Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GaelleS

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:41

Naw ok Felintje dan.
Achtervoeten zien er mooi uit! Alst mijn paard was zou ik die stukjes steunsel nog gelijk maken met zool en een keertje afronden, dan gaat het laatste stukje hoefwand ook niet meer uitwijken. Zien er top kwaliteit uit, die wil ik wel onder mijn paard..

Die brokkels op de zolen vooraan is oud materiaal, mag er wel af. Als hij is in een nat weiland staat kan je het er wss afkrabben met een hoevenkrabber. Geen ramp dat.
Hielen zijn samengeknepen, straal is minder goed ontwikkeld als de straal van de achtervoeten. Heeft die altijd al ijzers gehad of enkel nu voor dat uitsnijden? Ben je niet van plan om ze er terug af te halen ? Ik zou dat toch doen... Zool proper maken en ijzer eraf en dan is kijken hoe het eruit ziet.. Hielen gaan misschien vanzelf dan weer open gaan. Verder lijken zijn hielen wel nog hoog, en maakt rechtsvoor een rare bocht aan de teen? zo een bult ? Is dat de foto of is dat ook zo? Int engels heet dat bullnose denk ik...

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:04

GaelleS schreef:
Naw ok Felintje dan.
Achtervoeten zien er mooi uit! Alst mijn paard was zou ik die stukjes steunsel nog gelijk maken met zool en een keertje afronden, dan gaat het laatste stukje hoefwand ook niet meer uitwijken. Zien er top kwaliteit uit, die wil ik wel onder mijn paard..

Die brokkels op de zolen vooraan is oud materiaal, mag er wel af. Als hij is in een nat weiland staat kan je het er wss afkrabben met een hoevenkrabber. Geen ramp dat.
Hielen zijn samengeknepen, straal is minder goed ontwikkeld als de straal van de achtervoeten. Heeft die altijd al ijzers gehad of enkel nu voor dat uitsnijden? Ben je niet van plan om ze er terug af te halen ? Ik zou dat toch doen... Zool proper maken en ijzer eraf en dan is kijken hoe het eruit ziet.. Hielen gaan misschien vanzelf dan weer open gaan. Verder lijken zijn hielen wel nog hoog, en maakt rechtsvoor een rare bocht aan de teen? zo een bult ? Is dat de foto of is dat ook zo? Int engels heet dat bullnose denk ik...

Bedankt je bericht en voor het compliment ! Volgende week komt de hoefsmid terug. Nu is het ongeveer 7 weken geleden vandaar dat er weer meer steunsel zit . Hij heeft ongeveer de laatste 4 jaar ijzers gehad. Hij is nu 10. Ik was van plan met mijn hoefsmid te overleggen om de ijzers er zo snel mogelijk van onder te halen voor het hoefmechanisme. Afwachten wat hij ervan zal zeggen ivm het uitgesneden voetje. Rechtsvoor is inderdaad wat vervormd. Dit komt door het uitsnijden, hierdoor is z'n volledige hoef wat misvormd. Dit zal er normaal gezien uitgroeien. Bedankt !

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:23

Weidebloem schreef:
Mijn paard had een half jaar geleden ook vreselijke rostraal.. Combinatie van niet lekker in der vel zitten en veel op stal. Destijds iedere dag behandeld met Absorbine hooflex. Dit middel droogt niet uit en bestrijd de bacterie. Helpt ook tegen white line desize. Hielp echt goed! Iedere dag eerst schoon maken met betadine en dan de hooflex gebruikt

@Nombrado, zie bovenstaande . Ik gebruik ook nog wel eens silverlinde spray. Teatree is daar het meest werkzame ingredient van.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:24

Zammie schreef:
No_No schreef:
Jodiumtinktuur gebruik ik, heb ik verkeerd gezegd. Geen oplossing dus. Dat droogt dus enorm uit.

Felintje, heb je nog helemaal geen reactie gehad?

