[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 18:47

@querido: wat fijn dat je ook wat kan afbouwen. Ben erg benieuwd wat eruit de quickscan komt! Fijn dat je de mogelijkheid hebt om verschillende soorten hooi te voeren.

Zijn er hier meerdere mensen die de maagsupport van de paardendrogist geven? Een aantal posts terug werd die tip gegeven ter ondersteuning. Waardoor ik me ging afvragen of mijn paard niet ook buikpijn had.
Hij heeft nu drie of vier keer de halve dosering gehad en gister zag ik in rust ineens een pijnloos paard. Wij gaan nu dus ook eerst vier dagen op halve dosering over en dan kijken hoe hij erbij staat. Ben benieuwd of eerste positieve moment van de maagsupport komt :)

Ik ben in elk geval blij dat de tip gegeven is, ook al was t misschien herhaling, ik had het anders niet gelezen :)

querido

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:10

@Jotoma mijn paard heeft een kruidenmengsel van Steffi van der Laarse speciaal voor zijn hoefbevangenheid. Vanavond even in de bak losgegooid en daar ging hij helemaal uit zijn dak, pff is dat hoopvol of gewoon opgebouwde energie die eruit moest, raar paard maar ik werd er stiekum toch wel blij van hem zo tekeer te zien gaan, klein stukje oude Kay terug..

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:56

Ik heb vanmiddag Saar naar de kliniek gebracht... ondanks de 3 zakjes buut + tranquigel is hij nog erg slecht en bijt hij in zijn wond. Gevolg van het bijten is een mega geïnfecteerde stinkende pus wond.. hij kan geen antibiotica krijgen omdat we niet weten wat er nog zit. Morgen gaat de dierenarts het schoon maken en hebben we overleg. De da had het over aan de onderkant van de hoef wen gaatje te maken en dan van boven af doorspoelen. Ik ben bang dat ik afscheid moet gaan nemen van mijn topper ;(

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:08

tirzasarah10 schreef:
Ik heb vanmiddag Saar naar de kliniek gebracht... ondanks de 3 zakjes buut + tranquigel is hij nog erg slecht en bijt hij in zijn wond. Gevolg van het bijten is een mega geïnfecteerde stinkende pus wond.. hij kan geen antibiotica krijgen omdat we niet weten wat er nog zit. Morgen gaat de dierenarts het schoon maken en hebben we overleg. De da had het over aan de onderkant van de hoef wen gaatje te maken en dan van boven af doorspoelen. Ik ben bang dat ik afscheid moet gaan nemen van mijn topper ;(

Dat bijten in de wond herken ik helemaal niet, dat heeft mijn pony nooit gedaan, zij leek ook helemaal geen pijn te ondervinden aan het wondje.

Het klinkt alsof de kliniek toch wel denkt aan een hoefzweer en dan zou een gaatje onderin de hoef en spoelen wel goed effect kunnen hebben. Misschien zit er gewoon nog een hoop te etteren wat druk geeft en hem zo'n pijn doet. Ik zal duimen dat de beoogde behandeling hem verbetering gaat brengen.

Gaan ze ook nog een Rx maken?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:10

Heel veel sterkte tirza, misschien valt het mee! ik hoop het voor jullie

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:10

:(:)
tirzasarah10 schreef:

Wat een naar bericht, heel veel sterkte en ik hoop voor je dat er nog iets aan te doen is en je nog lang geen afscheid hoeft te nemen. Hou je taai!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:49

tirzasarah10 schreef:

Wat super naar. Heel veel sterkte! :(:)

@querido: ik overweeg ook nog om een holistische dierenarts erbij te halen. Maar ik kijk even hoe het zich ontwikkeld.
Wat een opgelucht gevoel om je dier dan even zo te zien he? Ik herken dat helemaal.
Als hij vrijdag nog steeds pijnvrij is stoppen we dan helemaal met de bute. Dan komt maandag de dierenarts en als t dan goed gaat mag hij de kudde in. Duimen!
Opbouwen kan prima met hoefschoenen, maar gun het mn paard zo om weer even fit te zijn en lekker samen te staan.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 23:15

Iemand hier wellicht interesse in een bijna volle pot van Naf Laminaze http://www.naf-equine.eu/nl/support/laminaze is alleen niet geschikt voor kieskeurige eters. Af te halen in Utrecht/Harmelen of tegen verzendkosten.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:24

GDG schreef:
tirzasarah10 schreef:

Dat bijten in de wond herken ik helemaal niet, dat heeft mijn pony nooit gedaan, zij leek ook helemaal geen pijn te ondervinden aan het wondje.

