[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:49

Ik denk dat dat het ook grote probleem is: was er maar dé oplossing, dat maakt het allemaal stukken minder complex.

Wederom dank voor het delen van jullie ervaringen en het meedenken. Ik ervaar jullie adviezen totaal niet als dwingend en dat gaat oo bokt ook wel eens anders :j

Ter volledigheid:
- paard staat nu 2,5 week naast de twee merries en ruin waar hij straks bij komt te staan. Daar zit nu alleen een draadje tussen.
- groene os gebeld en zij vinden drainage compositum veel te heftig voor nu. Wellicht iets voor als hij hersteld is. Zij zouden nu podo complex en hoefcompositum 2x20 (ipv 2x30) starten

Ik heb net mn da gesproken. Zijn advies: opnieuw beginnen met standaard kuur bute (dus 1 dag 2x2, 3 dagen 2x1 en dan 10 dagen 1 zakje). Niet op de groep tot hij weer fit is. Hij gelooft niet zo in hoefcompositum, als ik me daar goed bij voel moet ik dat doen, maar hij zegt dat de ontsteking soms gewoon hardnekkig is omdat het in zo'n hoef geen kant op kan.

Eigenlijk ligt mijn da in lijn met mijn gevoel en met het advies van bokt ;)
Dus dan gaan we zo eerst door.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:50

Wanderers schreef:
Oeps, ik geloof en merk dat GDG en ik wel héél erg op één lijn zitten :)) ... ik type alleen véél langzamer ;)

Haha, niet zozeer langzamer, maar uitgebreider :D . En ja, wij zitten zeker erg op één lijn merk ik vaker.

Nog even over 'gedwongen' beweging geven: ik heb het zelf eigenlijk nooit gedaan met mijn pony. Maar ik kon mijn pony zoveel ruimte geven als ze wilde/goed voor haar was. Ik begon altijd met een héél klein stukje (aangezien ze toch nauwelijks liep en de paarden dan dus dichtbij de pony konden komen), dat was de schuilstal met nog een beetje erbuiten. Alles stond dan binnen voetbereik: hooi, water en ligplek allemaal onder dak en ze kon echt buiten staan als ze dat wilde (en de paarden aan de andere kant van het draadje). Pas na een hele tijd - omdat ze er helaas dan pas behoefte aan had - bouwde ik dat langzaam verder uit zodat ze rustig wat meer kon bewegen. Dat deed ze dan ook, puur omdat het voor haar op dat moment goed voelde. Zo ging ze steeds meer lopen en vooral met één paard erbij voor een paar uur en als ze écht weer goed was sprong ze uiteindelijk over de draad heen als ik haar tijdelijke maatje weer weghaalde :7 . Al die andere maanden had ze daar echt niet de minste behoefte/aandrang toe gehad.

Ik geloof best dat beweging het herstel kán bevorderen, maar dan wel op geleide van wat het paard zélf wil want ik geloof nog meer in het paard zelf en dat dat paard echt wel wíl bewegen (en dus niet voor de 'lol' stil blijft staan om het zo even uit te drukken). Ik geloof dan ook, net als Wanderers, in het je paard in staat stellen om te bewegen (of dat nou is doordat je de huisvesting erop aan kunt passen of door je paard aan de hand de gelegenheid te geven om te lopen) maar zonder enige vorm van dwang (dus niet dwingen door voer/water uit elkaar te zetten, niet door het dier in de kudde te zetten en niet door te dwingen mee te wandelen).

Dus ik geloof in mijn paard, in haar zelfherstellend vermogen en in dat zij qua lopen weet/voelt wat het beste is. Aan mij als eigenaar om daarnaar te luisteren. Maar goed, dat is mijn visie voor mijn pony waar ik op uitgekomen ben na drie jaren meermaals HB.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 18:27

Jotoma schreef:
Ik denk dat dat het ook grote probleem is: was er maar dé oplossing, dat maakt het allemaal stukken minder complex.

Wederom dank voor het delen van jullie ervaringen en het meedenken. Ik ervaar jullie adviezen totaal niet als dwingend en dat gaat oo bokt ook wel eens anders :j

Ter volledigheid:
- paard staat nu 2,5 week naast de twee merries en ruin waar hij straks bij komt te staan. Daar zit nu alleen een draadje tussen.
- groene os gebeld en zij vinden drainage compositum veel te heftig voor nu. Wellicht iets voor als hij hersteld is. Zij zouden nu podo complex en hoefcompositum 2x20 (ipv 2x30) starten

Ik heb net mn da gesproken. Zijn advies: opnieuw beginnen met standaard kuur bute (dus 1 dag 2x2, 3 dagen 2x1 en dan 10 dagen 1 zakje). Niet op de groep tot hij weer fit is. Hij gelooft niet zo in hoefcompositum, als ik me daar goed bij voel moet ik dat doen, maar hij zegt dat de ontsteking soms gewoon hardnekkig is omdat het in zo'n hoef geen kant op kan.

