[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

luve_rozes

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:05

Ja, dat advies lees ik tot mijn stomme verbazing ook op de website van het medicijn Metacam. Vandaar dat ik de vraag ook in het algemeen stel, wellicht weten de experts meer...Het natte zand is ook niet zo'n probleem, dat is niet alleen koelen, maar ook tegendruk van de zool.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:10

Koelen moet je 20 minuten of langer per keer doen. In eerste instantie trekken de bloedvaten door de kou van het water samen, maar na geruime tijd (20 minuten?) verwijden ze zich weer en kan het bloed makkelijker doorstromen.
Heel veel paarden vinden ijskoud water niet prettig op de zere voeten.
Wisselbaden bevorderen de doorstroming van het bloed ook en dat wil je bereiken om op die manier de afvalstoffen sneller kwijt te raken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 12:18

luve_rozes schreef:
Ehm, de website van Nassau zegt, dat het bij acute HB juist niet goed is te koelen? Je gaat de afvoer van slechte stoffen dan juist tegen. Metacam website zegt het wel, maar die maakt geen onderscheid tussen chronische en acute. Bij chronisch is koelen geen probleem.

Ik ga er van uit dat koud water de bloedvaten doet samenkrimpen. Denk maar 's aan je huid in de kou: die is dan meestal bleek hetgeen betekent minder bloed aan de oppervlakte zichtbaar. Krijg je het daarentegen warm, dan staat de aderen wijd open en zit je met een rooie kop. Mijn boerenlogica zegt dat door wijdopenstaande aderen, je beter stoffen afvoert dan door vernauwde aderen. Ik denk ook dat bij acute HB het krimpen van de bloedvaten, die dan vervolgens ook na het koelen weer wijder worden, juist extra pijn kan veroorzaken ( stuwing). Nat zand is vlgs mij niet zozeer om te koelen dan wel om een zachte maar stevige steun aan de zool te geven.
Ach, er is vast wel iemand die dit heel wat wetenschappelijker kan uitleggen, mijn ervaring is echter dan met lauw water (20-25 gr C) goed werkt en minder pijnlijk is voor't peerd.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:14

Inderdaad zijn wisselbaden goed, of Kneippse begietingen. Een paar pagina's terug was er toch een linkje naar iemand die juist een ijslaars aan deed bij acuut bevangen paarden???

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:45

Jannepauli schreef:
luve_rozes schreef:
Ehm, de website van Nassau zegt, dat het bij acute HB juist niet goed is te koelen? Je gaat de afvoer van slechte stoffen dan juist tegen. Metacam website zegt het wel, maar die maakt geen onderscheid tussen chronische en acute. Bij chronisch is koelen geen probleem.

Ik ga er van uit dat koud water de bloedvaten doet samenkrimpen. Denk maar 's aan je huid in de kou: die is dan meestal bleek hetgeen betekent minder bloed aan de oppervlakte zichtbaar. Krijg je het daarentegen warm, dan staat de aderen wijd open en zit je met een rooie kop. Mijn boerenlogica zegt dat door wijdopenstaande aderen, je beter stoffen afvoert dan door vernauwde aderen. Ik denk ook dat bij acute HB het krimpen van de bloedvaten, die dan vervolgens ook na het koelen weer wijder worden, juist extra pijn kan veroorzaken ( stuwing). Nat zand is vlgs mij niet zozeer om te koelen dan wel om een zachte maar stevige steun aan de zool te geven.
Ach, er is vast wel iemand die dit heel wat wetenschappelijker kan uitleggen, mijn ervaring is echter dan met lauw water (20-25 gr C) goed werkt en minder pijnlijk is voor't peerd.

Dat boerenverstand heb ik dus ook, ben het dus met je eens. Maar zoals gezegd, de website van metacam geeft het ook koelen aan. Als er zoiets bij het medicijn zelf staat, loopt de DA als hij/zij niet veel verstand van HB (niet veel gevallen) heeft, achter dat advies aan. Vind HB ook nog steeds niet iets van alleen de DA, maar van een hele goede HS, samen met DA.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:32

Voor de Yeasacc gevers
Na jullie goede berichten toch maar voor IMage ook een tonnetje besteld.
Hoeveel geven jullie? Er staat op de doos: 1 schepje = 10 gram. Het lijkt me veel, of geven jullie dat ook?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 16:30

Ik geef 10 gram - 1 afgestreken maatschep

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:42

EstherHegt schreef:
Glitfaxi schreef:
De bloeduitslagen zeggen dat ze insuline resistent is, nu heb ik op internet zitten kijken en gevonden dat magnesuim chelaat ( van paardnatuurlijk.nl) een goede hulp kan zijn hierbij. Wat zijn jullie ervaringen met dit chelaat? Hoe kan ik dit aan mijn pony geven zonder dat ze daarbij iets als muesli binnen krijgt? Ze mag namelijk de komende drie weken helemaal niks, hooguit een handje hooi per dag en verder kan ze op het stro knabbelen...