Het klinkt alsof de kliniek toch wel denkt aan een hoefzweer en dan zou een gaatje onderin de hoef en spoelen wel goed effect kunnen hebben. Misschien zit er gewoon nog een hoop te etteren wat druk geeft en hem zo'n pijn doet. Ik zal duimen dat de beoogde behandeling hem verbetering gaat brengen.

Gaan ze ook nog een Rx maken?

Bedankt voor de lieve berichtjes!

Hij verbetert in het algemeen heel slecht hij staat al ruim een maand op hoge dosering buut en is bijna niks beter geworden. Het andere paardje in de buurt was ook extreem bevangen en die loopt alweer rond... Ik denk dat er morgen wel een foto word gemaakt voor de verzameling:o hoefbeeb is zeker gekanteld aan de zool te zien

querido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:29

Hij verbetert in het algemeen heel slecht hij staat al ruim een maand op hoge dosering buut en is bijna niks beter geworden. Het andere paardje in de buurt was ook extreem bevangen en die loopt alweer rond... Ik denk dat er morgen wel een foto word gemaakt voor de verzameling:o hoefbeeb is zeker gekanteld aan de zool te zien[/quote]

Wat naar allemaal maar zou toch eerst de foto's afwachten, hier staat nu ook een haflinger met fors gekanteld hoefbeen en die huppelt met speciaal beslag toch heel vrolijk rond. Een hoefzweer kan ook diep zitten, wel apart dat ze geen ab geven, lijkt mij in dit geval toch een optie om gericht de bacterie te bestrijden maar ja ik ben geen da en die zal wel weten wat hij doet :j Heel veel sterkte vandaag..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:41

tirzasarah10 schreef:

Hij verbetert in het algemeen heel slecht hij staat al ruim een maand op hoge dosering buut en is bijna niks beter geworden. Het andere paardje in de buurt was ook extreem bevangen en die loopt alweer rond... Ik denk dat er morgen wel een foto word gemaakt voor de verzameling:o hoefbeeb is zeker gekanteld aan de zool te zien

Er is nog hoop hoor, nog niet opgeven :(:) (tenzij je in overleg met de DA anders beslist natuurlijk). Mijn pony heeft ook een keer echt heel lang slecht gestaan ondanks de pijnstilling ;( . Zó vreselijk naar om te zien. Maar zij is er weer helemaal van hersteld gelukkig.

Ik heb even niet helder hoe je pony er momenteel bijstaat/wat je management is qua huisvesting en voeding. Valt daar nog iets te winnen?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:54

Antibiotica wordt bij hoefzweer bij voorkeur juist niet gegeven omdat zweer moet rijpen om eruit te kunnen komen ( even simpel gezegd), antibiotica heeft daar eerder negatief dan positief effect op.
Als het wel gegeven wordt is dat meestal om gevolgen van hoefzweer te onderdrukken, maar nogmaals : bij voorkeur niet en dat standpunt wordt steeds vaker ingenomen, ook bij andere aandoeningen.

