[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

luve_rozes

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:26

Slecht. Had de mijne 4 dagen stokkreupel L voor lopen. Pulserende ader, warme kroonrand. Durfde het hier niet eens te zeggen, het ging zo goed, en een terugval voelt als falen. Had de telefoon al klaar naar de DA, maar besloot toch door twijfel, de HS eerst te laten komen. Blijkt een mega hoefzweer te zijn. Dat is ook HB gerelateerd, en vorig jaar werd ze ook HB, dus ik moet afwachten wat er nu weer fout gaat. Voelt als een achtbaan steeds, je gaat omhoog, en denkt weer omlaag te gaan, en dan toch weer net niet, emotionele koprollen.....

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:51

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:13

Inderdaad luve_rozes zo voelt het precies...Terwijl het gevoel van falen eigenlijk gewoon onzin is, want we doen allemaal alles wat in onze macht ligt om een terugval te voorkomen...en zorgen zo goed mogelijk voor onze HB paarden, denken over alles na, waar eigenaren van een 'gewoon' paard niet eens aan denken.
Hoe is een hoefzweer gerelateerd aan HB? Hoe gaat het nu met je paard? In elk geval weet je wat het is, dat is al iets...bij Flavio heb ik geen idee.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:31

Ik heb ooit HappyHoof gehad (via Romeorowan). Het is vergelijkbaar met Safe en Sound, alleen wat minder brokjes erin. Nadeel vond ik dat er BHT in zat; dat mocht ik toen liever niet voeren ivm leverproblemen. In Formula4Feet zit trouwens ook BHT.

Hoefzweren kunnen makkelijk ontstaan na bevangenheid. Ik kan er helaas over meepraten.
De 2 recentelijk uitgesneden fistels zijn ook ontstaan door de holle ruimte in de verbrede witte lijn. Er kan makkelijker vuil binnen dringen in de kapotte lamellen van de witte lijn, of door een scheurtje in de draagrand en dan via de kapotte lamellen. In de holtes kan dan wat gaan zitten broeien en zo een ontsteking geven. Deze zijn vaak ingekapseld en kunnen niet zo snel gevonden worden als een 'gewone' hoefzweer.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:34

Vorig jaar in 3 hoeven zweren gehad - 1 is er nu uit, de ander bij de grond aangekomen en de 3e moet nog een maandje....
Overigens heeft het paard er geen last van - wij staren er echter ontzet naar (maar zolang hij huppend en bokkend door het leven gaat, is er weinig aan de hand)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 06:50

Image is ook nog steeds erg gevoelig voor hoefzweren. :(:) in de verbrede witte lijn.

Even ego post: de haflinger is gisteren voor de 7e keer op rij Kampioen Noord Holland en Utrecht geworden bestgaande aangespannen haflinger. Klinkt wel goed. Hare majesteit had het gisteren warm en weinig zin om te presteren, maar op haar schoonheid heeft ze gewonnen. :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:22

janouk schreef:
Image is ook nog steeds erg gevoelig voor hoefzweren. :(:) in de verbrede witte lijn.

Even ego post: de haflinger is gisteren voor de 7e keer op rij Kampioen Noord Holland en Utrecht geworden bestgaande aangespannen haflinger. Klinkt wel goed. Hare majesteit had het gisteren warm en weinig zin om te presteren, maar op haar schoonheid heeft ze gewonnen. :D

gefeliciteerd! *\o/* foto? :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:27

Gefeliciteerd Janouk! +:)+

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:37

Mijn paard heeft dus die verbrede lijn niet, dus kan er mogelijk toch wat (toxisch) binnen in zich afspelen. Ze loopt niet meer op drie benen, maar wel onregelmatig nog steeds. Je hebt de hoefzweren van buiten af, en van binnen uit. Ben iig wel blij dat ze beter loopt, ze krijgt veel beweging, en blijf spoelen voor het geval dat...Ga als de nieuwe snede hooi binnen is, via Marstall.de een monster op het hooi vragen.Kost hier dan 75e, heb je alleen geen selenium bepaling, geloof ik.

