Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wieke schreef:Heb idd even heel snel foto's gemaakt..
's winters wordt de rotstraal altijd erger omdat de hoeven dan ook weker zijn door het vele water. Ik wil dus heel erg graag voor de winter zijn stralen weer goed hebben zodat ik ook naar mijn paard kom om te genieten ipv altijd hoeven schoon te maken en bij te houden..
Zou dit haalbaar zijn, gezonde hoeven voor de winter? En hoe dan?
We zijn al bezig met voeding en alles, hij loopt 24/7 buiten dus ook genoeg beweging.
Schoon snijden ben ik niet zo'n voorstander van, maar als dat echt helpt is er misschien over na te denken.
Heeft iemand anders nog tips hoe we van de rotstraal af kunnen komen? Zou zo blij zijn als het eigenlijk weg is!
Koper schreef:Rotstraal komt van binnenuit Wieke. Zoek uit wat er mis is met de weerstand van je paard zodat hij de bacterie voortaan het hoofd (de hoef) kan bieden.
geerke schreef:Koper schreef:Rotstraal komt van binnenuit Wieke. Zoek uit wat er mis is met de weerstand van je paard zodat hij de bacterie voortaan het hoofd (de hoef) kan bieden.
is dat zo?En in de urine/stront staan maakt niet uit?
De paarden op de manege vroeger hadden allemaal rotstraal(achter),stonden in stands de hele dag in hun eigen viezigheid.Maar ik begrijp dus dat de rotstraal daar niet door kwam?
CherokeeChum schreef:Aangezien het een anaerobe bacterie is ,is het zinvol deze bloot te stellen aan zuurstof.
M.a.w schoonsnijden is zinvol, een bacteriedodend middel gebruiken ook.
Een straal groeit zeer snel weer aan. Wat niet zinvol is is een uitdrogend middel gebuiken.
Dit omdat je hiermee het gezonde materiaal ook uitdroogt en verouderd. Er ontstaan hierbij vaak kleine droogte scheurtjes en de straal gaat allerlei vocht opnemen die als voedingssbodem voor de overlevende bacterien zeer geschikt is.
Een straal kan inderdaad inferieur afgroeien door invloeden van binnenuit en hierdoor bevattelijker zijn voor rotstraal. De rest van de hoef is dan vaak ook niet je van het..
Ik heb laatst een paard behandeld met een algehele zool en straallederhuid ontsteking en hierbij de straal tot op de straallederhuid verwijderd. 4 weken later zat er weer een gezonde straal ,6 weken later droeg deze al weer passief mee.
Zammie schreef:No-No, jouw paard heeft toch last van hko? Dat kan er ook mee te maken hebben. Slechte bloeddoorstroming en verkeerd belasten kan ook rotstraal veroorzaken. Verder lees ik veel dingen in je posten waarvan ik denk: dat he je zelf in de hand. Grondwater geven, terwijl je denkt dat er veel ijzer inzit. Kan er bij mij niet in. Ik geef geen grondwater omdat er bij ons ook veel ijzer in zit.
No_No schreef:Jodiumtinktuur gebruik ik, heb ik verkeerd gezegd. Geen oplossing dus. Dat droogt dus enorm uit.
Felintje, heb je nog helemaal geen reactie gehad?