@ Tirza(sarah) : wat een nare wending, aan de andere kant : ik neem aan dat de DA'en nog opties en mogelijkheden zien ... neem aan dat ze anders niet deze behandeling zouden inzetten?
Probeer positief te blijven : hoefzweer, hoefbeenkanteling en zelfs zoolbreuk ... het herstel duurt lang maar onmogelijk is het zéker niet, met uiteraard weer de kanttekening erbij dat veel afhangt van allerlei omstandigheden .. vooral ook van de draagkracht (op allerlei mogelijke vlakken) van dier & mens.
Het kan gerust een half jaar met vele upjes maar vooral downs duren voor er écht een blijvende opgaande lijn merkbaar is, ik lees hier vaker over zeer snel herstel maar dan ga ik er eigenlijk vanuit dat het óf geen HB was óf een hele lichte vorm ervan.
Om Noah ( maar ook anderen ..) maar weer eens als voorbeeld te nemen: hij heeft echt máánden (totaal 7 maanden) op buut gestaan en pas na het juiste beslag kon de hoge dosering ( ja, ook 4 zakjes per dag en ja ook bij hem deed dat niet wat men verwachtte) terug gebracht worden naar lagere dosering en hij is nu inmiddels vanaf april zonder welke pijnstilling dan ook !

Dus hou hoop en moed, het kán echt goed komen .. afhankelijk van, etc.
Overigens: ik heb goed ervaringen met het gebruik van rauwe imker honing bij behandeling hoef/zoolzweer en laat je ajb. niet verleiden om hele voet in soda bad te laten weken ... de zool is ( zeker bij een eventuele hoefbeenkanteling/zoolbreuk) al zo zwak en kwetsbaar ... soda bad maakt maakt zool nóg kwetsbaarder.
Aangedane plek(ken) kun je prima plaatselijk met sodawater schoonmaken, kwast of wat bij mij prima werkte om zoolscheuren schoon te spuiten : een waterpik (waterflosser), goede straal/spuitmond om echt in openingen te kunnen komen, daarna droog deppen en insmeren met de rauwe honing

Sterkte .. hoop op positievere berichten.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:27

GDG schreef:
tirzasarah10 schreef:

Er is nog hoop hoor, nog niet opgeven :(:) (tenzij je in overleg met de DA anders beslist natuurlijk). Mijn pony heeft ook een keer echt heel lang slecht gestaan ondanks de pijnstilling ;( . Zó vreselijk naar om te zien. Maar zij is er weer helemaal van hersteld gelukkig.

Ik heb even niet helder hoe je pony er momenteel bijstaat/wat je management is qua huisvesting en voeding. Valt daar nog iets te winnen?

Hij staat 24/7 in een ruime paddock 12×15 met een slowfeeder bak met hooi. Hooi hoeveelheid is op da advies afgestemd en hij krijgt smorgens en savonds handje dieetmix voor alle medicijnen. Oplossen in een spuit word vechten.

Antibiotica word niet gegeven om de reden die wanderers zegt.

Ik was bezig met honing zalf maar laat hem nu volledig op de kliniek behandelen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:27

Sterkte tirza!
Verschrikkelijk k** ziekte!!

Voor de mensen die het interresant vinden:
Ik had het hier al eens over de manenanalyse: hier de resultaten tot nu toe na de eerste behandeling met Chineese kruiden/ humus:

Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:39

Pfff paniek, mijn paard stond er ineens heel slecht bij. Voorbenen ontlasten, warme voorhoeven, pulsatie. Enige verandering is dat hij twee dagen een half ipv heel zakje bute kreeg. Over t harde liep hij bijna op zn hielen |(
Pensioneigenaresse vertelde me dat hij 10 mij voor mn komst even uit zn plaat was gegaan door de paddock. Dus dacht in eerste instantie dat hij zich juist beter voelde en dat t misschien daardoor kwam.
Pff, ik heb m een zakje bute gegeven en een half uur daarna stond hij met zn pootjes in de modder, maar zag er wel iets beter uit.
Wat een verschrikking dit! Zijn nu 3,5 week verder waarvan 2,5 week op pijnstilling.
Afgelopen maandag stond hij er zo goed bij dat we probeerden af te bouwen. Nu dus maar weer terug naar 1 zakje per dag.
Potverdikke!
Ik weet dus niet of de aanleiding het rennen is geweest of het halve zakje minder. Pensioneigenaresse houdt m goed in de gaten, ziet hem 4x per dag en had dit niet eerder gezien.
Ik hoop dat het van t rennen komt en het toeval is :(

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:00

Ik denk dat je te snel wil. Veel langzamer afbouwen met de pijnstilling en je paard langer apart houden (dus niet maandag al in de kudde plaatsen). Ga ervanuit dat je echt nog wel maanden zoet bent (het kan natuurlijk minder lang duren, maar beter langer de tijd nemen dan te snel willen).