Eigenlijk ligt mijn da in lijn met mijn gevoel en met het advies van bokt ;)
Dus dan gaan we zo eerst door.

Drainage compositum kan voor insulineschommelingen zorgen. Hierdoor is het niet geschikt voor paarden met IR.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 18:31

Ok, dank je. Dat is vrij cruciale informatie voor mijn paard met ir :)*
Dan houden we het alleen bij de andere twee.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:57

Heb je al weleens gluco balance geprobeerd?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 20:56

Nee, nog niet :) maar dat is meer ter ondersteuning van de ir toch?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:23

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:29

Goed om te lezen, interessant dus als mijn paard nog te dik was. Maar die is al een dik half jaar net wat schraal, dus voegt hier nog niets toe.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:55

Zijn er ook ervaringen met duivelsklauw?
Aangezien dit ook ontstekingsremmend en pijnstillend is, maar dan niet belastend voor de organen zoals bute.
Ik heb wel gezocht maar vind vooral gedateerde topics en een enkele keer icm hb.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 20:20

Tja, ook weer zo'n punt waar men niet over uitgediscussieerd raakt.

Zal proberen kort ( :D ) te reageren om helder te blijven, wie weet maak ik dan ook minder sgreivvouten (mijn eigen berichten teruglezend erger ik me daar behoorlijk aan, sorry .. mijn hersenen werken sneller dan mijn vingers kunnen bijhouden :oo )

Maar goed : kruiden- ,natuurlijke-, homeopathische middelen: 'men' gaat er vaak ten onrechte vanuit dat deze middelen geen kwaad kunnen onder het bekende mom "baat het niet dan schaadt het niet "
Dat is echt grote nonsens !
Natuurlijke middelen hebben, net als chemische middelen, wel degelijk ook zo hun eigen bijwerkingen & nadelen en kunnen niet onder alle omstandigheden zomaar gegeven (blijven) worden.

Neen, ik ben geen tegenstander van natuur producten .. integendeel! ik geef zelf oa. MSM & Glucosamine .. maar vond en vind een waarschuwing wel op z'n plek.

Om even bij de Duivelsklauw te blijven: heb het ooit gegeven aan ander paard, had daar geen goed gevoel bij en ben daarmee gestopt.
Gelet op zaken die ik oa. hier lees http://vandeprinsenstad.jouwweb.nl/gember/duivelsklauw ben ik achteraf gezien wel blij met mijn eigen gevoel, ging hier om een paard met én een hart probleem én maagproblemen .. Duivelsklauw dus absoluut geen goede optie voor mij(n paarden).

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:39

Het wordt er allemaal niet makkelijker op. Ik vind het fijn dat je het deelt, ik denk dat alle bijwerkingen idd nog niet bekend zijn. Maar uitgaande van dit artikel klinkt het wel onschuldiger (maar ook minder effectief) dan bute. Waar ik naar zoek; is er iets vriendelijkers dan bute. Want ik merk dat eventuele gevolgen daarvan toch blijven knagen in mn achterhoofd.
Voor beide geldt; ik wil ze niet oneindig geven, tot ik het gevoel heb dat het afgebouwd kan worden. Maar mogelijk is dat wel maanden, wil ik mijn paard nog maanden bute geven als er misschien een milder middel is wat wellicht ook voldoende ondersteund: graag!

Uiteraard wil ik niet van alles zo maar in mn paard stoppen. Hij moet beter worden en dingen moeten zeker niet erger worden.
Persoonlijke ervaringen vind ik in elk geval erg leerzaam!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:51

En eventueel no bute?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:11

Zit ook duivelsklauw in toch? Ook ervaringen daarvan icm hb ben ik geinteresseerd in!

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 23:47

Volgens mij is sowieso metacam minder schadelijk dan buut. Maar opzich is dit ook een goede vraag voor je dierenarts.. Of iig mijn dierenarts denkt hier heel erg in mee :)

Verder zit ik nog steeds in de fase dat ik het niet weet..
Pony loopt duidelijk gevoelig ondanks metacam en had vandaag weer 1 warme hoef met pulsatie.
Dus ik ben nu wel zeker dat hij acuut bevangen is en zo wordt hij ook behandeld. Maar deze keer kan ik geen duidelijke oorzaak aanwijzen.. Hooguit dus het bekappen, dat dat dan teveel verandering in 1 keer was of teveel eraf.
Ondertussen zijn namelijk alle bloeduitslagen ook binnen en daar is niets aan te zien.

Dus nu moet ik het gewoon aankijken van de dierenarts voor een week of 2-3. Maar verder is er geen plan en dat maakt me erg bang dat het over 3 weken toch weleens het einde van het tricky sprookje zou kunnen zijn.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 06:01

Tja als ze bevangen worden zonder aanwijsbare reden dan gaat het toch wel heel lastig worden! De gevoeligheid lijkt toe te nemen naarmate ze het vaker gehad hebben!
T is een drama dat hele hb..En tuirlijk zijn daar suc6verhalen maar altijd die angst houden lijkt me verschrikkelijk!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 08:10

Mijn paard stond er gister gelukkig weer stukken beter bij. Wat een rollercoaster hoe je zo snel van de ene up in dr andere down komt.

