+wortels en sinds maandag geen echte koorts meer, toch ff bloed afgnomen voor onderzoek.
Witte bloedcellen normaal dus geen antibiotica gegeven(achteraf gelukkig!dat had haar dood geweest met die nierwaarden) rest van bloedonderzoek moest opgestuurd en zou ik donderdagochtend weten.

Die dinsdag is ze ook nog opnieuw beslagen, smid vond haar helemaal niet ziek ondanks al sinds vrijdag amper eetlust, maar ik had er geen gerust gevoel bij vandaar opnieuw DA erbij.
Woensdag viel ineens dr halve staart uit! En begon ze bevangen te raken, dus meteen naar de kliniek!
Daar uitgebreid onderzocht, alles is van binnen&van buiten bekeken, echo's, scopie's etc, niks te vinden.
Bloed is daar die avond opnieuw afgenomen want daar is uitslag er direct, ineens haast en snel aan infuus, nierwaarden extreem hoog! Daardoor ook bevangen.
Denken toch door de hoge koorts eerder dat weekend tijdelijk nierfalen opgetreden, helaas merk je dat pas als ze zich écht zwaar vergiftigd hebben.
Hil was al die tijd verbazend alert&vrolijk, mijn DA en de DA's van Someren hadden nooit gedacht dat ze zo ziek zou zijn, ikzelf ook niet.
Toen paar dagen aan infuus, hoop was al opgegeven(bloed van dinsdag bleek achteraf al hoge nierwaarden te hebben..) en toen deed alles het ineens weer!!
Ook at ze alles weer, was flink afgevallen maar dat zit er weer aan, al die tijd zo vrolijk gebleven en tis zo'n schat en zo'n harde vechter, en dan nu deze tegenvaller.

Toen het risico van de nieren voorbij was moesten ze alleen nog 'even' de bevangenheid onder controle krijgen dan zou ze naar huis mogen
Inmiddels staat ze er 3 weken.

Ik hoop zo op goed nieuws morgen!!

@ isapaardje, wat een ellende, ik ken je gevoel maar al te goed met die terugvallen, en idd hobbelpaarden! Dat zei ik vanaf aan de telfoon toevallig nog tegen een vriendin!

Ik durf bijna geen paard meer aan te schaffen, eerlijk gezegd wil ik dat ook niet meer, ik wil Hilde!!
Die heeft me met t verlies van de andere paarden er doorheen geholpen, Hil is mn maatje, kan lezen&schrijven met haar en zoveel lol samen, is nog veel te vroeg om dat te moeten missen!!
Thanx ook voor je uitleg mbt de Buut.
Kan dat trouwens bij Hil al zo snel na de lichte kanteling/verzakking, dat er nu al een zweer zit?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:33

filmpjes Flavio
rechtsom

linksom

achteraanzicht

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:37

Ja wandelingetje waarschijnlijk te snel opgevoerd. Maar ja, dan gaat het goed, paardje was aan het rennen in eigen terrein, en zelfs zo erg, dat ik mijn hart vast hield omdat ze allemaal gekke draaien aan het maken was. Ook had ze sinds lange tijd weer gerold volgens mams die haar ook super in de gaten houdt. Dus buut afgebouwd en ik dacht ook dat ze wel wat meer 'werk' aan kon, maar gister ging ze op de terugweg ineens aan het hinken met haar rechter achterbeen; het been waarvan volgens dierenarts Maarten van Visdonk de knie vasthaakte en de kniebanden te slap waren. Dus haar probleem been. Het leek wel of de knie nu echt vast zat en ik kreeg hem niet los, ook niet bij achterwaarts laten lopen.
Ik merkte dat ze wat hinkend achter, ook linksvoor (de voet met de ergste zweer en de sinker) niet lekker ging lopen. Dus blij thuis te zijn ... daar ging het weer beter.
Vanmiddag viel me op dat ze rondom de rechter achterknie enorm bezweet was (elders niet), dus kennelijk overmatige activiteit van de spieren. Mogelijk heeft die knie weer geblokkeerd gezeten, of door rollen of door verkeerde beweging.
Later die middag merkte ik dat ze achter nog altijd wat korter liep, maar ook weer linksvoor haar been stijver neer zette (de diagonaal dus). Het waren nog kleine dingen ... maar wel dingen om hier alarmbellen te doen rinkelen.
Maar dus net na liggen, kon ze niet echt staan op geen van de benen. Rechtsachter kon ze wel prima optillen, maar op staan ging moeizaam (nu leek de knie juist niet te willen blokkeren en zakte ze er eerder doorheen dan dat ze hem kon belasten). Mogelijk gaat ze dus in de HB stand hangen, omdat ze zich die heeft eigen gemaakt de afgelopen maanden na alle ellende met blaasontsteking, knieproblemen, gekantelde hoefbenen, hoefzweren en wat al niet meer. Maar pfff ... zo val ik wel van het een in het ander en het blijft ook vaag op deze manier waar het allemaal zit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:45

