[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:18

Paars, voor mij is het ook lastig hoor. Pablo voelt zich lekker in zijn vel en beweegt best wel veel en valt daardoor af. Dan is het erg moeilijk om toch niet teveel te geven, maar ook weer niet te weinig om niet te snel te laten afvallen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:10

JP, wat fijn om te horen dat het zo goed gaat! Gelukkig dat je niet het advies van Utrecht hebt opgevolgd maar naar de visdonk gegaan bent.

Hier ook goed nieuws; De rand die van de HB in de hoeven gekomen was, is ernu naar 10 maanden eindelijk helemaal uitgegroeid! Alles gaat eigenlijk weer super, Judy is meeverhuisd naar Gent, binnenkort nog even een volledige check door de osteopaat en dan hoop ik toch weer wat te gaan rijden! Ze loopt top.. dat wil ik graag zo houden.. dus lekker rustig aan weer naar buiten, zal haar goed doen! :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:50

Super dat het zo goed gaat Myrthe! (Leuke foto's in je profiel trouwens van de VD)

Ik sprak vanmorgen één van de verzorgsters bij Visdonk - ze hebben hun handen vol aan Pauli! Ze barst van de energie! Volgens mij is die aan een inhaalslag begonnen nu ze zich weer goed voelt - als je haar niet kent en ermee om kunt gaan is het een heftige tante. Maar liever zo dan het paard dat een anderhalve week geleden nog tot de slager veroordeeld werd. Ik denk dat de thuisreis op de trailer heel wat minder rustig zal verlopen dan de heenreis :+

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:01

Gefeliciteerd JP. Goede berichten, fijn!

Feit blijft natuurlijk dat Pauli - nu 'genezen' van de pijn aan haar hoeven - nog steeds een ziek paard is op dit moment, en dat je nog géén idee hebt hoe ze zo ziek geworden is. Bevangenheid is een symptoom van een stofwisselingsziekte. Heb je al meer zicht op het ontstaan ervan JP? Ik begrijp dat het geen hormonale kwestie is, cushing wordt nog onderzocht. Welke opties heb je nog meer? Een goede IR test, is die al gedaan? Het moet érgens van gekomen zijn. Wat zijn je plannen als ze eenmaal thuis is?

Ik ben achteraf wel blij dat ik geen thermofoto's heb laten maken. Hoe je daardoor op het verkeerde been gezet kan worden zeg.. :\

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:17

Bevangenheid kan een symptoom van een stofwisselingsziekte zijn, maar er zijn ook legio andere oorzaken. Daarom staat ze nu in de kliniek om dat door deskundige mensen te laten uitzoeken. :) Ze krijgt alle onderzoeken die nodig zijn.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:11

Jannepauli schreef:
Bevangenheid kan een symptoom van een stofwisselingsziekte zijn, maar er zijn ook legio andere oorzaken. Daarom staat ze nu in de kliniek om dat door deskundige mensen te laten uitzoeken. :) Ze krijgt alle onderzoeken die nodig zijn.

Ja dat is alleen maar toe te juichen. Ze is nu in deskundige handen zullen we maar zeggen. _/-\o_

Ik begrijp alleen je euforie op de vorige pagina's niet zo goed. Natuurlijk is het super dat Pauli nu pijnloos kan rondlopen, maar daar is dan ook meteen alles mee gezegd. Voor de rest sta je nog op hetzelfde punt. Van alle (legio) mogelijke oorzaken zijn er ook al een heleboel die je kan afstrepen.
-verwaarlozing
-nageltred
-ongevallen
-medicijnen
-ziekte (langdurige koorts)
-nageboorte
-te harde/droge hoefwand
-te lang kreupel staan.

Blijft er nog over (waarvan de laatste 5 voedingsgerelateerd):
-cushing
-allergieën
-overbelasting
-afwijkende hoefvorm
-hoefinwerkend trauma
-chronische nieraandoening (vaak door onvoorzichtigheid met NSAID's zoals bute)
-giftige stoffen
-overmatige conditie
-overmatig eten
-fermentatiestoornissen
-endometritis

Ben benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak (of oorzaken) zal/zullen zijn. Ik hoop dat er tenminste een oorzaak gevonden wordt, want anders blijf je natuurlijk eeuwig in het chronisch-bevangen-zijn-cirkeltje ronddobberen. Wat is het volgende dat ze gaan onderzoeken als het geen cushing is?

