[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:56

Zo.... ik heb vanavond met Rob van Nassau gesproken!
Hij kan inderdaad zien dat Pauli bevangen is geweest (rechts meer dan links) en - met een slag om de arm omdat hij natuurlijk haar in levende lijve wil zien - denkt hij dat ze heel goed te helpen is! Hij denkt dat het voornaamste probleem inderdaad zoals Ingrid al zei, de erg dunne zool is en hij denkt dat ze op ijzers moet.
Nou, da's wel even een heel ander bericht dan het doodvonnis van vorige week -- ik durf nog niet te juichen maar voel een soort van opwinding die ik, om teleurstelling te voorkomen, probeer te onderdrukken. Ze zal wel door de molen moeten - dat betekent opnieuw foto's maken o.a.
Het 'haakje' op de foto's is inderdaad normaal - maar bij de rechtervoet zie je iets boven het haakje een klein rommeltje zitten en dat zou een artrose kunnen zijn. Dat moet dus opnieuw gefotografeerd worden. Op de foto's die in November 2008 gemaakt zijn zie ik dat rommeltje overigens niet.

Morgenochtend vroeg ga ik de kliniek bellen om verder af te spreken... donderdag is Rob van Nassau op de kliniek en wil haar dan zien. We gaan voor 100% zei hij, wat een fijne man!
Janouk - mocht jij bij de hele behandeling aanwezig zijn? Hoe ging dat bij jullie? Ik zit te twijfelen of ik Pauli nu al op Woensdag moet brengen ivm de foto's, of op donderdag moet aanrijden. Zowel het één als het ander heeft voor- en nadelen. Als we op woensdag gaan kunnen we op een tijdstip rijden dat het niet druk is op de weg, maar, omdat ik er toch wel graag bij wil zijn als Rob komt, moet ik de volgende dag dan weer opnieuw helemaal naar Roosendaal. Als we op donderdag gaan moeten we heel vroeg wegrijden met 100% kans op files op diverse stukken van de weg en dat is noch voor ons, noch voor het paard fijn..

Ik maak me nu al nerveus... en dan ook nog 's het probleem om Pauli met haar zere voeten de trailer op te krijgen. Ze laadt sowieso niet makkelijk, dus zal ik haar toch licht moeten sederen.

paars

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:14

Nou! Dat klinkt toch inderdaad weer hoopvol hoor! Erg spannend natuurlijk, maar toch erg fijn voor jullie, deze kans!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:18

Oh, nog even toevoegen.. er zou ook een minieme kans op een sinker kunnen zijn ( maar echt heel klein stukje naar beneden) maar zelfs dat zou te verhelpen zijn met de ijzers.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:06

@JP
Ik zou eerst een afspraak maken op de kliniek en kijken hoe laat je aan de beurt bent. En op basis daarvan je planning maken. Want ik neem aan dat zowel Mark als Rob tegelijk naar je paard kijken, dus dat is even plannen op de kliniek.
Wel of niet sederen op de trailer zou ik ook overleggen met Mark en Rob. Misschien dat zij voor het onderzoek liever hebben dat ze niet gesedeerd is.

Bij de operatie van Image in november 07 ben ik niet bijgeweest, omdat het een spoedoperatie was op zaterdag. Ik heb Image een dag eerder gebracht. En ik zou een telefoontje krijgen wanneer ze aan Image begonnen. Ik kan wel zeggen dat het de langste zaterdag van mijn leven was, want door 2 spoedgevallen met koliek, begonnen ze pas laat aan Image.

Vervolgens heeft Image 6 weken op de kliniek gestaan en ging ik iedere zaterdag op ziekenbezoek. Wel mocht ik elke dag bellen voor een update over Image. En daar ben ik ze erg dankbaar voor, want ze hebben werkelijk elke dag ruim de tijd genomen om mij te vertellen over Image. (ze zullen wel gedacht hebben: daar heb je die muts weer :D , maar nooit laten merken).

De volgende bezoeken aan VAn Nassau en de kliniek waren dagbezoeken en daar ben ik altijd bijgeweest. Al stuurde Rob mij vaak weg: ga jij maar om de hoek staan zodat Image jou niet kan horen of zien of ruiken: zo ver mogelijk weg. |( Image is namelijk heel vervelend als ik in de buurt ben. Dan voelt ze zich sterk. Mijn man moest altijd erg lachen, want zodra ik uit zicht was, stond Image keurig stil bij het bekappen. Maar zodra Image mij hoorde of zag, was het een draak.

Ik ga heel hard voor je duimen, bidden en hopen dat Van Nassau's toverkunsten ook voor Pauli gaan werken. Het is geen garantie, maar ze staat in heel ervaren handen.