Magnesium extra toedienen heeft enkel zin als er daadwerkelijk een magnesium tekort is, als er geen tekort is dan koop je eigenlijk hele dure urine. Eeen gericht onderzoek via bijv GD over de gehaltes in het paard is denk ik even duur als een pot chelaat en heb je meer informatie over de voedingstoestand van het paard.
Vroeger dachten ze bijv bij mensen ook wel dat vitamine C kon helpen bij een verkoudheid, dit is ook al lang achterhaald. Magnesium heeft wel invloed op allerlei processen, maar als er geen tekort is dan is het geen enkele reden om extra magnesium te voeren.

Maar op Paard Natuurlijk staat dat het juist goed is bij paarden die insuline resistent zijn? Dit vind ik ook op verschillende andere sites terug?

Paard staat niet meer in de box, ze staat nu in een kleine paddock met een ander paard erbij waarvan ik 1 gedeelte onderdompel in water: verkoeling. :)

Hoeven waren vandaag al veel minder warm (bijna normale temperatuur), ze stond ook niet meer zo naar voren maar wel nog breed uit. Vind het fijn om te zien dat de medicatie aanslaat en ze minder pijn heeft. De hoefsmid is vannacht ook geweest en ze staat op hoefpad oid? met leren zooltjes en ijzers.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:51

Jannepauli schreef:

Bedankt
Vinden die van jou het ook zo smerig? Die van mij maakten net een hoop stennis; ze wilden de box niet in, omdat er iets vies lag in de voerbak. 5 gram yeasacc om te proberen door hun voer. Blijkbaar stinkt het heel erg :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:48

Glitfaxi: Niet alles wat PN schrijft is ook de waarheid en ze verkopen het zelf ook, dus logisch dat ze het aanprijzen. Als je paard een terkort heeft zal het zeker werken, maar zodra dat tekort op is dan houdt het op. Vandaar dat Grietje bij de eerste hb aanval zo opknapte van de magnesium, terwijl het afgelopen jaar niks deed. Ze is trouwens ook IR. Een goed dieet en veel beweging (zodra ze goed kunnen lopen kun je dit opbouwen) is het belangrijkste. Verder krijgt die van mij gluco balance, ik heb wel het idee dat ze door de gb beter in haar vacht zit.

Yea sacc geef ik ongeveer een half schepje. Ik heb het eerst met water gemengt en dan het voer erdoor maar dan lusten ze het niet. Los over het voer eten ze het min of meer op. Al laat Amber wel restjes van de yea sacc liggen. Hoe bewaren jullie het trouwens?

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:11

Veel beweging wordt hem helaas niet omdat ze ook atrose en Spat heeft...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:22

Over het algemeen lust Isa iets wat anders/vies (in haar neus) ruikt ook niet, maar Yeasacc at ze eigenlijk wel gelijk op (misschien omdat het standaard al in de Safe en Sound zit). Helaas kreeg ze er een terugval van. Paar keer toen geprobeerd, kon er geen vinger op leggen. Zelfs nu had ik wat Yeasacc weer door het voer gedaan en de dag erna liep ze inderdaad weer beduidend trager. Kan weer toeval zijn, maar ik geef het toch maar niet meer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:23

Glitfaxi schreef:
Veel beweging wordt hem helaas niet omdat ze ook atrose en Spat heeft...

Mag/kan ze dan helemaal niet wandelen als ze geen last meer heeft van haar hb?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:11

janouk schreef:
Jannepauli schreef:

Bedankt
Vinden die van jou het ook zo smerig? Die van mij maakten net een hoop stennis; ze wilden de box niet in, omdat er iets vies lag in de voerbak. 5 gram yeasacc om te proberen door hun voer. Blijkbaar stinkt het heel erg :D

Nado blieft het ook niet :n

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 22:08

janouk schreef:
Jannepauli schreef:

Bedankt

Mijn dames hebben er geen moeite mee, ik rommel het gewoon door de S&S en dat schrokken ze gulzig naar binnen.
Geef jij het niet gewoon door de Equiral heen?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 09:59

Hier het voederwaarde onderzoek van BLGG;

Afbeelding

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:44

S&s staat voor safe & sound of iets anders? Waar halen jullie dat?

Veel beweging zit er voor mevrouw helaas niet meer in. We kunnen er iig niet meer op rijden en ze mag ook geen kilometers meer lopen..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:49

Dan is het wel een lastig verhaal idd, maar in de wei loopt ze wel normaal pijnvrij?

safe and sound kun je bestellen bij rene wielens. Als je op zijn naam googlt dan kom je bij zijn site terecht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:12

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:13

Het is de vraag of ze later nog pijnvrij kan lopen, daarom zijn de eerst komende weken zo spannend. Ik wil namelijk niet dat ze én niet meer mag doen wat ze altijd al zo graag deed: lekker buitenritjes doen EN dan ook nog altijd pijn? Dat wil ik haar echt niet aandoen. ;(

