Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Femek2902 schreef:Deni11: Hoe is het eigenlijk met jouw pony? Want dat ging niet zo lekker toch?
tirzasarah10 schreef:Is er hier ook ervaring met het los laten van de hoef? Mijn hoefsmid is vanmorgen geweest en heeft bij de kroonrand aan de voorkant een stukje gezien dat los laat en er komt pus uit... paard laat je er gewoon aanzitten en lijkt niet te reageren. Hij kon wel al aan de voet zien dat het hoefbeen gekanteld/ gezakt was.zijn advies was het goed in de gaten te houden en het haar weg scheren. Ik voel me zo schuldig dat ik het niet gezien heb terwijl ik hem zo goed in de gaten hou..
Jotoma schreef:tirzasarah10 schreef:Is er hier ook ervaring met het los laten van de hoef? Mijn hoefsmid is vanmorgen geweest en heeft bij de kroonrand aan de voorkant een stukje gezien dat los laat en er komt pus uit... paard laat je er gewoon aanzitten en lijkt niet te reageren. Hij kon wel al aan de voet zien dat het hoefbeen gekanteld/ gezakt was.zijn advies was het goed in de gaten te houden en het haar weg scheren. Ik voel me zo schuldig dat ik het niet gezien heb terwijl ik hem zo goed in de gaten hou..
Niet met de hele hoef, wel de hoefwand en een stuk zool.
Kan het ook een hoefzweer zijn die uitbreekt bij de kroonrand? Dat hoor je ook vaker bij paarden die bevangen zijn geweest toch (waaronder die van mij)
Jotoma schreef:tirzasarah10 schreef:Is er hier ook ervaring met het los laten van de hoef? Mijn hoefsmid is vanmorgen geweest en heeft bij de kroonrand aan de voorkant een stukje gezien dat los laat en er komt pus uit... paard laat je er gewoon aanzitten en lijkt niet te reageren. Hij kon wel al aan de voet zien dat het hoefbeen gekanteld/ gezakt was.zijn advies was het goed in de gaten te houden en het haar weg scheren. Ik voel me zo schuldig dat ik het niet gezien heb terwijl ik hem zo goed in de gaten hou..
tirzasarah10 schreef:Jotoma schreef:[b]Kan het ook een hoefzweer zijn die uitbreekt bij de kroonrand? Dat hoor je ook vaker bij paarden die bevangen zijn geweest toch
De dierenarts dacht eerst eigenlijk ook aan een zweer omdat hij van de 1 op de andere dag heel erg kreupel was. Ik heb het net kaal geschoren en ben best wel geschrokken..
Deze is voor het wassen
[ [url=m/OK3W8z.jpg]Afbeelding[/url] ]
Na het wassen en ik heb er honing zalf op gedaan
[ [url=m/UxjVep.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jotoma schreef:Het is een warmbloed, wel ir. Nooit geen slechte mest, geen vetbulten meer en wel een harde manenkam, maar steeds van korte duur.
Kan je aangeven waarom jij denkt dat het ergens anders in zit? Ik zie nl nog helemaal geen reden om een 2nd opinion te vragen. Ik weet ook niet waarvoor je bedoelt; uitkomst rontgen?
Voor mij is het nl een heel logisch oorzaak gevolg verhaal (hb 1: jaren slecht bekapt, ijzers als symptoobestrijding en dan vd ijzers af is t mis. hb 2: hoog fructaangehalte en hb 3: gras (hij stond dus al een half jaar op alleen hooi, was net bevangen-af en eet 12 uur gras).
Mijn paard reageert al sinds ik hem heb erg slecht op gras en eiwitten (uit bijv lucerne).
Sinds de nb'er zijn zijn voeten fantastisch, tenzij hij weer met gras in aanraking komt.
Ik zie dus eigenlijk helemaal geen aanleiding om naar een andere oorzaak te zoeken, maar om hem vooral zo door te blijven bekappen en hem definitief geen gras meer te geven.
Wanderers schreef:Even snel : ook hier deze doorbrekende kroonranden gehad ja en ook ík schrok me natuurlijke wezenloos ivm. beangstigende verhalen over ontschoening
Maar ook hier is het goed gegaan : ik depte de aangedane plekken met soda water om te ontsmetten ( niet de hele hoef behandelen cq. laten weken omdat de kwetsbare hoef dan nóg kwetsbaarder wordt !), droog deppen en daarna inderdaad koudgeperste/rauwe pure imker honing erop.
Zo behandelde ik overigens ook de open zoolbreuken/scheuren onder de hoeven : met een kwastje en sodawater schoonmaken, droog deppen en insmeren met rauwe imker honing (geen imker in de buurt?
reform zaken verkopen het ook)
Staat je paard al op speciaal ( break over ) beslag tirzasarah ? http://hoofcare.nl/hoefbeslag/hoofcare- ... er-beslag/
Zonder dit beslag en deze manier van bekappen had mijn paard het niet gered (zware hoefbeenkanteling beide voorbenen en zoolbreuk)
Succes en sterkte !
Jotoma schreef:Hoe lang laten jullie de paarden apart staan met acute bevangenheid? Die van mij staat nu 2,5 week op de bute, maar aan zijn neusgaten zie ik dat hij nog niet pijnvrij is, dus voorlopig blijft hij nog op 1 zakje bute per dag, maar twijfel ik ook of ik hem in de groep moet zetten.
Dit wordt voor hem een nieuwe kudde, met twee merries en 1 ruin. Een rustige kudde, dat wel, maar ik twijfel toch. Anderzijds vind ik het erg sneu dat hij apart staat, dat staat hij inmiddels al sinds februari na de eerste bevangenheid..
Wat zouden jullie doen?