Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:43

@gaelles . ik heb niet het idee dat ze te lang zijn denk ik. we hadden zelf het idee dat hij door veel te gaan wandelen juist te kort kwam te staan. want op het harde weggetje met steentjes loopt hij gevoelig en op straat loopt hij eigenlijk ook gevoelig. in de piste en in de wei heeft hij er geen last van. daarmee dat we nu een tijdje niet gaan wandelen. hoe kan je zien dat hij schimmel heeft? nu moet ik zeggen dat ik wel meer paarden ken die bloodvoets gemakkelijk last hebben van hoeven die wat brokkelen? maar ik ken zelf eigenlijk niet veel van hoeven. ik laat dat altijd aan de hoefsmid over

en ik denk dat het eerder zijn haar is dat zo wat ontploft. toen hij kort geschoren was had hij dat niet.

GaelleS

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:52

Nee hoefwand lijkt mij nu niet te lang. Misschien ook omdat die afgebrokkeld is :P Hoe zien de zolen er uit? Zijn ze mooi hol of zijn ze helemaal plat ? Als hij echt niet goed loopt buiten zijn hoefschoenen wel een optie :)
Hmm normaal moet de hoefwand mooi aangesloten zijn aan de zool met de witte lijn ertussen. Als daar diepe gaten in zitten of tis helemaal zwart ofzo is dat niet echt een gezonde verbinding.
Ik zie juist minder blote hoeven paarden die scheuren en brokkelen, mede omdat de eigenaars ze zelf wat bijvijlen waardoor ze niet gauw te lang worden...

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:24

Ik zal morgen eens betere fotos maken van zijn hoef.

[/[img]
Afbeelding

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:37

De bekapper is weer geweest. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Zelf twijfel ik of er overal genoeg (overmatig) steunselmateriaal is verwijderd, maar ik vind het nog lastig om te bepalen of iets wel echt steunselmateriaal is of gewoon zool.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Niet mooi vierkant, maar geeft een idee)
Afbeelding

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:16

Er kan precies wel wat meer steunsel af ja. Misschien dat dat nog helpt voor de stralen vooraan wat wijder te krijgen op termijn. Ze zien er wel kurkdroog en hard uit, is best wel balen als ge alleen maar renetten hebt en geen kapmes hehehe :P Als je het zelf kan is het handig om ze 5 min in wat water te zetten en dan komt de prut er makkelijker af en zie je soms veel beter het verschil steunsel/zool...
Verder zien ze er mij goed gedaan uit en heeft hij wel gezonde voetjes :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:21

Die heeft voeten om jaloers op te worden.

De steunslels zouden misschien iets korter kunnen maar is het ook niet gezichts bedrog omdat ze wel zijn gedaan en de rest niet.
Misschien zou je er zelf nog ietsjes af kunnen halen met zon speciale steunsel rasp.
Verder geen opmerkingen . Ik denk dat je heel blij moet zijn met je bekapper.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:46

Top! De bekapper zelf was ook al heel tevreden en zei dat mijn paard haar hoeven ideaal zijn voor mij als eerste hoeven om ook zelf bij te houden. Dus daar werken we dan ook langzaam naartoe terwijl zij gewoon blijft controleren :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:24

Welke bekapper is dat chouchou?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:05

Eltina van den Broek, http://www.betterhoof.nl, ze heeft een wat minder bekende naam volgens mij, maar staat wel op de lijst van gecontroleerde natuurlijk bekappers. Ze is voor mij één van de weinige bekappers in de buurt en ze bevalt dus goed :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:46

Goh, vind het echt prachtige voetjes! Die staat er netjes op, en ook strakke witte lijnen...
Misschien is het niet perfect, maar naar mijn idee komt het aardig in de buurt!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:54

Wat gebruiken jullie bij wld? Ik vermoed dat mijn paard wld heeft :(

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:01

Vraagje. Onze pony begint meer en meer gevoelig te lopen. De da zei dat zijn hielen helemaal zijn afgesleten van te gaan wandelen. En stelde voor om er voorlopig ijzers onder te zetten. Nu mijn vraag is dit de enige oplossing of zijn er nog andere oplossingen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:10

Is dat de pony waar je eerder foto's van hebt geplaatst? Ik denk dat er nog wel veel winst te behalen is met een correcte bekapping. Tegen het slijten zou je hoefschoenen kunnen gebruiken als je gaat wandelen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:13

In de berm lopen? Of is dat niet mogelijk?

Ik smeer nu een paar dagen honing op de stralen tegen rotstraal en toeval of niet, het wordt beter!! Hèhè.. Na 1,5 maand.. Pfff..

