Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
GaelleS schreef:Naw ok Felintje dan.
Achtervoeten zien er mooi uit! Alst mijn paard was zou ik die stukjes steunsel nog gelijk maken met zool en een keertje afronden, dan gaat het laatste stukje hoefwand ook niet meer uitwijken. Zien er top kwaliteit uit, die wil ik wel onder mijn paard..
Die brokkels op de zolen vooraan is oud materiaal, mag er wel af. Als hij is in een nat weiland staat kan je het er wss afkrabben met een hoevenkrabber. Geen ramp dat.
Hielen zijn samengeknepen, straal is minder goed ontwikkeld als de straal van de achtervoeten. Heeft die altijd al ijzers gehad of enkel nu voor dat uitsnijden? Ben je niet van plan om ze er terug af te halen ? Ik zou dat toch doen... Zool proper maken en ijzer eraf en dan is kijken hoe het eruit ziet.. Hielen gaan misschien vanzelf dan weer open gaan. Verder lijken zijn hielen wel nog hoog, en maakt rechtsvoor een rare bocht aan de teen? zo een bult ? Is dat de foto of is dat ook zo? Int engels heet dat bullnose denk ik...
Weidebloem schreef:Mijn paard had een half jaar geleden ook vreselijke rostraal.. Combinatie van niet lekker in der vel zitten en veel op stal. Destijds iedere dag behandeld met Absorbine hooflex. Dit middel droogt niet uit en bestrijd de bacterie. Helpt ook tegen white line desize. Hielp echt goed! Iedere dag eerst schoon maken met betadine en dan de hooflex gebruikt
Zammie schreef:No_No schreef:Jodiumtinktuur gebruik ik, heb ik verkeerd gezegd. Geen oplossing dus. Dat droogt dus enorm uit.
Felintje, heb je nog helemaal geen reactie gehad?
Honing misschien? Dan wel de koudgeslingerde bij een imker vandaan. Misschien dat die honingzalf waar hier veel over te vinden is voor wondjes ook goed. Eigenlijk alle andere producten drogen uit.
CherokeeChum schreef:De werkzame stof is propolis, honing ansich doet niets behalve plakken, en allerlei meuk aantrekken hierdoor.
Naskapower schreef:CherokeeChum schreef:De werkzame stof is propolis, honing ansich doet niets behalve plakken, en allerlei meuk aantrekken hierdoor.
Focussed @ [VN] Mechanisme wondhelende eigenschappen honing ontdekt [video]
honing is wel degelijk een effectief middel
LBLGypsyCobs schreef:Die hielen moeten rechtop komen, dus inderdaad steunsels bijhouden en teen inkorten.
Als de hielen rechtop komen kun je die ook inkorten en ook nu niet te lang laten worden.
Als de hielen rechtop staan en ingekort zijn, zal de hoef minder 'knijpen'.
Hoefballen en straal kunnen zich ontspannen en de hoef zal in zijn totaal minder diep zijn.
Steunsels gelijk met de zool houden en de straalgroeven zullen geen diepe geulen meer zijn waar van alles gaat rotten.
Als de straal ontspant en zijn eigenlijke vorm krijgt, kan die ook beter mee doen met het hoefmechanisme wat het weefsel sterker en gezonder maakt
Koper schreef:Rotstraal komt van binnenuit Wieke. Zoek uit wat er mis is met de weerstand van je paard zodat hij de bacterie voortaan het hoofd (de hoef) kan bieden.
GaelleS schreef:@ Wieke Hoe vaak wordt ie bekapt?
Als dit mijn paard was, en zeker als ie goed loopt, zou ik er wel net wat meer af doen doen hoor. Er is zeker nog ruimte voor die hielen te verlagen, en ik snap dat de teen dan langer wordt, maar die kan ook meer afgerond worden. Ik zou teen dan meer afronden dan normaal. Ik had ook eentje met hoge hielen en lange tenen en langwerpige hoeven, en die zijn nu weer bijna rond en de straal is 2 keer zo breed... Als hij niet goed liep zou ik waarschijnlijk hetzelfde doen, met kans op verbetering in zijn lopen.
Er is ook nog steunsel dat zeker weg kan, en ik had het gedeelte rond de straal mss wat meer weggesneden, ook al lijkt het dat je in de zool gaat zitten, zo een groeve naast de straalpunt geeft aan dat er nog materiaal is dat er niet hoort. Als er na een half jaar echt nog geen verbetering is is het misschien tijd om het een beetje anders te doen, maar ik weet ook niet hoe vaak hij bekapt wordt natuurlijk.
Wat doe je dan aan de stralen behalve proper maken ? (heb er mss over gelezen sorry)
Schoonsnijden zou ik vooral doen bij de middelste straalgroeve. Als die wat open is is het makkelijker te behandelen en proper te houden. Er moeten geen centimeters straal af want die zien er grotendeels wel goed uit
Koper schreef:Wou je nou serieus de stand van de hele hoef maar veranderen omdat de straal onderontwikkeld is Arabesk? Die straal groeit vanzelf wel. Daar hoef je niet de rest van de hoef voor te veranderen.
Koper schreef:Stel dat dat niet zo is?Gewoon even als uitgangspunt.