Edit: het is trouwens heel herkenbaar hoor. Ik ben ook maar door schade en schande wijs geworden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:09

De vorige keer duurde het ook zes maanden, met de nodige ups en downs. Ik wil inderdaad te snel gdg, ik wil gewoon zo graag dat mn paard niet opnieuw 6 maanden met pijn staat en al helemaal niet nog een keer 6 maanden apart.
Je hebt gelijk, ik vind het echt moeilijk loslaten dat dit mogelijk weer maanden gaat duren.
Ik ben er op dit moment echt even emotioneel onder :(

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:15

Jotoma schreef:
De vorige keer duurde het ook zes maanden, met de nodige ups en downs. Ik wil inderdaad te snel gdg, ik wil gewoon zo graag dat mn paard niet opnieuw 6 maanden met pijn staat en al helemaal niet nog een keer 6 maanden apart.
Je hebt gelijk, ik vind het echt moeilijk loslaten dat dit mogelijk weer maanden gaat duren.
Ik ben er op dit moment echt even emotioneel onder :(

Ik begrijp het. Het is ook zwaar k#t. :(:)
Het is zo moeilijk om ze zo met pijn en ongemak te zien, ze kunnen werkelijk niets (en voelen zich erg ellendig) door die zere voeten ;( . Ik kan me ook mijn wanhoop nog goed voor me halen van de periodes dat mijn pony maar slecht bleef en er als een zielig hoopje bijstond, en de sprankjes hoop die ik putte uit de kleinste verbetering, om weer zó down en wanhopig te worden bij de zoveelste terugval ;( .

Ik hoop ook zó dat ik het nooit meer mee hoef te maken, dat ik mijn pony er nu echt voor weet te behoeden want bah, wat is het ellendig in de acute fase (die maanden kan duren) :( .

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 22:30

:(

Hoe lang hebben jullie de paarden allemaal aan de pijnstilling gehad? En is maagsupport voldoende om te ondersteunen?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 06:28

Jotoma schreef:
:(

Hoe lang hebben jullie de paarden allemaal aan de pijnstilling gehad? En is maagsupport voldoende om te ondersteunen?

Is de manenanalyse niet wat voor jou? Krijg je een mooi beeld van de tekorten! Chineese kruiden worden ook ingezet bij hoefbevangenheid!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:11

Ik had wel in gedachte om mijn paard door Laarakker door te laten meten. Misschien is de manenanalyse ook wel wat. Maar eigenlijk wilde ik dat doen als we weer iets opgekrabbeld zijn, want om nu ook te behandelen/ontgiften terwijl hij zo slecht is, lijkt me dubbel. Rare gedachte?

Mijn pensioneigenaresse behandeld alleen in accute nood via reguliere dierenarts en anders altijd holistisch. Ook met bevangen paarden heeft zij ervaring. Zij zou juist op natuurlijke pijnstiller zetten, op de groep (alleen de kennismaking zal even rennen zijn, verder denkt ze dat het hem juist goed zal doen) en nu al beginnen met drainage compositum. Dan komt als t goed is het eerste er wel uit, zo niet, dan nu gelijk door laten meten en behandelen.

Staat zeg maar haaks op de adviezen hier :(

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:18

Jotoma schreef:
Ik had wel in gedachte om mijn paard door Laarakker door te laten meten. Misschien is de manenanalyse ook wel wat. Maar eigenlijk wilde ik dat doen als we weer iets opgekrabbeld zijn, want om nu ook te behandelen/ontgiften terwijl hij zo slecht is, lijkt me dubbel. Rare gedachte?