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:17

Ja ik had er al fotos van geplaatst. We hebben een,da laten komen omdat hij zo gevoelig en kort liep. Ik had schrik voor hoefbevangenheid. Dat is het uiteindelijk niet. Maar zijn hoeven staan nu gevoelig en de da zei dat zijn hielen goed afgesleten zijn. Zelf ken ik van hoeven te weinig af. We hebben van iemand hoefschoenen gepast maar hij Wilt er totaal niet mee stappen. Of hij begint de hele tijd te kappen met zijn benen tot de schoen loskomt.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:21

@ no no was dat berichtje voor mij bedoelt?
We proberen zoveel mogelijk in de berm te lopen. Maar sommige stukken kunnen we niet anders dan op straat. En voor,onze stallen liggen ook klinkers. En voor naar de wei te gaan moet hij een zandweggetje door met toch wel,grote stenen in. Daar loopt hij precies op eieren over.

Helpt honing daar tegen?
Probleem is dat door het afslijten van zijn hielen zijn stand van benen verandert is volgens de da en dat hij daarom ook last van zijn rug heeft

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:33

@natje321 hij heeft geen korte hielen maar wel ondergeschoven hielen zo aan de foto's te zien. Welke hoefschoenen heb je geprobeerd? Er zijn wel schoenen die niet hinderlijk zijn en waar de meeste paarden zo op weglopen, de Equifusions bijvoorbeeld.

Het kan wel dat door gevoelig lopen paarden hun spieren vast gaan zetten en last van o.a. hun rug krijgen, dit is meestal niet omdat de hoeven te kort zijn maar omdat de zool gevoelig is, vaak bij puntbelasting door steentjes en zo maar soms ook op alle harde ondergrond. Een hoef is niet snel te kort, de zool mag namelijk gewoon meedragen. Ik zou kijken of een goede bekapper je pony beter kan bekappen en voor de wandelingen hoefschoenen gebruiken, daar wennen ze echt wel aan.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 00:10

Ik zal morgen eens horen welke hoefschoenen het waren. Het waren er in ieder geval bruine met klitteband.
Wat bedoelen,jullie met ondergeschoven hielen? Nu moet ik wel zeggen als hij juist bekapt was had hij iets meer hiel. Hier een foto van een paar weken na het kappen.ik heb wel geen duidelijkere foto. Sorry hiervoor
Maar ze kunnen dit met een gewone kapbeurt zonder ijzers oplossen? Dat zou Super zijn.

[/[img]
Afbeelding

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:24

Afbeelding
[/img]Als ik mij niet vergis waren het de tweede van rechts

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:17

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:47

Heb een aantal fotos getrokken. Hopelijk zijn deze goed. Ik kreeg de link helaas niet Open

[/[img]
Afbeelding

[/[img]

Afbeelding

Afbeelding

[/[img]
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:31

De hielen zijn juist veels te lang, daardoor zijn ze naar voren onder de hoef geschoven en loopt je pony zowat op de hoefballen.
Ijzers lossen dit direct op, MAAR (!) dat is alleen qua gevoeligheid, de ijzers zullen de hielen alleen nog maar meer onder de hoef laten schuiven, tot ook het ijzer de gevoeligheid niet meer kan oplossen.

De pony heeft ook te lange tenen, dat trekt ook de hielen mee naar voren.
Deze hoeven kunnen zeker weer goed komen, maar dan zal er regelmatig goed bekapt moeten worden,
de gevoeligheid van nu los je op door hoefschoenen te gebruiken en desnoods het rijden te verminderen tot hij weer netjes op z'n hoeven staat.
Nu hangt hij meer achter zijn hoeven.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:34

Ik ga lekker makkelijk doen en zeggen dat ik akkoord ben met LBLGypsyCobs.
Lijkt idd alsof er zelfs nog een stukje af kan, en niet dat de hielen te laag zijn. De tenen mogen wel eens afgerond worden.
Sommige paarden moeten ff wennen aan hoefschoenen hoor. Niet direct opgeven. Mijn ruin kon het niet schelen, mijn merrie liep 5 min als een flamingo en trok haar achtervoeten tot tegen haar buik omdat ze er precies uit wou stappen fzo :P

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:36

Oei da klinkt ni goed. Dit wist ik niet. Hij stond heel slecht toen we hem juist hadden en de smidt is toen begin februari geweest. En op vier april is hij terug geweest. Wat moet ik dan,het beste vertellen tegen de smid dat hij moet doen bij de hoeven?
Dit is een foto van zijn hoef op steen.

[/[img]
Afbeelding

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:44

Natje, ik heb niet veel verstand van hoeven, maar mijn paard had hetzelfde probleem. Ondergeschoven hielen en ook nog eens asymmetrische hoeven. Heb na opdoen van kennis uit dit topic actie ondernomen en een andere hoefsmid genomen. Deze adviseerde wel ijzers. Gaf aan dat het ook zonder kon, maar dat hij de belasting op de gehele hoef beter kom verdelen met een ijzer. Weet wel datde hoeven van mijn paard ook veel te smal waren geworden. Ijzer heeft erg goed geholpen en nu, een half jaar later, staat ze weer bloot voets. Ik zou je smid er gelijk bij halen en met hem overleggen. Of als dit zijn werk is een andere smid erbij halen.