Het is wel zo dat 90% van de bevangen paarden (zeker in geval van chronische bevangenheid), de oorzaak moet worden gezocht in de voeding icm een gebrek aan beweging. Ben benieuwd of Pauli de uitzondering op de regel zal zijn.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:57

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:36

Jannepauli schreef:
Dan heeft-ie toch een behoorlijke knauw gekregen zeg!
Misscien moet je 's bij paars navragen over Equaide (zie haar onderschrift) da's goed spul!

We hebben er een beetje betadine oplossing op gedaan, het zag er wel helemaal schoon uit hoor en het was alleen een plek op de oppervlakte.
zijn been is gelukkig mooi dun en ik loop elke dag een klein stukje om hem toch in beweging te houden.

Morgen komt de hoefsmid ben heel erg benieuwd!

ben trouwens blij dat er hier zoveel goed nieuws voorbij komt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:53

Jannepauli schreef:

om te beginnen ben ik natuurlijk heel blij voor jou en pauli!
Maar wat ik niet begrijp....je paard gaat al een jaar 'slecht' met minder goede en slechte periodes,zoals dat filmpje laatst.
Je doet al het mogelijke haar weer goed te krijgen....ze staat twee dagen bij van nassau ...kwartierboogjes weg,ijzers eronder en foetsie hoefbevangenheid.

Wat doen zij anders?behalve het mechanische gedeelte?
Voeren ze anders,kom ze daar niet op het land?
Begrijp mij a.u.b niet verkeerd!
Ik wil het liefst dat alle paarden ter wereld gewoon gezond zijn!
Maar ik snap niet dat een paard wat al een jaar sukkelt binnen twee dagen weer goed is...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:22

Nee Geerke, ze voeren niet anders (alleen hooi, net zoals bij mij thuis) en ze loopt overdag op de wei ( net zoals bij mij thuis). Het enige verschil is dat ze bij mij 's nachts ook buiten is (op het zand). Ze heeft nu alleen geen pijn mee in haar voeten dankzij de juiste bekapping en de ijzers.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:32

Ik ben het wel eens met wat Geerke (en nog iemand) schrijft, maar dat Pauli nu weer loopt is toch maar mooi gewonnen. Van hieruit is de positie om verder te zoeken naar waar het nu vandaan is gekomen toch wel veel plezieriger.
En wie weet, komen 'ze' er nooit achter.
Tenslotte weet ik bij Indiana ook niet 100% zeker wat de druppel is die de emmer heeft doen overlopen. Isapaardje kan ook nog steeds de puntjes niet op de i zetten, voor wat betreft de HB bij Isabella.
Dat is in het begin heel erg vervelend, maar op de een of andere manier went dat.
Misschien heeft Pauli wel een darmontsteking (ik noem maar wat) gehad en is dat de aanzet geweest tot hoefbevangenheid. De onsteking gaat op den duur weer over, maar de zere voeten blijven, wat dan weer de trigger is tot andere kwalen.

Fancylover: fijn dat het meevalt met de het beentje van Marco.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:54

geerke schreef:
om te beginnen ben ik natuurlijk heel blij voor jou en pauli!
Maar wat ik niet begrijp....je paard gaat al een jaar 'slecht' met minder goede en slechte periodes,zoals dat filmpje laatst.
Je doet al het mogelijke haar weer goed te krijgen....ze staat twee dagen bij van nassau ...kwartierboogjes weg,ijzers eronder en foetsie hoefbevangenheid.

Wat doen zij anders?behalve het mechanische gedeelte?
Voeren ze anders,kom ze daar niet op het land?
Begrijp mij a.u.b niet verkeerd!
Ik wil het liefst dat alle paarden ter wereld gewoon gezond zijn!
Maar ik snap niet dat een paard wat al een jaar sukkelt binnen twee dagen weer goed is...