Behandel overigens al mijn paarden als HB paarden.Denk dat wat we hier allemaal doen, de beste manier is om uberhaupt paarden te houden, want anders krijgen ze het niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 09:49

_/-\o_ Diepe buiging voor Hare Majesteit Janouk de Haflinger _/-\o_

Gefeliciteerd Baas & Bazin !!! *\o/*

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:10

Gefeliciteerd Janouk en idd zijn er ook foto's :D

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:12

Feli Janouk!!!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 10:27

Beste GZH gebruikers.. fris mijn geheugen eens op!
Welk GZH heeft van nature het minste suiker en is het meest aan te bevelen voor een IR|HB paard?
Engels Raai is denk ik het meest suikerrijk, maar hoe zit 't met de andere grassoorten?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:32

Ik denk dat die vraag helemaal niet zo speelt? De plant gebruikt zijn suiker voor de aanmaak van de zaden en die zaden worden vervolgens gedorst. Dus volgens mij maakt het niet uit welke je pakt. Engels raai moet je alleen wel uitkijken voor die bacterie. Lastige naam, maar als het gras gewonnen is uit gras dat voor voetbalvelden gebruikt kan worden dan is de kiem bewerkt zodat het gras meer kan verduren.

Die van mij zijn iig flink afgevallen ondanks dat ik wel engels raai voer.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:03

Als een paard een hoefzweer heeft is de hoef toch warm? Neem nog steeds aan dat Flavio dat niet heeft, maar loop alles na. Wel heeft hij ook achter heel erg verbrede witte lijnen. Ik sta nog steeds voor een raadsel bij Flavio, dus als iemand ideeen heeft hoor ik het graag. Gelukkig (nouja, erg blij werd ik toen ook niet) heeft hij een aantal jaar geleden met zijn schouder gelopen, dus voor liep hij niet goed, ook niks te vinden, veel gestapt, DA erbij, weer verder gestapt, osteo erbij (of dat het 'm deed weet ik niet) in totaal ruim een maand gestapt en toen verbeterde het, ineens...dus daar hoop ik nu dan ook maar op. Elke dag loop ik alles na, van z'n kont tot het puntje van zijn hoef, nergens dik of warm of wat dan ook...Verbetering is er nog niet echt, al zie ik wel dat de paddock en stappen hem goed doet :) Ik merk wel dat Flavio in de paddock af en toe flink uit z'n plaat kan gaan, dus veel pijn lijkt hij er niet aan te hebben. Verder is hij ook zijn eigen vervelende zelf, dus ik probeer me niet te druk te maken en het tijd te geven. Stappen is niet zijn hobby, ja de 1e keer vindt hij het leuk, maar na de 3e keer heeft hij het wel gezien en we stappen nu ruim een week. Voor de 'afwisseling' af en toe een andere route en ook aan de fiets :) maar verder...dus als iemand tips heeft voor de afwisseling? Dan hoor ik het ook graag.

Luve_rozes Fijn dat het in elk geval beter gaat!

Wat goed zeg Janouk, gefeliciteerd!!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:15

JP, volgens mij veldbeemd of roodzwenk.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:20

@Janouk, gefeliciteerd met de prestatie van Janouk !!

@JP: niet dat hier graszaadhooi bij staat, maar wel wat gegevens over verschillende soorten hooi en kuilgras. Opmerkelijk vind ik dat in kuilgras minder suiker zit, dan in hooi:
http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... de-ruwvoer

@Flavlip: Uit ervaring kan ik zeggen dat een ingekapselde hoefzweer, niet hoeft te zorgen voor een (erg) warme hoef; ook onderzoek met visiteertang geeft geen duidelijke aanwijzing of er wel of niet sprake is van hoefzweer. Enige wat wel aanwezig is, is pulsatie (maar dan aan weerszijden, en minder duidelijk dan bij acute HB).