Veel liefs van ons uit Hoofddorp

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:11

zooo..da's hoopvol JP. Ook erg fijn dat je al zo snel aan de beurt bent. Ik duim voor een goede afloop.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:22

Zo, dat geeft tenminste weer een beetje toekomst. Fijn hoor!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:51

Dank voor je reactie Janouk! Je had gelijk - eerst een afspraak maken en dan de rest plannen!
Vanmorgen gebeld en Pauli wordt a.s. Donderdag om 15:30 uur op de kliniek verwacht, dus ik hoef me over wanneer en hoe rijden geen zorgen te maken - als we rond het middaguur wegrijden ontlopen we de files. Pff.. da's alvast één zorg minder. Na aankomst wordt er dan eerst besproken hoe en wat, foto's opnieuw maken en dan komt Rob erbij.
Ze zal dan naar alle waarschijnlijkheid in de kliniek blijven want ze moet toch nader doorgelicht worden denk ik. We zullen het wel gaan ervaren, ik heb nu al stress!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:54

:(:) ZEN, ...................ontspan...........................(gemakkelijk gezegd, :D )

Je kan donderdag de zorg overgeven aan kundige handen. Even rust voor jou. Even niet zorgen, even niet ieder moment kijken hoe ze er nu bij staat. Je zal de kliniek ervaren als een rustplaats. Ze zijn daar zo rustig. Artsen, Hoefsmeden, verzorgers en de paarden. Geen stress.

Laat hen maar lekker puzzelen en de puzzelstukjes in elkaar leggen voor je.

Ik denk aan je. Liefs Corinne

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:06

Fijn dat Van Nassau zo snel aandacht aan Pauli kan besteden.
Kijkend naar Isabella's verleden, weet ik bijna zeker dat hoefijzers zullen helpen; sowieso bij dunne zolen.

Enige is dat je daarmee de oorzaak niet wegneemt natuurlijk. Want ergens moet die 'sluimerende' bevangenheid vandaan komen.

Tip voor ontspanning en stress; koop een flesje 'bach remedie rescue' (voor jezelf). Werkt echt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:34

Goed plan, ik ga meteen aan de Bach want Pauli's radar staat altijd op scherp en die heeft natuurlijk meteen door als ik in de stress schiet. Adem in.... adem uit.... pffffff..... :D

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:21

Mijn vermoeden bevestigd JP. :j Een sluimerende (chronische) bevangenheid of nét ertegenaan. Sincker zou kunnen, dunne zool kan ook een gevolg zijn van kappen in de zool. Jammer dat gekozen wordt voor de oplossing van een ijzer. Je kan het ook oplossen met schoenen. Pebbles had ook een sincker, naast de kanteling en een heel erg dunne zool. Je kon het hoefbeen voelen als je met je duim erin drukte. Toch zie ik nu al een verbetering, haar zool is alweer aan het groeien (naar boven toe), er ontstaat alweer een kleine gleuf naast de staalgroeven. Dat binnen enkele weken! Ik moet er persoonlijk niet aan denken dat er nagels in de (ontstoken) witte lijn geslagen worden. :n .. Maar goed, dat is jouw keuze. Ik hoop voor Pauli dat ze ooit weer zonder ijzers zal kunnen.
In elk geval is het werk aan de voeten maar 20% van de behandeling. De andere 80% is de voeding. Wil je haar helemaal gezond krijgen (en houden) zal ze toch van het gras af moeten, en blijven. Misschien kan je je wei cq paddock om ombouwen tot een paddock paradise. Dit tegen de verveling én het feit dat paarden niet genoeg wandelen in een vierkante ruimte. http://paddockparadijs.blogspot.com/

Succes de komende tijd en beterschap voor Pauli!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:44

Even een vraag over Vash....sinds gisteren krijgt hij dikke benen. Eerst voor, vandaag ook achter. Voor is het het ergst. Hij staat sinds 5 november 's nachts binnen (tussen 16.30 - 9.00). Beweegt in de paddock lekker, oogt niet ziek. Hij krijgt sinds 5 november 2 x een flinke pavoschep luzerne van subli erbij, verder zijn formula4feet en verder half graszaadhooi half arm ander hooi.
Heb vanavond geen Luzerne gegeven, had een nieuwe zak gehaald waar hij vanaf zaterdag uit kreeg, misschien is dát het...
Ben eigenlijk van plan een bloedje te laten trekken om hem te controleren op eiwitten. Hebben jullie nog ideeën?? Dan hoor ik het graag, want normaal is het niet...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:18

Is de toevoeging van Lucerne nieuw in zijn dieet? Misschien is het (samen met het graszaadhooi) toch iets te eiwitrijk. Misschien even een paar dagen niet geven om te zien of het dan verbetert en zo ja, dan in de toekomst minder geven. Het oplopen van de benen kun je wat terugdringen door de benen koud af te spuiten en wat te laten stappen. Krijg je niet voldoende resultaat dan zou ik even met de DA checken, het kan ook een virus zijn.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:25

Ja, sinds 5 november jl. 2 maal daags. Heb het vanavond daarom niet gegeven. Het kan dacht ik ook juist zijn dat hij eiwit tekort heeft, daardoor een te lage osmotische druk in het bloed, en daardoor het vocht uit de bloedbaan lekt.
John de smid vroeg me de eerste 6 weken niets extra te vragen qua beweging, maar nu hij meer binnen staat misschien toch paar keer per dag klein stukje wandelen in de bak op het zand. Als de benen morgen niet dunner zijn wil ik sowieso de DA vragen om bloed af te nemen om dat een goed na te laten kijken...een virus....ja, dat kan ook. Verminderde weerstand (hij is tenslotte al een hele tijd op dieet). Heb hem in ieder geval gistermiddag toen ik de dikke benen zag een regendeken opgedaan en die blijft er nu op liggen. Beetje extra bescherming.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:43

Ik zou hem zeker wat meer laten bewegen, een rustig wandelingetje is vaak het beste om de vochthuishouding weer op gang te krijgen. Misschien is zelfs op de straat - of harde ondergrond - lopen nog wat minder belastend als de bak erg zwaar is.