Honing misschien? Dan wel de koudgeslingerde bij een imker vandaan. Misschien dat die honingzalf waar hier veel over te vinden is voor wondjes ook goed. Eigenlijk alle andere producten drogen uit.

Er zit een imker bij ons inde buurt, ik zou daar honing kunnen halen.
Maar hoe behandel ik het dan het beste?
Eerst schoon boenen, drogen en dan honing? En hoe veel/dik moet dat er op dan?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:27

De werkzame stof is propolis, honing ansich doet niets behalve plakken, en allerlei meuk aantrekken hierdoor.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:33

CherokeeChum schreef:
De werkzame stof is propolis, honing ansich doet niets behalve plakken, en allerlei meuk aantrekken hierdoor.

Heeft de imker dat ook?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:38

Je kan het kopen bij bijvoorbeeld de Tuinen, en andere ,,natuurwinkels''. Misschien ff googelen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:40

In een flesje met een dun tuitje doen om het in de gaten te krijgen. Wel even met een wattenstaafje schoonmaken en daarna de honing erin of inderdaad propolis als je daar aan kunt komen. Het zit onder de hoef dus zal geen vliegjes aantrekken.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:51

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:00

Ik kijk wel even bij de imker en de natuurwinkel

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 07:50

Naskapower schreef:
CherokeeChum schreef:

Focussed @ [VN] Mechanisme wondhelende eigenschappen honing ontdekt [video]

honing is wel degelijk een effectief middel

Omdat er propolis inzit.
Maar dan kun je ook gewoon honingzalf kopen.
Honing is lekker maar het plakt aan alle kanten. Als je dat dan ook nog op de voeten gaat smeren lijkt het mij een plakbende te worden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 08:42

Valt op zich wel mee hoor Cowgirl.

Ik smeer het op de binnen en de buitenkant (ook goed bij droge hoeven). ik zorg altijd dat de honing iets warm is door het potje in warm water te leggen.... dan is het dunner en minder plakkerig.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:08

Bedankt voor alle reacties en tips over de hoeven!

LBLGypsyCobs schreef:
Die hielen moeten rechtop komen, dus inderdaad steunsels bijhouden en teen inkorten.
Als de hielen rechtop komen kun je die ook inkorten en ook nu niet te lang laten worden.

Als de hielen rechtop staan en ingekort zijn, zal de hoef minder 'knijpen'.
Hoefballen en straal kunnen zich ontspannen en de hoef zal in zijn totaal minder diep zijn.
Steunsels gelijk met de zool houden en de straalgroeven zullen geen diepe geulen meer zijn waar van alles gaat rotten.
Als de straal ontspant en zijn eigenlijke vorm krijgt, kan die ook beter mee doen met het hoefmechanisme wat het weefsel sterker en gezonder maakt

Deze reactie is fijn, soort samenvatting.
Ik zou de hoeven weer bijhouden en over een paard weken komt Fred weer.

Koper schreef:
Rotstraal komt van binnenuit Wieke. Zoek uit wat er mis is met de weerstand van je paard zodat hij de bacterie voortaan het hoofd (de hoef :+ ) kan bieden.

Ik weet idd dat een heel groot deel ook te maken heeft met voeding. Hebben wij al contact over gehad maar misschien even voor de rest.
Heb paard in januari verhuist naar een beter plekje. Hier hebben ze onbeperkt ruwvoer, meer beweging en vriendjes en veel langer buiten in de winter.

Nou kan ik natuurlijk niets doen aan de kwaliteit ruwvoer/gras/water. Dat is en blijft lastig als je paard niet aan huis staat.. Heb mij al wel verdiept in verdere voeding dus hij krijgt nu een mineralen en vitamine korrel bij.

Waar zou ik nog meer in kunnen zoeken wbt weerstand? Ik weet namelijk dat deze beter kan, maar geen idee waar ik het nog moet zoeken.