flavlip...ik heb meer het idee dat het probleem links achter zit dan voor.
(Waar zijn de experts?LC,kijk jij eens)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:49

Isapaardje schreef:
Ja wandelingetje waarschijnlijk te snel opgevoerd. Maar ja, dan gaat het goed, paardje was aan het rennen in eigen terrein, en zelfs zo erg, dat ik mijn hart vast hield omdat ze allemaal gekke draaien aan het maken was. Ook had ze sinds lange tijd weer gerold volgens mams die haar ook super in de gaten houdt. Dus buut afgebouwd en ik dacht ook dat ze wel wat meer 'werk' aan kon, maar gister ging ze op de terugweg ineens aan het hinken met haar rechter achterbeen; het been waarvan volgens dierenarts Maarten van Visdonk de knie vasthaakte en de kniebanden te slap waren. Dus haar probleem been. Het leek wel of de knie nu echt vast zat en ik kreeg hem niet los, ook niet bij achterwaarts laten lopen.
Ik merkte dat ze wat hinkend achter, ook linksvoor (de voet met de ergste zweer en de sinker) niet lekker ging lopen. Dus blij thuis te zijn ... daar ging het weer beter.
Vanmiddag viel me op dat ze rondom de rechter achterknie enorm bezweet was (elders niet), dus kennelijk overmatige activiteit van de spieren. Mogelijk heeft die knie weer geblokkeerd gezeten, of door rollen of door verkeerde beweging.
Later die middag merkte ik dat ze achter nog altijd wat korter liep, maar ook weer linksvoor haar been stijver neer zette (de diagonaal dus). Het waren nog kleine dingen ... maar wel dingen om hier alarmbellen te doen rinkelen.
Maar dus net na liggen, kon ze niet echt staan op geen van de benen. Rechtsachter kon ze wel prima optillen, maar op staan ging moeizaam (nu leek de knie juist niet te willen blokkeren en zakte ze er eerder doorheen dan dat ze hem kon belasten). Mogelijk gaat ze dus in de HB stand hangen, omdat ze zich die heeft eigen gemaakt de afgelopen maanden na alle ellende met blaasontsteking, knieproblemen, gekantelde hoefbenen, hoefzweren en wat al niet meer. Maar pfff ... zo val ik wel van het een in het ander en het blijft ook vaag op deze manier waar het allemaal zit.

jee...dat klinkt toch wel rot :(:) Ik denk niet dat jij haar overbelast hebt met wandelen...heeft ze zelf misschien raar gedaan in de wei?
Ze kunnen zichzelf ook aardig de vernieling in helpen,vraag maar aan Pablo :o

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:55

Ik ga met Geerke mee (zonder vraagstelling of de commentaren eerst te hebben gelezen). Vind haar stijf lopen met dat been. Het lijkt me vanuit hoog te komen, heup of knie, loopt ook een beetje omwijd met dat been?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 23:00

Jeetje Ingrid, lees net je bericht over Isabella.. ik denk dat ze zich inderdaad wat 'overwerkt' heeft - het lijkt me niet dat dit voedselgerelateerd is... Misschien moet je Maarten 's vragen of je chondroitine kan gaan geven ( zie jouw Makana-link!!)