Mijn pensioneigenaresse behandeld alleen in accute nood via reguliere dierenarts en anders altijd holistisch. Ook met bevangen paarden heeft zij ervaring. Zij zou juist op natuurlijke pijnstiller zetten, op de groep (alleen de kennismaking zal even rennen zijn, verder denkt ze dat het hem juist goed zal doen) en nu al beginnen met drainage compositum. Dan komt als t goed is het eerste er wel uit, zo niet, dan nu gelijk door laten meten en behandelen.

Staat zeg maar haaks op de adviezen hier :(

:wow:

Ja, dat staat inderdaad op de meeste adviezen hier en ook compleet haaks op mijn gevoel/intuïtie. Als ik voor me haal hoe mijn pony strompelde dan is er geen haar op mijn hoofd die haar dan in de kudde (laat staan een vreemde kudde!) zou zetten :n . Toen ze een stuk beter - maar nog wel gevoelig - liep (ná afbouwen van de pijnstilling!) zette ik dagelijks een paar uur één rustig paard bij haar in. Dat vond ze zichtbaar fijn en dat bouwde ik dan langzaam uit. Haar 'vrijlaten' op het grote stuk en in de kudde deed ik pas als zij het zelf aangaf: ze liep dan helemaal goed en pas dán begon ze naar de kudde te hinniken. Alle maanden daarvoor deed ze dat niet.

Nou heb ik wel een héél fijn kuddetje: mijn paarden kwamen uit zichzelf altijd bij mijn pony rusten (terwijl ze ook 200m verder konden staan) en er werd ook over de draad gekroeld. Ik ben ervan overtuigd dat dat mijn pony altijd veel goed deed. Maar goed, dat is puur geluk hebben.

Die drainage compositum, tja ook dat gaat toch wel tegen mijn gevoel in. Er is al genoeg 'rommel' vastgelopen in de haarvaten van de hoef, er zit daar een flinke ontsteking en daar zou ik in dit stadium niet nóg meer 'rommel' aan toe willen voegen.

Maar goed. Er niet maar één manier en jouw PH heeft schijnbaar goede resultaten geboekt op haar manier, bij een aantal paarden. Mijn voornaamste advies is dan ook: kijk naar jóuw paard en luister naar jóuw gevoel! Jíj kent hem immers het beste én hebt dit al een paar keer meegemaakt met hem.
Lijkt me best moeilijk om een PH te hebben die er zo anders over denkt, je gaat dan toch sneller twijfelen aan je eigen gevoel (als dat anders is) plus dat je natuurlijk je paard zó graag die kudde gunt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:33

Je kunt altijd eens contact opnemen met De Zonneschakel jotoma..

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:40

Ook nu weer : zoveel mensen, zoveel ( verschillende) meningen en adviezen .... maakt het voor diegenen die hun dier willen helpen niet echt makkelijker nee :(

Daarom blijf ik zeggen, hoe moeilijk dat ook is ... weet daar alles van, gooi alle adviezen, ervaringen & meningen bij elkaar ... ken en observeer je dier goed en probeer voor jezelf uit die brij aan 'kennis' keuzes te maken die jouw dier en jou zouden kunnen helpen.

Ik weet het , klinkt vele malen simpelere dan het is ... maar een beter advies kan ik je niet geven want wederom : wat voor het ene dier perfect blijkt te zijn hoeft niet per definitie ook voor het andere dier ook (goed) te werken.
Het enige dat wij kunnen doen is eigen ervaringen doorgeven ..

Overigens heb ikzelf het meest gehad aan ervaringen directe ervarings'deskundigen' ( dus niet van wat anderen weer van anderen hebben horen zeggen) ... bij heel veel meningen & adviezen vraag ik me, achteraf gezien, af of sommigen eigenlijk wel écht weten waar ze het over hebben ... kreten als : "Hoe dan ook : laten lopen .. desnoods dwingend" of juist : Absolute stalrust en niet laten lopen" maken het er niet makkelijker op nee.