GaelleS schreef:
@ Wieke Hoe vaak wordt ie bekapt?
Als dit mijn paard was, en zeker als ie goed loopt, zou ik er wel net wat meer af doen doen hoor. Er is zeker nog ruimte voor die hielen te verlagen, en ik snap dat de teen dan langer wordt, maar die kan ook meer afgerond worden. Ik zou teen dan meer afronden dan normaal. Ik had ook eentje met hoge hielen en lange tenen en langwerpige hoeven, en die zijn nu weer bijna rond en de straal is 2 keer zo breed... Als hij niet goed liep zou ik waarschijnlijk hetzelfde doen, met kans op verbetering in zijn lopen.

Er is ook nog steunsel dat zeker weg kan, en ik had het gedeelte rond de straal mss wat meer weggesneden, ook al lijkt het dat je in de zool gaat zitten, zo een groeve naast de straalpunt geeft aan dat er nog materiaal is dat er niet hoort. Als er na een half jaar echt nog geen verbetering is is het misschien tijd om het een beetje anders te doen, maar ik weet ook niet hoe vaak hij bekapt wordt natuurlijk.

Wat doe je dan aan de stralen behalve proper maken ? (heb er mss over gelezen sorry)
Schoonsnijden zou ik vooral doen bij de middelste straalgroeve. Als die wat open is is het makkelijker te behandelen en proper te houden. Er moeten geen centimeters straal af want die zien er grotendeels wel goed uit :)

Ik houd hem zelf bij en om de zoveel weken komt Fred vanaf nu. Daarvoor hielt ik het ook zelf bij en keek een "gewone" smid hem na, maar verder weinig aan gedaan omdat ze er goed uit zouden zien.

Waar zit nog steunsel wat weg kan?

De laatste tijd doe ik naast schoonmaken niet heel veel. Het weiland is mooi droog dus wil er niet te veel aan knoeien. Losse flapjes haal ik er wel vanaf, maar smeer er verder niets op oid.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:11

Ik weet het niet Wieke. Heb je al bloedonderzoek gedaan en naar wormen gekeken, dat soort dingen?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:00

Ff paar voorbeelden..
Rond de straalpunt zou je helemaal geen groeven mogen hebben, en dat lijkt zo op bepaalde foto's van jou.
Deze
http://i61.tinypic.com/14446wy.jpg
En hier is hij niet eens aan de steunsels aangeweest? Al die kronkeltjes daar geven ook aan dat het oud materiaal is en zou wegmogen
http://i59.tinypic.com/2bbg3b.jpg

Zo zou het er rond de straalpunt moeten uitzien ongeveer
http://enduranceridestuff.com/blog/wp-c ... Medium.jpg

En zo niet (deze zijn wel dieper als bij jou denk ik)
http://easycareinc.typepad.com/.a/6a00d ... 1f3970b-pi
En bij deze zie je gewoon steunsel nog lopen, verschil tussen zool en steunsel is duidelijk. Meningen over steunsels verschillen maar ik ben van menig dat ze gelijk moeten gemaakt worden met de zool, dus de concaviteit moeten volgen, en niet als een euh langwerpig stuk tot aan de straalpunt moeten lopen zoals hier
http://teambarefoot.com/pics/feet/halim ... web400.jpg

Ik hoop dat je het verschil ziet zo.

edit:
Paintskills..
Dit is wat ik er nog zo afdoen in dit geval DENK ik, adhv de foto's. Hielen kunnen nog wat af bij alle voeten en kwartierbogen mogen ook. Teen mag mss ook wat meer afgerond worden maar die andere voorvoet (??) zou ik de teen zeker nog een cm terugbrengen, achtervoeten mogen ook wat meer afgerond..
Afbeelding

Deze voet dus.. Dan zou die scheur er mss ook uit zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Dat is wat IK zou doen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:17

Dat is ook wat ik zou doen GaelleS. Plus de stralen van de achtervoeten meer schoonsnijden. Voor zien ze er prima uit.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:11

Vermits hier veel mensen,zitten met ervaring wilde ik,jullie mening is vragen over de hoeven van onze pony of dat zijn hoeven goed zijn. Hij is 4 april de laatste keer bekapt.