Wat super naar Femke. Ik heb met je te doen. Heel veel sterkte.

@pol1: hoe is het nu met jouw paard? Dat bleek hko toch? Red je je daar een beetje mee?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:16

pol1 schreef:
Tja als ze bevangen worden zonder aanwijsbare reden dan gaat het toch wel heel lastig worden! De gevoeligheid lijkt toe te nemen naarmate ze het vaker gehad hebben!
T is een drama dat hele hb..En tuirlijk zijn daar suc6verhalen maar altijd die angst houden lijkt me verschrikkelijk!

Dat is ook zo. Mijn pony is nu een jaar HB-vrij maar het is altijd schipperen tussen op 'safe' spelen (van de wei af) en zich gelukkig voelen in de kudde en op de grote wei. De angst dat ze toch weer HB wordt en de twijfel of ik beter zus of zo moet doen zitten er altijd :( .

Het lastige is natuurlijk ook dat het een multifactioriële aandoeninge is: er is niet slechts één oorzaak en een combinatie van risicofactoren die op zichzelfstaand nog geen HB zouden veroorzaken kunnen dat wel op moment dat ze samenkomen. Daardoor heb ik wel gehad dat ze stijf liep van het gras, ik haar er voor de zekerheid vanaf haalde, ze vervolgens net niet lekker bekapt werd en voila: HB. Een andere keer haalde ik haar van het gras omdat ik het te link vond worden, vervolgens was ze nogal gestrest omdat ze alleen stond en voila: HB.

Het is ook allemaal niet te meten. Hoeveel gras/fructaan is teveel? Hoeveel stress is teveel? Je ziet het pas als het te laat is helaas. Ja, soms kun je het/erger voor zijn door andere symptomen goed op te merken (de dikke/harde manenkam bijv.).

Ik wou dat er een stoplicht in de hoefwand ingebouwd was (of dat iemand plaksensoren voor de hoeven bedacht): groen is helemaal goed, oranje is 'oei, nu moet je écht iets veranderen anders gaat het mis' en rood, tja dan ben je al te laat.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:22

Ik gebruik duivelsklauw voor mijn merrie - weliswaar niet voor HB maar voor kissing spines. Ben er erg positief over!! Loopt duidelijk soepeler.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:31

@gdg: ja, doe mij ook zo'n stoplicht. Dan gelijk gelinkt aan je smartphone dat je een appje krijgt alsie op oranje gaat. Top. Gat in de markt!

@eapy: thnx for sharing :j

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:06

Jotoma schreef:
@gdg: ja, doe mij ook zo'n stoplicht. Dan gelijk gelinkt aan je smartphone dat je een appje krijgt alsie op oranje gaat. Top. Gat in de markt!

Ja hè!

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:18

Ik reageer ook weer, ik heb veel gedeeld over mijn merrie die nav nageboorte bevangen was geraakt. Vorige maand berichtte ik dat er weer een enorme terugslag was. Ze kon eigenlijk grootste gedeelte van de dag alleen maar liggen, vaak languit ook. Er was sprake gekomen van zeer ernstige hoefbeen kanteling, ze verging van de pijn. Er was geen paard meer over en we hebben haar moeten laten gaan :( ik wilde dit toch nog even delen omdat jullie allemaal zo enorm geholpen hebben met tips en adviezen, echt super. We hebben alles geprobeerd maar het proces was niet te stoppen. Molly was 2,5 maand toen het gebeurde, haar veulen, nu 3 maanden. Ze eet goed en staat bij mij thuis met een 5 maanden oud tuigpaard merrie veulentje en dat gaat heerlijk samen. Eerste twee nachten heeft ze wel zichzelf helemaal kaal geschuurd op de hals van de stress, heel hartverscheurend :(

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:51

Ach nee, Zarena wat erg!! Heel veel sterkte Y;(

Iedereen ook bedankt voor het medeleven, doet me goed aangezien jullie begrijpen hoe poedersuiker het is..

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:51

Wat triest Zarena, heel veel sterkte! en ik hoop dat het allemaal goed zal blijven gaan met je veulen!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:10

Zarena,wat verdrietig. Ik hoop dat het goed blijft gaan met je veulentje.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:16

Heeft er hier iemand ervaring met een HB-er met cushing. Ik heb mijn shet (dit jaar twee keer tegen HB aan) toch wat eerder op cushing laten testen (normaal doen ik dat in oktober). De waardes waren aardig verhoogd (150) dus hij krijgt nu een maand 1/4 pilletje prascent. Hij heeft zijn dikke vacht helemaal afgegooid en hij is stout geworden. Dus het doet hem erg goed. Volgende zomer wil ik proberen om hem weer op de wei te zetten.