Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 23:01

Ik ook om te spoelen cowgirl... masr daarna kit ik het alsnog af met zinkhoudende zalf.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:41

Rotstraal komt van binnenuit Wieke. Zoek uit wat er mis is met de weerstand van je paard zodat hij de bacterie voortaan het hoofd (de hoef :+ ) kan bieden.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 00:22

Ik ben al 3,5 maand verplicht in een kliniek.
Vorige week mocht ik voor het eerst sinds maanden weer eens met verlof naar de paardjes. Toen bleek een van hen behoorlijk rotte stralen te hebben.

Ik ben gelijk begonnen met behandelen.

Had niet veel bij de hand dus het werd schrobben met afwasmiddel, afspoelen, afdrogen (trekt de boel mooi droog dat afwasmiddel!) en vervolgens blauwspray.

Vandaag weer afwasmiddel omdat dat goed bevallen was. Toen heel goed schoonspuiten, dettol oplossing gemaakt en pony daar met de voetjes 10-15 minuten in laten staan.
Daarna weer afdrogen en blauwspray.

Was duidelijk niet erger geworden in deze week.
Hoefsmid komt asap de hoeven weer bekappen en ook de stralen bijsnijden. Compleet schoon zal hij ze niet krijgen, zit op plaatsen best diep. Maar moet wel veel van af; sommige stukken zijn net een gatenkaas (oei, ik weet het!).

Blijf nog even doorgaan met dettol en blauwspray. Heeft eerder ook prima gewerkt!
Wat ook prettig is, is in droog zand rijden als die mogelijkheid er is. Alles om het droog te trekken is meegenomen. Zeewater is ook super.
(Onze andere pony heeft al langer droge rotstraal, daar nog geen dettol bij geprobeerd, wel blauwspray, maar dat werkt minder. Of in elk geval minder snel resultaat)

En hoewel strooizout op de weg niet goed voor de hoeven is; zijn ze na een ritje over gestrooid fietspad + wat losse sneeuw ook superschoon. Goed, dat was van de winter.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 09:33

@ Wieteke.

Hoe vaak wordt ie bekapt?
Als dit mijn paard was, en zeker als ie goed loopt, zou ik er wel net wat meer af doen doen hoor. Er is zeker nog ruimte voor die hielen te verlagen, en ik snap dat de teen dan langer wordt, maar die kan ook meer afgerond worden. Ik zou teen dan meer afronden dan normaal. Ik had ook eentje met hoge hielen en lange tenen en langwerpige hoeven, en die zijn nu weer bijna rond en de straal is 2 keer zo breed... Als hij niet goed liep zou ik waarschijnlijk hetzelfde doen, met kans op verbetering in zijn lopen.

Er is ook nog steunsel dat zeker weg kan, en ik had het gedeelte rond de straal mss wat meer weggesneden, ook al lijkt het dat je in de zool gaat zitten, zo een groeve naast de straalpunt geeft aan dat er nog materiaal is dat er niet hoort. Als er na een half jaar echt nog geen verbetering is is het misschien tijd om het een beetje anders te doen, maar ik weet ook niet hoe vaak hij bekapt wordt natuurlijk.

Wat doe je dan aan de stralen behalve proper maken ? (heb er mss over gelezen sorry)
Schoonsnijden zou ik vooral doen bij de middelste straalgroeve. Als die wat open is is het makkelijker te behandelen en proper te houden. Er moeten geen centimeters straal af want die zien er grotendeels wel goed uit :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:06

Wieke schreef:
Heb idd even heel snel foto's gemaakt..

's winters wordt de rotstraal altijd erger omdat de hoeven dan ook weker zijn door het vele water. Ik wil dus heel erg graag voor de winter zijn stralen weer goed hebben zodat ik ook naar mijn paard kom om te genieten ipv altijd hoeven schoon te maken en bij te houden..

Zou dit haalbaar zijn, gezonde hoeven voor de winter? En hoe dan?
We zijn al bezig met voeding en alles, hij loopt 24/7 buiten dus ook genoeg beweging.

Schoon snijden ben ik niet zo'n voorstander van, maar als dat echt helpt is er misschien over na te denken.

Heeft iemand anders nog tips hoe we van de rotstraal af kunnen komen? Zou zo blij zijn als het eigenlijk weg is!

Schoonsnijden heeft weinig zin, dan wordt de straal nog kleiner nog minder druk en nog minder doorbloeding, met als gevolg nog meer rotstraal op de lange termijn.

Beter is om de hielen te verlagen stapsgewijs en de steunsels goed bij te snijden, zodat de straal weer contact gaat maken met de grond.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:10

Wou je nou serieus de stand van de hele hoef maar veranderen omdat de straal onderontwikkeld is Arabesk? Die straal groeit vanzelf wel. Daar hoef je niet de rest van de hoef voor te veranderen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:11

Koper schreef:
Rotstraal komt van binnenuit Wieke. Zoek uit wat er mis is met de weerstand van je paard zodat hij de bacterie voortaan het hoofd (de hoef :+ ) kan bieden.

is dat zo?En in de urine/stront staan maakt niet uit?
De paarden op de manege vroeger hadden allemaal rotstraal(achter),stonden in stands de hele dag in hun eigen viezigheid.Maar ik begrijp dus dat de rotstraal daar niet door kwam? :o?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:14

geerke schreef:
Koper schreef:

is dat zo?En in de urine/stront staan maakt niet uit?
De paarden op de manege vroeger hadden allemaal rotstraal(achter),stonden in stands de hele dag in hun eigen viezigheid.Maar ik begrijp dus dat de rotstraal daar niet door kwam? :o?