Filmpje Flavlip .. tja, wat kun je er vanzeggen.. het paard loopt wel erg kort en stijf...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:15

Maarten had eigenlijk geadviseerd dat ik er een osteopaat of mogelijk zelfs acupuncturist bij moest laten komen, omdat de achterhand erg overbelast was. Hij zei erbij dat, al zou ik het voor voor 100% oplossen, de achterhand nog maanden van herstel nodig zou hebben. Iets wat Tug mij ook al aangaf. Zoveel maanden 'ziek' is net zoveel maanden herstel.
Maar omdat ze het echt zo goed leek te doen, ben ik mogelijk toch wat eigenwijs geweest door te denken dat we het ook wel zelf met lichte beweging konden oplossen en met regelmatig wat pauze in het ritme, leek dat te gaan. Uiteraard kan ik niet tegen Isa zeggen dat zij zich ook met mate moet gedragen, dus wat ze zo door de dag heen uitspookt weet ik natuurlijk niet. Een enorme schrikreactie (vluchten), zou denk ik zelf ook al zoiets kunnen veroorzaken.
Hoe dan ook ... beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar net osteopaat benaderd en hopelijk kan ze snel langs komen voor behandeling. En dan toch maar 'braaf gaan doen wat de dokter zegt' :o

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:11

Ingrid, bouwde je de bute af en gelijktijdig opbouwen met wandelen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:23

Ja. Ik moest de buut langzaam afbouwen in 2 tot 3 weken.
Maar omdat Isa dus zelf echt veel te veel actie ging vertonen in vrije toestand, ben ik de buut sneller gaan afbouwen, maar ben ik inderdaad ook tegelijk wat meer gaan wandelen. Dat leek zoals ik eerder schreef goed te gaan. Naar mijn idee deed ik niet direct zoveel meer aan de hand (per dag gezien0; wel meer dan 14 dagen geleden, want toen deed ik niets met haar.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:36

:(:) NeXT time: (my two cents) bute afbouwen, langzaam zoals je deed. Dan een week of vier niks qua opbouwen. Gewoon paard paard laten zonder medicatie. Lichaam moet laten zien zonder de bute te kunnen. Die 'troep' (ik vind het meer een noodzakelijk kwaad dan een pijnstiller) maskeert veel andere mogelijke kwaaltjes. Het is met recht een paardenmiddel. Dat afbouwen geeft genoeg veranderingen op zichzelf. Ben erg blij dat Vash het met Metacam redde.
Ik duim voor jullie :j !

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:07

@ Geerke Dat heb ik nu dus ook, maar het is duidelijk rechtsachter begonnen (zondag week geleden) en later linksachter (sinds afgelopen woensdag). Nu is linksachter wel zijn 'zwakke' achterbeen, die hij altijd een beetje vaag neerzet.

Bij het filmpje linksom zie ik, vooral in de laatste bocht, dat hij rechts korter neer zet dan links. Dit zijn natuurlijk echt moment opnames, maar met stappen aan de hand merkte ik dat hij linksachter inderdaad het kortst liep, maar rechtsachter soms echt een paar passen kreupel. Dit is gelukkig minder geworden, maar ik denk echt dat het rechts zit en omdat linksachter zijn 'zwakke' achterbeen is hij door compensatie daar nu ook last van heeft.

@ Paars Dat zwaaien met linksachter heeft Flavio altijd al gehad, nu wel iets meer. Hij is rechtsgebogen, echt scheef. Kun je ook zien op het laatste filmpje, staart altijd naar rechts, ik film recht van achter en links zie je buik en rechts niet.

Ik dacht juist linksachter wat lager (sprong), dit been buigt hij niet zo en rechtsachter wat hoger (knie/heup), omdat hij dit been helemaal recht houdt.