[/[img]
Afbeelding
[/[img]
Afbeelding
[/[img]
Afbeelding
[/[img]
Afbeelding
[/[img]
Afbeelding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 00:07

No_no: in mijn kastje staat ook Dry Feet (maar dan heet het anders). Dat mag je ook gebruiken als je wil, bij mij heeft het eerder erg goed tegen rotstraal gewerkt. De smid die vorige week kwam gaf mij als advies om een watje met betadine-oplossing in de straalgroeve te doen (bij mij zit het in de middelste straalgroeve). Dat zou de hoef in ieder geval goed schoon maken zodat er geen infecties kwamen, en dan kon het van binnenuit weer goed groeien.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:35

@ Natje.
Ik vind ze er wel degelijk uitzien:)
Onderkant is nogal vaag..
Voorhoeven lijken mij nauw vanachter en beetje langwerpig van vorm? Die kroonrand staat zo bol precies, aan de hielen ervan ook. Hoe komt het dat zijn tenen afgebrokkeld zijn? Heeft die te lang gestaan of is dat altijd zo ? Dat zou toch op te lossen moeten zijn.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:32

@gaelles ik weet niet of hij altijd zo heeft gestaan. we hebben hem nog maar van februari. hij is nu 1 keer door onze smid gekapt geweest. in begin brokkelde zijn hoeven niet af. dit is pas de laatste weken. we gaan regelmatig wandelen kan het daar aan liggen? hij stond niet echt super lang toen we hem juist hadden. maar heb hem ineens met de andere paarden laten doen. wat bedoel je met de kroonrand zo bol?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:02

Koper schreef:
Wou je nou serieus de stand van de hele hoef maar veranderen omdat de straal onderontwikkeld is Arabesk? Die straal groeit vanzelf wel. Daar hoef je niet de rest van de hoef voor te veranderen.

Dit was geen hypothetische vraag. Zou mevrouw Arabesk zich willen verwaardigen om te reageren? :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:05

Dat durf ik ook wel uit te leggen. Wie zegt dat iemand (een smid bv) hiervoor niet al de stand van de hoef heeft veranderd door de hielen hoog te houden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:08

Stel dat dat niet zo is? ;) Gewoon even als uitgangspunt.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:26

Als ze afbrokkelen zijn ze meestal te lang, en als ge dan gaat wandelen kan het scheuren en afbrokkelen maar hoeft niet per se. Als het daar niet aan ligt moet je is kijken of er geen schimmel meespeelt waardoor de verbinding van de hoefwand niet zo goed meer is.
Sorry, ik bedoel niet de kroonrand zelf die bol is maar het stukje been erboven, of het is zijn haar dat zo 'uitpuilt' boven de hoef, precies of hij zit met een dik been in een klein schoentje gepropt ofzo :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:32

Koper schreef:
Stel dat dat niet zo is? ;) Gewoon even als uitgangspunt.

Waarom zou dat niet zo zijn? Eigenlijk horen veulens al een bepaalde slijtage aan hun hoeven te ondervinden, in NL gebeurt dat niet. Niet vreemd dat het dan lijkt alsof ze dan hun hele leven al die hoge hielen hebben.

Ik vind de theorie achter het natuurlijk bekappen echt heel duidelijk, en alle drie de paarden die ik op deze manier bekapt heb deden het er uitstekend op. In mijn omgeving hoor ik deze verhalen ook. Zou dit paard van mij zijn, dan gingen die hielen dus ook omlaag.
Gaat het paard slechter lopen, dan kun je altijd nog de smid bellen en er dezelfde dag nog een ijzer onder laten slaan. Maar dat is hier gelukkig nog nooit nodig geweest.