Rotstraal komt door een bacterie die normaal gesproken op en om het paard voorkomt. Op het moment dat de weerstand van het paard onvoldoende is slaat die bacterie toe. Wel kunnen natuurlijk omgevingsfactoren de rotstraal verergeren.

Al kan ik me wel voorstellen dat die ouderwetse stands een aanleiding op zich zijn. Zeker als de paarden daar veel staan. Ik ging even uit van situaties type 21e eeuw.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:19

de pech is dat ik uit de vorige eeuw kom,dus ook al een redelijke tijd met paarden bezig ben ;)

Je moet wel iets schrijven wat waar is....deze bacterie komt helemaal niet op en om het paard voor.Het is namelijk een anaerobe bacterie,die leeft waar weinig of geen zuurstof is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:26

Ja, waar komt 'ie dan vandaan Geerke? Zomaar vanuit het niets zit 'ie op je paard? ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:28

mest,modder...plekken waar geen zuurstof is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:28

Uiteraard. Daarom krijgen paarden die op wit zand staan ook rotstraal.

In de 21e eeuw zijn er toch echt andere inzichten gekomen dan die waar jij aan vast houdt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:45

Ah, leuk. Weer dezelfde dscussie over rotstraal. Koper, dan zou mijn paard het jaar rond rotstral moeten hebben en dat isniet zo. Dus kom eens met iets concreets in plaats van steeds maar wat zeggen wat je niet kunt onderbouwen..

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 14:16

Aangezien het een anaerobe bacterie is ,is het zinvol deze bloot te stellen aan zuurstof.
M.a.w schoonsnijden is zinvol, een bacteriedodend middel gebruiken ook.
Een straal groeit zeer snel weer aan. Wat niet zinvol is is een uitdrogend middel gebuiken.
Dit omdat je hiermee het gezonde materiaal ook uitdroogt en verouderd. Er ontstaan hierbij vaak kleine droogte scheurtjes en de straal gaat allerlei vocht opnemen die als voedingssbodem voor de overlevende bacterien zeer geschikt is.
Een straal kan inderdaad inferieur afgroeien door invloeden van binnenuit en hierdoor bevattelijker zijn voor rotstraal. De rest van de hoef is dan vaak ook niet je van het..

Ik heb laatst een paard behandeld met een algehele zool en straallederhuid ontsteking en hierbij de straal tot op de straallederhuid verwijderd. 4 weken later zat er weer een gezonde straal ,6 weken later droeg deze al weer passief mee.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 14:32

Tis een beetje een samen loop van omstandigheden die rotstraal... Als het zo heel diep in die middelste groeve zit gaat ge er misschien niet zo makkelijk van af geraken...
Ik zie niet in waarom ge het paard niet een beetje zou mogen helpen door te behandelen en niet alleen te wachten tot die hoeven helemaal gezond zijn fzo, is een lang proces soms en alle beetjes helpen.
Of je het wilt laten open maken of niet moet ge dan maar zelf weten, ik zou het alleszins wel doen, én behandelen, én goed bekappen.

Van straal zo weinig mogelijk bijsnijden ben ik ook afgestapt. Ze groeien hard genoeg dat ik er elke week /2 weken wel een beetje af kan doen.. Straalpunt wat bijsnijden en straalgroeven wat open. Zijn ze aan het vervellen en hangt er een stuk straal van 1 cm dik los? Gaat er ook af hoor nu, in de wei zijn er wel bultjes genoeg die die straal wel zien te vinden... Die stralen plopten er zo weer uit :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 14:58

CherokeeChum schreef:
Aangezien het een anaerobe bacterie is ,is het zinvol deze bloot te stellen aan zuurstof.
M.a.w schoonsnijden is zinvol, een bacteriedodend middel gebruiken ook.
Een straal groeit zeer snel weer aan. Wat niet zinvol is is een uitdrogend middel gebuiken.
Dit omdat je hiermee het gezonde materiaal ook uitdroogt en verouderd. Er ontstaan hierbij vaak kleine droogte scheurtjes en de straal gaat allerlei vocht opnemen die als voedingssbodem voor de overlevende bacterien zeer geschikt is.
Een straal kan inderdaad inferieur afgroeien door invloeden van binnenuit en hierdoor bevattelijker zijn voor rotstraal. De rest van de hoef is dan vaak ook niet je van het..

Ik heb laatst een paard behandeld met een algehele zool en straallederhuid ontsteking en hierbij de straal tot op de straallederhuid verwijderd. 4 weken later zat er weer een gezonde straal ,6 weken later droeg deze al weer passief mee.