@ JP Kort en stijf, ja dat is duidelijk. Vind je dit typisch voor een terugval van HB of 'anders' kreupel?

@ Isapaardje Klinkt inderdaad of ze zelf te ver is gegaan en het niet zo zeer door het afbouwen bute/opbouwen beweging komt. Heel veel sterkte :(:)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:03

Het hoeft bij Isa niet door het afbouwen van de bute te komen, maar er is i.m.o. teveel tegelijk gebeurd. Je weet niet wat de bute allemaal maskeerde, dat is wat ik bedoel.

De sprong, dat zag ik eerst ook, maar heb dat weer laten varen. Ik vind het logischer dat ze bol gaat naar de pijnlijke kant, daarmee geeft ze zichzelf daar op die manier de meeste ruimte. Vandaar ook mijn idee dat het van hoger af komt.

Renske, hopelijk komt er duidelijkheid door de foto. Bute afbouwen kan er idd mee te maken hebben, het maskeert van alles :(:) .

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:27

@Paars heeft gelijk; het is een op een stapeling van factoren. Er is veel loos geweest, en niets is met zekerheid vastgesteld, maar daarmee ook niet met zekerheid gezegd dat ze er van af is (zoals de blaasproblemen ... het leek een ontsteking, maar voor hetzelfde geld heeft ze toch een blaassteen die nu weer begint op te spelen).
Verder, omdat ze al zolang op buut staat (het is grote rommel; geef ik toe, maar metacam deed bij haar niets), heeft ze een soort 'drugsverslaving' opgelopen en moet ik dus zo langzaam afbouwen om letterlijke afkickverschijnselen te voorkomen (9 weken geleden stond ze op een half zakje per dag, nu op een heel zakje per week). Alleen vanwege de spieropbouw werd mij dringend geadviseerd dus om licht stapwerk te doen. Maar die smurf van mij bedacht dus, dat ze ze tussen de bedrijven door wel wat hoge schooldressuur er doorheen kon gooien ... dus we zijn beiden mogelijk niet slim bezig geweest haha.
Maar ... Toch maar even in overleg met Maarten gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:46

Isapaardje...niet jezelf iets verwijten hoor!
Een simpele ondoordachte draai van het paard zelf is voldoende om drie maanden te moeten revalideren!
Weet je....onze paarden zijn natuurlijk niet gezond en kampen allemaal min of meer met stijfheid van spieren en gewrichten.Dan is overbelasting zo gebeurt,daar hoef je echt geen hele rare dingen voor uit te halen.

Ik zie Pablo met de dag verbeteren,vorige week aan twee voorbenen stokkreupel....aan het eind van de dag.
Niet bij uit de stal halen s'ochtends.
Ook geen pulsatie of beurtelings ontlasten.
Gelukkig door een vraag van Isapaardje per PB of ik in z'on geval wat deed met de dosering levothyroxine ben ik weer gaan struinen op internet.
De minimale dosering is 6 mg...die krijgt Pablo....de maximale is 32 mg.
Nu ben ik 8 dagen geleden 1.5 pil erbij gaan geven.Hij zit dus nu iets hoger dan 6 mg(pillen zijn in microgrammen)
En hij loopt beter....

Een te trage schildkier kan zorgen voor vocht bij de plek waar de pezen vastzitten op het bot.
Wat erg pijnlijk is en daardoor kreupelheid veroorzaakt.
Nu eens kijken of ik de bobbels en evt. ontstekingen op de spieren ook kan verminderen.
En weer bedenk ik mij....je kunt er nog zoveel vitamine E en selenium in gooien als die schildklier het niet optimaal doet helpt dat gewoon niet.

Het is jammer dat ik het niet op film heb,hoe hij liep....
En misschien heeft hij wel de hele winter te laag gezeten?Ik had het al iets verhoogd maar waarschijnlijk niet genoeg....ik blijf voorzichtig.