Ik zal wel een heleboel mensen over me heen krijgen nu..... :roll: maar hoefijzers zijn symptoombestrijding. Sorry JP, ben heel blij dat het beter gaat met je paard maar de oorzaak is nog niet aangepakt en ik ben bang dat ze dat ook niet in een reguliere kliniek gaan vinden.

rayaa07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:58

het beste is droog hooi, en fruit en wat je vooral moet doen. is je paard op nat zand zetten
mijn pony is der aan overleden. was aan 1 hoef hoefbevangen. me nichtje der pony was t aan 3 benen. (zij wonen in amerika)
en zei heeft hem dag en nacht op nat zand gezet. en nu rend ie weer vrolijk rond en rijd ze der weer mee.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:15

Denk dat JP al heel veel geprobeerd heeft... ben het er mee eens dat, ook al weet je de eerste aanleiding van HB niet, je in een cirkeltje terecht kan komen dat doorbroken moet worden. Dat is nu gebeurt... nu is het vooral oppassen geblazen dat je de HB niet weer trickert. Onze pony heeft ook chronische HB én 1 gekanteld hoefbeentje. We zijn heel voorzichtig met voer en elke dag beweging geven. Hij loopt momenteel M-dressuur maar het blijft oppassen. Vooral met seizoenswisselingen, weidegang, ander hooi, bekappen, nieuwe ijzers etc. etc. Het is en blijft balanceren...

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:19

Jannepauli schreef:
Nee Geerke, ze voeren niet anders (alleen hooi, net zoals bij mij thuis) en ze loopt overdag op de wei ( net zoals bij mij thuis). Het enige verschil is dat ze bij mij 's nachts ook buiten is (op het zand). Ze heeft nu alleen geen pijn mee in haar voeten dankzij de juiste bekapping en de ijzers.

Dat vind ik echt een heel onprofessionele aanpak.

romeorowan schreef:
Isapaardje kan ook nog steeds de puntjes niet op de i zetten, voor wat betreft de HB bij Isabella.

Isabella staat ook nog steeds op het gras.

Kijk eens op willekeurige sites over laminitis (acute hoefbevangenheid) en founder (chronische hoefbevangenheid). Op élke site is het eerste wat genoemd wordt: 'haal je paard van het gras af en pas voedingsbeleid aan'. Gras is DE grootste boosdoener bij fermentatieproblemen. Ook al is je paard niet suikergevoelig, dan nog is het fructaan in het gras de oorzaak van de bacteriële verstoring in de darmen, wat het loslaten van het basaalmembraan in de laminae veroorzaakt...
Just my two cents.
Laatst bijgewerkt door Tinkerlove op 25-11-09 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:21

Gras is gevaarlijk in de groeiperiode (nu dus niet) vanwege het fructaan. Ze kunnen nu dus best een paar uur op het land. Verder is (oud) hooi prima, minder kan je een paard niet geven, toch?

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:28

Embe schreef:
Gras is gevaarlijk in de groeiperiode (nu dus niet) vanwege het fructaan. Ze kunnen nu dus best een paar uur op het land.

Dat is een misvatting. Fructaan ontstaat onder invloed van zonlicht (en niet van temperatuur). Als het gras niet groeit wordt het fructaan niet verbruikt en blijft dus aanwezig in de plant! Dus op momenten dat het gras niet kan groeien (door een te lage temperatuur, doordat het té intensief begraasd wordt, door droogte..) dan is het gras zo fructaanrijk als maar mogelijk!
Dit is een heel gevaarlijke periode dus.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:35

Als de zon schijnt ja... nu niet (tenminste hier niet). Volgens mij kent het gras een 'rust' periode in de winter en gaat het in het voorjaar weer groeien. Dan schiet het fructaan weer naar de toppen als de zon gaat schijnen. Vooral bij koude nachten en relatief zonnige dagen moet je dan uitkijken. Dit geldt overigens ook voor het najaar. Dan is de wei voor onze pony ook een "no-go". Ben overigens ook heel voorzichtig met de wei hoor ;)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:47

Tinkerlove schreef:
Isabella staat ook nog steeds op het gras.

Verhip .... Is het dat -O-

Duhuh ... sorry hoor maar ik was zoveel jaar geleden volgens mij een van de eersten die de experts, en dan vooral de dierenartsen erop attent maakte dat HB niet door eiwitten maar fructaan in het gras kwam. Er was in die tijd echt heel weinig over bekend in Nederland. Gelukkig is dat nu veranderd. Evenals over insuline resistentie e.d.