Vwb. dat lopen ( en vele andere zaken, zoals ik het ontgiften) heb ik meestal gekozen voor de middenweg : lopen zodra ik merkte dat Noah dat aan kon en dat kon per dagdeel verschillen/veranderen.
Varieerde bij ons inderdaad van niet, tot paar meter voor de stal heen en weer ( let op : rechte stukken en bij bochten/wendingen, je moet ook weer terug hé ?, deze zéér ruim nemen) tot redelijk stuk op het gras lopen of daar zelfs tijdje laten staan/scharrelen.
Nog zoiets :
Overal en altijd weer is het eerste advies bij HB paarden om voeten met koud water af te spuiten ( inmiddels is men er gelukkig achter gekomen dat handlauw water beter zou zijn !) en vervolgens in ( liefst natte) zandbak/ paddock zetten ... Noah gaf al zéér snel aan noch het afspuiten, noch het natte zand, noch de paddock prettig te vinden, dat bedoel ik maar met je paard kennen en kunnen 'lezen'.
Door omstandigheden ( hij kón niet over beton naar stal ~hoefschoenen waren er nog niet en optie schuimblokken kende ik toen nog niet ~ en nav. de volhardende adviezen om vooral van gras te halen en op zand te zetten) heeft hij een tijdje 24/7 in de bak gestaan.
Hoe moeilijk hij dat gevonden heeft is in de maanden daarna gebleken : áls hij al wilde lopen dan absoluut niet door de bak, zelfs in stadium dat hij naar het land kon wilde hij langs het pad in plaats van ( zoals ze hier gewend zijn) door de bak die aansluit aan weiland.
Zelfs na inzet herstel heeft het nog weken geduurd voordat hij weer door de bak 'durfde', inmiddels heeft hij ook dát stukje trauma weten los te laten en gebruikt de bak met daarin gelegen schuilhok weer normaal.

En zo kan ik nog heel wat bladzijdes vullen met hoe ik zelf invulling heb gegeven aan zaken ... maar wordt (te) lang verhaal met elke keer dezelfde conclusie : stem je keuzes/beslissingen af op jullie eigen situatie & mogelijkheden ... blijf continue observeren en je dier 'lezen', vertrouw vooral op je eigen gevoel & inzicht, durf ( op tijd !) van een ingeslagen pad af te wijken als je denkt dat dat beter is ..

Over het inscharen in de kudde : sorry, maar vind dat "zal even rennen zijn " wel érg makkelijk en kort door de bocht gezegd hoor. Uiteraard weet ik niet uit eigen waarneming hoe je dier er nu bij staat, maar Noah heeft echt tijden gekend dat "even rennen" ( = in geval van inscharings moeten vluchten) voor hem op geen enkele manier een goed of eerlijke optie geweest zou zijn !
Noah stond eerst wel bij de andere, maar toen hij slechter werd toch echt een draadje ertussen om hem te beschermen, pas in maart ( toen Noah ook weer door de bak 'durfde') weer samen gevoegd.
Ben het wel eens met opmerking dat contact, het gevoel weer bij de/een kudde te horen tussen de oren goed kan doen .. zelfs het verschil kan maken, maar dan toch echt eerst ( imo ...) met een draadje ertussen en dan stap voor stap maar kijken hoe verder te gaan, maar zo in 1 x in ( nieuwe) kudde zetten zou míjn keuze niet zijn nee.

Nog even een opmerking over Holistische werkwijze : ikzelf ben groot voorstander van elke aanvullende hulp naast de reguliere geneeskunde en ja, uiteindelijk heb ik meer gehad aan hulp uit de holistische kant dan die uit de reguliere kant.
Maar óók zij zijn mensen, ook zij kunnen zich vergissen of de plank misslaan ... blijf dus hoe dan ook zelf degene die keuzes maakt over je dier, wederom door je dier te kennen en te blijven observeren.
Ik heb het al eerder gezegd : wees voorzichtig met ontgiften ! ( is het eerste waar de meeste holistisch werkende behandelaars mee willen beginnen maar kan juist ook nét te veel van het lijf vragen)

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:43

Oeps, ik geloof en merk dat GDG en ik wel héél erg op één lijn zitten :)) ... ik type alleen véél langzamer ;)