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:35

@ Isapaardje Dankje voor de uitleg. Ik had zelf al gevoeld voor pulsatie en de DA ook, niks...dus dan zal het wel geen hoefzweer zijn...Ook vind ik Flavio daar te raar voor lopen, zijn benen niet echt buigen, lijkt meer vanuit z'n knie/spong te komen en dat lijkt mij niet bij een hoefzweer passen...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 12:11

capopjekop schreef:
Ik denk dat die vraag helemaal niet zo speelt? De plant gebruikt zijn suiker voor de aanmaak van de zaden en die zaden worden vervolgens gedorst. Dus volgens mij maakt het niet uit welke je pakt. Engels raai moet je alleen wel uitkijken voor die bacterie. Lastige naam, maar als het gras gewonnen is uit gras dat voor voetbalvelden gebruikt kan worden dan is de kiem bewerkt zodat het gras meer kan verduren.

Die van mij zijn iig flink afgevallen ondanks dat ik wel engels raai voer.

ik denk dat je de Lolitrem-b schimmel bedoelt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:13

Die ja, ik vergeet steeds hoe dat ding heet en hoe je het moet schrijven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 12:17

Isapaardje schreef:
@JP: niet dat hier graszaadhooi bij staat, maar wel wat gegevens over verschillende soorten hooi en kuilgras. Opmerkelijk vind ik dat in kuilgras minder suiker zit, dan in hooi:
http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... de-ruwvoer

Ik denk dat voor het zgn gistingsproces van kuil suikers gebruikt worden en daarom kuil lager in suikers is!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:54

Dat zou best eens kunnen, maar is het dan niet raar dat kuilvoer juist slecht is voor (ex) HB paarden tov hooi? Ik dacht nl. zelf altijd dat het kwam omdat er meer suikers in zaten, maar dat gaat dus niet op.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:28

Het enige wat ik kan bedenken met kuil, is dat het veelal in een andere tijd gemaaid wordt, en dus minder vezelrijk. Daarnaast moet je eens een kruiwagen kuil laten drogen, echt met keren en schudden. Heb nl een maand of twee geleden dat ervaren. Moest kuil voeren, kon zo snel geen hooi krijgen die week. 1 kruiwagen kuil, levert 2 1/2 kruiwagen fijn hooi op. Dan kan er minder suiker in zitten, maar je voert onbewust toch snel veel, als je het niet droogt. Met wegen ga je door het hogere vocht gehalte de mist in.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 14:59

Isapaardje schreef:
Dat zou best eens kunnen, maar is het dan niet raar dat kuilvoer juist slecht is voor (ex) HB paarden tov hooi? Ik dacht nl. zelf altijd dat het kwam omdat er meer suikers in zaten, maar dat gaat dus niet op.

Dat vraag ik me dus ook af... misschien is het gewoon een gevalletje 'overlevering' net zoals vroeger gedacht werd dat HB altijd van te veel eiwit kwam..
Misschien heeft het te maken met de 'verzuring' wat op zich de bacterieën in de maag|darmen kan beïnvloeden?
Ik heb nog niet in detail naar de andere voedingsstoffen gekeken - misschien zit 't m daar in?
Ik kan helaas niet meer terugvinden waar ik dat "suiker is nodig voor de gisting" verhaal gelezen heb, het was wel een 'wetenschappelijke' bron..

Ik heb Pauli & Jilske op kuilvoer staan - niet van die natte zure kledder, maar mooi droog, bijna hooi. In principe doen ze het er goed op.
Desondanks heb ik nu wel een stevig probleem met Pauli's IR en vind ik Jilske nu ook veel te dik. Dat kan natuurlijk ook komen door gebrek aan beweging én het gras..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:31

flavlip schreef:
@ Isapaardje Dankje voor de uitleg. Ik had zelf al gevoeld voor pulsatie en de DA ook, niks...dus dan zal het wel geen hoefzweer zijn...Ook vind ik Flavio daar te raar voor lopen, zijn benen niet echt buigen, lijkt meer vanuit z'n knie/spong te komen en dat lijkt mij niet bij een hoefzweer passen...

heb je daar een filmpje van,hoe hij loopt?