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:19

Dat afwachten wat we nog kunnen, hebben we allemaal :(:) Kop op, lees je goed in, en kijk wat je zoal kunt veranderen, met oog op KV, hooi analyse, enz.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 14:20

@JCristina: Super bedankt voor de scan van de voedingswaarde-uitslag! (Ik heb wel met m'n neus tegen het scherm van de computer gezeten mét brilletje op om het te lezen, maar ik ben eruit gekomen!).
Weet jij hoe je die cijfers moet interpreteren?
Ik keek bv naar Suiker - van de blgg man weet ik al dat dit fructaan + zetmeel is en dat ze bij de meting niet differentiëren. Op jouw uitslag staat "100" - wat betekent dat nu precies?
Uit de hooianalyses die ik terugvind bij de ECIR-groep, heb ik begrepen dat deze waarde niet hoger mag zijn dan 10%( liever lager!!) voor IR|PPID-paarden.

@Glitfaxi: René Wielens kan je ook aan dealer-adressen helpen - als je hem belt kun je vragen welke S & S leveranciers in jouw buurt zitten. Trouwens: Marstall Faser Light is nog iets lager in suikers dan S&S.
Wat betreft de artrose van jouw paard: mag je geen chondroitine geven?

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:14

Chondroitine? Ik ga even google een bezoekje brengen. :)

Edit: net zoiets als Glucosamine dus??? Waar zit hem precies het verschil in? :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:20

Jannepauli schreef:
Ik keek bv naar Suiker - van de blgg man weet ik al dat dit fructaan + zetmeel is en dat ze bij de meting niet differentiëren. Op jouw uitslag staat "100" - wat betekent dat nu precies?
Uit de hooianalyses die ik terugvind bij de ECIR-groep, heb ik begrepen dat deze waarde niet hoger mag zijn dan 10%( liever lager!!) voor IR|PPID-paarden.

Ik lees het als volgt:
8,8 % suiker (88 op 1000), het is namenlijk aangeduid in aantal grammen de kilo, hastikke mooi laag dus :)
landelijk gemiddelde is 10% (100 op 1000) en streeftraject is tussen de 7% en de 15% (70-150 op 1000) voor doeldier paard.
Bedankt voor het plaatsen JcCristina, mooi ook om te zien dat ze erbij zetten wat de waardes zouden moeten zijn en wanneer het in de gevarenzone komt.

janouk schreef:

hihi Janouk, jij hebt wel delicate dametjes :D
Die schrokbakken hier maken nergens een punt van, alleen Snaap wil echt geen bietenpulp maar voor de rest gaat alles wat je ze voorzet zo naar binnen.
Stinkt het ook ?, het hoort te ruiken naar gist, is jouw pot nog wel goed ?

Hier krijgen ze twee keer daags een beetje, 1 schep met kop verdeeld over 4 paarden, dus ik schat in totaal een gram of 6 per paard per dag.

JP,
even vwb de pb die je wilde versturen over het vet/oedeem in de manenkam
Je mag hem hier ook wel plaatsen hoor, er zijn vast meer die willen weten wat ze erover zeggen..
en hoe gaat het nu met de hals van Pauli, wordt hij alweer zachter ?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:18

Het ging goed met Flavio...Het land opgebouwd en lekker blijven bewegen. Hele dagen was geen probleem, zou nog steeds geen probleem zijn, alleen heb ik de beweging moeten staken. Sinds zondag loopt Flavio niet goed rechtsachter...Eerst dacht ik natuurlijk aan een terugval, al vond ik het raar dat het eigenlijk alleen rechtachter was en de DA denkt eerder dat hij iets verdraaid heeft, verkeerde beweging heeft gemaakt, in die richting en niet aan HB...Aan de ene kant geruststelling, aan de andere kant superstress. Nu is het stappen aan de hand...Wel meteen weidetijd weer ingekort, paar uurtjes en rest paddock (dat is al fijn, merk dat hij dan lekker meer rondstapt). De hoefsmid was ook op stal en denkt er hetzelfde over. Wel baal ik ontzettend, we waren zo goed op weg en ik wil echt niet doordat ik nu (minder) met hem kan bewegen dat dit nu de HB weer triggert...Ook doet Flavio denk ik aan overcompensatie, want toen de hoefsmid kwam kijken was het juist links waar hij minder goed op liep. Hij is wel weer iets dikker, maar niet ontzettend, eerst vond ik het lijken of hij 'om zijn buik heen loopt', wijdbeens zeg maar, alleen is het dus meer dat hij zijn benen niet heel erg buigt. De hoefsmid vindt het lijken of het in zijn ene been bij de sprong zit en bij zijn andere been uit de knie vandaan komt...In elk geval, rustigaan nu voor Flavio ;(
Het is nu ruim een half jaar geleden, heel veel stress gehad, continue alert op een terugval en nu durfde ik eindelijk weer een beetje adem te halen (yes het gaat goed!..) en dan juist...pff wordt er een beetje moedeloos van. Hoe gaat andere HB-eigenaren hiermee om??