Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eiber

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:50

@Koper: heb je ook een foto van de onderkant van de hoef?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:55

Nee maar kan ik wel voor je maken. Waarom is de onderkant relevant vind je?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:38

Nou, ikzelf denk eigenlijk meer aan een vervorming. Zou je misschien terug kunnen zien in de witte lijn. Is dit paard ook hoefbevangen (geweest)?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:41

Nee, hij is met geen mogelijkheid klinisch bevangen te krijgen. Wel heeft hij een stofwisselingsprobleem. Maar geen flares of andere rare dingen.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:43

OK. Vertel 's wat over dat stofwisselingsprobleem als je wilt? Is het EMS? Heeft hij misschien ook last van schimmel in de witte lijn?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:48

Koper schreef:
Nee, hij is met geen mogelijkheid klinisch bevangen te krijgen. Wel heeft hij een stofwisselingsprobleem. Maar geen flares of andere rare dingen.

hoefbevangenheid is een stofwisselingsprobleem....maar een stofwisselingsprobleem hoeft geen hoefbevangenheid te zijn. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:51

Geen idee wat precies, hij kan z'n afvalstoffen slecht kwijt vanwege veel stress in het verleden en dat is allemaal aan het stabiliseren nu. Witte lijnen zijn wat onrustig, afgezien van wat steentjes erin kan ik daar niets raars aan zien. In het verleden heeft hij zowel rotstraal als kraters in z'n zolen gehad, vanwege verkeerd voer (op pensionstallen). Sinds juli staat 'ie op een stukje wat ik in eigen beheer heb, en waar ik een paar keer heb moeten wisselen van hooi tot ik iets geschikts vond wat ook structureel geleverd kan worden :+ Die wisselingen zijn synchroon met de ringen die je ziet.

Geerke, daar ben ik van op de hoogte ja. Dit paard laat stofwisselingsproblemen vooral in de huid zien.

Ik verwacht ook niet dat jarenlang verkeerd voer zomaar is opgelost. Maar als hij zoiets op deze manier zou uiten zou ik toch verwachten om het eerder al eens gezien te hebben.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:55

Ik heb een Fries, hij heeft een jaar op het land gestaan en al die tijd is hij bekapt door de lokale smid.
Nu heb ik hem weer in eigen beheer en vind dag hij slecht op de hoeven staat.
Kennen jullie een goede natuurlijkbekappenr in de omgeving van Helmond? Mag uiteraard pb.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:08

Over die deuk: het stuk er om heen ziet er haast uit of het geveild is?
Of is de foto daar gewoon niet scherp?
Lijkt me niet dat Vos en Pony elkaars nagels vijlen, dus dan moet hij haast wel vast gezeten hebben en door het lostrekken deze schade? Een vreemde beweging kan natuurlijk ook de kreupelheid verklaren.

Blijft raar als er eigenlijk nergens een plek is waar het gebeurd kan zijn.
Buurpaard van ons had ooit iets dergelijks, en pas weken later kwamen ze er achter waar die tussen had gezeten. (Bleek van een stoeprandje af gestapt, scheef, en op die manier de hoef 'gevijld'... stoeprandje bevond zich buiten de wei, paard moet er uit geweest zijn)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:09

De buitenkant van de hoornschoen is iets gevijld. Gewoon met bekappen :)

Stoeprandachtige verschijnselen heb ik wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:46

als het aan een achterhoef is dan heb ik het wel gezien bij een paard wat op zijn eigen hoef ging staan en het zo beschadigde, of misschien onder een deur gezeten?weet niet of dat mogelijk is?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:05

Het is een voorhoef. Hij heeft toegang tot 2 deuren, dat zijn schuifdeuren. Daar kan hij onmogelijk onder zijn gekomen met een hoef. Het is ook een paard dat alles met z'n gezicht onderzoekt, niet met de hoeven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:21

Naaa vreemd he?
tja toch ergens tegen of onder gezeten, en soms kom je er echt niet achter hoe dingen gebeuren.
willen we wel graag natuurlijk,maar ja..
echt vreemd :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:29

Ergens onder zitten kan niet, die deuren zijn zo laag dat hij er niet eens geknoeide brokjes of haver onder vandaan krijgt. Ik houd het maar op dat hij ergens lang is gegaan, de bandjes van bestrate stukjes vind ik dan nog het meest aannemelijk.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:04

Fred Emmering (NB) is vanochtend geweest.

