Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
luve_rozes schreef:Ehm, de website van Nassau zegt, dat het bij acute HB juist niet goed is te koelen? Je gaat de afvoer van slechte stoffen dan juist tegen. Metacam website zegt het wel, maar die maakt geen onderscheid tussen chronische en acute. Bij chronisch is koelen geen probleem.
Jannepauli schreef:luve_rozes schreef:Ehm, de website van Nassau zegt, dat het bij acute HB juist niet goed is te koelen? Je gaat de afvoer van slechte stoffen dan juist tegen. Metacam website zegt het wel, maar die maakt geen onderscheid tussen chronische en acute. Bij chronisch is koelen geen probleem.
Ik ga er van uit dat koud water de bloedvaten doet samenkrimpen. Denk maar 's aan je huid in de kou: die is dan meestal bleek hetgeen betekent minder bloed aan de oppervlakte zichtbaar. Krijg je het daarentegen warm, dan staat de aderen wijd open en zit je met een rooie kop. Mijn boerenlogica zegt dat door wijdopenstaande aderen, je beter stoffen afvoert dan door vernauwde aderen. Ik denk ook dat bij acute HB het krimpen van de bloedvaten, die dan vervolgens ook na het koelen weer wijder worden, juist extra pijn kan veroorzaken ( stuwing). Nat zand is vlgs mij niet zozeer om te koelen dan wel om een zachte maar stevige steun aan de zool te geven.
Ach, er is vast wel iemand die dit heel wat wetenschappelijker kan uitleggen, mijn ervaring is echter dan met lauw water (20-25 gr C) goed werkt en minder pijnlijk is voor't peerd.
EstherHegt schreef:Glitfaxi schreef:De bloeduitslagen zeggen dat ze insuline resistent is, nu heb ik op internet zitten kijken en gevonden dat magnesuim chelaat ( van paardnatuurlijk.nl) een goede hulp kan zijn hierbij. Wat zijn jullie ervaringen met dit chelaat? Hoe kan ik dit aan mijn pony geven zonder dat ze daarbij iets als muesli binnen krijgt? Ze mag namelijk de komende drie weken helemaal niks, hooguit een handje hooi per dag en verder kan ze op het stro knabbelen...
Magnesium extra toedienen heeft enkel zin als er daadwerkelijk een magnesium tekort is, als er geen tekort is dan koop je eigenlijk hele dure urine. Eeen gericht onderzoek via bijv GD over de gehaltes in het paard is denk ik even duur als een pot chelaat en heb je meer informatie over de voedingstoestand van het paard.
Vroeger dachten ze bijv bij mensen ook wel dat vitamine C kon helpen bij een verkoudheid, dit is ook al lang achterhaald. Magnesium heeft wel invloed op allerlei processen, maar als er geen tekort is dan is het geen enkele reden om extra magnesium te voeren.
janouk schreef:Jannepauli schreef:Ik geef 10 gram - 1 afgestreken maatschep
Bedankt
Vinden die van jou het ook zo smerig? Die van mij maakten net een hoop stennis; ze wilden de box niet in, omdat er iets vies lag in de voerbak. 5 gram yeasacc om te proberen door hun voer. Blijkbaar stinkt het heel erg
janouk schreef:Jannepauli schreef:Ik geef 10 gram - 1 afgestreken maatschep
Bedankt
Vinden die van jou het ook zo smerig? Die van mij maakten net een hoop stennis; ze wilden de box niet in, omdat er iets vies lag in de voerbak. 5 gram yeasacc om te proberen door hun voer. Blijkbaar stinkt het heel erg
Jannepauli schreef:Ik keek bv naar Suiker - van de blgg man weet ik al dat dit fructaan + zetmeel is en dat ze bij de meting niet differentiëren. Op jouw uitslag staat "100" - wat betekent dat nu precies?
Uit de hooianalyses die ik terugvind bij de ECIR-groep, heb ik begrepen dat deze waarde niet hoger mag zijn dan 10%( liever lager!!) voor IR|PPID-paarden.
janouk schreef:Vinden die van jou het ook zo smerig? Die van mij maakten net een hoop stennis; ze wilden de box niet in, omdat er iets vies lag in de voerbak. 5 gram yeasacc om te proberen door hun voer. Blijkbaar stinkt het heel erg