En tussen gras en gras zit veel verschil tussen.
Je hebt zelfs ook grassoorten die weinig fructaan aanmaken.
Het weer en de temperatuur, de bodemgesteldheid, de mest, grassoort dus, lengte van het gras, de kruiden die erin staan, enz. enz. enz.
Op mijn stukje website over bevangenheid, staan diverse artikelen die hier over gaan.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:58

Isapaardje.. ik wil je niet aanvallen en je hoeft je helemaal niet te verdedigen. Jij maakt jouw keuzes en hebt het beste met je paardje voor. Dat ik die keuzes anders zou maken is iets anders. Ik kan me jouw keuze van Isabella op gras ook heel goed begrijpen. Wil niet zeggen dat ik er zelf achter zou staan.

Recent geschreven artikel van Dr Don Walsh, DVM and Kathryn Watts, nav de laatste onderzoeken:
http://www.safergrass.org/pdf/LaminitisDefense.pdf

Alle artikelen overigens op de site: safergrass.org zijn de moeite van het lezen waard. http://www.safergrass.org/articles/index.html

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:01

@tinkerlove

Misschien bedoel je het niet zo, maar jouw opmerkingen tegen Janniepauli en Isapaardje over het gras komen weinig sympathiek over.
Alsof zij zich nu moeten gaan verdedigen over de manier waarop zij met hun paard omgaan. Dat kan niet de bedoeling zijn. Ze proberen allebei uit alle macht de puzzelstukjes in elkaar te leggen om hun paard weer gezond te krijgen.

Niemand heeft de wijsheid in pacht. En over hoefbevangenheid is steeds meer voortschrijdend inzicht. Image is hoefbevangen geraakt door een ontstoken hoefbeen bijv. Dat heeft niets met gras te maken. Hoefbevangenheid heeft vele oorzaken en daarvan is fructaan in het gras slechts een oorzaak. Het speelt bij veel patienten een rol, maar zeker niet bij alle patienten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:23

Het gaat inderdaad een beetje om de toon hoe het gezegd wordt, maar ik weet zeker :7 *D dat iedereen het goed bedoelt.

Misschien is het goed eens te inventariseren welke paarden nog op het gras staan en nog 'sukkelen' en welke paarden nooit/bijna nooit op gras komen en sukkelen en paarden die nooit/bijna nooit op gras komen en al lange tijd goed gaan.

Indiana komt heel summier op het gras en gaat al 4 jaar goed, op een heeeeeeeel klein dipje van afgelopen zomer.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:28

Ja, onze pony komt ook zeer gedosseerd op het gras. In de zomer een uur of 2-3 per dag, en dan ben ik zeer bezig met tijdstippen, weer, zon, wel of niet net bemest etc. Hij doet het goed momenteel. Tijdens de weideperiode krijgt hij gluco balance en dat gaat goed. Alleen tijdens seizoenswisseling heeft hij het iets moeilijker (conditie) maar dan staat hij al bijna niet meer op de wei.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:31

Image doet het goed en voor de zekerheid (ondanks dat zij hoefbevangen is geworden door een ontstoken hoefbeen) komt zij ook maar 2 uur per dag op het gras, het hele jaar door.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:00

Het is wel goed om kritisch met elkaar mee te denken en ook elkaar te durven aanspreken op mogelijk "risico gedrag". Als je doet wat je altijd deed, dan hou je wat je had. Soms ligt de sleutel verborgen en kan je door een invalshoek toch een aanwijzing krijgen. Dat moet niet meteen als aanvallend worden gelezen. Pik er de goeie dingen uit op! Uiteindelijk hebben we allemaal het beste voor de paarden voor ogen, ook als we adviezen geven of kritische opmerkingen maken. Dat is wel het uitgangspunt. Dat dat soms overkomt als stevige taal, dat is ook de invulling die de lezer eraan geeft.

Ik zit ook alweer te prakkizeren hoe dat straks moet van het voorjaar. Ik sta op een pensionstal en de paarden gaan er in april overdag het gras op en 's nachts weer naar binnen, zomers staan ze dag/nacht op de wei. Hij is niet insulineresistent, zou ik met het in de gaten houden van zijn gewicht (voldoende beweging geven naast de weidegang) een nieuwe bevangenheid kunnen voorkomen? Moet hij op lang gras? Juist op kort? De hele zomer een graasmasker op z'n kop? Ik vind het ingewikkeld....alleen in de zandpaddock achterblijven kan ook niet, dan is hij te ver van de groep af...