Ik zou graag willen weten wat jullie er van vinden, foto's zijn gemaakt na het bekappen.

Onderkant:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Buitenkant achter:
Afbeelding

Afbeelding

Voor:
Afbeelding

Afbeelding

Ik kom er later wel op terug wat hij er van vond en zei, ben benieuwd naar meningen zonder eerst dat van hem er bij te zetten.
Hij blijft last houden van rotstraal, vooral achter op dit moment. Ik blijf het schoonhouden, maar het blijft een rotzooi.. Wat moet ik hiermee?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:30

De straalgroeven zijn nog steeds vrij diep, dat geeft meer kans op rotstraal.

Ik denk dat de hielen nog wel wat kunnen zakken, zodat de hoef en straal zich kunnen openen, maar ik kan me zo voorstellen dat de bekapper dat niet ineens gaat doen, maar in stapjes.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:42

Er is niets van de hielen gehaald omdat hij iets te plat/achterover zou staan.
Wel is het afrolpunt meer naar voren gelegd vanwege zijn onderschoven hielen.

Steunsels worden kort gehouden zodat de groeves geen druk mee hebben en minder diep kunnen worden, maar daar nu al een half jaar mee bezig en nog geen verandering..
Wat zouden we hier nog meer aan kunnen doen om ze minder diep te kunnen krijgen?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:02

Die hielen moeten rechtop komen, dus inderdaad steunsels bijhouden en teen inkorten.
Als de hielen rechtop komen kun je die ook inkorten en ook nu niet te lang laten worden.

Als de hielen rechtop staan en ingekort zijn, zal de hoef minder 'knijpen'.
Hoefballen en straal kunnen zich ontspannen en de hoef zal in zijn totaal minder diep zijn.
Steunsels gelijk met de zool houden en de straalgroeven zullen geen diepe geulen meer zijn waar van alles gaat rotten.
Als de straal ontspant en zijn eigenlijke vorm krijgt, kan die ook beter mee doen met het hoefmechanisme wat het weefsel sterker en gezonder maakt.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:01

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
rechtsvoor heeft hij WLD gehad. Door het grote gat is volledig verkeerde druk ontstaan hierdoor is z'n voet zeer lelijk van vorm. IJzers met speciale lippen en nu een ijzer met dubbele lip moest de hoef samenhouden. Aan de andere hoef is nu ook een ijzer met dubbele lip gezet om de hoeven terug gelijker te krijgen.
Volgende week wordt hij weer bekapt.
De zool op de voorvoeten is sinds kort gaan barsten en brokkelt nu af, is dit vernieuwing ? Heeft hij nog nooit gehad.

Linksvoor
Afbeelding

Rechtsvoor
Afbeelding

Rechtsachter
Afbeelding

Linksachter

Afbeelding

Rechtsvoor WLD net uitgesneden

Afbeelding

Totaalplaatje voor achter en opzij

Hier zie je goed dat de rechtvoor veel veranderd is van vorm.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:48

@ Wieke ziet er prima uit :-)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:52

Wieke, als je echt van de rotstraal af wil zou ik het een keertje schoon laten snijden. Als er zuurstof bij komt kan de bacterie niet meer gedijen.
Over de rest van de bekapping van je paard: als hij goed loopt en je zo tevreden bent, houden zo. Naar mijn mening had er nog héél veel anders gekund maar goed, ik ben geen NB'er en foto's kunnen vertekenen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:53

De foto's zijn niet op z'n handigst gemaakt idd...

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:49

Heb idd even heel snel foto's gemaakt..

's winters wordt de rotstraal altijd erger omdat de hoeven dan ook weker zijn door het vele water. Ik wil dus heel erg graag voor de winter zijn stralen weer goed hebben zodat ik ook naar mijn paard kom om te genieten ipv altijd hoeven schoon te maken en bij te houden..

Zou dit haalbaar zijn, gezonde hoeven voor de winter? En hoe dan?
We zijn al bezig met voeding en alles, hij loopt 24/7 buiten dus ook genoeg beweging.

Schoon snijden ben ik niet zo'n voorstander van, maar als dat echt helpt is er misschien over na te denken.

Heeft iemand anders nog tips hoe we van de rotstraal af kunnen komen? Zou zo blij zijn als het eigenlijk weg is!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 22:28

schoonsnijden in insmeren met hippozyn of een andere zalf met hooggedoseerde zink....en heel goed bijhouden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:57

Ik gebruik betadine oplossing.