Welk bacterie dodend middel gebruik je dan? Die de straal niet uitdroogt?
Want volgens mij doet jodium dit wel en nog meer spul wat aanbevolen wordt voor rotstraal.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:09

Jodium droogt uit inderdaad, ik gebruik het ook maar mijn paard komt er deze keer maar niet van af.
De hoefsmid heeft de laatste keer de rotstraal er niet uit gesneden. Helaas! Want nu is het een grote bende geworden. Zelf afsnijden lijkt niet omdat het zo diep zit en mijn paard enorm gevoelig is Dior de rotstraal en behoorlijke hielscheur.

Ik ben het deels wel met koper eens.
Mijn paard krijgt zeer waarschijnlijk te veel ijzer binnen door het voer en grondwater. Dat zou een oorzaak kunnen zijn van rotstraal.
Uit bloedonderzoek is gebleken dat mijn paard een te hoge glucose heeft en de andere mineralen aan de ondergrens zitten van toegstaan. Zijn weerstand is dus nar mijn mening niet fantastisch.
Zijn stal is droog, weide is droog. Dus het verhaal van vieze natte stallen en natte weides gaat niet altijd op.
Daarnaast heeft mijn paard voor het eerst rotstraal gekregen toen hij afgelopen zomer 24/7 buiten liep met een droog land.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:28

No-No, jouw paard heeft toch last van hko? Dat kan er ook mee te maken hebben. Slechte bloeddoorstroming en verkeerd belasten kan ook rotstraal veroorzaken. Verder lees ik veel dingen in je posten waarvan ik denk: dat he je zelf in de hand. Grondwater geven, terwijl je denkt dat er veel ijzer inzit. Kan er bij mij niet in. Ik geef geen grondwater omdat er bij ons ook veel ijzer in zit.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:49

Zammie schreef:
No-No, jouw paard heeft toch last van hko? Dat kan er ook mee te maken hebben. Slechte bloeddoorstroming en verkeerd belasten kan ook rotstraal veroorzaken. Verder lees ik veel dingen in je posten waarvan ik denk: dat he je zelf in de hand. Grondwater geven, terwijl je denkt dat er veel ijzer inzit. Kan er bij mij niet in. Ik geef geen grondwater omdat er bij ons ook veel ijzer in zit.

Hij heeft achter geen hko, daar zit de rotstraal, mijn paard heeft dat alleen voor (al is er nooit sprake geweest van een onsteking) zijn hoefkatrollen zijn wat aangetast. Ook heeft hij verbeend hoefkraakbeen wat vooral rechts voor zit.

Mijn paard krijgt grondwater omdat er op mijn pensionstal alleen grondwater is. Dus dat heb ik niet geheel in de hand. Er is geen leidingwater in de stallen en weides.
Hij kreeg eerder metazoa bijgevoerd maar dar bleek een hoog ijzergehalte in te zitten. Dat ontdekte ik nadat hij rotstraal kreeg. Dat krijgt hij dus niet meer.

Verder zijn we net bezig met bloedonderzoeken etc om te kunnen achterhalen waar het probleem vandaan komt. Een hoog ijzergehalte kan de oorzaak zijn van een kopergebrek. Klachten van kopergebrek is oa rotstraal. Een kopergebrek heeft hij niet maar het is wel laag.

Ik heb verschillende hoefsmeden bij mijn paard gehad maar deze snijden de rotstraal niet uit. Een heeft zijn stand een keer veranderd maar daar had mijn paard geen baad bij.
De straal draagt, hij heeft ook een brede straal.

Mijn ideeën zijn een beetje op vandaar dat we nu bezig zijn met de dierenarts.

Dus als je nog dingen weet die ik kan veranderen en inde hand heb dan hoor ik dat graag!!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:19

Schoonmaken in de gaten met wattenstaafjes en dan jodium tinctuur erin doen. Dus niet betadine, is minder sterk. Dat pakt in ieder geval de bacterie aan.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:52

Niemand die wat meer kan vertellen over mijn paard zn hoeven ? :(

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:07

Jodiumtinktuur gebruik ik, heb ik verkeerd gezegd. Geen oplossing dus. Dat droogt dus enorm uit.

Felintje, heb je nog helemaal geen reactie gehad?

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:09

No_No schreef:
Jodiumtinktuur gebruik ik, heb ik verkeerd gezegd. Geen oplossing dus. Dat droogt dus enorm uit.

Neen helaas :o

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:10

Mijn paard had een half jaar geleden ook vreselijke rostraal.. Combinatie van niet lekker in der vel zitten en veel op stal. Destijds iedere dag behandeld met Absorbine hooflex. Dit middel droogt niet uit en bestrijd de bacterie. Helpt ook tegen white line desize. Hielp echt goed! Iedere dag eerst schoon maken met betadine en dan de hooflex gebruikt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:12

No_No schreef:

Honing misschien? Dan wel de koudgeslingerde bij een imker vandaan. Misschien dat die honingzalf waar hier veel over te vinden is voor wondjes ook goed. Eigenlijk alle andere producten drogen uit.