't is toch wat met die paarden - wie zei er ooit "zo sterk als een paard"? Hoop dat het snel wegtrekt!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:51

Bedankt voor je tips, ga er morgen mee aan de slag.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:03

Jannepauli schreef:
't is toch wat met die paarden - wie zei er ooit "zo sterk als een paard"? Hoop dat het snel wegtrekt!

Ja, tis wat he...
Honger als een paard, dat dan weer wel :(:)

Goed nieuws in ieder geval, hopen dat het helpt dit keer!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:54

Het is zowaar vandaag een heel stuk minder, dus ik geef de luzerne de schuld. Waarom ik dat vorig jaar gewoon kon voeren en nu blijkbaar niet (misschien is de samenstelling veranderd, zal ik eens naar bellen)?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:03

Gelukkig maar!
Misschien is het een combinatie van factoren en is de situatie van nu anders dan vorig jaar? Ik gebruik zelf de lucerne van de Welkoop/Boerenbond, hartstikke goede franse lucerne en 0,0 toevoegingen.
Ik weet niet of dat van Subli is?

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:39

Subli luzerne is eiwitarmer dan de meeste andere luzerneprodukten. Dit omdat een deel van het eiwitrijke blad uitgezeefd wordt. http://www.subli.nl/Assortiment/nl/82/Luzerne.html
Boerenbond verkoopt Hartog overigens.

Persoonlijk heb ik het vermoeden dat door forula4feet (bevat 22,1% proteïne!!) te combineren met een ander eiwitrijk produkt, een teveel aan eiwitten hebt gevoerd. Dit tezamen met het niet kunnen afvoeren door het stilstaan heeft dit geleidt tot een ophoping van vocht.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:50

Kan een gekanteld hoefbeen zeg maar weer terugkantelen naar hoe die hoort?
Vandaag was ik met nikita bij een andere dierenartsenpraktijk en die hebben opnieuw foto's gemaakt
hun zagen niks van een hoefbeenkanteling ofzo en ze is dus helemaal niet (meer?) hoefbevangen..
beetje raar dat dat vorig jaar op de uithof dan wel zo was.... :o?
maar ze denken nu dat ze hoefkatrol heeft en ik al die tijd alles doen wat maar kan tegen hoefbevangenheid
ze had speciaal beslag en hun zeggen zelfs dat dat geen voordeel voor der heeft :n

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:45

Tinkerlove schreef:
Persoonlijk heb ik het vermoeden dat door formula4feet (bevat 22,1% proteïne!!) te combineren met een ander eiwitrijk produkt, een teveel aan eiwitten hebt gevoerd. Dit tezamen met het niet kunnen afvoeren door het stilstaan heeft dit geleidt tot een ophoping van vocht.

Ja, dat zou goed kunnen. Wat JP zegt ook: Vash nu is een andere Vash dan vorig jaar door zijn ziekzijn. Al met al heeft hij best (letterlijk en figuurlijk) een jas uitgedaan. Was vanavond nog even bij hem (hoorde dat hij het érg warm had met zijn deken op) en heb de deken maar voor de nacht afgedaan. Morgen vroeg opstaan dus...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 01:08

xMariekee schreef:
Kan een gekanteld hoefbeen zeg maar weer terugkantelen naar hoe die hoort?
Vandaag was ik met nikita bij een andere dierenartsenpraktijk en die hebben opnieuw foto's gemaakt
hun zagen niks van een hoefbeenkanteling ofzo en ze is dus helemaal niet (meer?) hoefbevangen..
beetje raar dat dat vorig jaar op de uithof dan wel zo was.... :o?

Een hoefbeen kan niet 'terugkantelen'.
Maar ... Wat er wel gebeurd, is dat de hoef parallel aan de nieuwe stand van het hoefbeen zal gaan groeien. Dit zal een jaar duren ongeveer. Dan is hoefwand/hoefbeen dus weer aan elkaar gelijk en is er zowel uiterlijk als innerlijk niets meer van de oude kanteling te zien (mits je paard niet nog eens bevangen raakt uiteraard binnen dat jaar).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:17

He Jannepauli: heel heel heel veel succes vandaag. Ik ga duimen voor jullie.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:26

Wat lief van je, dank je!
Heb slecht geslapen vannacht en heb in m'n dromen alleen maar paarden gezien. Sturen jullie allemaal maar wat positieve en troostende energie naar m'n beessie, ze gaat een zware dag tegemoet. Als we weer thuis zijn ( zal wel laat worden) meld ik me.